Gå til innhold

Familiebesøk etter fødsel/i barselstiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fødte i 2006, sov en eller to nettet på sykehuset. Jeg ville hjem så fort som mulig. Fikk ett besøk, flere kom samtidig bl.a min far og en kusine, mens jeg var på barsel. Og mannen min var der litt, men jeg var mest alene. 

Vi hadde ikke noen regler for besøk, det var ikke noe vi hadde tenkt på, men så var det heller ingen som rente ned dørene hos oss. Min mor og stefar kom innom 6 dager senere da hun kom hjem fra reisejobb, og vi feiret jul med min far, stemor og bror, som bodde i huset ved siden av, en uke etter fødselen. Og så gikk det vel noen uker før folk kom innom, eller vi møtte folk, sånn litt her og der. 

Jeg trodde ikke folk var så voldsom på å besøke hverandre i dag, det er i hvert fall det inntrykket jeg har fått. Men jeg skjønner at folk setter regler dersom det til stadighet er gjester og besøk til vanlig. Jeg synes det var helt tipp topp sånn vi hadde det, og kunne sikkert hatt litt mer besøk, men hadde ikke orket hvis det skulle komme folk hver dag eller masse folk samtidig. Og hadde ikke invitert noen, whatsoever, om det ikke var snakk om et helt lavterskel besøk a la "du må gjerne lage deg en kopp te hvis du vil, hvis du finner en ren kopp på kjøkkenet". 

Heldigvis har jeg en veldig chill familie ❤️

Anonymkode: e794c...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sært, veldig sært.

De som sier at de ønsker tid alene som familie og bli kjent med den lille er enda mer sært. En så liten baby sover 20 timer i døgnet. Det skjer ikke så mye og det er ikke så mye å bli kjent med. Det er jo først etter noen uker at det begynner å skje ting og at man trenger litt mer tid på å bli kjent osv. 

Høres for meg mer ut som enda en trend folk skal være med på uten å vite hvorfor. Hvis du har en nær relasjon til familien er det for meg en selvfølge å besøke samt å få besøk relativt kort tid etter fødsel dersom alt har gått bra vel å merke.

Anonymkode: 1d20e...ca4

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste sære er her at det er noen andres behov enn de nye foreldrenes som skal styre når andre mennesker  får komme på besøk. Det gir rett og slett ikke mening at andres behov skal komme foran behovet til den som har født og hennes partner. Tenk å få seg til å si «det er viktigere når JEG får se på babyen enn hva den nybakte moren har behov for». Helt sprøtt 

Anonymkode: da6c8...a70

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er sært.

Greit at de kanskje ikke vil ha besøk på sykehuset. Barselavdelingen er heller ikke så glad i besøk og smitte inn til alle små.

Men 3 uker! Jeg var så kry av de nydelige barna jeg hadde laget, jeg ville vise frem. Så vi fikk besøk dagen etter vi kom hjem. Med siste barnet tok det 1 uke før et sett av besteforeldrene kom, og jeg forsto ikke hvordan de klarte å vente så lenge.

Hvis jeg får barnebarn, vil jeg nok skrape på døren dagen etter hjemkomst. Og bare være en halvtime for å hilse på store og små.

Anonymkode: 2e54e...90b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du aner ikke hva som ligger til grunn for dette ønsket. Kanskje mor sliter med ett eller annet og tar høyde for at hun går fullstendig i kjelleren i barselperioden. Det er en viss sannsynlighet for at hun ikke ønsker å blottlegge seg for deg hvis HI er representativt for hvordan du framstår for de nærmeste.

Anonymkode: 54d00...1bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at de fleste er nå mer informert om konsekvensene av nyfødte som blir syke pga dårlig immunforsvar i starten når det er så mange sykdommer som blomstrer nå. Mange lærte under covid at det er mange som ikke tar så mye hensyn når de føler seg ok men har vært litt snufsete i det siste. Jeg har også sitt for meg at både mor og svigermor skulle få treffe babyen tidlig etter fødsel på nyåret helt til jeg nevnte til mor at jeg ikke ønsket at folk skulle kysse på baby pga sjanse for herpes virus og andre forkjølelsesvirus i vinter. Men da ble jeg kalt hysterisk. Plutselig vurderer jeg selv noen uker karantene uten besøk til babyen får litt bedre immunforsvar.

Endret av Inkognitos
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi vil heller ikke ha besøk de første ukene. Vi vil ha ro til å bli kjent med den nyfødte, og med oss selv som nybakte foreldre. Det er viktigere at vi får den barseltiden vi ønsker oss enn at familiemedlemmer får være med på den første tiden. Det er ikke de to første ukene som avgjør hvilket forhold de får til barnet, det er alt som skjer etter de to ukene.

Dette er sååå oppbrukt! Man har jo hele livet til å bli kjent med barna…Synes det egentlig er litt egoistisk. Å få stolte besteforeldre, nære tanter/onkler osv på et lite besøk bare for å titte, går da på ingen måte utover det å «bli kjent med barnet»…. Jeg kunne ikke vente med å vise frem barna til våre foreldre da vi kom hjem dagen etter fødsel med begge. De verket jo også etter å se barnebarna, og kunne aldri sagt at de måtte vente! De var jo ikke lenge på besøk…. Fikk selv barnebarn for litt siden, dessverre på en annen kant av landet, men vi fikk film og oppdatering under og etter fødsel. Svigerforeldrene og oldeforeldre kom på besøk samme dag/dagen etter, og datteren vår ønsket sårt at vi også skulle komme å se gutten. 

Anonymkode: 9f435...87d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er sååå oppbrukt! Man har jo hele livet til å bli kjent med barna…Synes det egentlig er litt egoistisk. Å få stolte besteforeldre, nære tanter/onkler osv på et lite besøk bare for å titte, går da på ingen måte utover det å «bli kjent med barnet»…. Jeg kunne ikke vente med å vise frem barna til våre foreldre da vi kom hjem dagen etter fødsel med begge. De verket jo også etter å se barnebarna, og kunne aldri sagt at de måtte vente! De var jo ikke lenge på besøk…. Fikk selv barnebarn for litt siden, dessverre på en annen kant av landet, men vi fikk film og oppdatering under og etter fødsel. Svigerforeldrene og oldeforeldre kom på besøk samme dag/dagen etter, og datteren vår ønsket sårt at vi også skulle komme å se gutten. 

DU kunne ikke vente med å få besøk. Andre har det åpenbart på en annen måte enn deg. På seg selv kjenner man virkelig ingen andre. Er det en tid i livet man skal ta ansvar for hva man selv trenger så er det i barseltiden. Å kalle det egoistisk er helt på jordet. Det er snarere de som trenger seg på før foreldrene er klare som er egoistiske. Hensynet til mor går foran hensynet til bestemor, det sier jo seg selv. Bestemor har tross alt ikke født, og trenger ikke spesielle hensyn. Det gjør noen mødre, og det er selvfølgelig det som veier tyngst. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. 3 - 4 runder med en halvtimes besøk den første uka er da virkelig ikke noe styr. De aller fleste har helt normale fødsler. Men man må nesten bare respektere foreldrenes valg. Får ikke gjort noe med det.

Anonymkode: d88ae...8ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig! Så oppbrukt. Hva betyr det egentlig å "bli kjent med" et barn som sover 90% av døgnets timer de første ukene?

Anonymkode: 1d20e...ca4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er mer sært og merkelig at folk ikke kan respektere at man er forskjellig. Og det handler alltid om at familien må jo så se det nye barnet, det handler aldri om mor og fars grenser. Det er merkelig!

Jeg var fire dager på barsel og hadde ingen besøk. Alle respekterte heldigvis det. Vi hadde korte besøk når vi kom hjem. Vi sa ifra til alle at de var hjertelig velkomne til å se på barnet, men vi ønsket at de sa ifra på forhånd så man hadde mulighet til å si nei hvis det ikke passet. Det ble dessverre ikke respektert og deler av slekta fløy ned dørene her i tid og utide. Så ja, flere her skriver det er merkelig at folk er strenge med besøk, jeg mener det er merkelig at far og mors grenser satt i eget hus ikke blir respektert.

Anonymkode: 45ff0...ccd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du aner ikke hva som ligger til grunn for dette ønsket. Kanskje mor sliter med ett eller annet og tar høyde for at hun går fullstendig i kjelleren i barselperioden. Det er en viss sannsynlighet for at hun ikke ønsker å blottlegge seg for deg hvis HI er representativt for hvordan du framstår for de nærmeste.

Anonymkode: 54d00...1bf

Atte hæ??? Hva er det I HI som gjør forfatteren til et dårlig menneske mener du?? Det er familie, og hvis barnemor er syk eller andre ting, så gir jo en bare beskjed om at det ikke passer. Å lage regler for dette på forhånd, er jo tydelig tegn på at holdning som «vi er vår lille familie, og ingen andre hører til oss»…. Samme tull som når folk sier «Vi skal skape vår helt egen jul med barna, så besteforeldre (oftest da svigers) er ikke velkommen hvis ikke de spiller etter VÅRE prinsipper!». Trist og kaldt egosamfunn vi lever i idag ❤️

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

DU kunne ikke vente med å få besøk. Andre har det åpenbart på en annen måte enn deg. På seg selv kjenner man virkelig ingen andre. Er det en tid i livet man skal ta ansvar for hva man selv trenger så er det i barseltiden. Å kalle det egoistisk er helt på jordet. Det er snarere de som trenger seg på før foreldrene er klare som er egoistiske. Hensynet til mor går foran hensynet til bestemor, det sier jo seg selv. Bestemor har tross alt ikke født, og trenger ikke spesielle hensyn. Det gjør noen mødre, og det er selvfølgelig det som veier tyngst. 

Dette!! 

«Er man stolt så ønsker man å vise frem barnet, det er egoistisk å vente med besøk ++» syns det er bra at foreldre setter grenser, så får resten av familien sitte på nettet og klage. Det er trossalt mor som har født, men selvfølgelig er det viktigest at familien får møte barnet :)) idiotisk

Anonymkode: 45ff0...ccd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det har vært en uvanlig fødsel med komplikasjoner etterpå, så skjønner nok de fleste at de nybakte foreldrene trenger noen dager ro. Men de aller fleste fødsler er tross alt helt innenfor normalen.

Min første fødsel holdt på å gå galt, og jeg var litt medtatt. Kunne likevel nesten ikke vente med å vise ham frem. Jeg lå jo bare i sengen første dagen etter fødsel, så koselig at svigerfamilien kom. Savnet min familie, som bodde langt unna.

Dette er 30 år siden, så mulig det har skjedd noe med nybakte foreldre på de årene. At de ikke er så familieorienterte, eller at de rett og slett tåler litt mindre.

Anonymkode: d88ae...8ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår første kom i 1991 var det helt vanlig å få besøk på sykehuset, når siste kom i 2000 var det mer normalt at man fikk besøk av far og evt søsken mens øvrige familie ventet til man kom hjem. Når første barnebarnet kom for fem år siden var det helt uaktuelt å besøke på sykehuset, det var knapt nok far var velkommen der - så ja, ting har endret seg - og spør du meg til det bedre, hvorfor i all verden skal ikke den lille familien få tid til å bli kjent selv først? 

Anonymkode: 16261...bf0

Får man ikke tid til å bli kjent om man får besøk? Merkelig holdning. Man har jo også hele barnets barndom foran seg. Det er ikke sånn at besøk betyr at man adopterer bort ungen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Atte hæ??? Hva er det I HI som gjør forfatteren til et dårlig menneske mener du?? Det er familie, og hvis barnemor er syk eller andre ting, så gir jo en bare beskjed om at det ikke passer. Å lage regler for dette på forhånd, er jo tydelig tegn på at holdning som «vi er vår lille familie, og ingen andre hører til oss»…. Samme tull som når folk sier «Vi skal skape vår helt egen jul med barna, så besteforeldre (oftest da svigers) er ikke velkommen hvis ikke de spiller etter VÅRE prinsipper!». Trist og kaldt egosamfunn vi lever i idag ❤️

Som man reder, ligger man, er det noe som heter da.

Er man så sær, kan man ikke forvente mye hjelp med barna i framtida heller.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Eg fødte nummer 2 denne veka, og på barsel der vi var var det faktisk ikkje lov med besøk av andre enn far/medmor og søsken. Heilt ærlig var det ganske deilig å få tilbringe 2-3 dager i ei heilt egen babyboble. Men, det hadde også vore hyggelig med eit kort besøk, eller at bestemor som passa eldstemann fekk lov å komme med han til oss. Men slik var reglane på vårt sjukehus. 

Ang besøk heime, så synes eg også 3 veker er lenge, litt avhengig av type besøk. Min samboer sin familie bor nært, dei har vore på besøk allereie. Min egen familie bor langt vekke, dvs besøk vil innebære overnatting og lenger besøk, det får vente litt. Men planen er dei kjem neste veke, så ikkje 3 veker. 

Anonymkode: eb64f...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er faktisk ikke heeeelt enig i det jeg har uthevet som tante. Har to søsken som har fått barn hvor bror og samboer var veldig restriktive på besøk, holding og alt annet. Føler jeg blir overvåket og er ganske på vakt foran barna. Nå er barna større, men det henger liksom litt i enda. Søsteren min var HELT annerledes - kunne ikke vært mer glad og takknemlig for besøk. Fikk holde og skape bånd med baby fra første stund. Har et bedre og mye mer naturlig forhold til hennes barn..

Anonymkode: b7321...b89

Ja, her og. 

Søsteren til min mann fikk barn, og det var liksom en stund siden det var født et barn i slekta. Så mannen min var veldig glad og gledet seg til å bli onkel. Vi er jo selv foreldre og har barn, men de var ganske store da. Så fikk vi vite via svigermor at søsteren ville ikke ha besøk av mannen min på sykehuset. Jeg tror han ble litt lei seg. Sikkert fordi vi ikke var vant til at det skulle være en ting, og at han følte seg litt utstøtt. Så gikk det jo mange uker uten at vi var invitert, og kanskje vi ikke turde invitere oss selv etter å ha blitt "utstøtt"?. Vi har jo ikke lyst å trenge oss på. Men jeg tror faktisk mannen min var litt fornærmet. Jeg hadde kanskje mindre følelser rundt det hele. 

Vi har aldri fått noe forhold til den ungen. Gjerne fordi det var så mye styr med dem, og alltid skulle alt være så perfekt og alt skulle passe så fint. Det ble litt sånn at det er vanskelig å bare være, få et forhold til..Jeg vet ikke. Det var noe rart med hele opplegget. 

Så døde hun. Hun døde av kreft for noen år siden. Det var ekstra vanskelig å ikke ha fått kontakt med barnet da. Sånn genuint kontakt. Ikke bare litt overfladiske kaffebesøk på bursdager. Men ok- hans slekt. Jeg er nordfra og har aldri forstått hvordan dere søringer fungerer med deres overfladiske bullshit og går ikke an å ses uten å sende melding en uke før. 

Anonymkode: 8a785...dd8

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foretrekker faktisk å være i fred i hjemmet mitt med min partner når jeg skal lekke blod og melk, samtidig som jeg finner ut av hvordan jeg holder et spedbarn i live ved hjelp av kroppen min. Alt annet kan vente til jeg finner ut opp og ned på denne nye verdenen. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (5 minutter siden):

Man har jo også hele barnets barndom foran seg

Det har jo også de som skraper på døra og vil inn for mor er klar

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...