Gå til innhold

Vanlig og lovlig av huseier?

Ermegselv

Anbefalte innlegg

Kålrota skrev (20 timer siden):

Det er helt innafor at utleier har en nøkkel, ikke tre. De skal selvsagt heller ikke låse seg inn i tide og utide. 

Men det er jo helt ute at dere har installert kodelås i en utleiebolig? Slike ting kan ikke gjøres uten huseiers godkjennelse.

Synes det å skifte inngangslås i en bolig som man leier - (uten aksept fra eier på forhånd?), høres helt spinnvilt ut å gjøre 😳

Anonymkode: eb928...544

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 30.11.2024 den 0.02):

Mange om og hvis og kanskje som må sammenfalle i tid.
Har du en avtale med brannvesenet de venter på du kommet hjem med nøkkel og låser dem inn når røyken står ut taket? Må tross alt ikke risikere en skade på døren selv når det å bryte seg inn alt i alt begrenser total skade.

For min del kan ha så mange nøkler til utleieboligene dine du gidder. Jeg forholder meg til regelverk og realiteter. Ikke kanskje nå hvis det nå kunne hende… 

Anonymkode: 6b673...be7

Ja, det er mye om og viss, men livet skjer jo. Brenner det, vet man det. Miste ker man en vannlekkasje er det jo kun en mistanke. Man må inn og sjekke. Skal man ødelegge døra bare for å sjekke? 

ts

Anonymkode: 80c80...e2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er mye om og viss, men livet skjer jo. Brenner det, vet man det. Miste ker man en vannlekkasje er det jo kun en mistanke. Man må inn og sjekke. Skal man ødelegge døra bare for å sjekke? 

ts

Om man har MISTANKE om lekkasje så er det ikke snakk om minutter fra eller til som er problemet. Da kan man fint ringe og få kode/nøkkel.

Fosser det vann ut av dørkarmen så vet man og kan fint knuse ruta for å få adgang.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes det å skifte inngangslås i en bolig som man leier - (uten aksept fra eier på forhånd?), høres helt spinnvilt ut å gjøre 😳

Anonymkode: eb928...544

Huseier nekter leietaker en nøkkel til så begge leietakere får hver sin. Leier kan hverken få lov å lage en ekstra på egen regning eller få en av de tre (3!) nøklene huseier har tilgjengelig.  
Jeg hadde i tillegg vært skeptisk til at utenforstående personer har nøkkel til mitt hus. Ja som leietaker er huset å regne som min private bopæl. Helt greit for meg at huseier har en ekstra nøkkel, men sønnen til huseier har ingenting med tilgang til mitt hus å gjøre. Så i TS sitt tilfelle skjønner jeg mer enn godt at hun bytter lås. Her er det huseier som er urimelig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Som @Snublefot62 skriver så kan man vente et par minutter på en kode ved en mistanke. Står røyken eller vannet ut bryter man seg inn og ringer brannvesenet umiddelbart.

Du høres litt ut som den typen huseiere som kan finne på å låse seg bare for å snoke. Og uberettiget å låse seg inn blir selvfølgelige mye vanskeligere om man må komme på en plausibel forklaring først. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts sier jo at de informerte eier om at de ville sette inn kodelås. Noe slik jeg leser det var noe utleier var klar over og ikke protesterte på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte ny lås på Jula til Ytterdøra mi på Jula 799,- kroner Abus Zolit med kort som må fremvises ved bestilling av nye nøkler følger med 5 Stk nøkler  denne burde huseier kosta på seg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meninger og svar og alt sammen. Jeg må bare si at det er stadig ny endring her i huset. Vi gav jo huseieren en kode så han skulle kunne gå inn ved akutt behov men samtidig informerte vi om at det varsles på app dersom koden er i bruk.  Han takket for den og alt var fryd og gammen. Så reiser jeg på jobb noen timer, mannen er på jobb, vi dro begge klokka 0530 som vanlig og mens jeg sitter på et møte litt ut på dagen så vibrerer tlf min og der viser det seg at koden er  i bruk. Og jeg ringer mannen min og sjekker om han har fått varsel og det hadde han. Så jeg ringer da huseier og det er her jeg må holde med rolig men likevel en anelse irritert som jeg ikke klarer å skjule. Ja sønnen var kommet hjem og så hadde de ment at lyset sto på og at vi sikkert hadde glemt det så de hadde gått inn for å skru det av og så hadde han hatt behov for å låne noe i fra skapet..... NEI dette er ikke tull.

Når jeg kom hjem så ble koden til huseier fjernet, og jeg informerte han om at vi ikke hadde noe behov for at de gikk inn og at vi tross alt har hunder som vet at de ikke er en del av husstanden og at det var bare flaks at disse ikke var hjemme for de ville ha passet på huset. VI kommer også til å flytte så fort det blir en mulighet. 

Jeg har også snakket med gamle leietageren deres som forteller at huseieren var støtt og stadig innom boligen også mens hun ikke var hjemme og det verste tilfellet var da hun var i dusjen og kommer ut i stua og at huseieren er der fordi han mente at det var noe han måtte sjekke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ermegselv skrev (4 timer siden):

Takk for meninger og svar og alt sammen. Jeg må bare si at det er stadig ny endring her i huset. Vi gav jo huseieren en kode så han skulle kunne gå inn ved akutt behov men samtidig informerte vi om at det varsles på app dersom koden er i bruk.  Han takket for den og alt var fryd og gammen. Så reiser jeg på jobb noen timer, mannen er på jobb, vi dro begge klokka 0530 som vanlig og mens jeg sitter på et møte litt ut på dagen så vibrerer tlf min og der viser det seg at koden er  i bruk. Og jeg ringer mannen min og sjekker om han har fått varsel og det hadde han. Så jeg ringer da huseier og det er her jeg må holde med rolig men likevel en anelse irritert som jeg ikke klarer å skjule. Ja sønnen var kommet hjem og så hadde de ment at lyset sto på og at vi sikkert hadde glemt det så de hadde gått inn for å skru det av og så hadde han hatt behov for å låne noe i fra skapet..... NEI dette er ikke tull.

Når jeg kom hjem så ble koden til huseier fjernet, og jeg informerte han om at vi ikke hadde noe behov for at de gikk inn og at vi tross alt har hunder som vet at de ikke er en del av husstanden og at det var bare flaks at disse ikke var hjemme for de ville ha passet på huset. VI kommer også til å flytte så fort det blir en mulighet. 

Jeg har også snakket med gamle leietageren deres som forteller at huseieren var støtt og stadig innom boligen også mens hun ikke var hjemme og det verste tilfellet var da hun var i dusjen og kommer ut i stua og at huseieren er der fordi han mente at det var noe han måtte sjekke.

Dette støtter jeg deg i. Det var jeg som skrev det er for konfliktfylt for tidlig til å bli boende, og det blir ikke noe koselig å leve i. Virker som kodelås som varsler er det lureste dere kunne gjort. Har dere informert om oppsigelse? 

Anonymkode: 5673b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette støtter jeg deg i. Det var jeg som skrev det er for konfliktfylt for tidlig til å bli boende, og det blir ikke noe koselig å leve i. Virker som kodelås som varsler er det lureste dere kunne gjort. Har dere informert om oppsigelse? 

Anonymkode: 5673b...208

Ja det har vi, og han begynte å snakke om oppsigelsetid vel det blir det ikke, vi skal på en visning i en annen by i morgen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...