Gå til innhold

Vanlig og lovlig av huseier?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Brunello skrev (18 timer siden):

Du roter litt med betydning av ord her. En profesjonell utleier kan også være privat.

Du skjønte poenget mitt.

De som har som jobb å drive med utleie forholder seg til husleieloven i en helt annen grad enn private utleiere.

Anonymkode: 9aab2...a9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da en haug selskaper som driver med utleie.

Har ikke leid av privatpersoner siden jeg var tenåring. Så vondt vil jeg ikke meg selv.

Denne tråden ødelegges av denne idiotiske opphenget i private/selskaper/offentlig.

Selskaper som driver med utleige er som regel privateid. Altså at det er privatpersoner eller andre privateide selskaper som eier de igjen.

Så når mange her skriver at de fleste boliger leies ut av private så kan dette være grunnen.

Men boliger kan og leies ut av privatpersoner. Hva som er vanligst vil nok variere fra sted til sted. Et lite sted med 60 fastboende i året for eks vil sannsynligvis de fleste utleiere være privatpersoner. Mens i storbyer vil det være større tjangs for at det er private selskaper.

Med offentlig menes kommune, stat og andre etater under disse, som for eks NAV. Så når offentlige leier ut så er det kommune eller NAV som er utleier. Offentlig er altså ikke et privateid selskap. Offentlig er kommune og lignende.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Antar du aldri har leid noe som helst i hele ditt liv? Eller bare forholdt deg til kommunale leiligheter? Livets harde skole slår til igjen. Hva med å faktisk vite hva man snakker om før man kommenteter? Hadde vært så mye enklere for alle sammen. 

Anonymkode: 72523...006

Aldri bodd i kommunal leilighet, nei.

Leid av Utleiemegleren etc.

Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Med offentlig menes kommune, stat og andre etater under disse, som for eks NAV. Så når offentlige leier ut så er det kommune eller NAV som er utleier. Offentlig er altså ikke et privateid selskap. Offentlig er kommune og lignende.

Herregud.

Jeg leier ikke av folk som leier ut kjelleren sin o.l.

Alltid selskaper. 

Når noen bruker for eksempel Utleiemegleren for å leie ut leiligheten sin sikrer det meg å slippe situasjoner som kan oppstå når folk leier ut uten å sette seg inn i husleieloven.

At folk skal belære meg om forskjellen på offentlig og privat virksomhet er jo helt absurd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Herregud.

Jeg leier ikke av folk som leier ut kjelleren sin o.l.

Alltid selskaper. 

Når noen bruker for eksempel Utleiemegleren for å leie ut leiligheten sin sikrer det meg å slippe situasjoner som kan oppstå når folk leier ut uten å sette seg inn i husleieloven.

At folk skal belære meg om forskjellen på offentlig og privat virksomhet er jo helt absurd.

Men det er jo helt absurd at du bare antar folk forstår hva du mener.

Samtidig er det nok av eksempler både på Facebook og her på KG at også private foretak som leier ut både strekker grensene, tolker lover feil og prøver å lure leietakere - nærmest like ofte som privatpersoner som leier ut.

Så jeg forstår ikke hvorfor dette skal være et argument i denne diskusjonen i det hele tatt. Spørsmålet til TS er enkelt - og har lite med privatpersoner som leier ut eller bedrifter som leier ut.

• Liker 6
Skrevet

Mange av de beste utleierene er private som leier ut ett eller ett par boliger. Finner du de gode vil du få mer fleksibilitet og bedre pris. 

I den grad man kan (skjønner det er vanskelig nå) må man screene utleier like mye som de screener deg.  

Rigiditeten og holdningen til ts sin utleier kunne nok kommet frem i kontakten før kontrakt skriving. 

Anonymkode: 5673b...208

• Liker 4
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Men det er jo helt absurd at du bare antar folk forstår hva du mener.

Samtidig er det nok av eksempler både på Facebook og her på KG at også private foretak som leier ut både strekker grensene, tolker lover feil og prøver å lure leietakere - nærmest like ofte som privatpersoner som leier ut.

Så jeg forstår ikke hvorfor dette skal være et argument i denne diskusjonen i det hele tatt. Spørsmålet til TS er enkelt - og har lite med privatpersoner som leier ut eller bedrifter som leier ut.

All denne kveruleringen her på KG gjør meg helt matt.

Aldri hatt problemer når jeg forholder meg til ulike utleieselskap, men har opplevd mye rart da jeg var ung og leide av folk som ikke satte bort jobben med utleie av leiligheten/huset til profesjonelle aktører. Alt fra utleiere som låser seg inn, seksuell trakassering og forsøk på å få leg til å betale depositum inn på deres private konto.

Og jeg har flyttet jeg og leid mange steder i Norge, studentbolig, hus, leilighet. 

Ferdig nå. Dere får kverulere videre på min upresise ordbruk, siden det tydeligvis er mer givende enn å gi TS gode svar/råd.

Skrevet

Gi de en fiktiv kode. Du vil vel få melding på mobilen når noen prøver å låse seg inn hos dere?

Anonymkode: 9b276...8db

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Aldri hatt problemer når jeg forholder meg til ulike utleieselskap, men har opplevd mye rart da jeg var ung og leide av folk som ikke satte bort jobben med utleie av leiligheten/huset til profesjonelle aktører. Alt fra utleiere som låser seg inn, seksuell trakassering og forsøk på å få leg til å betale depositum inn på deres private konto.

Og jeg har flyttet jeg og leid mange steder i Norge, studentbolig, hus, leilighet. 

Ferdig nå. Dere får kverulere videre på min upresise ordbruk, siden det tydeligvis er mer givende enn å gi TS gode svar/råd.

Flott. Det er dine opplevelser.

Det er ikke fasiten for alle. Andre har andre opplevelser.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skjønte poenget mitt.

De som har som jobb å drive med utleie forholder seg til husleieloven i en helt annen grad enn private utleiere.

Det er det mange som ikke er enige i. Det er gitt eksempler tidligere i tråden.

• Liker 2
Skrevet

Her er det jo ikke bare det at utleier har nøkkel som er betenkelig men at det er så mange nøkler på avveie, her har altså ett eldre ektepar hver sin nøkkel og sønnen som bor flere timer unna har nøkkel, det henger ikke på greip.

• Liker 3
Skrevet

Utleier har rett til å beholde en nøkkel. Dette fordi det er deres eiendom og de skal ha mulighet til å berge eiendommen og begrense skade i tilfelle vannlekkasje, brann, hærverk ol. Men det er ulovlig å låse seg inn hos leieboer med mindre det er mistanke om skade på eiendommen. F.eks å ta inspeksjoner er bare tull, og ikke lovlig, og må i så fall avtales og godkjennes av dere.

Men iflg loven så har utleier rett til å ha adkomst. Så dere må lage en kode og gi til utleier. Dog skal denne adgangen ikke brukes med mindre alvorlige mistanker. Det høres ut som det kan være nødvendig å informere til deres utleier.

Med boden gjelder det samme. Utleier har iflg loven rett til å kontrollere at bygningen ikke blir skadet, men hvis dette er en utebod vil jo skjønn tilsi at han ikke trenger å kunne låse seg inn der. Utleier har IKKE rett eller adgang til å bruke en bod det står i kontrakt at hører til deres leie. I så fall måtte det stå at dere kun disponerer utebod som deles med utleier.

Her er det bare å lese seg opp og være streng og saklig mot utleier. At de skulle ha 3 nøkler og dere bare 1 forstår alle er feil og det høres ut som utleier ikke har lest lovverk ang hva de driver med; altså utleie.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En utleier kan vel låse seg inn like mye selv om han eier objektet gjennom et AS? Jeg skjønner riktignok poenget om at det kanskje blir litt mindre "personlig" når man leier av noen som driver ren, profittdrevet business med mange objekter. En annen fordel er at utleier i mindre grad plutselig "trenger leiligheten selv" slik at man må flytte. Jeg er sånn sett enig i noe av det du sier her.

Jeg leier ut leiligheten min selv for tiden, som jeg har bodd i og som jeg sikkert skal bo i igjen, de bor jo i "mitt hjem" på en måte. Fordel: langt høyere standard ettersom jeg pusset opp for å bo der selv. Hadde jeg pusset opp med sikte på utleie hadde jeg jo valgt langt billigere og mer jalla løsninger på alt.

Anonymkode: ac94b...fb2

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, utleier har ikke krav på nøkkel til en utleiebolig.

Anonymkode: d1841...b31

Hvis jeg ikke får beholde en nøkkel til bolig jeg eier må du finne deg et annet sted å leie. Så enkelt er det.

Anonymkode: ed4b0...c99

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis jeg ikke får beholde en nøkkel til bolig jeg eier må du finne deg et annet sted å leie. Så enkelt er det.

Anonymkode: ed4b0...c99

Riktig, da må utleier heller finne noen som godtar det. Dette har jo ingenting med meg å gjøre da, oppklarer bare generelt misforståelser vedr. krav og rettigheter.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 14.02):

Nei, absolutt ikke.

Det er bedre å forholde seg til profesjonelle utleiere som igjen forholder seg til noe kalt husleieloven.

Gjør de profesjonelle det altså? Hvor har du det fra? Av den erfaring jeg har med «profesjonelle» er at de driter enda mer i hvordan det er i boligen, mugg, manglende rømningsvei etc. 

Anonymkode: 80c80...e2d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 14.04):

Her tråkker huseiernover streken. De kan ikke låse seg inn når det passer seg, og de har ikke krav på egen nøkkel til boligen. 

Anonymkode: c5080...b07

De kan absolutt ha krav på å beholde en nøkkel selv, det er bare å putte det i kontrakten. Jeg ville aldri leid ut uten å selv ha en nøkkel. Tenk om noe skjer akutt og du ikke kommer inn. Vannlekkasje etc.

men utleier her er jo HELT urimelig som mener to voksne skal dele på én nøkkel. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mulig det er vanlig etter avtale. Men det er ikke et krav utleier har.

Jo, hvis de har det i kontrakten er det det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan jo tenke sånn at de aller fleste utleiere vil gå med på at utleier har nøkkel til boligen etter avtale i kontrakten, i tilfelle krisetilfeller. Men du må ikke blande med at det er et krav utleier har.

Du har jo derimot retten på din side til å leie ut til noen andre hvis en mulig leietaker skulle nekte på det som står i kontrakten før dere skriver under. Og står det i avtalen som leietaker har skrevet under på, så har du også rett til det.

Du har jo krav på det når det står i kontakten som begge har signert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De kan absolutt ha krav på å beholde en nøkkel selv, det er bare å putte det i kontrakten. Jeg ville aldri leid ut uten å selv ha en nøkkel. Tenk om noe skjer akutt og du ikke kommer inn. Vannlekkasje etc.

men utleier her er jo HELT urimelig som mener to voksne skal dele på én nøkkel. 

Ikke bare det at 2 voksne skal dele en nøkkel som er urimelig, det er minst like urimelig at ekteparet som leier ut skal ha hver sin nøkkel, og i tillegg sønnen som bor 40 mil unna. Mangler nesten bare at de forlanger at leieboer skal bo hos familie i helgene for da kommer sønnen på besøk så de trenger leiligheten selv. :D

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...