Gå til innhold

Bør vi bruke tvang mot overvektige på samme måte som vi bruker trang mot rusmisbrukere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er overvektig, spiser ikke sjokolade eller kaker. Ligger på 1400 kcal per dag, trener regelmessig. Har lav forbrenning grunnet ustabilt stoffskifte det nesten er umulig å medisinere, Pluss på overgangsalder og nødvendighet for å gå på kortison livet ut (astma), så har du det. Jeg er ikke sykelig overvektig, har BMI på mellom 26 og 27. Men det hadde ikke funket å sperre meg inne og nekte meg sjokolade og kaker - siden jeg ikke spiser sånt. Ikke er jeg glad i brød og pasta heller. 

Anonymkode: 338ad...91e

Bmi på 26-27 er ikke en sykelig overvekt. Knapt merkbart rundere i formene. 

Anonymkode: e1577...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tvang fungerer ikke, verken for rusmisbrukere eller sykelig overvektige. 

For at de skal endre seg, så må de ville det selv. Tvang har ingen annen effekt enn å stoppe dem midlertidig.

Anonymkode: c89ce...d45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Pluss, det er rus og kjøring som dreper flest i trafikken her i landet

Slutt å finn på dine egne fakta. Ifølge vegvesenet er rus SANNSYNLIGVIS medvirkende faktor i cirka 20% av dødsulykkene.

Anonymkode: 4a933...bfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og som jeg sa, hva med og bare spise mindre?

Som legen sa til meg på sykehuset etter at jeg sa at jeg hadde spist en hel grandis og fått forstoppelse, (nå er ikke jeg overvektig, men sliter med magen)

Selvinnsikt og litt struktur på hva man spiser, og hvor mye er fint. Og jeg er helt enig med han.

Anonymkode: bc74d...2e0

Så fint at det er så enkelt for deg.

Her har jeg slitt med mat siden jeg var 4 år. Siden jeg ble grovt seksuelt misbrukt som barn. Og da slet jeg med at jeg spiste for lite, og i perioder kastet jeg opp mye. Var da undervektig. Så dessverre så fikk jeg store pupper, og stor rund rumpe, og veldig slank midje. Så jeg har blitt seksuelt trakassert mye fra jeg var 13 år. Og da med at de klår på kroppen min. Jeg har hatt anoreksi, bulimi og overspising. Jeg har prøvd å få hjelp mange ganger. Det får jeg ikke. Jeg er i slutten av 40 årene, og det er ikke lenge siden en mann tok meg flere ganger på rumpen. Skjedde på buss, hvor vi sto som sild i tønne. Dette trigger meg veldig, og jeg overspiser. Og nå som jeg er tykk, så opplever jeg mye mindre seksuell trakassering. Magen er og ødelagt, og nå er forbrenningen latterlig lav. 

Og jeg hadde gledelig tatt imot hjelp.  

Anonymkode: 6ab0e...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, kan ikke folk et minimum av filosofi, politikk og idéhistorie? Det liberale demokratiet bør vi kjempe for å beholde, og tøysete forslag om tvang for alt som koster samfunnet går ikke an å diskutere på en saklig måte.

For hvor skal grensene gå? Dine personlige preferanser? Hvor mange milliarder noe koster årlig? For JEG synes det er samfunnsskadelig f.eks med Andrew Tate-holdninger, eller MAGA-sympatier blant unge menn, for ikke å snakke om FrP-bølgen og jeg mener dette vil koste samfunnet dyrt fremover. Jeg skulle egentlig gjerne tenke meg og ha tvangsbehandlet disse, vasket holdningene ut av dem. Men det skal vi ikke, fordi folk har rett til å velge sine egne liv, i et liberalt demokrati. 

Har noen lyst til å røyke, skal de få lov til det, så lenge det ikke skader andre i for stor grad. Det samme med overvekt, kanskje noen t.o.m trives med noen kilo for mye? Det er helseskadelig å være for tynn og skrøpelig også. Den mest sunne BMI’en er i øvre normalskala eller lett overvekt, hvis man ser på livslengde. Og hva med belastningsskader etter trening, det er store kostnader hver vinter for alle legevaktsbesøk. Skal vi forby alpint også kanskje, og alt annet som potensielt koster fellesskapet penger?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå er ikke jeg TS, men man tar fra de førerkortet fordi de nekter og ikke drikke er jo en form for tvang.

Man tvinger de til ikke å ha samvær med unger pga rusbruk.

Man kan tvinge de til rehabilitering.

Alt dette er jo gjort for at de skal bli nyktre/edru og for at det går ut over folkehelsen, koster penger og helbrede de.

Feite folk koster også samfunnet betydelige summer.

Slitasje skader, hjertet må pumpe ekstra.

Økt risiko for livsstilssykdommer er bare en a  grunnene til og gå ned i vekt.

Å ta fra folk som kjører i rusa tilstand førerkort, er ikke en form for tvang. Det er en konsekvens av lovbrudd, og  for å beskytte andre mennesker mot å bli drept eller skadet. 

Om en har så tungt rusmisbruk at en ikke får ha samvær med barna sine, er det heller ikke tvang. Det er noe som blir gjort for å beskytte barn fot omsorgssvikt pg skader. Men det er vel ikke ofte det skjer... vanlige hobbyrusere har jo dom regel samvær med mindre de gjør andre beleig skadelige ting mot barna sine i tillegg. 

Man kan kun tvunge en rusmisbruker til behandling om det er så alvorlig at de nesten dør, og sa er det bare en ganske kort periode det er liv å bruke tvang.  Ellers er all rusbehandling frivillig. Og det må det være, for en kan ikke rehabilitere noen som ikke vil. 

Anonymkode: 935f3...e45

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, disse folka eier ikke viljestyrke.

Anonymkode: 55cec...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS.

Hadde du ikke tatt lykkepillen din da du startet tråden? 

Anonymkode: ed510...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå skriver du bare tull, selvfølgelig skal de ikke det.

De blir bøtelagt.

Pluss, det er rus og kjøring som dreper flest i trafikken her i landet, ikke Gudrun på 63 som ligger 81 i 60 sona

Niks. De fleste "trafikkdøde" her i landet som i resten av verden er folk som dør før tiden av lungeskader som skyldes dieseleksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

På mange måter har du rett, men ser man litt tilbake i tid, er ikke et samfunn med slankere mennesker synonymt med samfunnets økonomiske undergang.

Ser man på bilder fra Norge på 60-tallet, var de aller fleste slanke eller normalvektige; kvinnene satt stort sett hjemme som husmødre og oppdro barna mens mannen var på jobb, og samfunnet fungerte greit uten overdreven import av varer; industrien i Norge sørget for at landet var rimelig selvforskynt, legene og tannlegene gikk ikke arbeidsløse, man spiste sunnere og laget middagen med råvarer kjøpt i nærbutikken på hjørnet, og lørdagsgodt for barna var forbeholdt lørdagene mens NRK underholdt med en kanal - det er bare å åpne en historiebok; folk som Rolf Wesenlund som var litt fyldigere, var heller unntakene enn regelen når det er snakk om vekt.

Og dette var i en tid uten oljen.

Så klarte Norge seg bra den gang, er det egentlig ingen grunn til at man ikke skulle klare det også idag; folk må bare endre holdningene sine, og innse hva sentraliseringen og globaliseringen har ført til; landets befolkning begynner å minne om amerikanerne på 70-tallet som satt dagen lang foran TV-en og fikk maten levert på døren mens de selv ble tykkere og tykkere; det er ikke en god utvikling for samfunnet som helhet at folk sitter foran en skjerm mens de blir sykere og sykere.

Anonymkode: 7a619...7af

Poenget mitt var egentlig ikke at vi ikke har råd til det.. Poenget mitt var at de ikke ønsker at vi skal ha råd til det. Altså de vil bare ha mer! Ikke fordi de må.. Fordi de bare ønsker det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i psykiatrien og sikkerhetsvern, og de som er inne på tvang er de som er til en særdeles fare for andre eller seg selv. Da snakker vi drap, tung vold osv. At de er rusmisbrukere er ofte en stor grunn til at de utøve vold, men rusen i seg selv er ikke grunn nok til å tvangsinnlegges.

Så nei, vi kan ikke tvinge rusmisbrukere og matmisbrukere til å slutte … 😀

Anonymkode: bc1c9...145

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men i Japan er det forbudt å ha ett midjemål over 85 cm for menn og 90 cm for kvinner. Det har vært sånn siden 2008. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å ta fra folk som kjører i rusa tilstand førerkort, er ikke en form for tvang. Det er en konsekvens av lovbrudd, og  for å beskytte andre mennesker mot å bli drept eller skadet. 

Om en har så tungt rusmisbruk at en ikke får ha samvær med barna sine, er det heller ikke tvang. Det er noe som blir gjort for å beskytte barn fot omsorgssvikt pg skader. Men det er vel ikke ofte det skjer... vanlige hobbyrusere har jo dom regel samvær med mindre de gjør andre beleig skadelige ting mot barna sine i tillegg. 

Man kan kun tvunge en rusmisbruker til behandling om det er så alvorlig at de nesten dør, og sa er det bare en ganske kort periode det er liv å bruke tvang.  Ellers er all rusbehandling frivillig. Og det må det være, for en kan ikke rehabilitere noen som ikke vil. 

Anonymkode: 935f3...e45

3 mnd er det lov å bruke tvang. Eller hele svangerskapet hos gravide. Dette er ikke psykisk helsevernlov, men helse og omsorgslov i kommunen. Denne loven brukes bare mot ca 200 pasienter i året og flest kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar at TS egentlig mener straff, ikke tvang. Og da gir spørsmålet mening. For når det gjelder en del rusmidler, brukes straff som et middel for å få folk til å ligge unna. Vi straffer folk for å skade seg selv. Og vi straffer selv om rusbruken er uproblematisk.

Samtidig kan folk drikke, røyke og spise så mye sukker de vil, helt uten juridiske konsekvenser. Det er ikke akkurat en prinsipiell eller konsekvent tilnærming til helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Paneera skrev (18 timer siden):

Herregud at det er mulig , er du virkelig seriøs? Vekt endrer seg også fra dag til dag, skal man skaffe seg nytt pass daglig eller ukentlig? Hvor mange penger og ressurser beslaglegger ikke det samfunnet? Noen folk ass …

Og nei, jeg er ikke overvektig. Heller det motsatte (undervekt grad 2)

Ehm? Man lager det jo bare digitalt?

Vi kan lage ett tankespill.

Man opererer inn en liten chip i hodet til folk, og kobler denne opp mot vitalitet som helse, høyde og om de er feite, lønnssystem kan ma  også legge inn.

Ligger ma  over en viss BMI så får man ikke kjøpt den sjokoladen, dette vol da være ett insentiv for og holde seg sunn og slank.

Man kan også opprette ett departement som styrer dette her, da vil man også komme arbeidsløsheten til livs her i landet.

Men fra spøk til alvor. Alle vet jo at vekt endrer seg fra dag til dag og uke til uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du er sykt glad i ordet bare. Kan ikke du innse at det er ikke bare å gjøre ditt bare gjøre datt. Visst alt er så enkelt så er vel du helt perfekt for det er bare ditt og datt. 

Anonymkode: b4404...04a

Nei jeg er ikke perfekt. Men alle skjønner vel at man ikke er sulten etter en time dersom man nettopp har spist en hel grandis.

Du skjønner vel det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Herregud for noen teite argumenter du kommer med! Ingen rusmisbrukere kan tvinges til behandling, og d å ta førerkortet fra dem er ikke å tvinge dem til avrusning! Bil kan de jo kjøre både med og uten førerkort og rusmidler. Så med mindre man sperrer de inne så kan de ikke tvinges til noe!

Anonymkode: 6f84c...42b

Så alt det jeg nettopp skrev har med andre ord ikke noen rot i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Aktiv dødshjelp til overvektige og narkomane, what the heck, sleng på uføre i samme slengen..

Tvangs steriliser bærere av fragilt x syndrom og aborter bort downs..

Ikke engang nazistene hadde kommet på dette 🤦‍♀️

Anonymkode: c1770...267

Hva snakker du om? Ingen har nevnt noe om abbortering av fostre eller noen form for tvangs sterilisering.

Denne tråden begynner og komme ut av kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
HMK skrev (18 timer siden):

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Du syns ikke vi skal tatovere dem på armen og sende dem i konsentrasjonsleir også, da? Disse mindreverdige tjukkasene som snylter på samfunnet vårt? I konsentrasjonsleir uten tilgang på annet enn vassgraut og dysenteri bør de slankes ganske effektivt. 

Jeg lukter troll på lang avstand. 

Det kan hende at TS bare opprettet tråden for morro skyld, jeg svarte bare på ett spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 20.50):

Røykere blir tvunget til og gå ut for og røyke.

De blir tvunget vekk fra innganger

Og blir tvunget til å ikke røyke innendørs.

Folk som drikker hver helg kan bli tvunget til ikke og kjøre bil.

"Tvinge til å ikke"=nekte. 

Anonymkode: e9d09...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...