Cata Skrevet 29. mars 2006 #1061 Skrevet 29. mars 2006 Leksjon 2 i engleflyvekurset. *leser* "Etter at vingene er varmet behørig opp, kommer vi til take-off. En velutdannet flyveengel skal være i stand til å komme seg opp fra bakken i løpet av 3 vingeslag - uten tilløp. For nybegynneren er det ofte gunstig å bruke flere, men ikke fullt så kraftige slag". Jaha, dette ser jo greit ut. *leser videre* "Det kan i en slik situasjon være fristende å begynne en take-off med tilløp, men ikke gjør det. Tilløp medfører en økt risiko for at kjortelen kan krølle seg rundt bena og resultatet blir et høyst uelegant "klask-down" i stedet for take-off". Hmm, ja det kunne jeg nok tenkt meg. *fortsetter lesingen* "Den uerfarne flyveengel kan imidlertid lene seg lett framover idet h*n øker takten på vingeslagene slik at vingene får den ønskede bæreflate og -evne. *varmer opp* *bøyer meg lett framover* *øker takten* *bråstopp* Jeg kan vel ikke ta av uten at mentoren er tilstede? ma-a-a-a-a-arta!!!
marta Skrevet 29. mars 2006 #1062 Skrevet 29. mars 2006 *kommer løpende før hekken får gjennomgå igjen* *pust pes* Sånn! Nå står jeg her og holder balansen for deg mens du lener deg fremover og gjør et første forsøk på flyving. Bare vær tolmodig og ikke tenk at det går knirkefritt på første forsøk. Klar?
Cata Skrevet 29. mars 2006 #1063 Skrevet 29. mars 2006 *lener meg fram igjen* *flipp-flapp-flipp-flapp......flakse, flakse* Jeg flyyyyr. Eh - ved nærmere ettertanke det har jeg jo greid før også. *tenker* Ånei, jeg har ikke lest "leksjon 3" om landing ennå . Jeg visste det var noe jeg hadde glemt.......
marta Skrevet 29. mars 2006 #1064 Skrevet 29. mars 2006 Jada... jeg holder deg, jeg, så bare slutte sakte å flakse med vingene så går denne nødlandingen bra. Så tar du og leser leksjon tre før vi fortsetter. OK?
Cata Skrevet 29. mars 2006 #1065 Skrevet 29. mars 2006 (endret) Phu. Takk. Det har visst noe for seg å ha en mentor. *setter bena trygt på bakken* Nå reddet du hekken eller bed'et fra en fryktelig skjebne igjen. *griper leksjon 3 og leser* "Advarsel: Denne leksjonen MÅ leses, før man forsøker take-off. Når den flyvende engel har foretatt en vellykket take-off og befinner seg i luften er det ikke så meget som kan gå galt - forutsatt at engelen ikke utsetter seg for storm, tornado, haglskurer (kan knekke styrefjær), tretopper, flaggstenger (hørte du den, marta?), bier, ender, gjess, ugler (gjelder dog hovedsaklig ved nattflyvning), måker, propellfly eller golfballer. " Det er visst ikke helt trygt å fly... *leser videre* Før landing forsøkes må den flyvende engel sette kursen nedover. Dette gjøres ved å redusere vingefrekvensen slik at vingenes løfteevne reduseres kontrollert. Ved å utføre denne manøveren vil engelen langsomt og forsiktig nærme seg moder jord. Når det gjenstår ca. 5 meter til bakken benyttes vingene til oppbremsing. Dette gjøres ved å trekke øvre vingekant noe bakover slik at luftmotstand i horisontal retning øker. Ved korrekt utførelse av denne manøver, vil vingens bæreevne ytterligere reduseres og engelen daler ned fra sky. Før landing må engelen se etter at området under er fritt for jordekorn, bamsemums, solbadende engler, pooler, hekker, bed, svigermødre og hunder. Trekk bena litt framover og så snart fotsålene berører bakken skal engelen svikte litt i knærne for således å redusere støtet idet bakkekontakt oppnås. Etter landing foldes vingene pent sammen på ryggen. Etter lengre flyturer anbefales det dog å tøye ut vingemuskulaturen (gluteus flaxus) for å motvirke stølhet" Oisann - det er ikke bare-bare. Ikke rart det gikk dårlig sist. Jeg sviktet ikke i knærne, men i vingene. Endret 29. mars 2006 av Cata
marta Skrevet 29. mars 2006 #1066 Skrevet 29. mars 2006 (endret) :hoho: *ruller ned på bakken* Til og med de beste flyverne glemmer litt iblant ( flaggstang red.anm.) Så ikke ta det så tungt med den hekken og bedet og slikt. Nå flyr jeg opp til den skyen der oppe, og så kommer du etter. Selve take offen tror jeg du her rimelig kontroll på. Så tar vi en langsom landing derifra..... Men ikke for langsom for da kan det fort gå litt for raskt nedover, og det vil vi vel ikke gjøre flere ganger Når du begynner oppbremsingen skal jeg fly ved siden av og passe på. ikke ver redd om det ved første vingeslag virker som om bremsene ikke fungerer. Det gjør de når luften har vendt seg til motstanden Og husk svikten i knærne! *flyr til himmels* Er du klar der nede?? Endret 29. mars 2006 av marta
vixen Skrevet 29. mars 2006 #1067 Skrevet 29. mars 2006 *skuler opp i været men veldig forsiktig fordi kinken i nakken ikke helt er bra igjen* Må bare få med denne flyveleksjonen her. Håper alt går bra med landingen denne gangen, Cata! *krysser englevingene*
Cata Skrevet 29. mars 2006 #1068 Skrevet 29. mars 2006 Kommer!!! *flipp-flapp-flipp-flapp......flakse* Her kommer jeg. *sikter på sky* *FLOFF....* Heiii, så tåkete alt ble.... Åja, jeg passerte gjennom skyen. *tar i litt ekstra med høyre vinge og gjør en perfekt u-sving* Hoiiii! Dette er moro! *nærmer seg bakken* *trekker øvre vingekant tilbake og bremser opp* *trekker bena en anelse framover* *svikter i knærne* *lander* "Engel nr. 1000 u -flaks har nettopp landet. " Det gikk jo bra, jo. :hoppe: Nå må vi ha en for å feire .
Cata Skrevet 29. mars 2006 #1070 Skrevet 29. mars 2006 *glugg, glugg* Endelig kan jeg føle meg som ekte engel . Gikk det bra med nakken din, vixen?
vixen Skrevet 29. mars 2006 #1071 Skrevet 29. mars 2006 Jada, var ingen brå bevegelser å følge så det gikk helt fint. Ekstra bra om man tar en etterpå da..
marta Skrevet 29. mars 2006 #1072 Skrevet 29. mars 2006 Kjempebra! Jeg er stolt av å vere din mentor!
Cata Skrevet 29. mars 2006 #1073 Skrevet 29. mars 2006 Veldig flink mentor. *slanger seg fornøyd i hammocken med nr. 2*
marta Skrevet 29. mars 2006 #1074 Skrevet 29. mars 2006 Har flekker på øynene så jeg tror jeg tar en liten høne blund og ser om de har forsvunnet når jeg våkner. party on girls!!
vixen Skrevet 29. mars 2006 #1075 Skrevet 29. mars 2006 Jeg skal bare ta en flaske i dag, må tidlig opp, skal klatre på skyer i morgen.
Cata Skrevet 30. mars 2006 #1077 Skrevet 30. mars 2006 Hun har ikke dumpet ned her, så klatreturen må hun åpenbart ha klart.
Cata Skrevet 31. mars 2006 #1079 Skrevet 31. mars 2006 Har englene emigrert? Det har jo vært tomt her i flere timer. :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå