AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Jeg har drukket i 8 år hver kveld, øl. Har kanskje 30 dager til sammen uten alkohol. De siste årene har forbruket vært på ca 6 øl hver kveld. Jeg får alltid black out og blir veldig full. Nå vi jeg stoppe. Jeg er motivert og vil klare det alene. Om det ikke går så må jeg kontakte legen. Men jeg vil forsøke Jeg tror ikke jeg tør å slutte brått da jeg har en del abstinenser. I dag tidlig så jeg feks en bille 😬 Har noen erfaring eller tips til hvordan jeg kan trappe ned så abstinensene ikke blir så ille og at jeg kan oppleve delirium. Feks 5 øl i noen dager så 4 osv? Har noen erfaring eller råd? Anonymkode: d19ea...a1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Så bra at du vil gjøre endringer! Men, ikke gjør dette alene. Søk hjelp. Anonymkode: 895ae...c74 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden ❤️ jeg vet at det blir lettere med hjelp. Men jeg vil absolutt ikke miste førerkortet mitt... derfor vil jeg aller først forsøke å slutte alene... om det ikke går er det ingen annen utvei enn lege.... Anonymkode: d19ea...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Du vil nok få mange svar her fra barn eller ekser av alkoholikere som kun skriver «oppsøk hjelp». Som jo er vagt og lite hjelpsomt. Noen klarer trappe ned selv, andre ikke. Det finnes massevis av ressurser, som AA. De er lettere å kontakte for mange enn å måtte snakke med fastlegen. Ellers kan det hjelpe å endre hverdagen. Drikker du først og fremst alene? Du trenger folk rundt deg som ikke drikker. For meg endret det seg først da jeg fikk en partner. Drakk aldri til black out, men det ble flere glass rødvin om kvelden alene. Så ble det bare i helgen når vi deler en flaske. Anonymkode: b36a5...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ❤️ jeg vet at det blir lettere med hjelp. Men jeg vil absolutt ikke miste førerkortet mitt... derfor vil jeg aller først forsøke å slutte alene... om det ikke går er det ingen annen utvei enn lege.... Anonymkode: d19ea...a1d Så det at du skal beholde førerkortet er viktigere enn at du ikke utsetter andre for fare? Anonymkode: 895ae...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Takk ❤️jeg drikker alene. Aldri før kl er 19. Har både partner og barn... bare trist hele greia... å bare få noen innspill til nedtrapping hadde hjulpet godt på vei.. Anonymkode: d19ea...a1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det at du skal beholde førerkortet er viktigere enn at du ikke utsetter andre for fare? Anonymkode: 895ae...c74 Absolutt ikke. Jeg kjører aldri beruset eller i bakrus... jeg sier jo at jeg skal forsøke alene og at om det ikke går så går jeg til legen 😪 Anonymkode: d19ea...a1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absolutt ikke. Jeg kjører aldri beruset eller i bakrus... jeg sier jo at jeg skal forsøke alene og at om det ikke går så går jeg til legen 😪 Anonymkode: d19ea...a1d Det er dessverre ikke godt nok. Det er veldig bra at du vil ta grep, men du kan faktisk ikke drive og kjøre rundt når du drikker deg til black out hver kveld. Du må gjerne mene at du er edru og ikke i bakrus, men langvarig og høyt forbruk av alkohol kan føre til helsesvekkelse, som igjen kan føre til økt trafikkrisiko. Anonymkode: 895ae...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Du vil ikke miste lappen selv om du ber om hjelp. Du sier du aldri er beruset når du kjører og da mister du ikke lappen. Å klare det alene er vanskelig men ikke umulig. Abstinenser er fælt men ikke farlig. Prøv å trappe helt ned til 3 allerede nå, idag, gjør en skikkelig innsats.. også 2 om noen dager også ingen. Ikke no vits å dra det ut. Ellers ber du om hjelp til et avgiftningsopphold. Kort ventetid og veldig god hjelp. Lykke til. Anonymkode: 7cd46...161 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Hadde det som deg i over 10 år. Kunne drikke el helflaske brennevin på en kveld. Jeg bare sluttet og for de aller fleste funker det faktisk helt fint. Der er selvsagt ingenting galt med å oppsøke hjelp, men det naturlige første steget er faktisk å prøve selv. Det er utrolig skremmende å tenke på å måtte være alene med tankene sine og ikke ha noe å bedøve seg med når kvelden kommer, men det viste seg å ikke være på langt nær så skummelt som jeg trodde. Kanskje kan det hjelpe å trappe ned, men for meg som hadde store problemer med å stoppe når jeg først var i gang så var ikke det et alternativ. Merket aldri noen abstinenser, kun litt rastløshet og vansker med å sove de første dagene. Noen tips som hjalp meg: Prøv å analyser de underliggende årsakene til at du drikker hver dag. Det vil gjøre det lettere å la være. Finn andre ting enn alkohol som roer deg ned/stresser deg ned. Begynn å trene. Jeg testet også ut diverse kosttilskudd som Asxhwaganda og Melatonin for å roe ned om kvelden. Jeg følte at dette hjalp litt. Det er bare å kaste seg ut i det, dette greier du 😊❤️ 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Takk ❤️jeg drikker alene. Aldri før kl er 19. Har både partner og barn... bare trist hele greia... å bare få noen innspill til nedtrapping hadde hjulpet godt på vei.. Anonymkode: d19ea...a1d Og kona synes det er greit? Hvem kjøper inn all ølen? Tilbringer dere ikke kvelden sammen? Anonymkode: b36a5...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #12 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så det at du skal beholde førerkortet er viktigere enn at du ikke utsetter andre for fare? Anonymkode: 895ae...c74 Oh please! Det er ikke et likhetstegn mellom et alkoholproblem og å kjøre i beruset tilstand. Anonymkode: 38941...930 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #13 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er dessverre ikke godt nok. Det er veldig bra at du vil ta grep, men du kan faktisk ikke drive og kjøre rundt når du drikker deg til black out hver kveld. Du må gjerne mene at du er edru og ikke i bakrus, men langvarig og høyt forbruk av alkohol kan føre til helsesvekkelse, som igjen kan føre til økt trafikkrisiko. Anonymkode: 895ae...c74 Hvis du virkelig var opptatt av å få folk som kjører i rus bort fra veiene ville du vært for å fjerne kravet om å ta lappen fra folk med alkoholproblemer. Den regelen hindrer SÅ mange i å oppsøke hjelp. men det er jo tydelig at det ikke er det du er opptatt av, du vil kun sparke på folk som ligger nede. Anonymkode: 38941...930 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du vil ikke miste lappen selv om du ber om hjelp. Du sier du aldri er beruset når du kjører og da mister du ikke lappen. Å klare det alene er vanskelig men ikke umulig. Abstinenser er fælt men ikke farlig. Prøv å trappe helt ned til 3 allerede nå, idag, gjør en skikkelig innsats.. også 2 om noen dager også ingen. Ikke no vits å dra det ut. Ellers ber du om hjelp til et avgiftningsopphold. Kort ventetid og veldig god hjelp. Lykke til. Anonymkode: 7cd46...161 Det er ren bingo, og spørs helt hvilken fastlege du møter. Jeg mistet lappen på flekken. Jeg har aldri kjørt i beruset tilstand, og kjører aldri før 16 timer etter soste glass, men det hjalp ikke. Anonymkode: 38941...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Oh please! Det er ikke et likhetstegn mellom et alkoholproblem og å kjøre i beruset tilstand. Anonymkode: 38941...930 For ganske mange så øker det risikoen for fyllekjøring såpass at man ikke bør ha lappen. Men ja, det er ikke nødvendigvis slik at man blir fratatt førerkortet, det er litt opp til legen å vurdere. Anonymkode: b7d5e...1ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden Til ts: hvis det er riktig og du er helt ærlig med deg selv at du «kun» drikker 6 øl hver kveld, så ville jeg ikke vært så redd for å bare slutte helt og av deg selv. Det er mye lettere å drikke 0 øl enn 1 eller 2. Jeg kan bare si at jeg har hatt veldig dårlig erfaring med å gå til fastlegen med dette, så ville anbefalt å prøve å slutte selv først. prøv å se om du blir motivert av bøker eller podcast: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/i-de-sultne-spokelsenes-rike-9788283840490 https://podcasts.apple.com/no/podcast/recovery-elevator/id971959728 https://podcasts.apple.com/no/podcast/sober-powered/id1520426877 lykke til!❤️ Anonymkode: 38941...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For ganske mange så øker det risikoen for fyllekjøring såpass at man ikke bør ha lappen. Men ja, det er ikke nødvendigvis slik at man blir fratatt førerkortet, det er litt opp til legen å vurdere. Anonymkode: b7d5e...1ad For mange gjør det ikke det, og legen har ikke noen mulighet til å vurdere det. Det er en tåpelig og ineffektiv regel at dette skal være opp til fastlegen, en alkolås på bilen hadde vært mye mer effektivt. Anonymkode: 38941...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #18 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis du virkelig var opptatt av å få folk som kjører i rus bort fra veiene ville du vært for å fjerne kravet om å ta lappen fra folk med alkoholproblemer. Den regelen hindrer SÅ mange i å oppsøke hjelp. men det er jo tydelig at det ikke er det du er opptatt av, du vil kun sparke på folk som ligger nede. Anonymkode: 38941...930 Jeg er ikke uenig i at det kan bidra til at noen ikke søker hjelp. Jeg sparker likevel ikke noen som ligger nede. Det er helt betimelig spørsmål som er forankret i lovverket som gjelder. Fint om du kan forholde deg til fakta. Anonymkode: 895ae...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #19 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke uenig i at det kan bidra til at noen ikke søker hjelp. Jeg sparker likevel ikke noen som ligger nede. Det er helt betimelig spørsmål som er forankret i lovverket som gjelder. Fint om du kan forholde deg til fakta. Anonymkode: 895ae...c74 NOEN!? 175-300 000 nordmenn har et problematisk forhold til alkohol kun 7% får hjelp. https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/rusmiddellidelser/?term= Har du en jobb eller bor på et sted der du er av førerkort vil du aldri kunne få hjelp. Det er bare nitrist at man ikke ser dette, men det er jo en gruppe det er lett å nedprioritere. I tillegg er det kun et muntlig kjøreforbud man får. Hvem tror du overholder dette forbudet? Kan det være de mest lovlydige i denne gruppen? Altså den samme delen som uansett ikke kjører i fylla? Hvis man kjører i fylla spiller det jo egentlig ingen rolle om man gjør det med eller uten førerkort, det er like ulovlig uansett. Anonymkode: 38941...930 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 36 minutter siden #20 Del Skrevet 36 minutter siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): NOEN!? 175-300 000 nordmenn har et problematisk forhold til alkohol kun 7% får hjelp. https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/psykisk-helse/rusmiddellidelser/?term= Har du en jobb eller bor på et sted der du er av førerkort vil du aldri kunne få hjelp. Det er bare nitrist at man ikke ser dette, men det er jo en gruppe det er lett å nedprioritere. I tillegg er det kun et muntlig kjøreforbud man får. Hvem tror du overholder dette forbudet? Kan det være de mest lovlydige i denne gruppen? Altså den samme delen som uansett ikke kjører i fylla? Hvis man kjører i fylla spiller det jo egentlig ingen rolle om man gjør det med eller uten førerkort, det er like ulovlig uansett. Anonymkode: 38941...930 Du får ikke frem poengene dine noe bedre ved å ROPE. Igjen; jeg er ikke uenig i at noen av de som har utfordringer knyttet til alkohol, eller annen rus, lar være å søke hjelp på grunn av frykten for å miste førerkortet. Jeg ser poengene dine, men lovverket er slik lovverket er, og jeg mener flertallets trafikksikkerhet veier tyngre. Anonymkode: 895ae...c74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå