AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #21 Skrevet 19. november 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har drukket i 8 år hver kveld, øl. Har kanskje 30 dager til sammen uten alkohol. De siste årene har forbruket vært på ca 6 øl hver kveld. Jeg får alltid black out og blir veldig full. Nå vi jeg stoppe. Jeg er motivert og vil klare det alene. Om det ikke går så må jeg kontakte legen. Men jeg vil forsøke Jeg tror ikke jeg tør å slutte brått da jeg har en del abstinenser. I dag tidlig så jeg feks en bille 😬 Har noen erfaring eller tips til hvordan jeg kan trappe ned så abstinensene ikke blir så ille og at jeg kan oppleve delirium. Feks 5 øl i noen dager så 4 osv? Har noen erfaring eller råd? Anonymkode: d19ea...a1d Hva mener du med så en bille? Anonymkode: 304b3...fe2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2024 #22 Skrevet 19. november 2024 Jeg har noe av de samme utfordringene, men det er en kombo av sosial drikking og drikking alene. Jeg har fått noen dårlige vaner og det blir sjelden mange dager i uka uten alkohol. Jeg var i et dårlig forhold hvor vi begge drakk for mye, så det er blitt bedr etter det, men jeg syns fortsatt jeg drikker for mye. Det hjelper godt for meg å trene, og å ha treningsavtaler f.eks. tidlig om morgenen, ting som gjør at jeg vet jeg må opp og motiverer meg til å føle meg bra når jeg står opp. Og så har det hjulpet å trappe ned, jeg merker suget er mindre nå enn for et halvår siden, da meldte det seg alltid etter arbeidstid (jeg har aldri drukket på dagtid.) Så jeg tror det går, særlig siden jeg merker det virkelig hjelper når jeg har begynt å drikke mindre, alkohol er så vanedannende og det merker jeg blir mindre! Anonymkode: e5874...930
Sitronterte Skrevet 20. november 2024 #23 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har drukket i 8 år hver kveld, øl. Har kanskje 30 dager til sammen uten alkohol. De siste årene har forbruket vært på ca 6 øl hver kveld. Jeg får alltid black out og blir veldig full. Nå vi jeg stoppe. Jeg er motivert og vil klare det alene. Om det ikke går så må jeg kontakte legen. Men jeg vil forsøke Jeg tror ikke jeg tør å slutte brått da jeg har en del abstinenser. I dag tidlig så jeg feks en bille 😬 Har noen erfaring eller tips til hvordan jeg kan trappe ned så abstinensene ikke blir så ille og at jeg kan oppleve delirium. Feks 5 øl i noen dager så 4 osv? Har noen erfaring eller råd? Anonymkode: d19ea...a1d Ut i fra det jeg har hørt av andre, så er den beste nedtrappingen feks sånn som dette: Du er vant med 6 halvlitere hver eneste dag eller kveld. Neste dag, kjøp en flaske mindre. Drikk 5 stykker i en uke eller litt mer. Etter en uke eller to, trapp ned til 4 flasker. Gjør det samme der. Drikk 4 flasker i en ukes tid. Og så går du nedover til 3. Men, om det blir forferdelig vanskelig så bare holdt på de 3 en stund. Ikke gå opp i antall flasker. Når du føler deg sterk nok, så drikk 2 flasker. Men du har 3 stående. Og så kutter du vekk den 3 flasken totalt. Til slutt er du nede på et nivå, som antakeligvis vil gjøre deg sterkere. Når du føler deg så pass sterk, så går du ned til 1. Men ha en ekstra stående, sånn at du psykisk føler at du har den i tilfelle krise. LYKKE TIL SÅ MYE!! 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #24 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du får ikke frem poengene dine noe bedre ved å ROPE. Igjen; jeg er ikke uenig i at noen av de som har utfordringer knyttet til alkohol, eller annen rus, lar være å søke hjelp på grunn av frykten for å miste førerkortet. Jeg ser poengene dine, men lovverket er slik lovverket er, og jeg mener flertallets trafikksikkerhet veier tyngre. Anonymkode: 895ae...c74 Ingen er uenig i at lovverket er slik det er, hvorfor gjentar du dette? Dette har 0 innvirkning på trafikksikkerhet, da folk som kjører i fylla ikke har noe å tape på å gjøre dette også uten førerkort. Hvis man virkelig var opptatt av trafikksikkerhet, ville man sørget for at flest mulig fikk hjelp. Anonymkode: 38941...930 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #25 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De siste årene har forbruket vært på ca 6 øl hver kveld. Jeg får alltid black out og blir veldig full. Anonymkode: d19ea...a1d Av bare 6 øl etter så mange år med tilvenning? Da er du vel allergisk. Jeg er gift med en tørrlagt alkoholiker og han har aldri snakket om abstinenser med biller el andre dyr. Han pleide å varme opp i dusjen med en hel flaske sprit i løpet av dusjing. Lykke til, håper du får den hjelpen du trenger💜 Anonymkode: 1b8bf...53e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #26 Skrevet 20. november 2024 Jeg har også slitt med alkoholkonsumet. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan man trapper ned uten å få delirium, her finner du nok ressurser på nett. Jeg gjorde et lite google-søk og det er forskjellig etter om man drikker hele dagen eller ei, noen sier 10% hver fjerde dag osv. Hvis man tenker 6pack, si at man kutter 1 øl hver fjerde dag, da. Det blir en veldig sakte nedtrapping, som jo ideelt sett skal gi mindre abstinensplager og fare for delirium etc. Jeg drakk også nesten hver dag, men her var det mer 12 en dag og 3 en annen, en alkoholfri dag her og der. Andre tips: For deg tenker jeg det starter med å fortelle partner? Hvordan kan du drikke deg til blackout hver kveld med partner og barn, er den andre også alkoholiker? Dere må da isåfall slutte sammen. Det hjelper uansett å si det høyt til noen, da er du ansvarlig ovenfor dem. Gjerne si det høyt til alle. Avrusningen starter i butikken. En alkoholiker kan ikke ha øl i kjøleskapet, har man begynt å drikke så går alle. Så når du skal kutte ned 1 øl hver 3./4. dag eller hva du kommer frem til, så kjøper du bare 5 i stedet for 6. Og når du slutter, så kjøper du ikke øl i det hele tatt, partner kan heller ikke det. Begynn også gjerne å drikke kl. 20, når ølsalget er stengt. På slutten når du bare skal ta 1 øl, kan det hindre deg i å løpe og kjøpe, hemninger og selvkontroll ryker jææævlig kjapt ut av vinduet. Mentalt sett tror jeg det beste er egentlig å hoppe over de dagene man bare skal drikke 1, og gå rett fra 2 til 0. Å drikke bare 1 øl er utrolig vanskelig, det er jo å pine seg selv omtrent, jeg tror det er vesentlig lettere å gå fra 2 til 0. Ellers så har jeg begynt å trene og blitt skikkelig gira på det, det hjelper masse. Verdens kjedeligste råd, men gud så digg det er når man kommer inni det. Man føler seg bedre, sover bedre, ser bedre ut, blir lykkeligere. Og alkohol-lysten gikk veldig ned hos meg. Før var det et evig indre dilemma om jeg skulle kjøpe øl eller ei, masse viljestyrke brukt i butikken eller gående forbi butikken, men nå har jeg ikke lyst på rett og slett, suser forbi øldisken uten å tenke over det. Jeg vet ikke om alle får den effekten, men det er nesten den beste jeg har fått med trening. Det kan være jeg også var på et punkt hvor nok var nok, jeg vet ikke. Men det er i all fall lett for meg å ikke drikke nå, da det før var vanskelig og hver edru dag var en indre kamp. Anonymkode: 3c748...320
Andrine& Skrevet 20. november 2024 #27 Skrevet 20. november 2024 Det finnes hjelp på nett. Nettsamfunn med grupper og kurs. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #28 Skrevet 20. november 2024 Ta kontakt med AA eller en privat psykolog, du må ta tak i selve årsaken til at du drikker og. Anonymkode: 56b0a...262
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #29 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta kontakt med AA eller en privat psykolog, du må ta tak i selve årsaken til at du drikker og. Anonymkode: 56b0a...262 Det er ikke alle som har en årsak, og man kan slutte uten å finne en årsak også. Anonymkode: 38941...930 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #30 Skrevet 20. november 2024 Andrine& skrev (2 timer siden): Det finnes hjelp på nett. Nettsamfunn med grupper og kurs. Har du prøvd noen? Kan du tipse om noen? Anonymkode: 38941...930
Andrine& Skrevet 20. november 2024 #31 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har du prøvd noen? Kan du tipse om noen? Anonymkode: 38941...930 Jeg er temmelig sikker på at AA tilbyr nettmøter, Julie Winge har et omfattende program via nett. Ja jeg har prøvd, ja jeg er edru nå 😅
Andrine& Skrevet 20. november 2024 #32 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ta kontakt med AA eller en privat psykolog, du må ta tak i selve årsaken til at du drikker og. Anonymkode: 56b0a...262 Årsaken til at man blir hekta på alkohol er lik for alle, det er fysiologisk, hva som skjer i hjernen rett og slett, livene til de som drikker derimot er ulike. De som sier at de drikker av en grunn, bruker grunner for å kunne drikke.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #33 Skrevet 20. november 2024 Andrine& skrev (11 minutter siden): Årsaken til at man blir hekta på alkohol er lik for alle, det er fysiologisk, hva som skjer i hjernen rett og slett, livene til de som drikker derimot er ulike. De som sier at de drikker av en grunn, bruker grunner for å kunne drikke. Å bli hekta er en ting, men man må også ta tak i årsaken til at man i det hele tatt begynte å drikke, ofte er det selvmedisinering og problemene forsvinner ikke bare fordi man slutter å drikke. Anonymkode: 56b0a...262
Andrine& Skrevet 20. november 2024 #34 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Å bli hekta er en ting, men man må også ta tak i årsaken til at man i det hele tatt begynte å drikke, ofte er det selvmedisinering og problemene forsvinner ikke bare fordi man slutter å drikke. Anonymkode: 56b0a...262 Ingen sa det. Jobben starter i det man stopper inntak, det å stoppe inntaket er ikke hovedutfordringen, men å lære å leve uten å bruke rus for å regulere følelser. Folk som drikker har ulike liv, men de begynner å drikke av den samme, nemlig hvordan amygdala responderer på rus. Det er ikke nødvendigvis slik at folk må ha en bakenforliggende årsak for å utvikle avhengighet, så din teori vil da kun gjelde for de som har hatt påkjenninger de kan peke på, hva med alle de andre? 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #35 Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har også slitt med alkoholkonsumet. Jeg kan ikke uttale meg om hvordan man trapper ned uten å få delirium, her finner du nok ressurser på nett. Jeg gjorde et lite google-søk og det er forskjellig etter om man drikker hele dagen eller ei, noen sier 10% hver fjerde dag osv. Hvis man tenker 6pack, si at man kutter 1 øl hver fjerde dag, da. Det blir en veldig sakte nedtrapping, som jo ideelt sett skal gi mindre abstinensplager og fare for delirium etc. Jeg drakk også nesten hver dag, men her var det mer 12 en dag og 3 en annen, en alkoholfri dag her og der. Andre tips: For deg tenker jeg det starter med å fortelle partner? Hvordan kan du drikke deg til blackout hver kveld med partner og barn, er den andre også alkoholiker? Dere må da isåfall slutte sammen. Det hjelper uansett å si det høyt til noen, da er du ansvarlig ovenfor dem. Gjerne si det høyt til alle. Avrusningen starter i butikken. En alkoholiker kan ikke ha øl i kjøleskapet, har man begynt å drikke så går alle. Så når du skal kutte ned 1 øl hver 3./4. dag eller hva du kommer frem til, så kjøper du bare 5 i stedet for 6. Og når du slutter, så kjøper du ikke øl i det hele tatt, partner kan heller ikke det. Begynn også gjerne å drikke kl. 20, når ølsalget er stengt. På slutten når du bare skal ta 1 øl, kan det hindre deg i å løpe og kjøpe, hemninger og selvkontroll ryker jææævlig kjapt ut av vinduet. Mentalt sett tror jeg det beste er egentlig å hoppe over de dagene man bare skal drikke 1, og gå rett fra 2 til 0. Å drikke bare 1 øl er utrolig vanskelig, det er jo å pine seg selv omtrent, jeg tror det er vesentlig lettere å gå fra 2 til 0. Ellers så har jeg begynt å trene og blitt skikkelig gira på det, det hjelper masse. Verdens kjedeligste råd, men gud så digg det er når man kommer inni det. Man føler seg bedre, sover bedre, ser bedre ut, blir lykkeligere. Og alkohol-lysten gikk veldig ned hos meg. Før var det et evig indre dilemma om jeg skulle kjøpe øl eller ei, masse viljestyrke brukt i butikken eller gående forbi butikken, men nå har jeg ikke lyst på rett og slett, suser forbi øldisken uten å tenke over det. Jeg vet ikke om alle får den effekten, men det er nesten den beste jeg har fått med trening. Det kan være jeg også var på et punkt hvor nok var nok, jeg vet ikke. Men det er i all fall lett for meg å ikke drikke nå, da det før var vanskelig og hver edru dag var en indre kamp. Anonymkode: 3c748...320 Tusen takk for et veldig utfyllende og oppløftende svar ❤️det gir meg håp ❤️ i går drakk jeg bare 5 øl. Planen i dag er 4 eller 5... jeg har også forsøkt å Google nedtrapping men finner ikke noe.. kan jeg spørre hva du skrev i Google søket ditt? Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg 😊 Anonymkode: d19ea...a1d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå