Gå til innhold

Tenåringer alene hjemme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ville tatt med meg 14 åringen og en av hennes/hans venner. Da blir det straks kulere for ungdomen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 14, var jeg alene hjemme i to uker på grunn av at moren min var bortreist grunnet jobb. Jeg drikker ikke, og har aldri hatt fester hjemme, selv til dags dato, så man kan vel si at jeg er en rolig tenåring (er snart 19). Ikke alle 14-åringer (eller 17-åringer for den saks skyld) tenker "fest" med en gang de er alene hjemme, eller har venner/bekjente som krever storfest når foreldrene er ute av døra.

Skrevet

Jeg tror det er mange her som har glemt at kua har vært kalv en gang selv.

Det er ikke 10 år siden jeg var 14, og jeg skrev nå SMS-er den gang også jeg. Ingen kom på fest hos meg - og siden jeg konstant hadde døren låst hadde de ikke kommet noen vei om de hadde prøvd heller. Jeg hadde som regel en venninde på besøk :-)

Når man er 17 år er det faktisk mange av ens jevngamle kompiser som har bodd alene over et år. Da synes jeg faktisk det er på tide at man lærer å ta litt ansvar for seg selv. Det dukker stadig opp tråder her hvor foreldre er fortvilet fordi barna har fått puter sydd under armene. Jeg synes ikke det er så rart.

Skrevet

Nei, jeg hadde aldri latt min 14-åring være hjemme alene en helg. Jeg har så manges skrekk eksempler på hvor gale det kan gå - og nå til dags kan ikke sammenlignes med da vi var på samme alder.

Blir huset ditt innvadert og ramponert av inntrengere så vil du ikke få et øre igjen på forsikringen. En venninne av meg opplevde nettopp det da hennes 15-åring var alene hjemme en helg. Huset hennes ble ødelagt for mange, mange tusen kroner. I større byer så spres det som ild i tørt gress at ungdommer er alene hjemme - og det skal faktisk godt gjøre av en 14-åring å klare å hamle opp på egen hånd.

Skrevet
Jeg ville tatt med meg 14 åringen og en av hennes/hans venner. Da blir det straks kulere for ungdomen.

:Nikke:

17-åringen kunne til nød fått vært alene en helg.

Da hadde jeg alliert meg med nabo/andre voksne som kunne følge med og/eller ta uanmeldte stikkprøver.

Kanskje tid for å ikke dra på hytta hver helg.

Må innrømme at dersom tenåringer er hjemme mens foreldre er på hytte hver helg, så er det noe som skurrer i mine ører. Litt av et familieliv du :forvirret:

Skrevet

Hvis du kjenner barna dine godt nok, og vet at de ikke vil finne på noe tull, så la de være alene. Da lærer de hvordan det er å være alene hjemme, og slikt, og blir dermed litt mer selvstendige. Men ta de gjerne med deg på hytta ett par ganger iblant.

Altså, jeg er bare 18 år selv, men jeg må enda bli med mamma på campingvogn tur, og man tåler det uansett hvor kjipt det enn er.

Jeg fikk ikke lov til å være alene hjemme før jeg var en 15 år gammel, men stort sett så ringte mamma min storebror og ba han komme å "passe" på meg/være ilag med meg den helgen.

Men ta gjerne kontakt med familie/naboer som kan passe på. Ganske lurt. Det er også kjekt for barna selv og vite at de har noen de kan gå til hvis det skulle være noe. Uansett hva det er.

Gjest Gjest
Skrevet
:Nikke:

17-åringen kunne til nød fått vært alene en helg.

Da hadde jeg alliert meg med nabo/andre voksne som kunne følge med og/eller ta uanmeldte stikkprøver.

Kanskje tid for å ikke dra på hytta hver helg.

Må innrømme at dersom tenåringer er hjemme mens foreldre er på hytte hver helg, så er det noe som skurrer i mine ører. Litt av et familieliv du  :forvirret:

Det er jo ikke stort med familieliv med to tenåringer i huset lell da. De er mer opptatt av venner og andre ting, og det er evigheter siden noen av dem satt og så TV med oss en lørdagskveld. Ei vanlig helg hjemme hos oss består stort sett av rydding og vasking av hus, handling og TV titting såfremt vi ikke har noen venner over, eller er invitert bort. Barna ser vi når de står opp, på tur til og fra idrettshallen, når de spør hva det er til mat, og når de legger seg. Ikke mye kvalitetstid med de to lenger nei, men det er en del av deres løsrivelsesprosess.

Trådstarter

Gjest Gjest
Skrevet

Hjelp, nå er jeg virkelig glad jeg har hatt den moren jeg har hatt :hår: En 17åring kan -til nød- være alene hjemme for en helg?! Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 17, (det er tre år siden nå), og har vært alene hjemme i helgene siden jeg var 11-12 år gammel. Det var noe av det jeg virkelig satte pris på, trivdes i mitt eget selskap. Men det kan være greit å si fra til naboer og be de holde et øye med (tenker da p.g.a. brann osv).

Skrevet

Jeg kunne latt begge to vært alene hjemme, men ville hele tiden mint dem på og f.eks låse døren (noe jeg selv har glemt ganske mange ganger).. Og minne de på og sjekke hvem det er som ringer på før de åpner..

Som de fleste andre sier ville jeg også alliert meg med naboer som kikker etter, kanskje ikke innom hele tiden (da kan de bli skeptiske og kanskje få følelsen av at dere absolutt ikke stoler på dere).. Hvis du vet om noen naboer som oftes går tur kan disse være greie og aliere seg med, eller f.eks folk som har hund..

Gjest Piper
Skrevet
Hjelp, nå er jeg virkelig glad jeg har hatt den moren jeg har hatt :hår: En 17åring kan -til nød- være alene hjemme for en helg?! Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 17,  (det er tre år siden nå), og har vært alene hjemme i helgene siden jeg var 11-12 år gammel. Det var noe av det jeg virkelig satte pris på, trivdes i mitt eget selskap. Men det kan være greit å si fra til naboer og be de holde et øye med (tenker da p.g.a. brann osv).

Du kan være glad for at dine foreldre ikke ble meldt til barnevernet, for det ville jeg gjort om jeg visste at en 11-12 åring var hjemme en hel helg alene. Hadde ikke spilt noen rolle hvor godt barnet likte dette, for det er rett og slett uansvarlig. Så jeg vil si at din mor var uansvarlig.

Men en 17 åring bør kunne klare å være hjemme alene en helg, men ejg hadde ikke reist bort bare for å la barna være alene. Men hadde det passet slik, ville jeg ikke ahtt noen som helst problemer med å la en 17 åring være hjemme alene. Men jeg syns en 14 åring også er for ung, og derfor ville jeg heller tatt med en venn på hytten.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg synes det er for tidlig å la en 14-åring være alene hjemme en hel helg.

Eg syns det er seint eg...

Vi reiste åleine på stevner landet rundt på den alderen vi... Var ofte åleine heime også.. Men vi er godt oppdratt då, og korkje eg eller syster mi smakte alkohol før vi var 18..

Dagens foreldre er så utruuuleg overbeskyttande...

Off... Håpar ikkje eg blir sånn...

Gjest Gjesta
Skrevet

Synes også en 14-åring kan klare seg alene en helg.

:overrasket::overrasket::overrasket:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde ALDRI I LIVET reist fra en fjortenåring for en helg, uansett hvor mye søttenåringen hadde vært hjemme. En søttenåring kan til nød være hjemme en helg eller to, men fjortenåringer... Du burde vært meldt til politiet. Eller iallefall barnevernet.

Er det så viktig å dra på hytta at det skal prioriteres før ungene dine, får du heller ta de med deg.

Gjest Gjesta
Skrevet
Eg syns det er seint eg...

Syns du det er seint å la fjortenåringer være hjemme alene en helg helg??? Altså at de burde være hjemme alene hele helger allerede som tolv trettenåringer??

*håpe inderlig at jeg tar grundig feil*

Gjest Donna
Skrevet
Hjelp, nå er jeg virkelig glad jeg har hatt den moren jeg har hatt :hår: En 17åring kan -til nød- være alene hjemme for en helg?! Jeg flyttet hjemmefra når jeg var 17,  (det er tre år siden nå), og har vært alene hjemme i helgene siden jeg var 11-12 år gammel. Det var noe av det jeg virkelig satte pris på, trivdes i mitt eget selskap. Men det kan være greit å si fra til naboer og be de holde et øye med (tenker da p.g.a. brann osv).

Synes ikke du er heldig i det hele tatt - høres jo helt vanvittig ut å reise fra en 11-12 åring en hel helg. Jeg hadde knapt latt en 11-åring være alene hjemme en hel kveld engang.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nei, tolvåringen min får ikke være alene hjemme om kvelden. Langt ifra.

Skrevet (endret)
Nei, tolvåringen min får ikke være alene hjemme om kvelden. Langt ifra.

Hvis ikke jeg fikk være alene en kveld som 12-åring, så tror jeg at jeg bokstavelig talt hadde gått på veggen... :)

Når det gjelder hun som skal på hytta og la barna være hjemme alene, så er jeg enig i at det kan være skummelt i byer som feks her i Oslo. Her kan en rolig "jentekveld" utarte til et mareritt hvis 100 ungdommer plutselig står utenfor. Alikevel så må man jo også la dem få ansvar. En 17-åring er snart myndig (selv flyttet jeg hjemmefra som 16-åring) og før eller siden må man få prøve seg alene. Jeg synes det å aliere seg med naboer/slektninger var lurt, da vet også jenta at noen passer på huset hennes.

Endret av Caramba
Gjest Gjesta
Skrevet
Da jeg var 14, var jeg alene hjemme i to uker på grunn av at moren min var bortreist grunnet jobb.

Hadde barnevernet visst om det hadde det hentet deg. Dette er barnemishandling, enten du syns det var gøy eller ikke.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg hadde ALDRI I LIVET reist fra en fjortenåring for en helg, uansett hvor mye søttenåringen hadde vært hjemme. En søttenåring kan til nød være hjemme en helg eller to, men fjortenåringer... Du burde vært meldt til politiet. Eller iallefall barnevernet.

Er det så viktig å dra på hytta at det skal prioriteres før ungene dine, får du heller ta de med deg.

Jeg flyttet også hjemmefra som søttenåring.

Men en ting er å flytte på hybel og ha mamma og pappa hjemme på basen. En annen ting er at mor og far befinner seg på fjellet, og ungdommen kontrollerer kåken aleine. I mine øyne er det helt på bærtur.

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvis ikke jeg fikk være alene en kveld som 12-åring, så tror jeg at jeg bokstavelig talt hadde gått på veggen...  :)

Hvorfor hadde du et så stort behov for å være alene hjemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...