Gå til innhold

Trives ikke der vi bor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier. Vi er en familie med to foreldrene, og to barn på 2 og 4 år. Vi har flyttet på bygda (ca 1 time unna Oslo). Bygd drømmehuset. Men, jeg trives dessverre ikke her… Stygg natur, folka er overlegne, vanskelig å komme i kontakt med folk. Selv naboene hilser knapt på oss. Vi må kjøre overalt osv. Jeg lengter etter sjø/vann, men å få det innebærer flytting minimum 1,5 time unna og å starte helt på nytt. Vi har begge drømmejobber her som er utrolig vanskelig å få,  to sett mer besteforeldre (det ene settet flyttet etter oss). Nå har vi bodd her i 3 år og jeg trives fortsatt ikke. Blir deprimert og ulykkelig av dette stedet. Hovedsakelig pga stygg natur og at det er så usentralt (må kjøre bil til absolutt alt)Z HJELp, hva gjør jeg!! Samboer er veldig negativ til å flytte pga han elsker huset vi bor i og har mange kamerater her, så jeg får nærmest null støtte fra han… :( 

Anonymkode: b40ee...f94

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet er for kort til å bo et sted der man mistrives.

Hadde ikke blitt boende og risikert min mentale helse for at mannen skulle være fornøyd med sine små kamerater. Vet ikke om jeg hadde ønsket et forhold til en mann heller som visste at jeg er deprimert og ulykkelig for jeg mistrives slik, hadde revurdert mannen sammen med bostedet.

Anonymkode: e10ac...2ce

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres utakknemlig ut. Stygg natur? Aldri hørt om. Har du prøvd å skape situasjoner som er hyggelige, har du prøvd å bli kjent med folk, engasjere deg..?

Anonymkode: 6da4e...d90

• Liker 20
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du høres utakknemlig ut. Stygg natur? Aldri hørt om. Har du prøvd å skape situasjoner som er hyggelige, har du prøvd å bli kjent med folk, engasjere deg..?

Anonymkode: 6da4e...d90

Hun er deprimert og mistrives på plassen de bor. Hvis du er vant til åpne steder og sjø så blir det en stor forskjell å flytte for å bo blant fjell og grantrær. Å flytte på bygda er ikke for alle, er ofte et lukket samfunn for de som er født og oppvokst der, og det er nesten uten unntak ALLTID verre for damene.

Anonymkode: e10ac...2ce

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke med vann, om dere begge får kjipe jobber. Dra heller hjem i helgene.

Anonymkode: e22a2...041

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stygg natur egentlig? Når det er sagt skjønner jeg godt at du savner måkeskrik og lukten av salt sjø, sette seg på t-banen og drikke vin i solnedgangen et deilig sted i Oslo. Aldri i verden om jeg hadde byttet det bort uansett hvor stort hus jeg hadde. Bare å flytte! Livet er for kort

Anonymkode: 43d9e...225

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett par med besteforeldre flyttet etter dere? Kommer de evt til å flytte igjen dersom dere flytter et annet sted?

Anonymkode: cf7d1...db8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Jeg har virkelig prøvd og prøver hardt for å bli kjent med folk, finne fin natur osv. med stygg natur mener jeg at det er kun granskog, gjørmete stier. Glomma som det ikke går an å bade i. Ingen badevann ellers som er ok. Lite stier. Null utsikt/høyde/fjell. Hjortelusflue hele høsten. Knapt snø vinterstid. Jeg er en person som elsker natur, sjøen, fjell, bade, langrenn, kajak, sup, vindsurfing osv osv: Jeg prøver å komme i kontakt med folk via barna, men folk er opptatt med sitt. Blir til at man treffes en gang eller to (alt med mitt initiativ), men så blir det taust fra andre parten. Aldri invitert tilbake osv. Men jeg har mannen og barna, og foreldre/svigerforeldre og trenger ikke så fryktelig mye annet nettverk egentlig… jeg får dekket sosialt behov med de og har et par gode venninner 1 times kjøretur unna som jeg kan treffe ellers. Problemer er at jeg ikke har noen tilknytning noe annet sted heller, så å flytte blir å begynne helt på scratch for oss alle… føler meg så egoistisk, men samtidig så føler jeg at jeg har gitt alt for å trives på dette stedet(til og med bygget drømmehus fordi kanskje det ville «hjelpe»). Hver gang vi er et annet sted eller ser et sted på tv så blir jeg lei meg og tenker «skulle ønske vi bodde der». :( 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her! Jeg har virkelig prøvd og prøver hardt for å bli kjent med folk, finne fin natur osv. med stygg natur mener jeg at det er kun granskog, gjørmete stier. Glomma som det ikke går an å bade i. Ingen badevann ellers som er ok. Lite stier. Null utsikt/høyde/fjell. Hjortelusflue hele høsten. Knapt snø vinterstid. Jeg er en person som elsker natur, sjøen, fjell, bade, langrenn, kajak, sup, vindsurfing osv osv: Jeg prøver å komme i kontakt med folk via barna, men folk er opptatt med sitt. Blir til at man treffes en gang eller to (alt med mitt initiativ), men så blir det taust fra andre parten. Aldri invitert tilbake osv. Men jeg har mannen og barna, og foreldre/svigerforeldre og trenger ikke så fryktelig mye annet nettverk egentlig… jeg får dekket sosialt behov med de og har et par gode venninner 1 times kjøretur unna som jeg kan treffe ellers. Problemer er at jeg ikke har noen tilknytning noe annet sted heller, så å flytte blir å begynne helt på scratch for oss alle… føler meg så egoistisk, men samtidig så føler jeg at jeg har gitt alt for å trives på dette stedet(til og med bygget drømmehus fordi kanskje det ville «hjelpe»). Hver gang vi er et annet sted eller ser et sted på tv så blir jeg lei meg og tenker «skulle ønske vi bodde der». :( 

Om du prøver en gang eller to, er dere så vidt bekjente. Du må jo prøve å skape bånd til folk

Anonymkode: 6358f...1a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen.

mine foreldre flyttet etter oss fra hjemstedet mitt som er 3,5 time unna. Jeg har ikke hjerte til å fortelle dem at jeg mistrives… og de ville blitt helt knust om vi flyttet. På en måte er jeg litt sint på dem for at de flyttet etter oss uten fordi jeg føler at de har gjort oss enda mer «stuck». 

Å flytte tilbake til mitt hjemsted er uansett ikke aktuelt pga jeg ikke har nettverk der (ble utfryst på u.skolen og vgs og flyttet til utlandet rett etter vgs frem til jeg begynte å studere). 

føler jeg er i en utrolig kinkig situasjon og setter stor pris på innspill ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du prøver en gang eller to, er dere så vidt bekjente. Du må jo prøve å skape bånd til folk

Anonymkode: 6358f...1a8

Det er sant. Men hvor mye skal man prøve når den andre parten er helt uinteressert liksom? Når det utelukkende er du som tar initiativ? Føler at det må gå litt begge veier… Blir etterhvert kleint å være den som alltid insjer… som jeg skrev i første innlegg så er folk her opptatt med seg og sitt: de har nok venner og er ikke spesielt Interessert i nye… er mitt inntrykk. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jobbene deres der dere bor nå? Er det vanskelig å finne like jobber andre steder? 

Er ikke kjent der "nede", men skjønner hva du mener med natur. Bor på ei øy i vill, vakker natur i nord, hadde heller ikke trivdes på "innlandet" uten havet rett utenfor døra. For ikke å snakke om fjellene.

Jeg hadde ikke tatt hensyn til de som flyttet etter dere. Deres eget valg. Men hvis mannen din ikke vil flytte, er det jo bare et alternativ ? 

Anonymkode: 32e75...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt. Foreldrene dine er voksne og ansvarlige for seg selv. 

Vi flyttet på bygda for 8 år siden. Har nydelig natur (men ja, hjortelusflua har virkelig blitt plagsomt de senere årene!!) og en 'milliard" badevann, og dessuten kort vei til både sjø og fjell. Flott samhold i bygda, vi har fått gode venner og ungene stortrives på skolene sine. Naboer som stiller opp for hverandre også. 

Jeg er så glad for at vi valgte å flytte vekk fra det miljøet vi bodde i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er jobbene deres der dere bor nå? Er det vanskelig å finne like jobber andre steder? 

Er ikke kjent der "nede", men skjønner hva du mener med natur. Bor på ei øy i vill, vakker natur i nord, hadde heller ikke trivdes på "innlandet" uten havet rett utenfor døra. For ikke å snakke om fjellene.

Jeg hadde ikke tatt hensyn til de som flyttet etter dere. Deres eget valg. Men hvis mannen din ikke vil flytte, er det jo bare et alternativ ? 

Anonymkode: 32e75...6c9

Vi har begge jobber her vi bor nå, og det er virkelig vanskelig å finne tilsvarende… så det er også dels jobbsituasjon som er kinkig. Jeg klarer ikke å finne et aktuelt sted å bo i «pendleravstand», så flytting innebærer evt også nye jobber for begge…. Derfor også så mye motstand fra mannen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmehus, drømmejobber, fornøyde barn og begge besteforeldrepar. Noe sånt hadde jeg virkelig prøvd å få til å funke. Hvertfall når du ikke har nettverk et annet sted. Jeg har bodd mange forskjellige steder, og de fleste stedene er ikke akkurat naboene noe fyrverkeri… å skape et helt nytt nettverk som voksen vil bli tungt uansett hvor du er.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMK skrev (5 minutter siden):

Flytt. Foreldrene dine er voksne og ansvarlige for seg selv. 

Vi flyttet på bygda for 8 år siden. Har nydelig natur (men ja, hjortelusflua har virkelig blitt plagsomt de senere årene!!) og en 'milliard" badevann, og dessuten kort vei til både sjø og fjell. Flott samhold i bygda, vi har fått gode venner og ungene stortrives på skolene sine. Naboer som stiller opp for hverandre også. 

Jeg er så glad for at vi valgte å flytte vekk fra det miljøet vi bodde i. 

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken bygd du bor i 🙈 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke mannen vil, så får du ikke flyttet. Om dere går fra hverandre, så har du barn du ikke kan flytte fra heller. Barna går vel på skole og må bo i nærheten av far 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har det veldig fint egentlig.

Kunne du vurdert å begynne med veldedig arbeid på fritiden?

Kanskje det kunne gitt deg noe?❤️

Anonymkode: e7dc8...104

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere vurdere å ta lengre ferier eller helger nær sjøen eller steder du lengter etter? Det kan gi deg en pause uten at dere trenger å flytte umiddelbart.

Er det mulig å finne løsninger i nærområdet, som å lage en hage eller tilrettelegge et sted som kan gi deg en følelse av naturens ro?

En vakker hage hadde kanskje hjulpet?

Med rennende vann for eksempel.

Anonymkode: e7dc8...104

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hytte. Se etter hytte i området mellom Drøbak og Moss, nære nok til at dere kan dra dit hver helg. Vi har hytte 45 min unna der vi bor, og har fått venner der, og driver med vannsport. Selve hytta ligger ikke nede ved vannet, men vi har utsikt, padler kajakk, windsurfing osv. 

Og hage. Lag den peneste hagen, blomsterbed og bær. 

Anonymkode: 8d963...838

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...