Gå til innhold

Dyr i borettslag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 19.32):

Den saken om Evelin er så gammel at utfallet av tilsvarende sak i dag trenger ikke bli den samme. 
Der er og saker der folk har kjøpt, og ikke får godkjenning fordi de har dyr/hund. 
Er det verdt å flytte inn et sted og så starte rabalder med advokater og rettssaker for å få beholde en katt, når man vet på forhånd at kan ikke er velkommen? 

Anonymkode: 1ddde...0ac

For det første så heter det Emeline og for det andre så spiller det ingen rolle hvor gammel den saken er den har fortsatt stor innvirkning.

Anonymkode: 007b1...966

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For det første så heter det Emeline og for det andre så spiller det ingen rolle hvor gammel den saken er den har fortsatt stor innvirkning.

Men det gjaldt en innekatt så er jo ikke sammenlignbart her, den saken har ingen påvirkning på om folk får ha utekatt i borettslag eller ikke. Vi vet ikke hva slags svar TS hadde fått om hun spesifikt søkte om å ha innekatt.  

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått svar fra styret at jeg får ha katt i bånd ute. Og dersom den skal være uten bånd, så får den ikke være på plena til blokka😂, og jeg må være hjemme mens den er ute i tilfelle den vil inn… Altså…..🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora77 skrev (50 minutter siden):

Har nå fått svar fra styret at jeg får ha katt i bånd ute. Og dersom den skal være uten bånd, så får den ikke være på plena til blokka😂, og jeg må være hjemme mens den er ute i tilfelle den vil inn… Altså…..🤭

Så de forskjellsbehandler ikke katten din og hunder, slik du først påsto. Da har du fått avklart at det ikke er noe forskjellsbehandling i borettslaget.

Jeg har utekatt selv, og bor pr nå i ett dyrevennlig borettslag. Men det er veldig vanskelig finne borettslag som tillater utekatter. Men man er forpliktet til å følge vedtektene og husordensregler i borettslaget man kjøper andel i. Sånn er det bare.

Anonymkode: 283be...0b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora77 skrev (6 timer siden):

Så flott at borettslaget er så fornuftige.

Skulle ønske den regelen gjalt all kattehold.

Anonymkode: bcba4...a10

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine katter løper inn for å gå på do, før de løper ut igjen… 

Anonymkode: 53bc1...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Myrmica skrev (15 timer siden):

Men det gjaldt en innekatt så er jo ikke sammenlignbart her, den saken har ingen påvirkning på om folk får ha utekatt i borettslag eller ikke. Vi vet ikke hva slags svar TS hadde fått om hun spesifikt søkte om å ha innekatt.  

Jo det er sammenlignbart. Innekatt eller utekatt er irrelevant. Cluet er at borettslaget til syvende og sist vil tape om de går til en sak for å nekte noen å ha kjæledyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jo det er sammenlignbart. Innekatt eller utekatt er irrelevant. Cluet er at borettslaget til syvende og sist vil tape om de går til en sak for å nekte noen å ha kjæledyr.

Det er ikke irrelevant om det er innekatt eller utekatt. De kan nok ikke nekte noen å ha kjæledyr, om noen går rettens vei. Men de kan nekte folk å slippe kjæledyret løs på fellesområder, om det er nedfelt i borettslagets bestemmelser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal selvfølgelig fortelle pus at han ikke må gå på plena ved blokka, men kan gå rundt😂. Og at mamma må være hjemme når han skal være ute🤭.. Nei, altså blir litt oppgitt.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er svært relevant faktisk. For ett av argumentene mange bruker mot utekatter er lukt, allergier, sjenanse etc. Disse argumentene kan man ikke bruke mot en innekatt, og det er akkurat det som avgjorde emmelinesaken. I emmelinesaken er dommen at man ikke kan nekte innekatt fordi en innekatt inne kan sies være til sjenanse.

Leonora77 skrev (2 timer siden):

Jeg skal selvfølgelig fortelle pus at han ikke må gå på plena ved blokka, men kan gå rundt😂. Og at mamma må være hjemme når han skal være ute🤭.. Nei, altså blir litt oppgitt.. 

Kjøp deg leilighet i ett annet sted hvis du synes det er vanskelig forholde deg til reglene i det aktuelle borettslaget... Det er forståelig at man blir oppgitt, men man må uansett følge reglene. At det har vært problematisk med utekatter i borettslag har vært velkjent i alle år.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.11.2024 den 11.21):

Vurderer å kjøpe en leilighet i borettslag, men utfordringen her er at jeg har katt. Fra oktober til april sover han 22 timer i døgnet, men vår og sommer vil han gjerne være ute. Har lest meg opp på vedtektene i borettslaget, og det står det at husdyrhold er tillatt, men husdyr skal ikke anskaffes uten tillatelse fra styret. Dette er helt ordrett sitert. Tok kontakt med styret i går og fikk blankt nei. Hadde pusen kun vært innekatter, så hadde det vært greit. Men samtidig så bor det 2 hunder i blokka, og jeg regner med at disse ikke er innehunder… Hva tenker Dere om denne situasjonen? Klarer ikke å finne noe skriftlig om forskjellsbehandling i borettslag..

Anonymkode: 68b45...a7b

Ha katt i sameie. Den er innekatt med siket balkong. På denne årstiden er den minimalt interessert i å være der ute, men om sommeren bor han mer eller mindre ute 24/7.
Her jeg bor er det både hunder og katter som går ute.  Og til de som klager over at katter gjør fra seg i sandkassen - hva da med hundeeiere som lar dritten ligge under busker og trær? Ingen av delene er ok. Og det er dyrets eier som må sørge for at dyreholdet ikke er til plage for andre.

TS - undersøk om borettslaget tillater sikring av egen balkong. Noen steder er heller ikke det lov.

Anonymkode: 3ea40...757

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så flott at borettslaget er så fornuftige.

Skulle ønske den regelen gjalt all kattehold.

Anonymkode: bcba4...a10

Hvis du er så imot katter, til tross for at de går ute i bånd, regner jeg med at samme motvilje gjelder hunder? Om det er katt eller hund - hvis eier ikke plukker opp etter dyret, er det like lite kjekt å tråkke midt oppi det som ligger igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvsagt ville ikke de tape i retten. Du må lese lovverket. I både borettslagsloven og eiereksjonsloven står det :

Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen.

"Gode grunner" er f eks at eier har førerhund, at dyret er 20 år gammelt og det ville være urimelig at det ikke fikk avslutte livet med eier sin, at eier kan dokumentere at dyret hjelper mot diagnostisert depresjon osv. Å "bare" ha et dyr fra før, er nok ikke en god nok grunn.
Når det gjelder "ulempe", ligger det i sakens natur at hunder og katter som gjør fra seg ute, og eier ikke rydder opp etter dyret, er til ulempe for andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg kjøpte sist var det skikkelig vanskelig. Så mange borettslag har forbud mot dyr. Jeg fant en bolig hvor der er lov med dyr. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre bare denne ene blokka her jeg bor, så har ikke så mye valg. Tenker at mye av uviljen kommer av at flere av styrets representanter har hund selv. Har også fått opplyst at det er skjelden noen som bruker Hagen på baksiden av blokka, og som tidligere nevnt , så driter katter helst ikke på sitt eget territorium ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonora77 skrev (43 minutter siden):

Er dessverre bare denne ene blokka her jeg bor, så har ikke så mye valg. Tenker at mye av uviljen kommer av at flere av styrets representanter har hund selv. Har også fått opplyst at det er skjelden noen som bruker Hagen på baksiden av blokka, og som tidligere nevnt , så driter katter helst ikke på sitt eget territorium ..

Du tror disse vedtektene har kommet i nyere tid etter at sittende styre ble valgt inn?

Men du har rett, du har ikke noe valg. Du må forholde deg til reglene. Hvis ikke så kan styret etterhvert begjære tvangssalg på andelen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du høres mer og mer ut som en person som ikke burde ha ansvar for dyr

Anonymkode: a416d...51f

Hallo? 

Anonymkode: 7e672...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (9 timer siden):

Var det ikke høysteretsdom som sa at man ikke kunne nekte folk å ha dyr? 

Hun blir ikke nektet å ha dyr, hun blir nektet å la katten gå fritt ute alene. 

Anonymkode: d8729...a3a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...