Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fountaine skrev (2 minutter siden):

Ok, men det er fortsatt vanskelig å nekte noen dyrehold i en bolig man har tatt lån på.

Om du har lån eller ei er helt irrelevant.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Om du har lån eller ei er helt irrelevant.

Javel, poenget mitt er at det er vanskelig å nekte noen dyr enten det er borettslag eller selveier.

• Liker 4
Skrevet
Fountaine skrev (3 minutter siden):

Javel, poenget mitt er at det er vanskelig å nekte noen dyr enten det er borettslag eller selveier.

De nekter ikke å ha katt. De tillater innekatt

Anonymkode: 37498...742

• Liker 3
Skrevet

Forbud mot dyrehold er i strid med lovverket og avsagte dommer i retten; ref. Emmeline-loven. Det skal sies at det kan være lurt å konvertere katten til innekatt, eller katt i bånd.

Anonymkode: 43441...67c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De nekter ikke å ha katt. De tillater innekatt

Anonymkode: 37498...742

Det er bare tull. Det er bare noe dem sier, de kan ikke bestemme det over deg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skulle ikke vært lov å slippe katter ut i det hele tatt uten tilsyn. De hensettes jo i «hjelpeløs tilstand», og det er det ikke lov til med noen andre dyr i Norge💔

Men, det er jo en annen diskusjon…

Anonymkode: bcba4...a10

Beitedyr går ute vår/sommer og høst, helt fritt og overalt.

Anonymkode: 2ceb0...050

Skrevet

Ville ikke tatt sjansen. Selv om de ikke kan kaste deg ut, så vet man ikke hva kattehatere kan finne på. Det er av og til kattebæsj i sandkassa i barnehagen. Og det er noe dritt. Men jeg tråkker oftere i hundedritt langsmed veien for det er ganske mange som er sløve med å plukke opp. Hvis de bruker sandkassa som argument, så kan du kanskje foreslå at de dekker den til når den ikke er i bruk? Kan ikke garantere seg mot dritt uansett, eller har denne blokka kanskje ingen naboer? 

Anonymkode: daf5d...390

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forbud mot dyrehold er i strid med lovverket og avsagte dommer i retten; ref. Emmeline-loven. Det skal sies at det kan være lurt å konvertere katten til innekatt, eller katt i bånd.

Anonymkode: 43441...67c

Det gjør man ikke mot en katt som er vant med å gå fritt ute hele sommeren. Det er dyreplageri.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør man ikke mot en katt som er vant med å gå fritt ute hele sommeren. Det er dyreplageri.

Noen katteraser kan egne seg som innekatter.

Skrevet
Fountaine skrev (2 timer siden):

Det er ingen som kan nekte en dyr når man eier egen leilighet. Hva skal de gjøre hvis du har innekatt og slipper den ut? Kaste deg ut? Neppe, det er en svært krevende rettslig prosess. Leste om et borettslag som gikk til sak fordi en beboer hadde dyr som de ikke godkjente og borettslaget tapte saken.

Den saken om Evelin er så gammel at utfallet av tilsvarende sak i dag trenger ikke bli den samme. 
Der er og saker der folk har kjøpt, og ikke får godkjenning fordi de har dyr/hund. 
Er det verdt å flytte inn et sted og så starte rabalder med advokater og rettssaker for å få beholde en katt, når man vet på forhånd at kan ikke er velkommen? 

Anonymkode: 1ddde...0ac

• Liker 2
Skrevet
Fountaine skrev (6 minutter siden):

Noen katteraser kan egne seg som innekatter.

Ja. Jeg har selv Ragdoll, som trives med å gå tur i sele +  at de har tilgang til balkong med nett. Men de er vant med det fra de var kattunger. jeg mener fortsatt at man ikke kan konvertere en katt som er vant med fritt uteliv til å gå i sele/holde seg inne. Dvs det kan vel gå, men man kan ikke stole på at katten synes det er noe særlig. 

• Liker 2
Skrevet
Fountaine skrev (39 minutter siden):

Ok, men det er fortsatt vanskelig å nekte noen dyrehold i en bolig man har tatt lån på.

Nei. 
Det er regler i et borettslag og de plikter man å følge. Brudd kan medføre reaksjoner. 
I vårt borettslag må alle som søker om dyrehold underskrive på at det ikke skal ligge avføring rundt i nabolaget, for eksempel. Det er jo umulig å unngå med en utekatt, så de blir ikke godkjent av styret. Hund og innekatt blir godkjent mot at reglene følges.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vurderer å kjøpe en leilighet i borettslag, men utfordringen her er at jeg har katt. Fra oktober til april sover han 22 timer i døgnet, men vår og sommer vil han gjerne være ute. Har lest meg opp på vedtektene i borettslaget, og det står det at husdyrhold er tillatt, men husdyr skal ikke anskaffes uten tillatelse fra styret. Dette er helt ordrett sitert. Tok kontakt med styret i går og fikk blankt nei. Hadde pusen kun vært innekatter, så hadde det vært greit. Men samtidig så bor det 2 hunder i blokka, og jeg regner med at disse ikke er innehunder… Hva tenker Dere om denne situasjonen? Klarer ikke å finne noe skriftlig om forskjellsbehandling i borettslag..

Anonymkode: 68b45...a7b

Man skal nå ha veldig gode grunner til å nekte dyr i borettslag. Ville tatt kontakt med boligbyggelaget borettslaget er organisert under (OBOS eller tilsvarende) og spurt om mer hjelp til å tolke lovverket. Et borettslag kan ikke vedtektsfeste seg bort fra lovverket. Her tillater vi dyr så lenge ingen har alvorlig allergi, men må søkes på egne skjema hvor man skriver under på at man må forholde seg til diverse lovverk, inkludert dette med ulempe for andre. 

Skrevet
Leonora77 skrev (2 timer siden):

Huff, så leit å lese at så mange ikke liker katter, og kaller dem for kattejævler..Som jeg skrev innledningsvis, så er pusen min mest inne fra oktober til april. Im jeg slipper katta løs på vår og sommer, så skjønner jeg ikke at han skal være mere til sjenanse enn alle nabokattene som bor i eneboliger.? Dersom argumentet er at katter tisser og driter på tomta, så vitner det om uvitenhet da katter skjelden driter i eget rede.. Har vært i kontakt med omtbbl i dag, og dem mener at her kan ikke styret forskjellsbehandle..

Bor selv i rekkehus leilighet som er borettslag, og husordensreglene sier at hunder og katter skal være i bånd. Men det følger ikke alle katteeiere her, noe som resulterte i at katten til naboen kom inn hos oss igjennom ett åpent vindu.

Vi har hund, og det ble ett leven uten like. Hunden er snill med katter, men katten ble livredd, og klorte opp halve leiligheten i ett forsøk på å komme seg ut igjen. 

Det er vanskeligere for katter å skille på hvor de bor når det er så tett, og de er nysgjerrige vesner som liker å utforske

Det fantastiske for katteeiere er at de ikke er rettslig forpliktet til å erstatte det katten deres ødelegger, så den regningen måtte vi ta selv. Å naboen var til og med sur for at vi hadde vindu åpent sånn at katten kunne komme inn 🙄

Er veldig glad i katter, og har hatt flere selv. Men kunne ikke falle meg inn å flytte inn ett sted å kreve at den fikk gå løs når man bor så tett. 

Anonymkode: d8729...a3a

• Liker 2
Skrevet
Kålrota skrev (4 minutter siden):

Nei. 
Det er regler i et borettslag og de plikter man å følge. Brudd kan medføre reaksjoner. 
I vårt borettslag må alle som søker om dyrehold underskrive på at det ikke skal ligge avføring rundt i nabolaget, for eksempel. Det er jo umulig å unngå med en utekatt, så de blir ikke godkjent av styret. Hund og innekatt blir godkjent mot at reglene følges.

At det ikke skal ligge avføring i nabolaget er jo et meningsløst krav, siden «alle andre» i nabolaget utenom borettslaget kan ha utekatter som går fritt og jo ikke kjenner tomtegrenser… dette er klasseeksempel på noe man ikke har lov til. Man kan kreve at dyr ikke går løst i oppgangen, at man må overholde naboloven (støy og urimelig ulempe) og dyreloven, men ikke krav som åpenbart er urimelige og faller på sin egen urimelighet. Det ble gjort endringer i lovverket for noen år tilbake, og det skal nå mye til for å kunne nekte dyrehold, det skal foreligge særlige grunner, men mange borettslag har fortsatt gammel praksis. 

Skrevet

Det er en standardisert kontrakt som paraplyorganisasjonen bruker, så det er nok ikke ulovlig. 

Skrevet

Flere i blokka har hunder, og jeg regner jo ned at dette ikke er innehunder? Hva med evt støy og bjeffing fra hunder som er alene hjemme på dagtid? Som bjeffer når det kommer besøk? Det står jo svart på hvitt i husordensregler at husdyrhold er tillatt, men husdyr skal ikke anskaffes uten samtykke fra styret!! Her er det ikke snakk om å anskaffe noe som helst, da pus er allerede en del av familien.. har forsøkt å komme i kontakt med styret på nytt, men ikke fått svar..

Skrevet
Leonora77 skrev (1 minutt siden):

Flere i blokka har hunder, og jeg regner jo ned at dette ikke er innehunder? Hva med evt støy og bjeffing fra hunder som er alene hjemme på dagtid? Som bjeffer når det kommer besøk? Det står jo svart på hvitt i husordensregler at husdyrhold er tillatt, men husdyr skal ikke anskaffes uten samtykke fra styret!! Her er det ikke snakk om å anskaffe noe som helst, da pus er allerede en del av familien.. har forsøkt å komme i kontakt med styret på nytt, men ikke fått svar..

Om katten luftes i bånd sånn som hundene, så er det lov. Men det er ikke lov å slippe hverken katten eller hunden løs ute. Du sier at katten er løs ute alene, og det er derfor du har fått ett nei. 

Hunder som bjeffer mye når de er alene hjemme kan få klager og da må eier gjøre noe med problemet, eller så kan de måtte flytte. Litt bjeff som gir seg fort som når det banker eller ringer på er greit, bjeffing over tid er ikke greit.

Anonymkode: d8729...a3a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vurderer å kjøpe en leilighet i borettslag, men utfordringen her er at jeg har katt. Fra oktober til april sover han 22 timer i døgnet, men vår og sommer vil han gjerne være ute. Har lest meg opp på vedtektene i borettslaget, og det står det at husdyrhold er tillatt, men husdyr skal ikke anskaffes uten tillatelse fra styret. Dette er helt ordrett sitert. Tok kontakt med styret i går og fikk blankt nei. Hadde pusen kun vært innekatter, så hadde det vært greit. Men samtidig så bor det 2 hunder i blokka, og jeg regner med at disse ikke er innehunder… Hva tenker Dere om denne situasjonen? Klarer ikke å finne noe skriftlig om forskjellsbehandling i borettslag..

Anonymkode: 68b45...a7b

Jeg hadde en undula en gang, kjøpte leilighet, og i det borettslaget har det ikke lov med dyr, uansett. Fikk streng beskjed om at undelaten ikke var velkommen.

Fuglen ble med han, ingen klagde på fuglesang eller piping.

Anonymkode: 145c4...cc6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det burde snart bli båndtvang på katter også. Idiotiske katteeiere evner ikke å forstå at dette skal være likt for alle dyr, bortsett fra ville naturligvis. 

Og de som tror at borettslaget ikke kan bestemme dette, de bør tenke seg om en gang til.

Anonymkode: f801c...c99

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...