Gå til innhold

Ny kollega som tar seg til rette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner faktisk veldig godt at du reagerer, når dette er personen som fikk jobben foran deg. Dette er såpass forskjellsbehandling at det burde vært tatt opp med tillitsvalgt, så du og eventuelt andre kan forhandle frem fordeler til dere også. 

1. Det med sykt barn og hjemmekontor er det mest forståelige, selv om de fleste ville unngått det i helt ny jobb, men det kan jo være en spesiell grunn til at faren ikke kunne være hjemme akkurat nå. Men sykt barn er ikke noe man styrer og noe som er utenfor morens kontroll. 

2. Man har ikke krav på ammefri når barn har fylt 1 år, så det å ta pause for å pumpe er ikke en rettighet hun har. Nå kan det sikkert diskuteres hvorvidt det er normalt å amme et barn på over 2 år eller ikke, men det er i hvert fall ikke normalt å amme så ofte at man må pumpe ila arbeidsdagen. Et så stort barn skal av ernæringsgrunner spise fast føde og morsmelk er et lite supplement eller som drikke, hvis man fortsatt ammer. Melkeproduksjonen skal dermed være så lav at det ikke er nødvendig å amme.

3. Hvis hun får tilpasset arbeidstiden sin bør andre det også. Normalt sett er det opptil hvert enkelt par å organisere hverdager sin slik at de kan komme seg på jobb i tide. Her ville jo ting vært løst ved at far kjørte til barnehagen, ved å bytte til en barnehage som åpner tidligere eller ved at hun gjorde en avtale med barnehagen om at hun må levere presis 07:30 og så dra, hvis hun tar bilen.

Anonymkode: 01e01...698

Enig i denne her. Min svigermor, som er daglig leder, sa at dette med logistikk på hjemmebane burde hun løst før hun begynte eller da hun takket ja.

Vi har møte fra 08.30, så det gir jo litt rom til å være sen hvis det skjer noe. Noen er det på grunn av kø (og da har de beregnet god tid) og det er veldig ustabilt. Enten kommer de for tidlig eller 15 min for sent. Det er ting man ikke får gjort noe med.

Jeg burde kanskje tatt det opp med tillitsvalgt, men det frister lite når jeg føler meg oversett og brukt. Begrunnelsen de ga til meg for at jobben gikk til henne var «hun er eldre og hun er fra xxx. Det trenger vi». Det var ikke noe om mastergrad eller arbeidserfaring.

Anonymkode: 52b82...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva stod i utlysningsteksten? Det kan jo være avgjørende for hvorfor de valgte Line fremfor deg. Har du alle kvalifikasjoner som de søkte etter?

Og hvor lenge har du vært vikar? Har du vært vikar lenger enn 3 år? 

Anonymkode: 91d29...760

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva stod i utlysningsteksten? Det kan jo være avgjørende for hvorfor de valgte Line fremfor deg. Har du alle kvalifikasjoner som de søkte etter?

Og hvor lenge har du vært vikar? Har du vært vikar lenger enn 3 år? 

Anonymkode: 91d29...760

Jeg kvalifiserte til det som sto i utlysningen. Det sto mellom meg og henne. Hadde hun vært 10 år eldre, så hadde jeg nok ikke stilt spørsmål med prosessen og innsett at jeg var ikke god nok.

Jeg har vært her i 6 mnd, men har gått i vikariat opp til 12-18 mnd før. Nei, jeg har ikke det. Da skal jeg bli fast ansatt, det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble for så vidt oppfordret av min sjef til å søke på jobben fra egentlig starten av. De fikk flere søkere enn ventet og det var 7 på førstegangsintervju. Jeg var bare på ett, da de sa «de kjente meg».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tar du for gitt at du vet alle detaljer og får all informasjon her, både når det gjelder selve ansettelsesprosessen og hvilke avtaler Line har gjort med ledelsen? Du framstår fortsatt først og fremst som bitter og vanskelig med liten forståelse for andre synsvinkler enn din egen og samtidig veldig opphengt i en kollega du knapt kjenner og som ikke har skyld i dette. Det er både lov og forståelig å være skuffet over å ikke få en stilling man ønsket seg, men det er også en ganske vanlig hendelse de fleste opplever mer enn en gang, uten at det betyr at man er brukt eller dårlig behandlet. 

Anonymkode: d20b8...445

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor tar du for gitt at du vet alle detaljer og får all informasjon her, både når det gjelder selve ansettelsesprosessen og hvilke avtaler Line har gjort med ledelsen? Du framstår fortsatt først og fremst som bitter og vanskelig med liten forståelse for andre synsvinkler enn din egen og samtidig veldig opphengt i en kollega du knapt kjenner og som ikke har skyld i dette. Det er både lov og forståelig å være skuffet over å ikke få en stilling man ønsket seg, men det er også en ganske vanlig hendelse de fleste opplever mer enn en gang, uten at det betyr at man er brukt eller dårlig behandlet. 

Anonymkode: d20b8...445

Dette var kanskje den eneste muligheten jeg hadde for å få fast jobb som det jeg er utdannet som i området jeg bor i. Det kan gå år til neste gang de ansetter. Søker jeg meg til andre firmaer kommer jeg ikke på intervju en gang. Så det er faktisk veldig kjipt. Enten så må jeg flytte på meg, noe som ikke skjer, eller så må jeg bytte beite, noe jeg prøver å akseptere at kan bli løsningen. Jeg elsker det jeg driver med og det er faktisk en liten sorg å forlate yrket jeg elsker.

Jeg har flyttet nok rundt på meg for å få jobb. Fra nord, til vest og øst. Jeg har ikke gått arbeidsledig, selv om markedet har vært vanskelig. Der har jeg vært heldig, men også veldig fleksibel.

Nå har jeg landet på hvor jeg vil være. Vi kan ikke bare pakke sammen og dra nå. Derfor er det ganske dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må være lov å stille spørsmål uten å bli kalt bitter. Jeg fikk ikke jobben. Det gjør at jeg enten er arbeidsledig fra februar eller må finne meg noe annet å gjøre. Vi (samboeren min og jeg) har et ønske om å kjøpe hus, stifte familie og en del andre ting som nå blir satt på vent. Det er helt greit, men jeg aksepterer at hun er et bedre valg.

Jeg sier jeg kunne vært her på kort varsel og er fleksibel. Men det er greit det. Jeg får finne meg en annen plass😊

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for den!😃 den satt, virkelig. Det var akkurat det jeg trengte i dag. Du får virkelig sagt det du, altså!

Vet du, jeg skjønner godt at du er skuffet. Og at skuffelsen gjør det fristende å finne feil ved den som ble valgt foran deg. Skuffende, javisst. 

Men det jeg har understreket fremstår både passivt aggressivt og svart-hvitt tenkende. Ikke spill martyr, det kler ingen. 

Ny jobb er kanskje en god ide. Jeg mistenker du ikke klarer å svelge unna denne skuffelsen uten at de merker det på deg. Noe som er helt greit og forståelig

Anonymkode: d336f...c96

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du, jeg skjønner godt at du er skuffet. Og at skuffelsen gjør det fristende å finne feil ved den som ble valgt foran deg. Skuffende, javisst. 

Men det jeg har understreket fremstår både passivt aggressivt og svart-hvitt tenkende. Ikke spill martyr, det kler ingen. 

Ny jobb er kanskje en god ide. Jeg mistenker du ikke klarer å svelge unna denne skuffelsen uten at de merker det på deg. Noe som er helt greit og forståelig

Jeg kom for å påpeke det samme, samt flere andre lignende eksempler i svarene.

Det er absolutt lov å føle på vonde, kjipe følelser, men det å rakke ned å andre hjelper ingen, det behøver ikke å komme som en pakkedeal. Det skaper bare bitterhet som blir boende. Der er mulig å være glad på andres vegne selv om de får noe vi har lyst på...

Anonymkode: 0fc2e...e57

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ledelsen vet jeg er skuffet. Jeg ble lei meg da jeg fikk vite at noen andre fikk jobben. Men jeg har klart å jobbe som normalt til hun begynte på mandag. Nå har det vært noen skikkelig tunge og kjipe dager, selv om hun er kjempekoselig og sikkert flink, så er det tungt å se noen andre få det du ville ha. Oppå det hele begynte hun den uken jeg har bursdag. Greit, det betyr kanskje ikke så mye for noen, men det ble liksom litt ekstra. Jeg har prøvd å svelge det unna, men å sitte å høre at hun var så gira over ny telefon og om hun ville ha den nyeste, i lunsjen, på bursdagen min… det sved.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det bare jeg som reagerer. Jeg søkte på samme jobb og er i et vikariat. Jeg fikk ikke jobben og de valgte Line. Jeg bor nært jobb og har ikke barn. Jeg er også fleksibel og sier ja på kort varsel.

Vi stilte veldig likt, men hun fikk den siden hun var eldre (marginalt) og hadde tilknytning til en plass jeg ikke hadde. Vi er utdannet under de samme årene, men jeg har mer arbeidserfaring. Hun er nok da det beste valget.

Jeg har barn selv og skjønner at du reagerer. Men enkelte er veldig flinke til å dra ting til sin fordel, f.eks det med ammingen er jo bare tull når barnet er såpass stort.

Men likevel tenker jeg du gjør best i å ikke lufte din frustrasjon rundt dette med andre. Det kan fort slå tilbake på deg selv. Dersom dette er en arbeidsplass der alle behandles likt ville jeg ikke tenkt så mye på dette. Da ville jeg lent meg tilbake og tenkt at den dagen jeg selv trenger noe ekstra tilrettelegging eller annet, så vil jeg også få det. 

Anonymkode: d9fe2...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har barn selv og skjønner at du reagerer. Men enkelte er veldig flinke til å dra ting til sin fordel, f.eks det med ammingen er jo bare tull når barnet er såpass stort.

Men likevel tenker jeg du gjør best i å ikke lufte din frustrasjon rundt dette med andre. Det kan fort slå tilbake på deg selv. Dersom dette er en arbeidsplass der alle behandles likt ville jeg ikke tenkt så mye på dette. Da ville jeg lent meg tilbake og tenkt at den dagen jeg selv trenger noe ekstra tilrettelegging eller annet, så vil jeg også få det. 

Anonymkode: d9fe2...5f1

Jeg skrev ganske tidlig i tråden at jeg ikke snakker med noen på jobb om dette. Har snakket med samboer og svigermor. Skal ikke påvirke andres syn ut i fra det jeg selv føler på akkurat nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ledelsen vet jeg er skuffet. Jeg ble lei meg da jeg fikk vite at noen andre fikk jobben. Men jeg har klart å jobbe som normalt til hun begynte på mandag. Nå har det vært noen skikkelig tunge og kjipe dager, selv om hun er kjempekoselig og sikkert flink, så er det tungt å se noen andre få det du ville ha. Oppå det hele begynte hun den uken jeg har bursdag. Greit, det betyr kanskje ikke så mye for noen, men det ble liksom litt ekstra. Jeg har prøvd å svelge det unna, men å sitte å høre at hun var så gira over ny telefon og om hun ville ha den nyeste, i lunsjen, på bursdagen min… det sved.

Herregud menneske, skjerp deg! 

Du høres oppriktig ikke helt god ut. Du har søkt på en jobb og blitt vurdert på samme grunnlag som andre søkere, resultate ble at du ikke fikk jobben. Thats life. 

Du drar opp masse privat surr, og legger det og dine sure følelser over på en ny kollega. Skjerp deg. 

Anonymkode: e6a17...72c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud menneske, skjerp deg! 

Du høres oppriktig ikke helt god ut. Du har søkt på en jobb og blitt vurdert på samme grunnlag som andre søkere, resultate ble at du ikke fikk jobben. Thats life. 

Du drar opp masse privat surr, og legger det og dine sure følelser over på en ny kollega. Skjerp deg. 

Og du høres oppriktig ut som du bare driter i folk. Seriøst. Skjerp deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og du høres oppriktig ut som du bare driter i folk. Seriøst. Skjerp deg. 

Driter i folk? Hvor i alle dager har du det fra? 

Det er du som slarver rundt om din nye kollega til, lager tråd på internett for å høste sympati og henge ut kollega. Og slik du fremstår samt dine handlinger, så vet denne nye kollegan akkurat hva du føler og mener. 

Det er å drite i folk det. 

Du har søkt på en jobb og ikke fått den. 9/10 jobbsøknader vil ende slik så den er jo grei å innfinne seg i først som sist. Noen ganger går det veien, andre ganger ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo ikke arbeidsgiver, hvorfor er du så opptatt av om din kollega har avtale med arbeidsgiver om å komme en halv time tidligere eller senere? Og hva i alle dager skulle hun gjøre når hun kanskje måå pumpe melken? La den renne over genseren? Virker som du har veldig mye fritid. Hvem i en ellers hektisk hverdag har tid til å overanalysere kollega?

Anonymkode: 729af...b47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner du er skuffa, men du fremstår umoden og bitter. Det er ekstra ille fordi hun startet uka du hadde bursdag? Er du 14 år? 

Anonymkode: 04673...eb5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Driter i folk? Hvor i alle dager har du det fra? 

Det er du som slarver rundt om din nye kollega til, lager tråd på internett for å høste sympati og henge ut kollega. Og slik du fremstår samt dine handlinger, så vet denne nye kollegan akkurat hva du føler og mener. 

Det er å drite i folk det. 

Du har søkt på en jobb og ikke fått den. 9/10 jobbsøknader vil ende slik så den er jo grei å innfinne seg i først som sist. Noen ganger går det veien, andre ganger ikke.

Jeg luftet noen tanker angående noe jeg kjente på. Men det er helt greit og skal slutte med det. Skal bare holde det inni meg til jeg ikke klarer mer. 

Kanskje det er best at jeg bare oppsøker NAV og misbruker systemet. Jeg er tydeligvis dritt, umoden, bitter og stygg. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest første og siste side her, men synes du får mye ufortjent kritikk. Hadde jeg vært leder hadde jeg følt at jeg kjøpte katta i sekken med Line etter første uke, og jeg har selv flere barn. 
Jeg ønsker deg masse lykke til med å finne fast jobb! 

Anonymkode: 4ba7c...1d8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da er det bare jeg som reagerer. Jeg søkte på samme jobb og er i et vikariat. Jeg fikk ikke jobben og de valgte Line. Jeg bor nært jobb og har ikke barn. Jeg er også fleksibel og sier ja på kort varsel.

Vi stilte veldig likt, men hun fikk den siden hun var eldre (marginalt) og hadde tilknytning til en plass jeg ikke hadde. Vi er utdannet under de samme årene, men jeg har mer arbeidserfaring. Hun er nok da det beste valget.

Du er ikke sur på Line, du er bittert fordi du ikke fikk jobben og tar dette utover Line. En stakkars kollega som ikke har gjort deg noe og som bare har søkt på en jobb og fått den. Hadde du fått den jobben, og en annen kollega hadde oppført seg på samme måte, er jeg ganske sikker på at du ikke ville reagert. Jeg skjønner det er trist å ikke få jobben, men må du virkelig ta det utover en ny ansatt? Hun har ikke gjort deg noe. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke sur på Line, du er bittert fordi du ikke fikk jobben og tar dette utover Line. En stakkars kollega som ikke har gjort deg noe og som bare har søkt på en jobb og fått den. Hadde du fått den jobben, og en annen kollega hadde oppført seg på samme måte, er jeg ganske sikker på at du ikke ville reagert. Jeg skjønner det er trist å ikke få jobben, men må du virkelig ta det utover en ny ansatt? Hun har ikke gjort deg noe. 

JEG HAR DA IKKE GJORT NOE MOT LINE. Jeg er hyggelig, hjelper henne og snakker med henne daglig. Hun er et ordentlig trivelig menneske. Jeg bare kjenner på følelser inni meg som jeg må leve med fra 08-15.30 hver eneste dag. Jeg sier ingenting. Jeg gjør ingenting. Jeg prøver å være grei. Jeg har hjulpet henne, vist henne ting og snakket med henne. Har også vist interesse for hennes liv. Så unnskyld meg, jeg tar det ikke utover henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...