Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #1 Skrevet 27. februar 2006 Jeg begynner å bli ganske fortvilet, sønnen min (2.5) blir bitt i barnehagen av en bestemt gutt på nærmere 3 år. Han har dette barnehage året bitt sønnen min 5 ganger, senest i dag. Jeg blir fryktlig lei meg. Skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. Sier ifra til personale og de sier at de prøver å passe på men det skjer helt plutselig. mens det er voksne rett ved siden av!!! Jeg er redd for at sønnen min skal bite andre siden han hele tiden blir bitt. Han kan være en skikkelig apekatt, han har en storesøster som han gjerne skulle kopiere helt. Jeg liker jo heller ikke at han blir bitt. Begge guttene snakker bra så det kan ikke være fordi de ikke får utrrykt seg. Hva synes dere jeg burde gjøre? Har noen noe erfaring med lignene? Takknemlig for svar
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #2 Skrevet 27. februar 2006 Biting er alltid vanskelig. To av barna mine har bitt andre, og selv blitt bitt, i barnehagen. Men dette skjedde bare et par ganger og gikk over av seg selv før de ble 2 1/2. Et vennepar av meg har imidlertid et skikkelig "bitebarn", og de er sååå fortvilet. Gutten er snart tre år, og han biter andre støtt og stadig. Foreldrene gjør hva de kan, og gutten er grei ellers, men sinne takler han så godt som alltid ved å bite... De aller fleste barn vokser dette av seg ihvertfall når de blir rundt tre-tre og et halvt. I mellomtiden må man bare prøve å begrense bitingen det man kan (men som du sier, det kan gå utrolig fort- man snur seg og vips! der er et stort rødt merke...). For din del må du vel bare prøve å forklare sønnen din at HAN ikke får lov til å bite andre selv om andre biter ham. Si at den gutten gjør "en dum ting" når han biter, og at du ikke vil at sønnen din skal gjøre det samme. Dette kan være vanskelig, fordi man ikke vil at barnet sitt skal ta imot all slags dårlig behandling heller. Likevel, jeg pleide å si at man kunne ta igjen, men ikke når det gjaldt biting og slåing. Så får du håpe at guttens foreldre tar dette alvorlig og gjør det de kan. Antagelig er de like fortvilet som deg. Beklager at jeg ikke har mer konkrete råd. Hva med å høre på helsestasjonen?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2006 #3 Skrevet 27. februar 2006 Har hørt om foreldre som har bitebarn at de rett og slett biter barnet igjen. Ekstremt ja, men da får barnet selv kjenne på kroppen at det ikke er så moro å bli bitt. Men dette var jo ingen problemløsning for deg, du kan jo nesten ikke gå bort til gutten å bite han.
Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 28. februar 2006 #4 Skrevet 28. februar 2006 Biting er en ganske vanlig reaksjonsform for barn uten særlig godt språk. Det betyr ikke at det er akseptert, og barnehagen må ta det alvorlig. Men de er utspekulerte disse ungene som biter, for de greier å gjøre det lynraskt i et ubevoktet øyeblikk. Og tross alt må man være klar over at selv om barnehagen gjør så godt de kan, så er det ikke i utgangspunktet kapasitet til å fotfølge et barn absolutt hele tiden. Og det er det de nærmest må. Men barnehagen bør ta dette med foreldrene til gutten som biter. Mest sannsynlig er de også ganske fortvilet. De kan også involvere spesialpersonale fra bydelen. Særlig er det lurt hvis barnehagen ikke har kompetanse på dette. Har dere snakket med pedagogisk leder? Ellers tror jeg dere håndterer det bra, men ta opp problemet skikkelig nå så det ikke blir slik at deres barn ikke vil i barnehagen.
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #5 Skrevet 28. februar 2006 De gjør sikkert det de kan i barnehagen, de syns sikkert ikke at det er noe morsommere enn det dere syns. Ha en god dialog, still krav, og forvent å få tilbakemeldinger på hva slags tiltak de setter i gang. Men vær også klar over at det er mange barn i barnehagen, og at de voksne ikke greier å se på mer enn en ting om gangen.
Gjest Gamle Alex Skrevet 28. februar 2006 #6 Skrevet 28. februar 2006 Har hørt om foreldre som har bitebarn at de rett og slett biter barnet igjen. Ekstremt ja, men da får barnet selv kjenne på kroppen at det ikke er så moro å bli bitt. ← Sånne foreldre burde ikke ha barn Evenlia- stiller spm til deg for jeg vet du har lang erfaring med barn Hvordan tiltak burde man ta hvis barnet biter?
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2006 #7 Skrevet 28. februar 2006 Evenlia- stiller spm til deg for jeg vet du har lang erfaring med barn Hvordan tiltak burde man ta hvis barnet biter? ← Vet du hva, for mange år siden ble det faktisk anbefalt at man skulle sørge for at barnet bet seg selv. Altså, når man ser at barnet står klar til å hugge, skal man sørge for at barnet hogger til i sin egen arm, slik at det setter bitingen i kombinasjon med smerte. HELDIGVIS er det svææært få som praktiserer dette nå, ja, jeg grøsser ved tanken, men dette lærte vi faktisk på barnepleierskolen på begynnelsen av nittitallet. Når vi har et barn som notorisk biter i barnehagen, og de aller fleste barn har kortere eller lengre biteperioder, er vi nøye på å være konsekvente. Avhengig av alder, settes det i gang tiltak. Stort sett er det rundt to års alderen det skjer, men noen kan være eldre, noen yngre. Hvis det dreier seg om yngre barn, blir barnet som har bitt løftet ut av situasjonen, man oppnår øyekontakt og sier klart Nei, det er ikke lov til å bite og setter barnet ned et annet egnet sted, fex utenfor samlingsringen, bort fra matbordet, ut av garderoben, ut av sandkassen e.l. Man skal ikke forvise barnet helt fra avdelingen fordi det er for sterk kost for de helt små. Samme prosedyre skal gjentas konsekvent hele tiden. Man skal også gjøre det samme dersom man ser at barnet nærmer seg for å bite, hvis man er helt sikker på at biting er intensjonen. Med de litt større barna på storebarnsavdeling går det ut på samme prinsipp, men her skal det etterfølges med en forklaring, altså at man sier Nei, det er ikke lov til å bite, etterfulgt av en forklaring på hvorfor. Der tas det også opp til diskusjon i samling, på generellt grunnlag, hvordan skal vi være mot hverandre, vi leser bøker som omhandler temaet og vi har ofte skuespill for barna, slik at vi voksne spiller barn som krangler og biter hverandre, til store latterutbrudd fra barna. Disse teaterforestilllingene, der vi voksne spiller, har faktisk svært god effekt Det viktigste er å ikke gjøre noen til synder. Man skal behandle alle barn med like stor repsekt, og sørge for at at biterens foreldre ikke på noe vis opplever ubehag. Og "offerets" foreldre bør i størst mulig grad IKKE FÅ VITE hvem "synderen" er.
Gjest Gamle Alex Skrevet 28. februar 2006 #8 Skrevet 28. februar 2006 Tusen takk for et utfylende og lærerikt svar. Prøver å være førevar , mini alex biter nå , men er kun 10 mnd. Sier konsekvent nei og flytter henne bort.
minnea Skrevet 28. februar 2006 #9 Skrevet 28. februar 2006 Det er sårt at sin egen unge blir bitt. Noen er jo så små også og da får man jo ikke helt enket forklart at det den som biter gjør noe som ikke er lov og at din egen unge ikke kan bite andre fordet. Men jeg syns Evelina har mange fine metoder og markere at ikke dette er greit. Hører så mye om foreldre som biter igjen for å vise at det er vondt og ei i nærmeste familie hos meg slo tilbake i refleks som hun sa... Dette syns jeg er HELT feil!!!! Kan ikke skjønne at de tror ungene da lærer at det og bite ikke er lov når de voksne gjør det på dem etterpå om det kommer en aldri så lang forklaring etterpå. Tulla mi på 15 mnd. bet meg i sta av ren frustrasjon. Da så jeg på henne og sa strengt nei, med litt hevet stemme. Da satte hun seg ned og så ordentlig lei seg ut, jeg satte meg ned ved siden av henne og sa at sånn må du ikke gjøre og da kom hun og ga meg en klem! Jeg håper hun ikke fortsetter med dette, men man kan vel aldri ha noen garanti- men ovenfor andre barn er hun den som heller trekker seg litt bort om noen er slemme med henne. Til trådstarter vil jeg si at jeg hadde også spurt personalet i barnehagen hva de gjør konkret når barn biter og fulgt litt opp, det er hvertfall viktig at de gjør noe i stedet for og late som de ikke får med seg. Det er jo ofte det enkleste... Jeg skjønner at det er helt umulig å følge med hele tiden, men jeg mener når man sitter i nærheten går det ann og gripe inn i situasjonen selv om man ikke så akkurat der og da.
fiesta Skrevet 28. februar 2006 #10 Skrevet 28. februar 2006 Når det gjelder biting i barnehagen så er det ikke alltid lett å bli kvitt det. Barnehageansatte gjør nok det de kan for å få slutt på det. De er nok som en annen sa like fortvilet som dere. Selv om de sitter i nærheten så er det ikke sikkert de får det med seg. For det er jo flere barn rundt. Men en griper jo inn når en får vite hva som skjer. En kan jo ikke sitte å følge med på hvert barn hele tiden. Det går jo ikke. Jobber selv i barnehage. Og har hatt barn som har bitt. Vi har satt de vekk på en stol. Det har hjulpet. Nå er det ikke noe mer biting. Så det gjelder å ta de ut av leken litt.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2006 #11 Skrevet 28. februar 2006 Det med å bite de barna som biter er ingen dum ide. Alle de jeg kjenner har gjort det og siden har ingen av barna biti igjen. Men det er jo måte på da...hvor hardt man biter altså. Sånn at det akkurat gjør vondt. Men dette kan man jo ikke praktisere o en barneh. da. Og da er jeg veldig enig med Evelina
Gjest Gamle Alex Skrevet 28. februar 2006 #12 Skrevet 28. februar 2006 Det med å bite de barna som biter er ingen dum ide. Alle de jeg kjenner har gjort det og siden har ingen av barna biti igjen. M ← Så slår barnet ditt så slår du tilbake?
Gjest minnea ii Skrevet 1. mars 2006 #13 Skrevet 1. mars 2006 Så slår barnet ditt så slår du tilbake? ← Ja det er dette jeg mener... det henger liksom ikke helt på greip denne type praksis. Joda de skjønner sikkert at dette er vondt dersom de blir bitt tilbake, men det er ikke poenget. Det blir litt sånn tenker jeg da at "ok, dette var vondt og jeg får ikke lov til og gjøre det, men mamma/pappa gjør det jo mot meg og hvorfor gjør de noe som ikke er lov når jeg ikke får lov????" Hvor blir det av logikken i dette? Som voksne skal man jo være rollemodeller og da er det ikke helt greit for et barn at vi kjefter og sier nei til en ting man praktiserer selv.
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #14 Skrevet 5. mars 2006 Hei, takk for alle svar. Tror jeg får be om et møte med pedagogisk leder. Jeg har flere ganger snakket med henne men ikke bedt om et møte. På denne avd. så skyver de liksom problemet over på hverandre, Jeg spør f.eks pedagogisk leder om episodene og da har hun svart at jeg må snakke med den som var tilstede (?) Jeg synes det er litt dårlig at hun ikke også kan involvere seg. Føler at de ikke prioriterer noen tiltak liksom - bare sier at jaja det er jo sånt som skjer og vi prøver å passe på så godt vi kan. Men ideen om å lese bøker og ta dette opp på en slik måte er kjempe lurt og bør være enkelt. Jeg er virkelig fortvilet. Det med at man ikke sier hvem "synderen" er sier seg selv her for disse barna snakker jo godt. Sønnen min sier at xxx beit meg i magen idag....da er det jo ingen hemmlighet akkurat. Jeg kan ikke noe for det men jeg får jo litt imot foreldra .....vet ikke hvor seriøst de tar det.
Silfen Skrevet 5. mars 2006 #15 Skrevet 5. mars 2006 Krev bytte av avdeling, enten for din sønn eller det andre barnet. Barn som biter blir ikke bedre før de slutter av seg selv og av erfaring så klarer aldri bhg-personalet passe godt nok på.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #16 Skrevet 5. mars 2006 Jeg er virkelig fortvilet. Det med at man ikke sier hvem "synderen" er sier seg selv her for disse barna snakker jo godt. Sønnen min sier at xxx beit meg i magen idag....da er det jo ingen hemmlighet akkurat. Jeg kan ikke noe for det men jeg får jo litt imot foreldra .....vet ikke hvor seriøst de tar det. ← Så klart at barna forteller, men du skal ikke ta alt barna sier for god fisk Og det med at du får imot det andre barnets foreldre, sier ganske mye om deg. Krev bytte av avdeling, enten for din sønn eller det andre barnet. Barn som biter blir ikke bedre før de slutter av seg selv og av erfaring så klarer aldri bhg-personalet passe godt nok på. ← Er du morsom? Bytte avdeling?? Tror du barnehageplasser vokser på trær, og at det bare er å flytte om på barna? Da måtte jo et annet barn ha byttet plass da..... Kjempesannsynlig.
Silfen Skrevet 5. mars 2006 #17 Skrevet 5. mars 2006 De aller fleste barnehager har mer enn en avdeling. Ergo er generelt sett et bytte på tvers av avdelingene fullt mulig. Men du mener sikkert at hun heller bør la barnet sitt mishandles.
Gjest Gjesta Skrevet 5. mars 2006 #18 Skrevet 5. mars 2006 De aller fleste barnehager har mer enn en avdeling. Ergo er generelt sett et bytte på tvers av avdelingene fullt mulig. Men du mener sikkert at hun heller bør la barnet sitt mishandles. ← Ja så klart er et bytte mulig. Men jeg skulle like å se at du smilte for at ditt barn måtte bytte avdeling, for at et annet foreldrepar ønsket det.
Silfen Skrevet 5. mars 2006 #19 Skrevet 5. mars 2006 Ja så klart er et bytte mulig. Men jeg skulle like å se at du smilte for at ditt barn måtte bytte avdeling, for at et annet foreldrepar ønsket det. ← Jeg hadde ikke hatt noe imot å latt mitt barn bytte mot at et annet barn skulle få fred. Jeg har selv hatt barn som har blitt bitt i bhg, med stivkrampesprøyter og diverse legebesøk som resultat. Skulle gladelig hjulpet til for at andre barn skal slippe å bli plaget.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #20 Skrevet 6. mars 2006 Jeg hadde ikke hatt noe imot å latt mitt barn bytte mot at et annet barn skulle få fred. Jeg har selv hatt barn som har blitt bitt i bhg, med stivkrampesprøyter og diverse legebesøk som resultat. Skulle gladelig hjulpet til for at andre barn skal slippe å bli plaget. ← Ok, men da tilhører du en ørliten foreldregruppe. Pga taushetsplikten ville vi ikke kunnet fortelle deg hvorfor et bytte var "nødvendig," ville du godtatt at barnet ditt ble flyttet uten at du fikk oppgitt grunn?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå