Gå til innhold

Er mannens intelligens og utdanning viktig for deg

AnonymBruker

Hvor viktig er en drgrad?  

159 stemmer

1. 1. Er utdanningsnivået viktig?

• Jeg vil at min kjæreste skal ha minst en mastergrad
      25
    • Bachelor er ok
      28
    • Bryr meg ikke stort om utdanning,så lenge han har fast jobb han trives i
      101
    • Syns det er bedre om kjæresten ikke har særlig utdanning
      5

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (4 minutter siden):

Høy utdanning burde være noe damer ser etter hos menn. Undersøkelser viser at menn med høy utdanning gjør mest hjemme.

Forskerne ønsket å se om utdanning var avgjørende for tiden menn bruker på familiearbeid. Selv om de så en økning hos alle fedre, uavhengig av utdanning, var det noen forskjeller.

– Fedre med høy utdanning skiller seg ut med mest familiearbeid og høyest endringstempo, sier Kitterød. Dette mønsteret finner vi særlig på 2000-tallet.

De med lang universitetsutdanning brukte mest tid hjemme, de med videregående skole brukte minst tid, og de med kort universitetsutdanning var er et sted midt imellom.

Det som har vært, trenger ikke være alt som vil bli. Jeg bryr meg om hvordan min fremtidige mann er, men kommer ikke til å velge utifra utdanning. Det er ikke nok av dem heller og du kan ikke bestemme hvem du skal elske. Så lenge han er godhjertet og det er et godt samhold og en godt overlevbar hverdag, så er det mer enn nok for meg. 

Anonymkode: 1eac3...ba5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Bryr meg veldig om hans kognitive egenskaper (IQ). Utdanning er mye mindre viktig. Kan være håndtverker for alt jeg bryr meg om så lenge han tjener mer enn meg. Jeg tjener 912.000 før skatt, så det er ganske begrenset med aktuelle kandidater dessverre.

Anonymkode: 2199d...e0f

Har du en veldig dyr livsstil siden det er viktig med så høy familieinntekt?

Jeg tjener det dobbelte av deg men det hadde vært en diger dealbreaker for min del om om det var et krav fra dama at jeg skulle ha høyere lønn enn henne. 

Anonymkode: 81504...bf7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår menn som mangler høyere utdanning generelt sett, fordi politisk sett er det et faktum at Frp og Trump "faktoren" er høy blant menn med lav eller ingen utdanning. Så kan man sitte og lete etter unntakene og bable masse om at "høyere utdanning ikke er det samme som intelligens", men i mange tilfeller så er det det.  

Høyere utdanning anser jeg også i mange tilfeller som den største "vaksineringen" mot høyreradikal ekstremisme. Det største marerittet for en liberal og progressiv kvinne må være å gi etter for en "skjult skap Frp-er" og "Trumpist" som man lager barn med, og så blir det og/eller de samme barna utsatt for mer psykopatisk, ekstrem-konservativ oppdragelse fra faren som sniffer hardt på anusen til "Kong Carl" (den evige lederen av Frp 😂) eller Trump.

Er også veldig obs på de glatte klysene fra vestkanten som stemmer på Høyre - en del av de har høyere utdanning, men mange av de er konsentrert en del steder slik som ved BI, NHH og lignende. 

En kvinne risikerer mye ved å velge en mann som står imot det meste av dagens samfunn eller lyger seg frem og later som om han er "progressiv og moderne". 

Anonymkode: 5396c...dbc

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg unngår menn som mangler høyere utdanning generelt sett, fordi politisk sett er det et faktum at Frp og Trump "faktoren" er høy blant menn med lav eller ingen utdanning. Så kan man sitte og lete etter unntakene og bable masse om at "høyere utdanning ikke er det samme som intelligens", men i mange tilfeller så er det det.  

Høyere utdanning anser jeg også i mange tilfeller som den største "vaksineringen" mot høyreradikal ekstremisme. Det største marerittet for en liberal og progressiv kvinne må være å gi etter for en "skjult skap Frp-er" og "Trumpist" som man lager barn med, og så blir det og/eller de samme barna utsatt for mer psykopatisk, ekstrem-konservativ oppdragelse fra faren som sniffer hardt på anusen til "Kong Carl" (den evige lederen av Frp 😂) eller Trump.

Er også veldig obs på de glatte klysene fra vestkanten som stemmer på Høyre - en del av de har høyere utdanning, men mange av de er konsentrert en del steder slik som ved BI, NHH og lignende. 

En kvinne risikerer mye ved å velge en mann som står imot det meste av dagens samfunn eller lyger seg frem og later som om han er "progressiv og moderne". 

Anonymkode: 5396c...dbc

Du kan jo bare snakke med dem for å finne det ut? Jeg dater heller de uten, fordi jeg også har uten da hehe. Men skal heller aldri ha en sånn uklok sexist mann. Da er det bedre med de snille som ikke bryr seg så mye om politikk, selv om jeg liker å kunne fortelle dem rundt meg om syke ting å få en klam. Det er synd når andre ikek har lyst til å høre hva som skjer i verden, men jeg skjønner det er dårlig stemning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du en veldig dyr livsstil siden det er viktig med så høy familieinntekt?

Jeg tjener det dobbelte av deg men det hadde vært en diger dealbreaker for min del om om det var et krav fra dama at jeg skulle ha høyere lønn enn henne. 

Anonymkode: 81504...bf7

Det er helt vanlig at man ønsker seg en mann som tjener mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare snakke med dem for å finne det ut? Jeg dater heller de uten, fordi jeg også har uten da hehe. Men skal heller aldri ha en sånn uklok sexist mann. Da er det bedre med de snille som ikke bryr seg så mye om politikk, selv om jeg liker å kunne fortelle dem rundt meg om syke ting å få en klam. Det er synd når andre ikek har lyst til å høre hva som skjer i verden, men jeg skjønner det er dårlig stemning. 

Beklager for skrivefeil. IKKE. KLEM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt vanlig at man ønsker seg en mann som tjener mer.

Ikke når en nesten tjener en million. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg gjør ikke det og tjener, skal ikke si det, men det er en mager sum. Har det jeg trenger til å ha det godt da og til å shoppe det jeg vil med måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 21.07):

Det er bare i dette julenisselandet her at man tror det er sammenheng mellom intelligens og utdanning....

Anonymkode: fc7d9...488

Intelligens og utdanning henger selvsagt sammen, men karakterene man fikk på eksamen er selvsagt like viktig. 

Anonymkode: 56b4b...6c7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

912.000 er virkelig ikke store summer når du bor i Oslo/Akershus. Det var en god lønn i 2014, ikke nå.  Uansett, jeg vil ikke være mannen i forholdet. Simple as. Jeg har også lyst på flere barn, og da må jeg si bye bye til mye av lønna mi.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som flere andre - intelligens er viktig, utdanning er ikke viktig. 

Mannen min er veldig intelligent, men har ingen utdanning utover ungdomsskolen. Da vi møttes, hadde han bare diverse strøjobber. Etter hvert har han klart å jobbe seg oppover, og har i dag en god jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lastebilsjåfør-lønn?? Når du tjener fra 3 mill og oppover begynner det å bli merkbart at livet er annerledes enn gjennomsnittet. Da har du "alt" (hytte, bil, båt og bolig) og kan blåse av 20k på restaurant, eller dra på storbyweekends og ferie til eksotiske steder uten å måtte regne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at utdanning og intelligens er korrelert. Det kan være at intelligente mennesker tar mer utdanning enn mindre intelligente mennesker, at utdanning gir høyere intelligens, eller en kombinasjon. Det i seg selv er ikke så veldig rart, underlig, eller vanskelig å forstå. At brorparten i denne tråden skriver at det er null sammenheng mellom utdanning og intelligens er derimot nokså rart. 'Jeg har møtt en mann som hadde master og en som ikke hadde studiekompetanse, og han uten utdanning var smartest!' Det kan være, men det er altså en sammenheng mellom intelligens og utdanning, lik det eller ei. Enkelttilfeller endrer ikke det.

Til spørsmålet: jeg har ingen harde kriterier på utdannings, nettopp fordi det finnes mange enkeltpersoner som ikke stemmer med det generelle, men, ja. Jeg vil ha en intelligent mann, og statistisk har han også høyere utdanning.

Anonymkode: 33a8b...cae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bryr meg ikke så mye om utdanning, det er viktigere for meg at han har en fast, stabil og trygg jobb han trives i og tjener greit i. Jeg har ikke behov for en mann med høy utdanning og millionlønn, men en mann som får meg til å le, føle meg trygg og en jeg kan ha gode og fine samtaler med. Da har utdanning og lønn lite å si. 
Trenger også en med god sosial intelligens, da jeg har vært sammen med en som ikke fungerte så bra sosialt, og det ble helt kræsj. Han var dog veldig smart ellers. 

Min kjæreste jobber som ufaglært kokk, tjener godt til å være i sin bransje, han er smart, snill og god. Han er også flink med pengene sine og har råd til å skjemme meg bort hvis han vil (og det vil han), og slike ting betyr mer for meg enn utdannelsen hans. 

Anonymkode: fce36...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

912.000 er virkelig ikke store summer når du bor i Oslo/Akershus. Det var en god lønn i 2014, ikke nå.  Uansett, jeg vil ikke være mannen i forholdet. Simple as. Jeg har også lyst på flere barn, og da må jeg si bye bye til mye av lønna mi.

Det stemmer, tenkte ikke på det. Samtidig, så er det ikke så mange som du sier som gjør, men folk i en god del tilfeller klarer seg jo. Men vet jo det blir mer og mer kritisk for folk og til å med leien stiger. Blir skummelt å se hva fremtiden bringer for mange på det med å ha en plass å bo eller råd til å ha barn. I noen land som USA er det mange som jobber steinhardt i flere jobber, kun for å akkurat overleve. De har ikek noe til overs for å nyte livet, håper ikke det blir slik i Norge også men det begynner jo å gå den veien. 

Når det kommer til kjønn. Jeg har ikke mye penger nå, men på et punkt hadde jeg mye mer og også mye mer enn kjæresten min på det punktet. Selv om jeg betalte mer var jeg aldri mannen i forholdet. Og når han betalte mer en periode ble han ikke mer mann og jeg mer dame, vi var bestandig de akkurat samme forbi ny hobby, ferdighet og slikt. Men dynamikken vår endret seg ikke. 

Det var meg, og jeg er ikke deg, men er du sikker på at penger er det som definerer din kjønnsfølelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At brorparten i denne tråden skriver at det er null sammenheng mellom utdanning og intelligens er derimot nokså rart.

De som skriver det mangler antakelig begge deler, så sånn sett ikke så rart.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forskning viser at utdanning og intelligens er korrelert. Det kan være at intelligente mennesker tar mer utdanning enn mindre intelligente mennesker, at utdanning gir høyere intelligens, eller en kombinasjon. Det i seg selv er ikke så veldig rart, underlig, eller vanskelig å forstå. At brorparten i denne tråden skriver at det er null sammenheng mellom utdanning og intelligens er derimot nokså rart. 'Jeg har møtt en mann som hadde master og en som ikke hadde studiekompetanse, og han uten utdanning var smartest!' Det kan være, men det er altså en sammenheng mellom intelligens og utdanning, lik det eller ei. Enkelttilfeller endrer ikke det.

Til spørsmålet: jeg har ingen harde kriterier på utdannings, nettopp fordi det finnes mange enkeltpersoner som ikke stemmer med det generelle, men, ja. Jeg vil ha en intelligent mann, og statistisk har han også høyere utdanning.

Men vi som mennesker lever som enkelt tilfeller husk. Vi skal ikke velge partner bare ut av trender, men ut av folk og alt de innebærer som mennesker, og i hverdagen er ikke ting som statistikk, det er levende og i konstant endring og med mange lag og humør. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var meg, og jeg er ikke deg, men er du sikker på at penger er det som definerer din kjønnsfølelse?

Ikke utelukkende. Men det å ha en mann som forsørger familien og som kan bære enheten på egne skuldre hvis noe skulle oppstå hører med etter mitt tradisjonelle syn. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De som skriver det mangler antakelig begge deler, så sånn sett ikke så rart.

Jeg syns ikke jeg er noe dummere enn andre som skriver her inne, det er kun få ganger jeg merker noen er virkelig kloke. Veldig pretensiøst av meg, men jeg mener det, utdanning betyr noe men absolutt ikke alt. Da har jeg ikke hørt så mange tilfeller av leger som hensynsløst tilbyr noen depresjonsmidler uten påvist depresjon, som om det var nesespray. Det er avehenighetskapende og har store konsekvenser deriblandt selvmordstanker. Dette skal være de smarte. Samme med høyesterettsdommere som frikjenner overgripere hvor det er videobeviser til å med. Smart er kanskje smart, men inteligent og snill, som i fornuftig og konsekvent, det som virkelig vil påvirke livene våre, det er ikke akkurat generøst spredt i samfunnet over de som har inflytelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke jeg er noe dummere enn andre som skriver her inne, det er kun få ganger jeg merker noen er virkelig kloke. Veldig pretensiøst av meg, men jeg mener det, utdanning betyr noe men absolutt ikke alt. Da har jeg ikke hørt så mange tilfeller av leger som hensynsløst tilbyr noen depresjonsmidler uten påvist depresjon, som om det var nesespray. Det er avehenighetskapende og har store konsekvenser deriblandt selvmordstanker. Dette skal være de smarte. Samme med høyesterettsdommere som frikjenner overgripere hvor det er videobeviser til å med. Smart er kanskje smart, men inteligent og snill, som i fornuftig og konsekvent, det som virkelig vil påvirke livene våre, det er ikke akkurat generøst spredt i samfunnet over de som har inflytelse. 

Vet nesespray også er avhengighetskapende, men ikke like farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...