Gå til innhold

Nybakt mamma og super frustrert pga amming har dere noen råd til meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 19.56):

Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. 
Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede  osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør.

I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. 

Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby..

Anonymkode: 21f68...8ff

Mine diet nærmest døgnet rundt de første dagene. Jeg ville gjort som du gjør. Amme barnet ditt så mye du og barnet klarer, og så gitt litt tillegg hvis barnet ikke er mett og skriker når barnet slipper puppen. Jeg ville ikke tatt barnet løs før barnet selv slipper, med mindre du har blitt sår. Tror aldri jeg ammet mine kortere enn to-tre timer den første uken. Var ikke mange timer i døgnet de ikke diet. Da sovner de etter hvert på puppen og fortsetter å småsuge i søvne. Ikke sikkert dette er til hjelp for deg, men det har vært «fasiten» for meg og mine fire barn. Slet veldig med sugetaket til første barn, men det gikk seg til det også etter flaskesmokk på puppen og noen ukers frustrasjon. Stå på og følg hjertet ditt, du kjenner sikkert på deg hva som er det rette for deg! ❤️

Anonymkode: 4b105...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 13.54):

For det første. Det du pumper er ikke det samme som det baby får ut. Jeg har fullammet og aldr klart å pumpe mer enn 20 ml. 

for det andre er det noe som heter delamming. Amme barnet først og så gi flaske etterpå. Dette måtte vi gjøre med vår første pg stor vektnedgang i starten. Dette kan helsestasjonen godt og bør kunne veilede deg med mengdene. En kan da gradvis trappe ned etterhvert som baby går opp i vekt og melken kommer. Men du må huske å legge barnet til ofte på brystet likevel for å stimulere produksjonen. 

og hvorfor pumper du? Unødvendig stress. Legg barnet til brystet i stedet. Det er normalt at babyer er omtrent kontinuerlig koblet til puppen i starten. og det er det eneste som hjelper for å få opp produksjonen.  Pumping har ikke nødvendigvis samme funksjon, det kommer mye mindre ut enn ved amming og det er stress

Anonymkode: fb0ec...1cd

Enig i dette, jeg har fullammet fire barn og har aldri gått mer ut enn maks 25 ml, selv med den beste sykehuspumpen. Ene barnet var innlagt på sykehus 12 dager gammel og det viste seg ved veiing at han drakk 250 ml (som var for mye så klart, så han gulpet opp mye igjen). Ikke bruk pumping som mål på hvor mye melk du har, vei heller babyen! Når de er så små, kan de veies på en stor fjøl på kjøkkenvekta. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da flust av steder det står helt reell informasjon om hvor vanskelig dette er. At det gjør vondt at det tar tid for melken å komme at puppene kan føles som oppblåste ballonger og at en må ØVE på å få barnet til å suge riktig! Øve ja. For det er faktisk vanskelig,  barnet skal legges til på riktig måte. Det krever øvelse

Anonymkode: fb0ec...1cd

Unnskyld meg, men dette fremstår ganske bastant og dumt. Jeg fikk ikke til amming etter å ha sett kurs online og gått på kurs hos helsestasjonen. Det var et stort fokus på sugetak, og det var ikke problemet heller. Problemet var lite melk. Opplevde aldri spreng. Brystene ble ikke større under svangerskapet. Snakk for deg selv.

Anonymkode: 5619d...29a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så opptatt av å ikke pumpe, man må faktisk det for å få i gang produksjonen om baby ikke er interessert i å amme pga - a) har «gitt opp» fordi det ikke kommer noe, b) er mett fra mme, c) er for trøtt/sliten til å amme pga sult. Snakker av egen erfaring. Men man må ikke nødvendigvis amme OG pumpe, man kan pumpe og gi på kopp/mme fram til melken har kommet i gang. 

Anonymkode: d6795...44c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som er så opptatt av å ikke pumpe, man må faktisk det for å få i gang produksjonen om baby ikke er interessert i å amme pga - a) har «gitt opp» fordi det ikke kommer noe, b) er mett fra mme, c) er for trøtt/sliten til å amme pga sult. Snakker av egen erfaring. Men man må ikke nødvendigvis amme OG pumpe, man kan pumpe og gi på kopp/mme fram til melken har kommet i gang. 

Er det ikke viktigere å tilbringe tid med babyen ennå å sitte å pumpe?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Man forbereder seg ved å høre andres erfaringer, lese på ammehjelpen, se "bryst er best", snakke med jordmor, høre podcast, ta ammekurs... Velg det som passer for deg. Jeg fikk også et lite kurs og god ammeveiledning på sykehuset. Men så er ikke det noen garanti for at det går likevel. Høres ut som du fikk et dårlig kurs. Dessverre er det veldig forskjellig hvor god hjelp man får, og det jobber vel ammehjelpen med å endre. Jeg synes et av de beste rådene jeg fikk var at det kan gjøre vondt i starten, uten at det betyr at noe er galt.

Anonymkode: 05199...556

Bryst er ikke ALLTID best. Syns ikke man forbereder seg ved å lese propaganda. Jeg tok ammekurs. Det blir kvalmende rosemalt

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mine diet nærmest døgnet rundt de første dagene. Jeg ville gjort som du gjør. Amme barnet ditt så mye du og barnet klarer, og så gitt litt tillegg hvis barnet ikke er mett og skriker når barnet slipper puppen. Jeg ville ikke tatt barnet løs før barnet selv slipper, med mindre du har blitt sår. Tror aldri jeg ammet mine kortere enn to-tre timer den første uken. Var ikke mange timer i døgnet de ikke diet. Da sovner de etter hvert på puppen og fortsetter å småsuge i søvne. Ikke sikkert dette er til hjelp for deg, men det har vært «fasiten» for meg og mine fire barn. Slet veldig med sugetaket til første barn, men det gikk seg til det også etter flaskesmokk på puppen og noen ukers frustrasjon. Stå på og følg hjertet ditt, du kjenner sikkert på deg hva som er det rette for deg! ❤️

Prøvde det der jeg og. Ungen slapp hele tiden taket og hylgrein bare. Følte jeg torturerte minstemann med å prøve å plugge han på puppen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Bryst er ikke ALLTID best. Syns ikke man forbereder seg ved å lese propaganda. Jeg tok ammekurs. Det blir kvalmende rosemalt

Eh nei??? Jeg har ikke sagt at bryst alltid er best. Det er heller ikke budskapet i filmen. Men når du allerede hadde bestemt deg for å ikke forberede deg mer fordi det e "propaganda", så vet du jo heller ikke hvilken informasjon du har gått glipp av. Forøvrig rart at du tenker at alle ammekurs er like som det du tok.  Jeg trodde jeg var forberedt, men vet nå at jeg hadde satt meg inn i alt for lite. Så jeg hadde flaks med at det gikk greit likevel. 

Å forberede seg til amming er litt som å forberede seg til fødsel. En fødsel kan ende i akutt keisersnitt, men det er lurt å sette seg inn i det likevel. De som ønsker å prøve og amme til tross for en trøblete start, fortjener støtte i det valget. Ikke kommentarer som "skjønner ikke at du gidder". På samme måte fortjener man selfølgelig støtte og respekt om ammingen ikke fungerte.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh nei??? Jeg har ikke sagt at bryst alltid er best. Det er heller ikke budskapet i filmen. Men når du allerede hadde bestemt deg for å ikke forberede deg mer fordi det e "propaganda", så vet du jo heller ikke hvilken informasjon du har gått glipp av. Forøvrig rart at du tenker at alle ammekurs er like som det du tok.  Jeg trodde jeg var forberedt, men vet nå at jeg hadde satt meg inn i alt for lite. Så jeg hadde flaks med at det gikk greit likevel. 

Å forberede seg til amming er litt som å forberede seg til fødsel. En fødsel kan ende i akutt keisersnitt, men det er lurt å sette seg inn i det likevel. De som ønsker å prøve og amme til tross for en trøblete start, fortjener støtte i det valget. Ikke kommentarer som "skjønner ikke at du gidder". På samme måte fortjener man selfølgelig støtte og respekt om ammingen ikke fungerte.

Jeg oppdaget ikke at det var bare piss før jeg prøvde å amme selv. Ingen steder fikk jeg vite at det skulle være så vanskelig. Ingen forberedte meg på at ungen ikke fikk tak. Jeg lærte at hvis man la baby på brystet rett etter fødsel så fant han fram helt av seg selv. Det var jo bare bullshit. Om kvinner ikke får til amming så legg det ikke på at man har forberedt seg for lite. Da er det heller hjelpen som var helt ræva.

Og grunnen til at jeg ikke orket mer var jo fordi babyen ikke fikk i seg mat. Man skal jo ikke la babyen sulter i prosessen

Endret av Maleficenta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (31 minutter siden):

Man pumper jo for å kunne fullamme på sikt. 

Det tar mindre tid å dra frem puppen enn å lage MME, vaske og sterilisere flasker de neste 6 månedene og resten av året. 

Anonymkode: 0d4c5...94a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man pumper jo for å kunne fullamme på sikt. 

Det tar mindre tid å dra frem puppen enn å lage MME, vaske og sterilisere flasker de neste 6 månedene og resten av året. 

Det tar ikke mindre tid når man bruker en halvtime på å få babyen til å ta tak. Hadde man ikke blitt sendt hjem fra sykehuset så raskt hadde garantert færre slitt med amming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Jeg oppdaget ikke at det var bare piss før jeg prøvde å amme selv. Ingen steder fikk jeg vite at det skulle være så vanskelig. Ingen forberedte meg på at ungen ikke fikk tak. Jeg lærte at hvis man la baby på brystet rett etter fødsel så fant han fram helt av seg selv. Det var jo bare bullshit. Om kvinner ikke får til amming så legg det ikke på at man har forberedt seg for lite. Da er det heller hjelpen som var helt ræva.

Og grunnen til at jeg ikke orket mer var jo fordi babyen ikke fikk i seg mat. Man skal jo ikke la babyen sulter i prosessen

Men da har du fått kjempedårlig veiledning, og du bør være glad for at det finnes bedre informasjon og ammehjelpere, slik at andre slipper å oppleve det samme som deg. Jeg sier ikke at det er kvinnen sin skyld om det ikke går. Først og fremst er det samfunnet som ikke setter av ressurser til veiledning og hjelp, og at man blir sendt hjem fra barsel for tidlig som er problemet. Hvis man på toppen av det har uflaks og får en  helsesykepleier med lite kompetanse om amming og en forkjærlighet for mme, da er det ikke lett. Men selvfølgelig skal man gi mme når ungen ikke får i seg nok mat. Jeg kjenner flere som ikke har hatt nok melk, og tenker selvfølgelig ikke at det er deres feil. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

Haha i alle dager. Man pumper i 10 min hver tredje time + en time power pumping pr dag fram til melken har kommet inn og baby kan ta over. Da kan jo baby få tilbringe litt kvalitetstid med far, som jo mme-forkjemperne bruker som sitt hovedargument ;) 

Ut i fra dine kommentarer her virker du ikke som en som har ammet eller har vært interessert i å amme, så hvorfor tenker du du er best til å gi råd til noen som spør om råd for amming?

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha i alle dager. Man pumper i 10 min hver tredje time + en time power pumping pr dag fram til melken har kommet inn og baby kan ta over. Da kan jo baby få tilbringe litt kvalitetstid med far, som jo mme-forkjemperne bruker som sitt hovedargument ;) 

Ut i fra dine kommentarer her virker du ikke som en som har ammet eller har vært interessert i å amme, så hvorfor tenker du du er best til å gi råd til noen som spør om råd for amming?

Hva det virker som og hva som er realiteten er to ulike ting. Jeg prøvde å amme men hva skulle jeg gjøre når barnet ikke ville/fikk til å die. Hjelper ikke med melkeproduksjon når babyen ikke klarer å få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Hva det virker som og hva som er realiteten er to ulike ting. Jeg prøvde å amme men hva skulle jeg gjøre når barnet ikke ville/fikk til å die. Hjelper ikke med melkeproduksjon når babyen ikke klarer å få det ut.

Veldig trist å høre at du har slitt! Men vi er også mange som har fått til amming, noen lett, andre med større vanskeligheter. Vi andre her prøver å gi råd til ts om hva vi selv har gjort som har fungert eller hvor hun kan ta kontakt for å få hjelp. Vi prøver også å få fram at hun ikke er alene om å ha det vanskelig med amming i starten, men at det kan bli bedre. Du prøver jo bare å sabotere alle rådene vi kommer med? Ingen her har sagt at ts ikke skal gi mme, men har kommet med råd om hva hun kan gjøre om hun ønsker å amme. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig trist å høre at du har slitt! Men vi er også mange som har fått til amming, noen lett, andre med større vanskeligheter. Vi andre her prøver å gi råd til ts om hva vi selv har gjort som har fungert eller hvor hun kan ta kontakt for å få hjelp. Vi prøver også å få fram at hun ikke er alene om å ha det vanskelig med amming i starten, men at det kan bli bedre. Du prøver jo bare å sabotere alle rådene vi kommer med? Ingen her har sagt at ts ikke skal gi mme, men har kommet med råd om hva hun kan gjøre om hun ønsker å amme. 

Men jeg blir bare så provosert over de som råder henne til å lide i evigheter fordi det går seg til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Men jeg blir bare så provosert over de som råder henne til å lide i evigheter fordi det går seg til. 

Men det er ingen som råder henne til å lide inn i evigheten, hvor har du det fra? Om noen hadde holdt på slik du gjør i denne tråden til meg den uka jeg jobba for melkeproduksjonen hadde jeg blitt sikkelig provosert og sint. Du kan ikke la din erfaring gå ut over andre, du kan gi råd ut i fra din erfaring, men ikke sitt her å si at andres erfaring er mindre verdt enn din og at vi ber ts lide. Ts er et voksent menneske som har fått barn og har nå forhåpentligvis fått noen flere verktøy til å ta sin beslutning rundt amming. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 19.56):

Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. 
Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede  osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør.

I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. 

Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby..

Anonymkode: 21f68...8ff

Prøv delamming, eller bytt helt til mme? Skjønner at du vil amme, men ikke la stresset og frustrasjonen rundt det ødelegge permisjonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (8 minutter siden):

Prøv delamming, eller bytt helt til mme? Skjønner at du vil amme, men ikke la stresset og frustrasjonen rundt det ødelegge permisjonen.

Ødelegge permisjon? Ts har slitt i fire dager, og har månedsvis med permisjon igjen. 

Enig at ts ikke skal lide i evigheten, men (så godt som) alle sliter fortsatt mye med ammingen på dag fire. Dett er selvfølgelig  helt innafor å gi MME om man ønsker, men ts skriver jo at hun ønsker å få til ammingen. Da må de fleste gjennom et slit de første dagene.

Anonymkode: 25884...4d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Jeg er en av de som fikk til å fullamme fordi jeg både ammet, pumpet og gav flaske en stund. For meg var det verdt det. Noen får til å fullamme ved å pumpe, noen gjør ikke det. Det blir opp til TS om hun syns det er verdt det.

Jeg skrev forøvrig at hun bør gi MME etter amming og har ikke sett noen her som har sagt at hun ikke skal gi det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...