AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:56 #1 Del Skrevet onsdag kl 18:56 Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør. I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby.. Anonymkode: 21f68...8ff 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:09 #2 Del Skrevet onsdag kl 19:09 Gi mme med god samvittighet tenker jeg. Det har jeg gjort med begge mine mens jeg har ventet på at produksjonen skal ta seg opp. Med førstemann tok det åtte-ti dager før produksjonen ble god, og i mellomtiden var det helt nødvendig å gi mme i tillegg for ellers ble han så slapp og sugetaket ble deretter. Anonymkode: b69c9...181 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:17 #3 Del Skrevet onsdag kl 19:17 Jeg tror jeg ammet 15 timer i døgnet de første to ukene. Det er helt normalt. Fortsett å amne, også kan du gi noe mme om det roer barnet mens produksjon tar seg opp. Jo oftere og lengre du ammer jo raskere kommer produksjon i gang. Ned 500+ g ned i vekt etter fødsel er ikke mye. Det gjorde begge mine barn. Anonymkode: 69074...52a 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:22 #4 Del Skrevet onsdag kl 19:22 Du gir fra begge bryst hver gang du ammer? Jeg fikk feil råd fra min mor. Hun sa at jeg skulle bytte på puppen og gi ett måltid fra en, og neste måltid fra den andre, for det hadde hun lært. Anonymkode: 7d112...c7d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:27 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:27 Amming er oppskrytt. Delamming er også fint, flasking er også fint. Anonymkode: 0894f...e17 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:29 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:29 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Amming er oppskrytt. Delamming er også fint, flasking er også fint. Anonymkode: 0894f...e17 Uansett hva du måtte mene, så er amming best. Flaske er en god nummer to. Anonymkode: a202a...d66 11 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:30 #7 Del Skrevet onsdag kl 19:30 Du er din egen sjef. Begynte med flaske selv med en gang jeg kom hjem. Anonymkode: e4de4...da5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:36 #8 Del Skrevet onsdag kl 19:36 Vi ga mme på kopp (for å ikke ødelegge for amming) i sikkert en uke etter fødsel samtidig som jeg pumpa slik at melka kom. Måtte pumpe hver 3. time (samtidig som far ga baby mme på kopp) + en powerpumping pr dag. Ga også mm jeg fikk pumpet på kopp da jeg ikke orket å amme samtidig som jeg pumpa. Når melka hadde kommet bra gikk jeg over til amming men vha hjelpebryst (google) de første gangene for å få babyen interessert i bryst. Fikk også god hjelp av Syntocinon nesespray for at utdrivingen skulle komme raskere i starten. Dette sto på ca en uke og var litt stress men såå verdt det da vi fullammet uten problemer fram til 6mnd og ammet til 2 år Lykke til! Anonymkode: d6795...44c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:38 #9 Del Skrevet onsdag kl 19:38 Still spørsmål i ammehjelpen-gruppa på Facebook så får du kvalifiserte svar Du er mor og bestemmer. Vi ga MME i starten til det var nok melk. Helt fra sykehuset. Noen barn blir visst sugeforvirret..men mange blir det ikke! Men ikke sammenligne hva du får pumpet ut med hva baby får i seg, for det stemmer ikke overens. Pumping gir vanligvis ut mye mindre enn det barne klarer å suge ut av puppen. Anonymkode: 8d606...5ee 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:38 #10 Del Skrevet onsdag kl 19:38 Sidan det høyrast ut som om du ynskjer å amme er rådet mitt til deg å skaffe hjelpebryst Då timulerar du mjølkeproduksjonen medan bornet får litt mme via ein slange på brystet 😊 og et mykje havregryn/havregraut, det er supermat for mjølka 💪💪 Du kan óg kontakte ammehjelpen for meir konkrete råd Dei kan sjå på deg og babyen og komme med tips til stillingar, sugetak, mulige hindringar (tungeband feks) og vere ei god støtte Anonymkode: 37aea...055 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:40 #11 Del Skrevet onsdag kl 19:40 Tenker det viktigste er at barnet ditt får næring, så da er morsmelkerstatning et godt alternativ. Amming fungerer ikke alltid, men den dårlige samvittigheten som påføres mødrene fungerer godt. Gjør det som er best for dere. Anonymkode: 7f736...1ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:40 #12 Del Skrevet onsdag kl 19:40 Kontakt ammehjelper. Les på ammehjelpen, de reddet meg (andre problemer, så har dessverre ikke konkrete råd). Lykke til❤️ Anonymkode: cd559...b54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:40 #13 Del Skrevet onsdag kl 19:40 Vil óg leggje til det same som ei anna over her nemnar, nemleg å gi frå begge bryst kvar amming dersom du følar behov for det 😊 kan lese litt om vindusviskaramming Bytt side i det ungen verkar lei/utålmodig ❤️ første vekene er det eigentleg amming døgnet rundt omtrent, så ikkje føl at det er unormalt 🥰 Anonymkode: 37aea...055 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:42 #14 Del Skrevet onsdag kl 19:42 Hvorfor pumper du? Anonymkode: 4ca5d...d5c 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:57 #15 Del Skrevet onsdag kl 19:57 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor pumper du? Anonymkode: 4ca5d...d5c 3 ganger i døgnet. Anonymkode: 21f68...8ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:06 #16 Del Skrevet onsdag kl 20:06 Gjør akkurat det du vil. Vil du gi mme så gjør du det. Det er din unge. Jeg har tre barn. Ene fikk kun flaske, ene fikk både pupp og flaske og sistemann mest pupp. Barn er så forskjellig. Anonymkode: e23c1...524 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:26 #17 Del Skrevet onsdag kl 20:26 Du sier du ammer 30-40 min, er ikke det veldig kort i starten? Hos meg varte én amming så lenge at den gikk egentlig bare over i en neste. Babyen hang på puppen konstant, foruten når mannen skiftet bleie/stelte. Jeg gråt mange tårer og hatet livet ganske kraftig den perioden. Men etter et par uker ble det mye bedre, og jeg ammer fortsatt nå som hun er 2 år. Er glad jeg ikke ga opp ❤️ Hvorfor pumper du forresten? Er det ikke bedre å heller legge babyen til? Melkeproduksjonen stimuleres jo mye bedre av baby enn av en pumpe. Anonymkode: 25884...4d4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:33 #18 Del Skrevet onsdag kl 20:33 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): 3 ganger i døgnet. Anonymkode: 21f68...8ff Jeg spurte hvorfor? Bruk tida på amming og ro isteden. Anonymkode: 4ca5d...d5c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:47 #19 Del Skrevet onsdag kl 20:47 Stress kan hemme melkeproduksjonen, gi mme i tillegg med god samvittighet. Tilskudd av mme betyr IKKE at du er en mislykket ammende mamma. Ha du etablert amming så kan babyen få på flaske uten å bli sugeforvirret, eller du kan gi på kopp hvis du ønsker det. Pappa kan gi noen måltider så kan du få i deg godt med drikke, slappe av litt og senke skuldrene. En vektnedgang på inntil 10% er normalt første uken Anonymkode: dddb3...212 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonstop1 Skrevet onsdag kl 20:53 #20 Del Skrevet onsdag kl 20:53 Er barnet rolig mens det ammer? Mine barn har villet ammet absolutt all sin våkne tid de første ukene. Men de har stort sett vært rolige så lenge puppen var i munnen. Og sånn må de jo ofte holde på for at produksjonen skal bli ok. Beintøft til å begynne med, men så gikk det seg til med litt tid. At de går ned noen hundre gram den første uken etter fødsel er normalt også om de får nok mat. Gråt hele dagen høres ikke noe særlig ut. Jeg ville nok gjort mye for å få slutt på det. Også gitt mme om det hjelper. Håper det løsner for deg snart! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå