Gå til innhold

Nybakt mamma og super frustrert pga amming har dere noen råd til meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi reiste jo ikke fra sykehuset før dag 4 før i tiden. På dag 3 kom det melk, og jeg var superstressa over vektnedgang.

Jeg synes der er galskap at de ikke følger opp stressa mødre mer med amming, men når det er sagt høres dette normalt ut. Jeg jukset litt med mme noen dager etter pupp når det så ut som om ungen ikke var fornøyd, men så gikk det veien...

Men det er sikkert lurt å snakke med ammehjelpen..

Anonymkode: bce02...ebd

På 80 og 90- tallet var mødre på sykehuset en ukes tid. Hvorfor har de kortet ned tiden på barsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noen er MME bedre, ja. Det er bedre med MME enn en amming som ikke fungerer, eller en utslitt og deprimert mamma.

Anonymkode: 9b50b...f46

MME er også best hvis mor må ta medisiner som går over i morsmelk. Det kan være mange grunner til at MME blir anbefalt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg med et mett og fornøyd barn. Gi morsmelkerstatning, og vit at vi er mange som har fostret opp sunne, glade barn, uten allergier av noe slag - til tross for at de ikke fikk morsmelk.  Mine barn er mellom 30 og 40 år og det irriterer meg at jeg lot AmmePolitiet ta fra meg de første ukene av barnas liv med meg som mamma. Gratulerer med et flott barn: kos deg 100 ganger mer enn du engster deg for hva andre sier. Det er ditt barn, og ditt ansvar. Dette kommer til å gå veldig bra: stol på deg selv! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første var prematur og hadde mye gulsott, så hun var slapp og sugesvak.

Allerede på sykehuset oppmuntret de til MME til hun ble kvikkere og jeg fikk nok melk. Hun skulle suge litt, men ikke så mye at hun ble sliten, også skulle hun få mme mens jeg pumpet. Så ble det pupp, morsmelk, mme og pumping. Hver tredje time..

Jeg fikk ut svært lite, men fortsatte hjemme. Hun hadde ekstra oppfølging på helsestasjonen, og vi veide for og etter amming. Fikk ikke nok melk, så måtte fortsette å supplere.

Vi holdt på lenge, og til slutt ville jeg kaste pumpa i veggen. Da sluttet jeg med runddansen, og aksepterte at det ble mme. La henne fortsatt til brystet først, men interessen økte aldri, sikkert fordi melkeproduksjonen aldri økte heller.

Lovet meg selv å ikke stresse med amming/pumping/mme igjen, så med nummer to pumpet jeg ingenting. La bare til brystet og supplerte hvis hun var veldig urolig. Fikk det aldri til da heller.

Mulig jeg gjorde alt feil, men følte at jeg ga alt uten at noe skjedde. Jeg har paddeflate bryster, og de vokste ikke en millimeter i graviditeten eller barseltiden. Får skylde på at de er defekte😅

Anonymkode: f6851...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 timer siden):

Høres ut som et mareritt. Det der hadde jeg seriøst ikke orket å styre med

En ting er om det å amme ikke er så viktig for deg. Men om du sier at du har lyst til å få til amming og er innstilt på å få det til, for så å gi opp etter en uke. Da har du vært noe naiv og ikke satt deg ordentlig inn i hva det egentlig er du begir deg ut på.

Jeg er gravid med nummer 2 nå, jeg gruer meg MYE mer til ny runde oppstart amming enn jeg gjør til fødsel. Hadde heller født 5 ganger ekstra om jeg kunne hoppet over de første ukene med amming. Likevel er jeg innstilt på å stå i helvete denne gang og, fordi jeg vet hvor fint det er når ammingen først er etablert. 

Anonymkode: 25884...4d4

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En ting er om det å amme ikke er så viktig for deg. Men om du sier at du har lyst til å få til amming og er innstilt på å få det til, for så å gi opp etter en uke. Da har du vært noe naiv og ikke satt deg ordentlig inn i hva det egentlig er du begir deg ut på.

Jeg er gravid med nummer 2 nå, jeg gruer meg MYE mer til ny runde oppstart amming enn jeg gjør til fødsel. Hadde heller født 5 ganger ekstra om jeg kunne hoppet over de første ukene med amming. Likevel er jeg innstilt på å stå i helvete denne gang og, fordi jeg vet hvor fint det er når ammingen først er etablert. 

Enig! Samtidig synes jeg det er veldig underkommunisert hvor vanskelig amming faktisk er for de aller fleste i starten og at det krever ganske mye innsats og jobb for å få det til. Jeg fikk/fant iallfall ikke den informasjonen før fødsel og heller ikke på barsel. 

Anonymkode: d6795...44c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig! Samtidig synes jeg det er veldig underkommunisert hvor vanskelig amming faktisk er for de aller fleste i starten og at det krever ganske mye innsats og jobb for å få det til. Jeg fikk/fant iallfall ikke den informasjonen før fødsel og heller ikke på barsel. 

Anonymkode: d6795...44c

Helt enig!

Jeg synes og at om man forsøker å formidle litt videre at det er vanlig med vanskelig start, og at det kan gå bra selv om starten er vanskelig og sier noe positivt om amming er man nazi, ammepoliti, ammepress og det ene med det andre.

Men å fremsnakke og skryte MME opp i skyene da blir man ikke kalt politi eller MMEpresser...

At man sier at ammingen kan gå seg til og gir råd om hvordan betyr ikke at vi mener det er skam å gi MME. Jeg ga det selv jeg, etter hver gang jeg ammet i starten. Og hvis jeg skulle bort så pappa kunne gi mat uten at jeg måtte pumpe først. Men å kunne amme var rett og slett skikkelig praktisk og man må jo få fortelle om det også.

Anonymkode: 40d44...8a2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig!

Jeg synes og at om man forsøker å formidle litt videre at det er vanlig med vanskelig start, og at det kan gå bra selv om starten er vanskelig og sier noe positivt om amming er man nazi, ammepoliti, ammepress og det ene med det andre.

Men å fremsnakke og skryte MME opp i skyene da blir man ikke kalt politi eller MMEpresser...

At man sier at ammingen kan gå seg til og gir råd om hvordan betyr ikke at vi mener det er skam å gi MME. Jeg ga det selv jeg, etter hver gang jeg ammet i starten. Og hvis jeg skulle bort så pappa kunne gi mat uten at jeg måtte pumpe først. Men å kunne amme var rett og slett skikkelig praktisk og man må jo få fortelle om det også.

Ja men rådene høres jo forferdelige ut. Hvorfor skal man stå i smerter og grining og problemer så lenge før det skal gå seg til? Er slitsomt nok å få en ny baby om ikke matinga og skal være så fryktelig vanskelig. I dyreriket klarer jo dyra å finne ut av det selv. Hvorfor skal vi mennesker måtte kave sånn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Amming var viktig for meg men innså at det går bra uten og når amming ikke funker. Syns det er ekstremt overdrevent hvor bra amming skal være

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (6 timer siden):

Ja men rådene høres jo forferdelige ut. Hvorfor skal man stå i smerter og grining og problemer så lenge før det skal gå seg til? Er slitsomt nok å få en ny baby om ikke matinga og skal være så fryktelig vanskelig. I dyreriket klarer jo dyra å finne ut av det selv. Hvorfor skal vi mennesker måtte kave sånn?

Det er jo fordi mange av oss opplevde at amming var lettere i det lange løp. I tillegg til at det er bra for baby var det praktisk å alltid ha mat klart utenfor huset og på natta. Amming gjør baby søvnig så det hjelper å få dem til å sove. Det er og smertelindrende når d har vondt, var veldig praktisk når baby var syk. Mor skal visst også sovne lettere etter amming. Det gjør samsoving tryggere. Det er tilnærmet gratis (om man ikke har pumpeutstyr). En del babyer får mer vondt i magen av MME (min fikk det). Jeg hadde en ganske kjip ammestart og ga som nevnt MME i tillegg en stund for å gjøre det lettere, men er glad jeg likevel fortsatte å amme så jeg til slutt kunne fullamme. Men at det er frustrerende at det skal være så himla vanskelig er jeg enig i. Derfor synes jeg at folk skal supplere med MME om det er vanskelig men ikke slutte helt med en gang uten å iallfall ha tenkt over fordeler og ulemper.

Mange syntes jo flasker er enkelt men for meg var det ikke det. Iallfall ikke om man skal følge alle råd om riktig oppvarming av melken (ikke bare blande i lunka vann), ikke bruke MME-maskiner, vaske og sterilisere alle flasker så lenge baby får mat osv. Ser jo at en del ikke følger disse rådene da blir det jo lettere såklart men da ville jeg blitt så nervøs for bakterier. Min baby våknet og ekstremt ofte på natta (også etter vi sluttet med mat om natta) så da var det bedre for meg å kunne amme tilbake i søvn enn å måtte enten bysse eller ordne flaske. Har man baby som sover gjennom tidlig er jo det et mindre problem.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 19.56):

Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. 
Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede  osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør.

I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. 

Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby..

Anonymkode: 21f68...8ff

For det første. Det du pumper er ikke det samme som det baby får ut. Jeg har fullammet og aldr klart å pumpe mer enn 20 ml. 

for det andre er det noe som heter delamming. Amme barnet først og så gi flaske etterpå. Dette måtte vi gjøre med vår første pg stor vektnedgang i starten. Dette kan helsestasjonen godt og bør kunne veilede deg med mengdene. En kan da gradvis trappe ned etterhvert som baby går opp i vekt og melken kommer. Men du må huske å legge barnet til ofte på brystet likevel for å stimulere produksjonen. 

og hvorfor pumper du? Unødvendig stress. Legg barnet til brystet i stedet. Det er normalt at babyer er omtrent kontinuerlig koblet til puppen i starten. og det er det eneste som hjelper for å få opp produksjonen.  Pumping har ikke nødvendigvis samme funksjon, det kommer mye mindre ut enn ved amming og det er stress

Anonymkode: fb0ec...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (12 timer siden):

Folk må faktisk forberede seg litt bedre på dette med ammingen.  Det er slitsomt i starten det gjør jævlig vondt i noen uker. Ja det blir bedre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.10.2024 den 19.56):

Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. 
Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede  osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør.

I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. 

Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby..

Anonymkode: 21f68...8ff

Så vondt at det skjer igjen. Jeg slet også med det du sliter med. Det er absolutt ingen som kan forstå hvor belastende det er for mor og barn med mindre de har vært i samme situasjon.

Jeg prøvde også absolutt alt. Leide pumpe, pumpet natt og dag mellom amming og skrik fra sulten baby med magevondt. Fikk baby nr 2 og samme problem gjentok seg, men bar raskere ute med å gi mme og droppet pumpingen.

Det er vel en viss sannsynlighet for at du ikke klarer å få god nok produksjon, men ikke gi deg på dag 4. Suppler med litt mme, men kun litt og fra kopp eller gi det slik at det ikke blir forvirring. Forsøk å få opp produksjonen.

Er den for lav etter en måned, gå over til mme

Anonymkode: 5619d...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Min første var prematur og hadde mye gulsott, så hun var slapp og sugesvak.

Allerede på sykehuset oppmuntret de til MME til hun ble kvikkere og jeg fikk nok melk. Hun skulle suge litt, men ikke så mye at hun ble sliten, også skulle hun få mme mens jeg pumpet. Så ble det pupp, morsmelk, mme og pumping. Hver tredje time..

Jeg fikk ut svært lite, men fortsatte hjemme. Hun hadde ekstra oppfølging på helsestasjonen, og vi veide for og etter amming. Fikk ikke nok melk, så måtte fortsette å supplere.

Vi holdt på lenge, og til slutt ville jeg kaste pumpa i veggen. Da sluttet jeg med runddansen, og aksepterte at det ble mme. La henne fortsatt til brystet først, men interessen økte aldri, sikkert fordi melkeproduksjonen aldri økte heller.

Lovet meg selv å ikke stresse med amming/pumping/mme igjen, så med nummer to pumpet jeg ingenting. La bare til brystet og supplerte hvis hun var veldig urolig. Fikk det aldri til da heller.

Mulig jeg gjorde alt feil, men følte at jeg ga alt uten at noe skjedde. Jeg har paddeflate bryster, og de vokste ikke en millimeter i graviditeten eller barseltiden. Får skylde på at de er defekte😅

Anonymkode: f6851...172

Interessant at du sier det. Jeg har litt samme historie. Opplevde gulsott hos førstefødte. Fikk aldri til amming med barna. Jeg brukte samme bh hele svangerskapet. Fikk også høre at jeg burde ha forberedt meg bedre. Ikke noe som provoserer mer. Min svigermor insisterte på kun å amme for da ville jeg se at melken plutselig skulle flomme. Jeg sulter barnet mitt så mye at fastlegen ba meg gi mme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.11.2024 den 17.21):

Folk må faktisk forberede seg litt bedre på dette med ammingen.  Det er slitsomt i starten det gjør jævlig vondt i noen uker. Ja det blir bedre 

Hvordan faen forbereder man seg på det når man ikke aner på forhånd hvordan det vil bli? Og det hjelper faen ikke når man går på ammekurs og de fremstiller det som det enkleste i verden. Eller man får vite at det er litt jobb, men det de ikke sier er at babyen og må jobbe for å få til å die

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Interessant at du sier det. Jeg har litt samme historie. Opplevde gulsott hos førstefødte. Fikk aldri til amming med barna. Jeg brukte samme bh hele svangerskapet. Fikk også høre at jeg burde ha forberedt meg bedre. Ikke noe som provoserer mer. Min svigermor insisterte på kun å amme for da ville jeg se at melken plutselig skulle flomme. Jeg sulter barnet mitt så mye at fastlegen ba meg gi mme. 

Tror ikke at dette er så uvanlig som folk vil ha det til. Jeg merket ingen endring på brystene hverken under svangerskapene eller etter fødsel. Merket ingenting til brystspreng etter fødsel, produserte ikke råmelk engang. Her var det også legen som ga ordre om mme.

Anonymkode: 3b7e2...d02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 timer siden):

Hvordan faen forbereder man seg på det når man ikke aner på forhånd hvordan det vil bli? Og det hjelper faen ikke når man går på malekurs og de fremstiller det som det enkleste i verden. Eller man får vite at det er litt jobb, men det de ikke sier er at babyen og må jobbe for å få til å die

Man forbereder seg ved å høre andres erfaringer, lese på ammehjelpen, se "bryst er best", snakke med jordmor, høre podcast, ta ammekurs... Velg det som passer for deg. Jeg fikk også et lite kurs og god ammeveiledning på sykehuset. Men så er ikke det noen garanti for at det går likevel. Høres ut som du fikk et dårlig kurs. Dessverre er det veldig forskjellig hvor god hjelp man får, og det jobber vel ammehjelpen med å endre. Jeg synes et av de beste rådene jeg fikk var at det kan gjøre vondt i starten, uten at det betyr at noe er galt.

Anonymkode: 05199...556

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (21 timer siden):

Hvordan faen forbereder man seg på det når man ikke aner på forhånd hvordan det vil bli? Og det hjelper faen ikke når man går på malekurs og de fremstiller det som det enkleste i verden. Eller man får vite at det er litt jobb, men det de ikke sier er at babyen og må jobbe for å få til å die

Det er da flust av steder det står helt reell informasjon om hvor vanskelig dette er. At det gjør vondt at det tar tid for melken å komme at puppene kan føles som oppblåste ballonger og at en må ØVE på å få barnet til å suge riktig! Øve ja. For det er faktisk vanskelig,  barnet skal legges til på riktig måte. Det krever øvelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det nå? Å amme er noe barnet må få bruke litt tid på å lære seg. For meg funket det best å ligge på siden i sengen og slappe av mens baby lå på siden mot meg å ammet. Det var blåmerker og smerter i starten men det går seg til. Det digge med å amme er at du slipper alt stresset med å koke og vaske flasker og lage melk i alle mulig situasjoner. Og melken fra deg inneholder stoffer som gjør baby trøtt og sovner. Og du blir også trøtt av å amme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...