Maleficenta Skrevet 31. oktober 2024 #41 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Uansett hva du måtte mene, så er amming best. Flaske er en god nummer to. Anonymkode: a202a...d66 Det er ikke best om babyen sulter fordi den ikke får i seg nok 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. oktober 2024 #42 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi ga mme på kopp (for å ikke ødelegge for amming) i sikkert en uke etter fødsel samtidig som jeg pumpa slik at melka kom. Måtte pumpe hver 3. time (samtidig som far ga baby mme på kopp) + en powerpumping pr dag. Ga også mm jeg fikk pumpet på kopp da jeg ikke orket å amme samtidig som jeg pumpa. Når melka hadde kommet bra gikk jeg over til amming men vha hjelpebryst (google) de første gangene for å få babyen interessert i bryst. Fikk også god hjelp av Syntocinon nesespray for at utdrivingen skulle komme raskere i starten. Dette sto på ca en uke og var litt stress men såå verdt det da vi fullammet uten problemer fram til 6mnd og ammet til 2 år Lykke til! Anonymkode: d6795...44c Høres ut som et mareritt. Det der hadde jeg seriøst ikke orket å styre med 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #43 Del Skrevet 31. oktober 2024 Du blir sår om baby ammes kontinuerlig, men legg baby til brystet ofte. Jeg fikk tips om å amme 15-30min per bryst (begge bryst i en ammerunde) og så bruke pumpe for å få med siste dråpene. Da er brystene helt tømt, og kroppen får signal om å øke produksjonen. Tok 3-4 dager før jeg merket stor forskjell, og jeg hadde nok mat til baby. Amming er ikke så enkelt som det høres ut, varme klemmer til deg som prøver ❣️ Anonymkode: a5518...418 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #44 Del Skrevet 31. oktober 2024 Maleficenta skrev (33 minutter siden): Høres ut som et mareritt. Det der hadde jeg seriøst ikke orket å styre med Du om det. Jeg syns det var verdt en uke «slit» for at barnet mitt fikk mm i to år såpass kunne jeg «ofre». Ga også mestringsfølelse og få det til! Anonymkode: d6795...44c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #45 Del Skrevet 31. oktober 2024 Sjekk baby hos en ammeveileder/ kiropraktor som kan sjekke om det er stramt tungebånd og eller låsninger hos baby. Noen baby trenger å klippe tungebånd og dette er de utrolig dårlig på ofte i offentlig helsevesen(beenthere) . De kan henvise deg til ørenesehals for klipp eller du kan bestille selv privat hos noen som kan det. Ellers kan kiropraktor sjekke/ behandle låsninger . Det er ofte ikke mor det står på men barnet som har noe som gjør at de ikke får skikelig tak/ dier riktig med tunge . Sjekk støttegruppe for stramt tungebånd på facebook for råd Anonymkode: fce7f...384 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 31. oktober 2024 #46 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør. I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby.. Anonymkode: 21f68...8ff Gi det som du føler er best for deg og baby. En stresset mor overfører det stresset til baby. Det viktigste er at dere nyter tiden sammen og at hun ikke er sulten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #47 Del Skrevet 31. oktober 2024 Hvorfor i alle dager pumper du? Du pumper jo bort melka, så baby må jobbe mer for maten 😅 La baby gjøre jobben. Anonymkode: b022c...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #48 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor i alle dager pumper du? Du pumper jo bort melka, så baby må jobbe mer for maten 😅 La baby gjøre jobben. Anonymkode: b022c...285 Tror folk at de som pumper kaster melken? Den gis så klart til baby med kopp eller flaske Anonymkode: 0d4c5...94a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #49 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor? Hvorfor ikke bare amme? Du tømmer jo brystenemellom amming. Ikke så rart barnet ikke får nok fra bryst da. Velg heller bare amming + mme ved behov. Ingen pumping. Anonymkode: c54d0...295 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor i alle dager pumper du? Du pumper jo bort melka, så baby må jobbe mer for maten 😅 La baby gjøre jobben. Anonymkode: b022c...285 Skjønner jo at det er flere med lavt kunnskapsnivå her i tråden.... Pumpe brystene når barnet har ammet i 20-30 minutt = brystene blir HELT tømt (det kan jo tenkes at barnet ikke sier så effektivt i starten) = kroppen jobber på for å lage enda mer melk enn der som var i brystene FØR amming. Og brystene fyller seg rimelig fort: 50% allerede etter en time, og 75% etter to timer. Man pumper ikke bort melka eller gjør livet surt for baby. Også kan man heller gi den utpumpede morsmelka til baby på kopp enn morsmelkerstatning, da er det win win. Brystene blir stimulert til økt produksjon via pumping, babyen får mest mulig morsmelk. Anonymkode: 1b87c...b13 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #50 Del Skrevet 31. oktober 2024 Maleficenta skrev (2 timer siden): Høres ut som et mareritt. Det der hadde jeg seriøst ikke orket å styre med Jeg holdt også på med amming og pumping i ukesvis. Føler absolutt det var verdt det. Både mor og barn elsket amming og det er gull verdt når man er ute, ved sykdom og ved legging eller tidlige morgener. Jeg kunne ta barnet opp i senga og slumre i 20-30 minutter ekstra mens barnet spiste. Barnet likte det så godt at vi fortsatte til hen var mange år gammel. Anonymkode: 0d4c5...94a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyngehest Skrevet 31. oktober 2024 #51 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sjekk baby hos en ammeveileder/ kiropraktor som kan sjekke om det er stramt tungebånd og eller låsninger hos baby. Noen baby trenger å klippe tungebånd og dette er de utrolig dårlig på ofte i offentlig helsevesen(beenthere) . De kan henvise deg til ørenesehals for klipp eller du kan bestille selv privat hos noen som kan det. Ellers kan kiropraktor sjekke/ behandle låsninger . Det er ofte ikke mor det står på men barnet som har noe som gjør at de ikke får skikelig tak/ dier riktig med tunge . Sjekk støttegruppe for stramt tungebånd på facebook for råd Anonymkode: fce7f...384 De er veldig tilbakeholdne med klipp i dag siden forskning har vist at dette gir ulemper senere for barnet. https://www.forskning.no/barn-og-ungdom/forskere-mener-vi-bor-vaere-mer-forsiktig-med-klipping-av-tungeband/1923019 Min baby fikk ikke godt sugetak pga kort tungebånd, men med ammeskjold gikk det greit 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #52 Del Skrevet 31. oktober 2024 Maleficenta skrev (4 timer siden): Høres ut som et mareritt. Det der hadde jeg seriøst ikke orket å styre med Jeg og "styra" mye i starten før vi fikk ammingen 100% til. Det var kjempevondt, baby gikk ikke opp nok og måtte ha mme i tillegg, jeg måtte pumpe ++ Men jeg er likevel kjempeglad jeg sto i det og fortsatte for når det løsnet så var det bare så utrolig praktisk å amme og jeg synes det å måtte ordne med flasker og ha med seg mat overalt og måtte opp om natta for å gi flaske høres ut som et mareritt (og vi ga jo en del flaske i starten så vet jo at det med vasking og slikt føltes som styr for meg) Folk snakker om amme-nazier men de fleste som snakker opp amming forteller jo bare at de fikk det til og gir råd om hvordan. Men de som ga MME gjerne sier mye stygt om amming og er veldig raske til å si at MME er bedre. Noe det fakta ikke er, uten at det er galt av den grunn. Anonymkode: 40d44...8a2 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 31. oktober 2024 #53 Del Skrevet 31. oktober 2024 Ikke pin deg selv og barnet om det ikke fungerer. Gi MME! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. oktober 2024 #54 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du om det. Jeg syns det var verdt en uke «slit» for at barnet mitt fikk mm i to år såpass kunne jeg «ofre». Ga også mestringsfølelse og få det til! Anonymkode: d6795...44c Varte det bare en uke? Leste det som at det varte i flere mnd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. oktober 2024 #55 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og "styra" mye i starten før vi fikk ammingen 100% til. Det var kjempevondt, baby gikk ikke opp nok og måtte ha mme i tillegg, jeg måtte pumpe ++ Men jeg er likevel kjempeglad jeg sto i det og fortsatte for når det løsnet så var det bare så utrolig praktisk å amme og jeg synes det å måtte ordne med flasker og ha med seg mat overalt og måtte opp om natta for å gi flaske høres ut som et mareritt (og vi ga jo en del flaske i starten så vet jo at det med vasking og slikt føltes som styr for meg) Folk snakker om amme-nazier men de fleste som snakker opp amming forteller jo bare at de fikk det til og gir råd om hvordan. Men de som ga MME gjerne sier mye stygt om amming og er veldig raske til å si at MME er bedre. Noe det fakta ikke er, uten at det er galt av den grunn. Anonymkode: 40d44...8a2 Jeg syns derimot flasker er drit praktisk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #56 Del Skrevet 31. oktober 2024 Maleficenta skrev (20 minutter siden): Varte det bare en uke? Leste det som at det varte i flere mnd Da må du sjekke synet og lese igjen. Anonymkode: d6795...44c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #57 Del Skrevet 31. oktober 2024 Ingen skam å gi barnet sitt MME. Gjør det som er best for deg - det vil også være det beste for barnet. Lykke til ❤️❤️ Anonymkode: d1f7f...0bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #58 Del Skrevet 31. oktober 2024 Jeg hadde nøyaktig samme historie, bare at vi holdt på i tre uker. Til slutt sa helsesøster at hun syntes jeg burde prøve å gi en flaske MME. Hen spiste, sovnet, og sov i en hel time, noe som aldri hadde skjedd før. Da hen våknet, var hen FORNØYD. Vi fikk en helt ny baby. Stakkaren hadde vært sulten hele livet sitt. Det er hjerteskjærende å tenke på. Ammehysteriet kan virkelig gå for langt. Anonymkode: 9b50b...f46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #59 Del Skrevet 31. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og "styra" mye i starten før vi fikk ammingen 100% til. Det var kjempevondt, baby gikk ikke opp nok og måtte ha mme i tillegg, jeg måtte pumpe ++ Men jeg er likevel kjempeglad jeg sto i det og fortsatte for når det løsnet så var det bare så utrolig praktisk å amme og jeg synes det å måtte ordne med flasker og ha med seg mat overalt og måtte opp om natta for å gi flaske høres ut som et mareritt (og vi ga jo en del flaske i starten så vet jo at det med vasking og slikt føltes som styr for meg) Folk snakker om amme-nazier men de fleste som snakker opp amming forteller jo bare at de fikk det til og gir råd om hvordan. Men de som ga MME gjerne sier mye stygt om amming og er veldig raske til å si at MME er bedre. Noe det fakta ikke er, uten at det er galt av den grunn. Anonymkode: 40d44...8a2 For noen er MME bedre, ja. Det er bedre med MME enn en amming som ikke fungerer, eller en utslitt og deprimert mamma. Anonymkode: 9b50b...f46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2024 #60 Del Skrevet 31. oktober 2024 Maleficenta skrev (31 minutter siden): Jeg syns derimot flasker er drit praktisk Samme her. Ammepresset i dag er helt hinsides. Anonymkode: fb380...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå