Gå til innhold

Nybakt mamma og super frustrert pga amming har dere noen råd til meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare gi mme. Det er veldig god næring for barnet. Jeg gjorde det pga lite melk. Hadde aldri dårlig samvittighet for det og gutten har vært sunn og frisk. Og gir dere flaske kan pappan også mate og det er topp for alle tre🥰

Anonymkode: 6ea40...aa0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett hva du måtte mene, så er amming best. Flaske er en god nummer to. 

Anonymkode: a202a...d66

Vanvittig unyansert. Flaskemating er best der mor ikke har melk (eller av andre grunner ikke kan amme), eller barnet ikke får til å die. 

Anonymkode: 725fa...417

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste jo ikke fra sykehuset før dag 4 før i tiden. På dag 3 kom det melk, og jeg var superstressa over vektnedgang.

Jeg synes der er galskap at de ikke følger opp stressa mødre mer med amming, men når det er sagt høres dette normalt ut. Jeg jukset litt med mme noen dager etter pupp når det så ut som om ungen ikke var fornøyd, men så gikk det veien...

Men det er sikkert lurt å snakke med ammehjelpen..

Anonymkode: bce02...ebd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor pumper du?

Anonymkode: 4ca5d...d5c

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor pumper du forresten? Er det ikke bedre å heller legge babyen til? Melkeproduksjonen stimuleres jo mye bedre av baby enn av en pumpe.

Anonymkode: 25884...4d4

Pumping etter amming er et kjent "triks" for å øke produksjonen. 

Ts: spør om råd i ammehjelpsgruppa på Facebook, eller let etter råd i artikler på ammehjelpen.no. Men generelt er det lurt å pumpe etter amming (ikke hold på mer enn 30 min per bryst), og gi enten utpumpet melk eller mme fra kopp for å unngå sugeforvirring, eller prøv tipset om hjelpebryst som noen over nevner. Du kan også prøve powerpumping: 20 min pump, 10 min pause, 10 min pump, 10 min pause og 10 min pump (til sammen 1 times jobb). Det booster produksjonen skikkelig!

Anonymkode: 1b87c...b13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 50ml på et måltid mye for en på bare 4 dager? Mener min bare fikk 20ml per måltid på sykehuset (ammet og ga litt MME) da hun var 4 dager.

Her og ammet baby konstant første tiden, med mindre hun sov. Det er nok mer sannsynlig utdrivning som er problemet enn at du har for lite melk, har skjønt at for lite melk er veldig uvanlig. Men igjen, etter 4 dager har jo melka såvidt kommet. Så det høres tidlig ut å konkludere med for lite melk. Det kan også være andre grunner til at hun gråter? Kanskje er hun bare trøtt eller trenger nærhet eller å bli bært rundt?

Spesielt amming på natt øker produksjonen visstnok.

Anonymkode: 40d44...8a2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen klarer bare ikke produsere nok uansett hvor mye tiltak man setter i gang. Jeg fødte for 2 mnd siden og vi holdt ut 7 dager før vi ga tilskudd. Da hadde jeg ikke sovet nesten i det hele tatt siden fødsel og baby var veldig urolig og gikk aldri i den nyfødte melkekomaen. Til slutt ga jeg nan og baby sovnet umiddelbart og falt til ro for første gang. Jeg hadde så dårlig samvittighet! Både fordi jeg ga nan, men også fordi jeg lot han sulte så lenge! De koselydene når han endelig fikk flaske får jeg helt tårer i øynene av å tenke på. 
Jeg ga ikke opp ammingen, men startet med å gi 30-50ml nan etter ammingene. Etterhvert trengte jeg ikke gi ekstra på morgenen, men han trengte mer utover dagen. Nå 8 uker etterpå drikker han kun 150-200ml nan om dagen, resten er morsmelk fra amming. Så alt i alt er jeg fornøyd med at vi kom hit vi er i dag til slutt.
Dette er faktisk mitt tredje barn og ingen har jeg klart å fullammet selv med iherdige forsøk, powerpumping døgnet rundt og tusenvis av kroner brukt på privat ammehjelp. Dette ble vår reise og jeg mener du gjør virkelig ingenting galt med å toppe han med nan etter amming. Det viktigste er at baby faller til ro og får mat.

Anonymkode: 4eedf...b7c

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blås i disse amme"prestene"! Jeg fikk de 6 første måneder av å være mamma ødelagt på grunn av det tullet med at man skal amme til enhver pris. Som ung og usikker mamma bet jeg på, og både jeg og barnet hadde det fælt i 6 måneder. Jeg fortvilet og han sulten. 

Gjør det som et best for deg og barnet! Om det så er mme. Går bra det også, og bedre enn at både mor og barn lider. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke nok melk til min førstefødte fordi hun ikke klarte å suge godt nok. Jeg prøvde alt mulig, og pumpet så jeg syns innmaten min kom ut i pumpen, økte ikke produksjonen. Datteren min fikk derfor 40% flaske og vokste opp uten allergier.  

De andre barna fullammet jeg uten problem! Prøv deg frem ❤️ 

Anonymkode: cb00b...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får til fullamming kan du også delamme, det trenger ikke enten være amming eller mme. Jeg personlig slet med amming i hele 2 mnd før det gikk seg til. Vi måtte også gi noe MME den første uken men veldig lite , begynte pumpe fullt fordi jeg hadde smerter ved amming og babyen bare lå i timesvis med brystet for det var så trøtt og brukte så mye ekstra tid. Etter 2 mnd løste smertene seg og jeg gikk fra fullpumping til amming. Og det gikk fint. Vet hvor frustrerende det er å slite med det i starten. Det enkleste er jo absolutt å amme om man får det til. Flasker for meg var pyton. Føler hele barseltiden var bare vasking og sterlisering av flasker...

Anonymkode: 600f3...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen melkeproduksjon på barsel og jeg var der i 5 dager grunnet svangerskapsforgiftning etter fødsel. Vi pleide å legge barnet til brystet og "amme", for så å gi flaske og så pumpe i 20 minutter. Dette gjorde vi hver 3. time til jeg fikk nok produksjon til å helamme. Tror det tok 5-6 uker. Dersom pappaen var tilstede/våken matet han med flaske. Det var slitsomt, men verdt det. 

Ville absolutt koppmatet med MME etter amming for at baby skal bli mett.

Anonymkode: 0d4c5...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi reiste jo ikke fra sykehuset før dag 4 før i tiden. På dag 3 kom det melk, og jeg var superstressa over vektnedgang.

Jeg synes der er galskap at de ikke følger opp stressa mødre mer med amming, men når det er sagt høres dette normalt ut. Jeg jukset litt med mme noen dager etter pupp når det så ut som om ungen ikke var fornøyd, men så gikk det veien...

Men det er sikkert lurt å snakke med ammehjelpen..

Anonymkode: bce02...ebd

Enig! Jeg synes TS skal kontakte barselavdelingen og kreve skikkelig hjelp til ammingen fungerer. I dag. En sulten nyfødt skal ikke vente. 

Dersom alle hadde gjort det i stedet for å søke råd på nett, hos ammehjelpen o.l., så hadde det kanskje ikke vært standard med så kort liggetid på sykehuset. 

Anonymkode: c5521...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de en barselpoliklinikk der du fødte? Da ville jeg ringt dit eller gått tilbake til helsestasjonen for snarlig vektkontroll+ videre plan . Barnet har gått ned nesten 13% og trenger absolutt ekstra mat fram til du evt.får nok melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Pumping etter amming er et kjent "triks" for å øke produksjonen. 

Ts: spør om råd i ammehjelpsgruppa på Facebook, eller let etter råd i artikler på ammehjelpen.no. Men generelt er det lurt å pumpe etter amming (ikke hold på mer enn 30 min per bryst), og gi enten utpumpet melk eller mme fra kopp for å unngå sugeforvirring, eller prøv tipset om hjelpebryst som noen over nevner. Du kan også prøve powerpumping: 20 min pump, 10 min pause, 10 min pump, 10 min pause og 10 min pump (til sammen 1 times jobb). Det booster produksjonen skikkelig!

Dette er vel ikke noe som er nødvendig å foreta deg på dag _4_ .. du vet ikke ennå på dag 4 om du har for lite melk eller ei, da har man jo knapt startet melkeproduksjon.

Bruk heller tiden på å amme og å slappe av, hud mot hud og kose baby. Gi baby litt MME på kvelden hvis du har lyst for å roe ned (da kan du evt. Pumpe siden baby da blir mett)

Ta kontakt med barselavdelingen, eller Ammehjelpen.

Anonymkode: 8d606...5ee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. 
Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede  osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør.

I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. 

Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby..

Anonymkode: 21f68...8ff

Bare ha barnet til brystet? Jeg satt timesvis og ammet de første dagene. 

Anonymkode: a357e...948

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er vel ikke noe som er nødvendig å foreta deg på dag _4_ .. du vet ikke ennå på dag 4 om du har for lite melk eller ei, da har man jo knapt startet melkeproduksjon.

Bruk heller tiden på å amme og å slappe av, hud mot hud og kose baby. Gi baby litt MME på kvelden hvis du har lyst for å roe ned (da kan du evt. Pumpe siden baby da blir mett)

Det er ekstremt sjeldent at man har for lite melk, men man kan godt si på dag fire at melka trenger litt hjelp til å komme igang. Jeg startet på dag tre med begge mine babyer, for da hadde de gått ned sine 10% i vekt og trengte da hjelp til å booste produksjonen med pumping. Og ja, alt dette var i samråd med barsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På barsel satt de meg i gang på dag 3. De veide barnet før og etter "amming" og han fikk ikke i seg noe som helst. Jeg hadde ikke en dråpe melk før lenger enn en uke etter fødsel. 

Anonymkode: 0d4c5...94a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

3 ganger i døgnet.

Men hvorfor? Hvorfor ikke bare amme? Du tømmer jo brystenemellom amming. Ikke så rart barnet ikke får nok fra bryst da.

Velg heller bare amming + mme ved behov. Ingen pumping.

Anonymkode: c54d0...295

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i amme-naziene!

Mamming foran amming, virkelig!

Jeg slet forferdelig med ammingen med førstemann. OG jeg hadde et barn med lav fødselsvekt, som bare gikk mer og mer ned i vekt. Jeg fikk beskjed om at jeg var tungmelket, hadde lite melk, osv. Ungen grein og grein og grein, jeg grein og grein og grein, men det var HELT KRISE!! da jeg sa jeg ville gi flaske. Bryst er best! Basta!

Bullshit, så det holder. 

Gi ungen mat. Det er det viktigste. 

Anonymkode: fe3ff...5f8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg ble mamma for andre gang for bare 4 dager siden. Mini var 4090gram ved fødsel. I dag veide hun i 3560gram på helsestasjonen. De siste 4 døgnene har vært grusomme for mini. Barnet gråter konstant fordi jeg ikke produserer nok melk. Fikk strengt beskjed av sykehuset om å ikke gi flaske ned nan melk fordi det kan ødelegge sugetak og amming. Det var to helt søvnløse netter på sykehuset, der en sykepleier til slutt ga meg 5 ml med nan melk, i en liten kopp, men det hjalp ingenting. Vi kom hjem mandag kveld og opplever heller ikke at barnet kommer til ro etter amming, ammer gjerne i 30-40 min om gangen, men barnet er like sulten etterpå og gråter, finner ikke roen. 
Føler jeg følger alle helseråd når det gjelder amming, spiser og drikker bra, pumper melk 3 ganger om dagen, ammer ofte, legger barnet til hudkontakt, tar vitamintilskudd for ammede  osv. Men melkeproduksjonen min forblir lav, uansett hva jeg gjør.

I kveld med jeg så frustrert at jeg bare ga en flaske med nan pro, og så at barnet falt til ro med en gang. Barnet fikk i seg 50 ml om gangen, i motsetning til de 20-30 ml jeg får ut etter 1 times pumping. 

Jeg var veldig innstilt på å amme denne gangen, men føler jeg må gi opp hele prosjektet. Barnet mitt daler ned i vekt! Vil ikke sulte ungen min i påvente av at melkeproduksjonen min skal ta seg opp. Det samme skjedde da jeg fikk eldste. Måtte gi opp ammingen pga for lite melk og vektnedgang hos baby..

Jeg droppa amming og gikk over til mme. Rolig og glad baby etterpå som la på seg fint og rolig og glad mor som kunne senke skuldrene. Jeg var og innstilt på å amme nr to fordi det gikk til helsikes med nr 1 men gav meg mens leken var god. Og legg av deg den dårlige samvittigheten.

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...