Gå til innhold

Jeg vil ha koden hans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er litt på samme måte som - man ville valgt kjæresten over en venn hvis en eller annen rar, ytre omstendighet gjorde at man måtte velge.

Men hvis kjæresten kom og forlangte at man skulle velge, ville man dumpet den kontrollerende kjæresten.

Eksen ville selvfølgelig selv fremstilt det som at man prioriterte venn over kjæreste, slik noen i denne tråden prøver å fremstille det som at det handler om å skjule noe eller (ironisk nok) - manglende tillit - hvis man ikke ut av det blå vil oppgi mobilkoden.

Anonymkode: b0fb4...eec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hateridioter skrev (5 timer siden):

Jeg tenker det er helt naturlig å ikke ha hverandres koder.

Hvorfor skal jeg sjekke noe på andres telefon?

Det var vel ganske tydelig i innlegget mitt? Jeg har i alle fall noen ganger bedt passasjeren bytte sang/spilleliste mens jeg kjører, eller sende en sms til min bestemor om at nå er vi 15 min unna. Eventuelt mens jeg står på kjøkkenet med henda i en bolledeig. Har man lett for å huske koder, så husker man den jo også en annen gang. Likevel stoler jeg på at de som har tilgang til min telefon, ikke ville finne på å bruke den uten lov.

Anonymkode: c40ad...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.28):

Har svart, fordi jeg vil vite at jeg i teorien kan gjøre det, at han beviser at det ikke er noe å skjule der ved å gi meg den. Stoler jeg på han og han velger å ikke bevisst skjule noe så har jeg heller ingen grunn til å snoke.

Ts

Anonymkode: f4ae8...c52

Tenker både ja og nei..

Kommer ann på tenker jeg…

Umiddelbart tenker jeg ja..

Men…. Hvis det er sånn at du har vært tydelig på at dette er viktig for deg fra starten, og forklart hvorfor, og vært tydelig på at det ikke handler om din tillig til han, og han har både forstått deg, og sagt at det er noe han ville vært komfortable med i ett forhold, for så i ettertid endre mening.. Så er jo det litt rart…

Hvor lenge har dere vært sammen, bor dere sammen? 
Mye som spiller inn tenker jeg…

Er det noe spesiellt som har skjedd som gjør at dette er viktig for deg nå?

Endret av Akebrett
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forhold har jeg aldri trengt å tenke denne tanken engang, for han har sagt koden til meg selv. Vi har total gjensidig tillit og naturlig transparens, så ingen av oss trenger å gå inn på den andre sin telefon og sjekke noe som helst. Har aldri gått inn på hans telefon med mindre han har bedt meg om det for å gjøre noe for han, eller for å låne den til å ringe, google, bruke kart osv når min egen har vært tom for strøm. 

Folk har forskjellig behov for privatliv, også i et forhold. Det handler om å være kompatible og ha relativt like behov. 

Anonymkode: f97d1...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke når vi begynte å bruke hverandres telefon i forholdet, men vi ble sammen før telefonene ble så smarte som de er nå, og hvor jeg logget inn på mail gjennom nettleser f.eks., så slike ting var ikke så lett tilgjengelig. Selv om det nå er mye lettere sikkert, så har vi ikke tenkt så mye over det, og jeg har aldri snoket på hans telefon, så jeg vet ikke om han har "gjemt" jobbmailen sin med innlogging hver gang eller ikke. Synes jo han burde det, ikke med tanke på meg, men for andre som "lett" kan komme seg innpå steder dersom de snapper telefonen når den ikke er låst, eller klarer å se koden til skjermen osv. Jeg bruker sjeldent mail i min jobb, så ikke tenkt så mye på det der.

Med tanke på at vi ofte kjører bil sammen, og vi gir mye beskjeder gjennom chat/SMS,  og den ene telefonen er ofte brukt il GPS, Så det er veldig praktisk at vi kan bruke begge telefoner. Noen ganger bytter vi på underveis å kjøre, og mange ganger er det ikke avklart hvem som kjører rett før. Det burde finnes en egen innstilling på telefonen som lar deg bestemme hva andre har tilgang på i slik modus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var vel ganske tydelig i innlegget mitt? Jeg har i alle fall noen ganger bedt passasjeren bytte sang/spilleliste mens jeg kjører, eller sende en sms til min bestemor om at nå er vi 15 min unna. Eventuelt mens jeg står på kjøkkenet med henda i en bolledeig. Har man lett for å huske koder, så husker man den jo også en annen gang. Likevel stoler jeg på at de som har tilgang til min telefon, ikke ville finne på å bruke den uten lov.

Aldri opplevd disse situasjonene. Svært sjelden det haster så mye at andre må svare på mine meldinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.10.2024 den 15.01):

Bytte sang trenger man ikke kode for. Dette kan også styres fra bilen.

Du kan ringe til bestemor fra bilen, eller stanse og skrive SMS. Hva hadde du gjort om du satt alene?

Ingenting er så viktig at man MÅ ta telefonen til enhver tid. Står du med henda i bolledeig, så står du med henda i dem.

Man kan fint prinsipielt mene at andre ikke skal ha tilgangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har et årent og trygt forhold der ingen av dere har noe å skjule, og ingen av dere vil snoke, så er det ingen grunn til å verken gi fra seg koden eller be om den. Da vil du få den, eller få tilgang til telefon eller pc/brett det øyeblikket du har behov for det, og sannsynligvis glemme den når du ikke har bruk for den lengre, eller huske den hvis det er praktisk slik. Jeg vet ikke om jeg har koden til mannen min akkurat nå, men jeg har da hatt, (og har noen forslag hvis jeg skulle gjettet), uansett vil jeg aldri be om den bare for å ha, like lite som han vil nekte meg den hvis jeg trengte den til noe. . 

Anonymkode: fc4cf...6fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det helt uaktuelt. For både min kone og meg ville det være brudd med taushetsplikten vi har profesjonelt, både fordi vi leser jobbmail på telefonen, og fordi va har fagsystemer der som er omfattet av taushetsplikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og typen har koden til hverandre. Det er helt uproblemtisk og vi har ingenting å skjule for hverandre på telefonen. Litt ick i begynnelsen at han hadde tilgang til å lese samtaler som jeg har med venninner uten at venninne vet det, men det bryr jeg meg ikke noe om lenger. Han er en diskrè fyr, så det på telefonene er kun mellom oss to. Foretrekker faktisk måten vi har det på nå. Det gir en helt annen ro i sjela enn når jeg var sammen med eksen (som surprise surprise flørtet med andre kvinner på insta gjennom dm).

Anonymkode: fbb7d...2e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (12 timer siden):

Bytte sang trenger man ikke kode for. Dette kan også styres fra bilen.

Du kan ringe til bestemor fra bilen, eller stanse og skrive SMS. Hva hadde du gjort om du satt alene?

Ingenting er så viktig at man MÅ ta telefonen til enhver tid. Står du med henda i bolledeig, så står du med henda i dem.

Man kan fint prinsipielt mene at andre ikke skal ha tilgangen. 

Bytte spilleliste trenger man koden for. Ikke alle biler har en funksjon for å ringe, jeg har en eldre bil der jeg ikke kan det. Sitter jeg alene stopper jeg selvsagt bilen for å sende den meldingen, men har jeg en passasjer så trenger jeg jo ikke det. For meg har dette vært helt naturlig. Jeg ville aldri spurt etter koden bare for å ha den, eller gitt den bort på forespørsel - i mitt hode er det en forskjell.

Med det sagt, det er helt ok å prinsipielt mene at andre ikke skal ha tilgang. Jeg har stolt nok på partnere til også å stole på at de ikke låser opp telefonen min uten lov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koden på hva? Døra? Minibankkortet? Inn på  Altinn eller Helsenorge? Simkortet? Mobilen?

Anonymkode: 9423d...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tiltrekkende å være så kontrollerende, sjalu og usikker.

Anonymkode: 0f512...041

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 13.21):

Jeg ønsker total åpenhet....

Du er totalitær!

Anonymkode: 7abb6...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ønsker total åpenhet og at vi skal ha hverandres koder. Ikke for å snoke, men for at det ikke skal være noe å skjule.

Er det urimelig?

Jeg hadde krevd det en periode om han hadde vært utro eller feks avslørt at han flørtet på nett. Dette i en periode tillit skal bygges opp igjen, men ikke til evig tid. Sånn i utgangspunktet tenker jeg derimot at dersom man har så dårlig tillit i forholder at man trenger hverandres passord til ting…Da henger forholdet i en tynn tråd. Uten tillit er ikke forholdet bærekraftig.

Anonymkode: b50f4...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker total åpenhet og at vi skal ha hverandres koder. Ikke for å snoke, men for at det ikke skal være noe å skjule.

Er det urimelig?

Her inne må du lære deg med en gang at alle støtter kun kode på telefonen og at den skal være forbudt for den andre parten i forholdet. Fordi de vil gjøre som de vil og da har de og mulighet til utroskap. Og de som vil ha kode er "psykopater"... 

Anonymkode: 09c12...e78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å ødelegge dere. 

1 fordi han står på sitt privatliv ved å ikke gi deg koden.

2 får du koden, kommer du til å lete til du finner noe du kan ta han på. 

Anonymkode: 452c5...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 23.58):

Jeg og typen har koden til hverandre. Det er helt uproblemtisk og vi har ingenting å skjule for hverandre på telefonen. Litt ick i begynnelsen at han hadde tilgang til å lese samtaler som jeg har med venninner uten at venninne vet det, men det bryr jeg meg ikke noe om lenger. Han er en diskrè fyr, så det på telefonene er kun mellom oss to. Foretrekker faktisk måten vi har det på nå. Det gir en helt annen ro i sjela enn når jeg var sammen med eksen (som surprise surprise flørtet med andre kvinner på insta gjennom dm).

Anonymkode: fbb7d...2e7

😳 Jeg håper du forteller det til venninnene dine. Hadde jeg funnet ut etterpå at en person jeg ikke kjenner (eller kanskje ikke liker) har tilgang til private meldinger sendt i fortrolighet hadde vi ikke vært venninner mer.

Anonymkode: f4da0...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...