AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #1 Skrevet 11. oktober 2024 Men må man betale full pris da, eller kun egenandel? Finnes det psykologer utenfor dps man kan kontakte uten henvisning hvor man bare betaler egenandel? Hvor finner man disse? Anonymkode: 97e78...69a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #2 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men må man betale full pris da, eller kun egenandel? Finnes det psykologer utenfor dps man kan kontakte uten henvisning hvor man bare betaler egenandel? Hvor finner man disse? Anonymkode: 97e78...69a Etter ny ordning går henvisning til privatpraktiserende med avtale til inntaksteam i DPS. Det eneste alternativet er helprivate der man må betale alt selv. Anonymkode: 79134...578 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #3 Skrevet 11. oktober 2024 Gå privat. Du får som regel avdragsordning hvis penger er et issue, og så å si ingen kommer inn på DPS. Anonymkode: 29225...57b 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #4 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Etter ny ordning går henvisning til privatpraktiserende med avtale til inntaksteam i DPS. Det eneste alternativet er helprivate der man må betale alt selv. Anonymkode: 79134...578 Kan man bli henvist på nytt etter avslag, eller er ikke det mulig? 😔 Anonymkode: 97e78...69a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #5 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan man bli henvist på nytt etter avslag, eller er ikke det mulig? 😔 Anonymkode: 97e78...69a Jeg er hun som har den andre ADHD-avslag-tråden som fikk B på bacheloren. Ja, man kan klage på avslaget og det er planen min. Jeg skal snakke med fastlegen neste uke. Da skal jeg spørre om å få se søknaden. Om søknaden er vag så skal jeg få fastlegen til å få med konkrete eksempler på hva jeg sliter med og hvor mye jeg sliter. Det er rådene jeg har fått. Arenaer man kan slite med: skole og utdanning, jobb, økonomi, husarbeid, fritid og ferier, venner og sosialt liv, søvn, kosthold, fysisk aktivitet og helse. Fikk den listen fra en annen i tråden min. Man må ikke ha slitt på ALLE områdene. I tillegg så skal man ha slitt også i barndommen, men trenger ikke å ha slitt på alle områder i barndommen. Anonymkode: caa3e...21a 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #6 Skrevet 11. oktober 2024 Det er mulig å klage på avslaget du har fått og at henvisningen behandles på nytt da. Du må forklare hvorfor du mener at avslaget er feil. Anonymkode: 6170e...9b4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #7 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mulig å klage på avslaget du har fått og at henvisningen behandles på nytt da. Du må forklare hvorfor du mener at avslaget er feil. Anonymkode: 6170e...9b4 Enig. I mitt avslag stod det hvorfor jeg fikk avslag og jeg kommer til å argumentere i min klage hvorfor den begrunnelsen er feil. TS Anonymkode: caa3e...21a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #8 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Gå privat. Du får som regel avdragsordning hvis penger er et issue, og så å si ingen kommer inn på DPS. Anonymkode: 29225...57b DPS er fullt av pasienter,klart man kommer inn,men du må bare prøve igjen. Mye handler om hvor flink legen er skrive henvisningen! Anonymkode: 89b04...235 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #9 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. I mitt avslag stod det hvorfor jeg fikk avslag og jeg kommer til å argumentere i min klage hvorfor den begrunnelsen er feil. TS Anonymkode: caa3e...21a Edit: Jeg skrev TS ved en feil. Jeg er ikke trådstarter i denne tråden. Jeg er trådstarter i den andre ADHD-avslag-tråden. Anonymkode: caa3e...21a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #10 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig. I mitt avslag stod det hvorfor jeg fikk avslag og jeg kommer til å argumentere i min klage hvorfor den begrunnelsen er feil. TS Anonymkode: caa3e...21a Stå på. Jeg ble avvist 6 ganger på ulike dps(!!),helt til jeg plutselig fikk ny lege og han var flinkere skrive henvisning tydeligvis. Etter 5 uker hadde jeg min første time, det er 5 år siden...går der enda hver uke. Anonymkode: 89b04...235 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #11 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stå på. Jeg ble avvist 6 ganger på ulike dps(!!),helt til jeg plutselig fikk ny lege og han var flinkere skrive henvisning tydeligvis. Etter 5 uker hadde jeg min første time, det er 5 år siden...går der enda hver uke. Anonymkode: 89b04...235 Jeg er hun som har den andre ADHD-avslag-tråden. Det er helt sykt hvor tilfeldig det skal være om man får ADHD-utredning. At man kanskje må bytte fastlege for å få det til. Synes ikke DPS/fastlegene tar ADHD-problemene på alvor når det skal være sånn at man først på 7. søknad får det godkjent. Men bra du fikk hjel til slutt og at du ikke ga deg! Anonymkode: caa3e...21a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #12 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er hun som har den andre ADHD-avslag-tråden. Det er helt sykt hvor tilfeldig det skal være om man får ADHD-utredning. At man kanskje må bytte fastlege for å få det til. Synes ikke DPS/fastlegene tar ADHD-problemene på alvor når det skal være sånn at man først på 7. søknad får det godkjent. Men bra du fikk hjel til slutt og at du ikke ga deg! Anonymkode: caa3e...21a Ikke adhd utredning, men ja har andre diagnoser. Jeg er enig...mistenker også ting er litt "korrupt" venners..venner opplegg/kjenner noen,for da jeg plutselig fikk plass etter 6 avslag og det var ny lege som skulle hjelpe meg sa han at " fikser det,kjenner hun som er sjef der". Husker den setningen.... Det er ganske sykt hvordan jeg tror det kan være.... Anonymkode: 89b04...235
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #13 Skrevet 11. oktober 2024 Jeg er også en dame i 30 årene (med B på bacheloren min)som nettopp fikk avslag på adhd utredning to steder. Jeg nekter å gå privat for så mye penger har jeg ikke. Jeg kommer til å klage for harde livet. Jeg trenger sårt denne utredningen. Anonymkode: 03b7b...734
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #14 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke adhd utredning, men ja har andre diagnoser. Jeg er enig...mistenker også ting er litt "korrupt" venners..venner opplegg/kjenner noen,for da jeg plutselig fikk plass etter 6 avslag og det var ny lege som skulle hjelpe meg sa han at " fikser det,kjenner hun som er sjef der". Husker den setningen.... Det er ganske sykt hvordan jeg tror det kan være.... Anonymkode: 89b04...235 Takk! Jeg tenkte ikke over dette med venne-fordeler før du sa det. Men det gir jo absolutt mening. Det er jo vennefordeler overalt i samfunnet. Ville vært rart om det var annerledes i helsesektoren. Det er noe jeg skal huske på! Anonymkode: caa3e...21a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #15 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er også en dame i 30 årene (med B på bacheloren min)som nettopp fikk avslag på adhd utredning to steder. Jeg nekter å gå privat for så mye penger har jeg ikke. Jeg kommer til å klage for harde livet. Jeg trenger sårt denne utredningen. Anonymkode: 03b7b...734 Du må ikke svare, men hva sliter du med og hvorfor trenger du så sårt utredning? Hvorfor fikk du avslag? Lignende her…. Anonymkode: 97e78...69a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #16 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Gå privat. Du får som regel avdragsordning hvis penger er et issue, og så å si ingen kommer inn på DPS. Anonymkode: 29225...57b Selvsagt er det mange som kommer inn på Dps. Slike uttalelser om at så si ingen kommer inn er ikke noe annet bs. Anonymkode: e4156...ea3 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #17 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men må man betale full pris da, eller kun egenandel? Finnes det psykologer utenfor dps man kan kontakte uten henvisning hvor man bare betaler egenandel? Hvor finner man disse? Anonymkode: 97e78...69a For at en spesialist enten det er hud, gyn eller psykolog, skal få lov til å få refusjon fra Helfo, så må hen og ha avtale med Helseforetaket om å drive/driftsavtale. Da først slipper du unna med en vanlig egenandel og kan bruke frikortordningen. Jobber en spesialist privat, så har hen ingen avtaler med andre enn seg selv. Hen må betale alt av utgifter med å drive selv, og må få alle sine inntekter fra pasientene som oppsøker hen. Du må da betale fullt ut det spesialisten har bestemt at en time hos hen er verdt, og får ingen ting godtgjort av det offentlige. Samme spørsmålet stod på flere Facebook grupper i går. Anonymkode: 88cb6...e16 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #18 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må ikke svare, men hva sliter du med og hvorfor trenger du så sårt utredning? Hvorfor fikk du avslag? Lignende her…. Anonymkode: 97e78...69a Avslag pga kapasitetsmangel rett og slett. Og da blir ikke en som er høyskoleutdannet prioritert(som nå er ufør..) Jeg har hatt sympt siden barndom. Slitt i hele oppveksten. Kunne skrevet flere sider om hvorfor men orker ikke utbrodere.Håper du får hjelp❤️ Anonymkode: 03b7b...734 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #19 Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Avslag pga kapasitetsmangel rett og slett. Og da blir ikke en som er høyskoleutdannet prioritert(som nå er ufør..) Jeg har hatt sympt siden barndom. Slitt i hele oppveksten. Kunne skrevet flere sider om hvorfor men orker ikke utbrodere.Håper du får hjelp❤️ Anonymkode: 03b7b...734 Ikke meg du siterte. Veldig trist å høre. Har slitt omtrent hele livet jeg også. Jeg er hun som har den andre ADHD-avslags-tråden og fikk B- på bacheloren. Håper alle i tråden får hjelp. ♥️ Anonymkode: caa3e...21a 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2024 #20 Skrevet 12. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men må man betale full pris da, eller kun egenandel? Finnes det psykologer utenfor dps man kan kontakte uten henvisning hvor man bare betaler egenandel? Hvor finner man disse? Anonymkode: 97e78...69a Du må ha henvisning om du ønsker å gå til privat med avtale. (Avtalespesialist). Den henvisningen blir og vurdert av DPS. Du kan klage på avslaget. Søk opp prioriteringsveilederen og se om du fyller noen av de kriteriene og baser klagen på det. jeg ser det skrives at ingen får hjelp av DPS. Det stemmer ikke. Jeg har alltid fått time når jeg har blitt henvist. Sist kunne jeg velge mellom avtalespesialist og DPS. Jeg valgte avtalespesialist og har gått der i flere år. Får du avslag på klagen fin må du gå helprivat og betale alt selv. Anonymkode: b17cf...8ff 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå