Gå til innhold

Noen som har råd til hvordan man kan komme i gang med trening? Litt "spesiell" situasjon (psykisk sykdom)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vet at dette ikke er normalt men jeg trenger råd og det vanlige "bare stikk på treningssenteret" fungerer ikke. 

Jeg er overvektig, har en bmi på 30. Men, jeg er også svært deprimert og sliter med angst. Jeg har en jobb hvor jeg er middels aktiv men i hverdagen ellers er jeg helt passiv, omtrent sittestillende. Noen dager kan jeg være sengeliggende mesteparten av dagen. Jeg er egentlig glad i fysisk aktivitet, men energien strekker ikke til og jeg kommer meg liksom aldri i gang. 

Hvilke øvelser kunne jeg begynt med i det små hjemme for å komme litt i gang? Har et håp om å kunne prøve treningssenter igjen etter hvert men det blir ikke nå. De siste to gangene jeg prøvde fikk jeg panikkanfall og det er ikke særlig hyggelig å få i et rom fullt av mennesker.. 

Anonymkode: 36421...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med å gå tur? Eventuelt med podcast eller noe på øret?

Anonymkode: 868e4...b2c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet at dette ikke er normalt men jeg trenger råd og det vanlige "bare stikk på treningssenteret" fungerer ikke. 

Jeg er overvektig, har en bmi på 30. Men, jeg er også svært deprimert og sliter med angst. Jeg har en jobb hvor jeg er middels aktiv men i hverdagen ellers er jeg helt passiv, omtrent sittestillende. Noen dager kan jeg være sengeliggende mesteparten av dagen. Jeg er egentlig glad i fysisk aktivitet, men energien strekker ikke til og jeg kommer meg liksom aldri i gang. 

Hvilke øvelser kunne jeg begynt med i det små hjemme for å komme litt i gang? Har et håp om å kunne prøve treningssenter igjen etter hvert men det blir ikke nå. De siste to gangene jeg prøvde fikk jeg panikkanfall og det er ikke særlig hyggelig å få i et rom fullt av mennesker.. 

I forhold til treningssenter- er det lettere hvis du etter hvert går sent på kvelden? Tror det ofte er få folk like før senteret stenger. 

Som den over sier, klarer du å komme deg ut og gå litt? Gjerne tider eller steder som ikke er fullt av folk, hvis det er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har de «Friskliv» i din kommune? I såfall kan du ringe og avtale en samtale og bli med på opplegget deres med gratis trening.

Det er for folk med mål om å komme til ake til arbeidslivet eller restitusjon.

Anonymkode: 324d0...54b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva liker du å gjøre, da? 

Å gå tur, eller begynne med løping, f.eks? 

Ellers er det ekstreme mengder treningsvideoer tilgjengelig helt gratis på youtube. 

Dance cardio? Yoga? Styrketreningsprogrammer med kroppsvekt? 

Anonymkode: 774dd...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leit at du har det sånn ❤️

Sliter selv med periodevise depresjoner, og da blir treningen veldig vanskelig. Jeg prøver å påminne meg om at energiløshet er et symptom på depresjon, men ikke tegn på at jeg trenger hvile. Det er et tegn på at jeg trenger aktivitet som gir mestring. Så når jeg er totalt motivasjonsløs for trening, så prøver jeg å la følelsen som jeg ønsker å ha etter en aktivitet være mer styrende enn følelsen jeg har før jeg på begynner. Det er utrolig vanskelig, men det er noe som har hjulpet meg en del i alle fall.

Også hjelper det meg å tenke at jeg ikke trenger å trene så lenge. Da blir terskelen så høy for å komme i gang. Jeg kan ha som mål å gå inn på treningssenteret og være der 5 minutter, og om jeg etter 5 minutter kjenner at jeg har lyst til å være5 minutter til, så gjør jeg det. Og så 5 minutter til etter det igjen, om jeg ønsker. Om jeg bare orker de første fem minuttene, så er det også greit 😊 

Selvvennlighet og selvomsorg er viktig! Et symptom på depresjon er at man får et veldig sterkt fokus på det negative både ved en selv, og ved verden. Så når jeg tenker at jeg er dårlig som ikke trener mer, så påminner jeg meg om at det er et symptom på depresjon å tenke slik, og at jeg ikke må tro på alle tankene jeg får.

Anonymkode: 5563d...af0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner meg igjen. Depresjon og angst gjør det utrolig vanskelig å komme igang med trening. 

Sjekk ut milamovement på Instagram. Det er en app laget av Camilla Lorentzen. Der får du treningsopplegg som møter deg der du er. Camilla er veldig inspirerende. De korteste videoene er på 4 minutter. Den er gratis i 7 dager. 

Anonymkode: c6da6...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg foreslår også å gå tur, om det er noe du liker eller ser for deg at du kan begynne og like. Start rolig og øk farten og lengden litt etter litt. Turgåing er undervurdert! 
Om du ønsker å legge inn litt styrkeøvelser etter turen eller bare ønsker å starte med noen enkle øvelser hjemme, anbefaler jeg å kjøpe noen treningsstrikk. Da kan du gjøre utrolig mye forskjellig hjemme på eget stuegulv 😊

Anonymkode: 91aa8...682

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slet i mange år med å komme igang med trening igjen. Men så kom jeg over nybegynner programmet for løping på Løplabbets hjemmeside. Det varer over 12 uker med tre økter per uke. Hver økt varer ca 30 minutt.

Hvis du frykter at du ikke makter løping, så kan du tenke at du skal gå hele eller deler av programmet. Det viktigste for å komme igang med trening er å skape en rutine for det og ikke starte for hardt.

Et par joggesko, treningstøy og podkast på øret, så er du igang! Ta på caps (helst vanntett) hvis det regner. 

Lykke til uansett hva du lander på❤️

Anonymkode: a3ceb...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan anbefale deg å ta med treningstøy overalt. La være å dra hjem først. Opplever det enklere å dra på trening rett etter jobb. Hvis jeg først går inn, kommer jeg meg ikke ut igjen. Sørg for å spise i god tid før du drar fra jobben til trening.

Anonymkode: f4c23...00c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korte økter på treningssenteret om morgen, natt, eller kveld. En økt på 5 minutter er en seier, så lenge du kommer deg in døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker

Er bipolar så har vært i begge endene på skalaen - fullstendig utrent, 25 kg for mye, og alvorlig deprimert. Så ble jeg manisk og kunne jogge kjempelangt selv om jeg egentlig hater å jogge.

For det første så må du finne deg en treningsform du liker. For meg er det spinning. Det gir meg "runner's high" og funker bedre enn antidepressiva. Jeg er stabil på medisiner nå så da ligger treningsmengden på et balansert nivå.

Husker hvor forferdelig det var å skulle begynne å gå på trening når jeg ble overvektig. Ville bare gjemme meg bort. Da begynte jeg som smått med å gå tur. I skogen og på fjellet. Da fant jeg roen. Og trente i stua med youtube-videoer. Når jeg kom bedre i form så meldte jeg meg på fitchallenge med en haug med gamle damer som ville pushe herbalife-produkter på meg. Da var det flere i samme situasjon som ikke var så godt trent.

Skulle vært flere "tjukkas-treninger" rundt omkring så hadde flere gått på trening.

Svømming gjorde meg også godt. Har vært på et rehabiliteringsopphold for fibromyalgi, der fikk jeg en kickstart. Vet det fins behandling for fedme også, det hadde kanskje vært noe for deg. 

Lykke til, I feel you❤️

Anonymkode: 195c4...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 3.31):

Alf Prøysen sa en gang "Dørstokkmila er den tyngste mila". Når du har kommet igang er mye gjort.

Fase 1 , avtal med deg selv hvor mange ganger i uka du skal trene, f.eks 3 ganger. Før dagbok og tell opp. Selv fører jeg dagbok automatisk med Strava og pulsklokka som hjelpemidler. Jeg ser i kalenderen hvor vellykket jeg er og nesten alle ukene det siste året er passe fulle med aktivitet. 

Du har i hovedsak tre steder å trene. Inne, ute eller på et treningssted.  Inne er lettest for der trenger du ikke engang å krysse dørstokken. Ute er billig, det er bare å ta på sko og klær og så er du ute.

Inne: Du kan trene med eller uten vekter og utstyr, og med eller uten støtte/underholdning fra pc eller tv. Mange bruker en madrass, noen bruker strikker eller vekter. Jeg bruker innesykkel som er en sykkel der bakhjulet har blitt byttet ut med en Wahoo Kickr Core motstandsmaskin. Wahoo har jeg koblet opp mot PC og et program som heter Rouvy (Swift er enda mer populært). Rouvy gir meg videoløyper over hele verden, som kan inneholde andre syklister eller være helt tomme. Av og til kan man bli med i konkurranseløp. Noen ganger sykler jeg alene på fremmede veier samtidig som jeg hører på foredrag eller musikk, og noen ganger hører jeg ikke på noen ting.

Fase 2: Dukan avtale med deg selv hvor lange treningsøkter du vil ta, og etter tre måneder så kan du vurdere  om du vil øke lengden på en økt eller to.

Fase 3: du kan bestemme deg for hvilken intensitet du vil bruke og eventuelt justere den. Jeg er der nå og kjører ca annenhver gang rolig eller intenst, og ofte med veldig blandet intensitet. Et helseråd fra en troverdig youtuber er at minst en gang i uka bør være lang/rolig og minst en gang med høy puls.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har instagram ville eg fulgt Tore Austad ( coachaustad). Eller på podcast Din helse.  Han kan mykje om trening og sjukdom. Om dei små stega som teller mykje. 

Vil også anbefale bøkene pulskuren og kamerakuren av dr.Torkil Færø. 

Desse har vore god hjelp for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...