Gliffy Skrevet 9. oktober 2024 #41 Del Skrevet 9. oktober 2024 Andro skrev (4 timer siden): Det har du helt rett i. Årsaken til at man kan føle behov for en større hund med en del driv er f.eks. at man er topptursamler, liker å overnatte ute, kjøre på ski, drive terrengsykling osv. der en brukshund blomstrer og trives. Man trenger slett ingen mal for det, nesten ingen trenger det, vil jeg påstå - men noen har høyt nok aktivitetsnivå til å kunne takle en slik hund. jeg ville ikke valgt en mallevalp selv, men har god erfaring med både schäfer og border collie til en "birkebeinerfamilie". De er omstillingsdyktige, og kan fungere i sosiale settinger på en enklere måte enn en malinois. Noen av de mykere malinoiene fungerer faktisk fint som servicehunder også, dersom den som trenger servicen er fysisk aktiv. (Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor noen kom på å teste det...) Mange i omgangskretsen min har brukshunder som trives godt som familiehunder, men det er selvfølgelig fordi de er i aktive familier, der menneskene deres er friluftsfolk og treningsnarkomane. - Og gjerne deler på ansvaret med å ta med Passopp på vidda, i skogen, på vannet... Noen brukshunder som schäfer passer jo kjempegodt også som familiehund, så det er ikke sånn at jeg mener ingen kan ha det utenom politiet liksom. Men hvis det du skal med hunden er lange turer og mye fysisk aktivitet er det gjerne smartere å skaffe en hund som har stor fysisk kapasitet men som kanskje ikke trenger så mye hjernetrim og arbeidsoppgaver, de finnes det jo mange av. Det er jo veldig mange border collier på Finn, og det er det vel en grunn til. Tur er ikke nok for sånne hunder, de må ha en jobb å gjøre og bli utfordret mentalt. Hvis ikke begynner de å kjede seg og finne på ting vi kaller «problematferd». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 9. oktober 2024 #42 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Schæfer fra utstillingslinjer/showline skal jeg aldri ha, bakbena deres er jo helt ødelagt. Enten renraset bruks schæfer eller mix av det. Anonymkode: ee9d6...af9 Helt med på den, nå tenkte jeg kun på hvor mye driv det er i hunden. Bruksschæfer og maller krever mye mer enn en "familie"schæfer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #43 Del Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er godkjent å bruke schæfer/malle i igp. Er derfor de skal ha en av de valpene, de som driver med igp. Anonymkode: ee9d6...af9 Nox registrerte hunder får ikke delta på rik prøver i Norge. I tillegg er det kun 17 raser som har lov til å delta i c-arbeid. Begge rasene er godkjent, men blandinger kan ikke delta, for de er nox registrert. Anonymkode: 015d6...f4e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 9. oktober 2024 #44 Del Skrevet 9. oktober 2024 Gliffy skrev (6 minutter siden): Det er jo veldig mange border collier på Finn, og det er det vel en grunn til. Tur er ikke nok for sånne hunder, de må ha en jobb å gjøre og bli utfordret mentalt. Hvis ikke begynner de å kjede seg og finne på ting vi kaller «problematferd». Sant. Enten en jobb eller aktiv trening (som hunden gjerne oppfatter som "en jobb"). Jeg tror at hovedproblemet mange møter på er at hunden har samme behov hver dag. De som møter det behovet kun etter arbeidstid får egentlig et veldig travelt liv. Vi som kan sy inn oppgaver for hunden til og fra jobb, i arbeidstida osv. i tillegg til kveldsturene, vi har et lettere samliv med hundene våre, rett og slett fordi vi har en breiere meny og får integrert det i hverdagslivet på en anna måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 9. oktober 2024 #45 Del Skrevet 9. oktober 2024 Andro skrev (29 minutter siden): Sant. Enten en jobb eller aktiv trening (som hunden gjerne oppfatter som "en jobb"). Jeg tror at hovedproblemet mange møter på er at hunden har samme behov hver dag. De som møter det behovet kun etter arbeidstid får egentlig et veldig travelt liv. Vi som kan sy inn oppgaver for hunden til og fra jobb, i arbeidstida osv. i tillegg til kveldsturene, vi har et lettere samliv med hundene våre, rett og slett fordi vi har en breiere meny og får integrert det i hverdagslivet på en anna måte. Ikke sant. Det må jo ikke nødvendigvis være gjeting eller jobb i form av tjenestehund jeg mente, altså, men mye mental stimuli. Og som du korrekt påpeker så må det være hver dag, ikke bare de dagene i helgene hvor man har god tid til å finne på ekstra ting. Ofte er det ikke bra nok med hvilken som helst stimuli heller, enkelte gjeterhunder er så sterkt drevet mot gjeting at man må finne på en aktivitet til de som ligner på gjeting for at de ikke skal begynne å gjete på biler og syklister og alt som er. De får liksom ikke dekket det behovet av å trene lydighet. Og spesielt Mallen er jo helt ekstrem på det område. Den er jo gal etter å jobbe og blir enormt rastløs om den ikke får brukt seg nok hver eneste dag. Den er jo for folk som har 100% stilling de har med hunden på, og er avlet til å aldri gå lei av å trene. Den blir jo ikke lykkelig samme hvor lange turer man går i skogen hvis ikke den får jobbe. For all del, det kan jo gå bra med en Malle i en familie som bare vil løpe på toppturer, men det er jo mye større sjanse for at man får problemer enn det er med en annen hund, så litt dumt å ta sjansen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellhunden Skrevet 10. oktober 2024 #46 Del Skrevet 10. oktober 2024 Hallo Har en mix av det du etterspør.Har hadd en del hunder i mitt liv (Blanding og ekte raser) No har vi en flott blanding mellom schæfer og Malinois..En fantastisk blanding. Vi har ingen negative erfaringer med den. En snill og lydig familiehund som omgås babyer barn i alle aldre. Har aldri vist tegn til aggressivitet mot noen. En fantastisk mix. Vår hund er 4,5 år. Hun er lært opp til en tur pr dag, om den er på 5 minutter eller 5 timer spiller ingen rolle. Hun er like fornøyd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #47 Del Skrevet 11. oktober 2024 Om jeg vet hvem du får blanding av - jeg vet om en som selger på Vestlandet nå og har ledige valper, og hen mener du kan håndtere og tilby valpen det den har behov for så ville jeg gått for det hen er såpass dyktig og seriøs som oppdretter og det er et planlagt utkryssingsprosjekt. vurderte selv å ta imot valp av samme miks og driver ingen hundesport - men jeg har masse tid og trener mye. Men jeg fikk plutselig en bruksschæfer i hendene her som skulle avlives pga «adferd» (mao familie som ødelegger hunden og så påstår det er mentalitet) så da måtte jeg innse at drømmevalp fra drømme oppdretter må avvente. er det en planlagt miks så vil jeg påstå oppdretter vet hva de driver med. beste kombinasjonen! 😍 Anonymkode: d63d9...02b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #48 Del Skrevet 11. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om jeg vet hvem du får blanding av - jeg vet om en som selger på Vestlandet nå og har ledige valper, og hen mener du kan håndtere og tilby valpen det den har behov for så ville jeg gått for det hen er såpass dyktig og seriøs som oppdretter og det er et planlagt utkryssingsprosjekt. vurderte selv å ta imot valp av samme miks og driver ingen hundesport - men jeg har masse tid og trener mye. Men jeg fikk plutselig en bruksschæfer i hendene her som skulle avlives pga «adferd» (mao familie som ødelegger hunden og så påstår det er mentalitet) så da måtte jeg innse at drømmevalp fra drømme oppdretter må avvente. er det en planlagt miks så vil jeg påstå oppdretter vet hva de driver med. beste kombinasjonen! 😍 Anonymkode: d63d9...02b Mulig det er de du snakker om ja. Er en seriøs oppdretter og kullet er planlagt ja. Så jeg tviler ikke på oppdretter, og tviler heller ikke på at de mener vi er det rette hjemmet til valpen selv om vi ikke skal delta i sport. Jeg kunne gjerne tenkt meg igp eller redningshund om jeg skulle drevet med noe, men dette er jo noe som krever mye tid osv. Å det blir litt dumt igjen for den andre hunden vi har. Jeg har også snakket med andre som har samme mix, bare schæferen er av showline da. Og de sier det er en helt fantastisk hund som fungerer som en "vanlig" hund. Så kjedelig du må avvente med å få deg en slik. Men likevell så bra du kunne overta den schæferen da! Jeg blir så glad når det er slike situasjoner, der noen kan ta over hunden istedenfor den skal bli avlivet. Men igjen, synd den har blitt slik da. Nå venter vi bare i spenning for å vite om det er ledig gutt til oss eller om de blir tatt av politiet og de andre som skal ha.🤩 Anonymkode: ee9d6...af9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2024 #49 Del Skrevet 11. oktober 2024 Fjellhunden skrev (På 10.10.2024 den 16.57): Hallo Har en mix av det du etterspør.Har hadd en del hunder i mitt liv (Blanding og ekte raser) No har vi en flott blanding mellom schæfer og Malinois..En fantastisk blanding. Vi har ingen negative erfaringer med den. En snill og lydig familiehund som omgås babyer barn i alle aldre. Har aldri vist tegn til aggressivitet mot noen. En fantastisk mix. Vår hund er 4,5 år. Hun er lært opp til en tur pr dag, om den er på 5 minutter eller 5 timer spiller ingen rolle. Hun er like fornøyd. Takk for svar🤩🥰 mulig det var deg jeg hadde en samtale med på fb? Angående mixen din. Så gøy å høre at den fungerer til "vanlig" bruk og ikke bare til sport☺️ Anonymkode: ee9d6...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 25. oktober 2024 #50 Del Skrevet 25. oktober 2024 Er dette kullet de snakker på Snorre Skistad sin podcast? I såfall høres tispe og hanhundeier meget kunnskapsrike ut. Jeg er normalt sett imot planlagt blandingskull, men her høres det ut som at de har en langsiktig plan der de håper på å få mønstret inn som schæfer i Tyskland etter et par tre generasjoner. Ikke vet jeg om det lar seg gjøre, men hørtes ut som at de viste hva de pratet om. Selv ville jeg ikke hatt verken malle eller mallemix. Godt mulig jeg har erfaring nok til det, men de passer ikke min livsstil eller type hundehold. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuppeluri Skrevet 25. oktober 2024 #51 Del Skrevet 25. oktober 2024 Jeg kjenner jeg er lei av de som skal mixe å trikse med raser hele tiden. Kjøp renraset. Sjekk stamtavler for tidligere sykdommer, bli kjent med oppdretter, og helst kjøp av en seriøs en. De som mixer raser er ikke seriøse. Kun ute etter penger og driter i helsa demmes. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 27. oktober 2024 #52 Del Skrevet 27. oktober 2024 Om noen er interessert i å høre oppdretters tanke bak kombinasjonen anbefaler jeg podcasten "Hund helt på grensen", episode 21, sesong 5. Her blir eier av både mor og far til kullet intervjuet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TulleTall Skrevet 27. oktober 2024 #53 Del Skrevet 27. oktober 2024 Tuppeluri skrev (På 25.10.2024 den 23.42): Jeg kjenner jeg er lei av de som skal mixe å trikse med raser hele tiden. Kjøp renraset. Sjekk stamtavler for tidligere sykdommer, bli kjent med oppdretter, og helst kjøp av en seriøs en. De som mixer raser er ikke seriøse. Kun ute etter penger og driter i helsa demmes. I hestemiljøet er det mer vanlig å blande raser for å «lage» hester etter ønske/bruk. Mange sportshester er halvblodshester, eller blandinger av diverse raser. Og det fungerer veldig bra det I dette tilfelle virker det som om det er en oppdretter som også tenker på bruk, egenskaper, utseende osv. Og ikke «kun på penger». Denne kombinasjonen er ikke noe man selger i hytt og pine for å tjene masse penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yuvia Skrevet 30. oktober 2024 #54 Del Skrevet 30. oktober 2024 Tuppeluri skrev (På 25.10.2024 den 23.42): Jeg kjenner jeg er lei av de som skal mixe å trikse med raser hele tiden. Kjøp renraset. Sjekk stamtavler for tidligere sykdommer, bli kjent med oppdretter, og helst kjøp av en seriøs en. De som mixer raser er ikke seriøse. Kun ute etter penger og driter i helsa demmes. Det er denne fanatiske renrasete tankegangen som har drevet mange raser inn i sykdom og dårlige liv, man kan ikke drive slik avl uten å møte på auto immun sykdomsproblemer og innavl. man må krysse inn frisk blod og har større genmateriale. Schæferen er på vei til å bli ødelagt, pg noen seriøse ildsjeler både i Norge og utland jobber iherdig med å redde rasen. Så har man sånne «rase» tenkere som er blind for tragedien som skjer, som syntes rekeschæfer er set vakreste. Der snakker vi mangel på evne til å bry seg om helse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 30. oktober 2024 #55 Del Skrevet 30. oktober 2024 Nutz skrev (På 27.10.2024 den 10.02): Om noen er interessert i å høre oppdretters tanke bak kombinasjonen anbefaler jeg podcasten "Hund helt på grensen", episode 21, sesong 5. Her blir eier av både mor og far til kullet intervjuet. Hørte på den og de var ganske tydelig på at dette var tjenestehunder så jeg skjønner fortsatt ikke hva ts skal med en sånn hund. det var vel et par av valpene som kanskje var litt slappere (men de som hadde utført testen så det kunne hende det skyldtes dagsform og at det likevel var type 1 eller 2 hunder). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 30. oktober 2024 #56 Del Skrevet 30. oktober 2024 Gliffy skrev (3 timer siden): Hørte på den og de var ganske tydelig på at dette var tjenestehunder så jeg skjønner fortsatt ikke hva ts skal med en sånn hund. det var vel et par av valpene som kanskje var litt slappere (men de som hadde utført testen så det kunne hende det skyldtes dagsform og at det likevel var type 1 eller 2 hunder). Ikke sant. "Slapp" i forhold til en tjenestehund er fortsatt langt over den vanlige familiehunden. Har likevel tro på at oppdretter klarer å plassere valpene riktig, mye kan gå galt med en sånn hund i feil hender. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2024 #57 Del Skrevet 30. oktober 2024 Spiller av denne et par ganger hver gang jeg tenker at det kunne vært artig å eie en malanois. Trenger en for Doberman og 😅 Anonymkode: 660a5...5f7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå