AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #21 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vil du utdype? Har du erfaring med malle-schæfer mix, eller vil du bare sette spørsmålstegn om andres erfaringer? Jeg ville heller ikke skaffet meg en malinois, eller noen annen gjeterhund, hvis jeg ikke hadde tenkt å bruke den til det den er avlet til. Fra NKK om Malinois: Egenskaper/Mentalitet: Belgieren er meget livlig, glad, vaktsom og oppmerksom - du kan være sikker på at den får med seg det aller meste. Dessuten er den intelligent, lettlært og enormt arbeidsvillig. Får den ikke utløp for sin sprudlende energi og arbeidslyst, risikerer vi å ende opp med en såkalt «problemhund». Miljøtrening og sosialisering i løpet av det første leveåret er viktig. Overfor sin eier er rasen myk og kjærlighetsfull, men i forhold til ukjente mennesker kan den være uinteressert. Om Schæfer: Egenskaper/Mentalitet: Nervefast, selvsikker, avbalansert (unntatt når provosert), frimodig, oppmerksom og lærenem. Vil anbefale deg å lese deg opp om rasen, og prøve å møte noen som har slik hund, slik at du får gjort deg opp en mening selv. Selgeren av valpene vil kun si det som vil gi et kjøp. Anonymkode: 76752...1e5 Det jeg mente var at det er rimelig sykt å skaffe seg en slik blanding for å gå tur og løpe på marker. Anonymkode: a2ca5...c72 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #22 Skrevet 9. oktober 2024 Jeg har hatt både schæfer og malle "hver for seg", men jeg har også hatt 2 mixer med 50/50 av disse blandingene. Den første mixen var et uhell, en krysning mellom mine hunder (hannhund brøt seg inn til løpsk tispe - min feil). Han var en helt sinnsyk hund, i positiv forstand. Makan til driv, positivitet og lojalitet. Men han var en aktiv brukshund (ettersøk, lavinehund) og han hadde neppe vært like gromgutt som bare hobbyhund. Den neste mixen var en valp fra en "oppdretter", ikke ulik det du beskriver. Dette var en planlagt mix som hadde havnet hos en familie som skulle ha en aktiv familiehund. Det gikk som det måtte gå - den måtte omplasseres og vi tok den i mot. Den var nervøs, gjetet alt, bet og var rett og slett farlig. Vi prøvde vel ca 6 mnd før vi avlivet han. Selv med lang erfaring med begge raser og et sterkt nettverk av fagfolk innenfor rasene / brukshund rundt oss, så var han et tapt case. Poenget her er at to mixer med nøyaktig samme "prosent" schæfer og malle kan bli så sjukt forskjellige. Hver for seg er rasene krevende nok, men i en mix vet du ALDRI hva du får. At noen blander disse rasene og attpåtil planlagt (som det kan virke som her??) er galskap, spesielt når de tilbys til noen som ikke skal bruke hunden aktivt. Jeg ville ha innsett mine begrensninger, takket pent nei til oppdretter og ikke støttet slik farlig blandingsavl. Jeg ville ha fortsatt å lete etter en renraset drømmehund, som feks en schæfer som du har god erfaring med. Lykke til! Anonymkode: 52c4e...04c 11 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #23 Skrevet 9. oktober 2024 Anonymbruker*** skrev (4 timer siden): Er det bare jeg som ikke ser denne blandingen som så krise? De deler tross alt både bruksområde og mange karakteristikker i lynne og utseende. Flere schæfer linjer har helt ødelagt anatomi. Mange har gått fra å bruke schæfer til å bruke malanois som tjenesterhunder. En slik blandingsavl kunne vært gjort med mål om å skape gode brukshunder tenker jeg. Nå tviler jeg det er tilfellet med akkurat denne oppdretteren siden de gjør oppsøkende arbeid for å finne valpekjøpere. Malanois eller en blanding med mye malanois ville jeg aldri hatt selv. Jeg har hatt borde collie hele livet, men bare utifra hva jeg har sett av malanoiser slår de bc i nevrotisme, energinivå og stress med god margin. Veldig skarpe. Ihvertfall endelig noen som "forstår" litt. Denne blanding er gjort fordi de vil få fram schæfer med bedre helse,sikter til hoftene/bena. Mange av schæferene er helt ødelagt i bena av slik de har blitt avlet. Jeg la ut at jeg søker enten renraset schæfer eller mix av 2 forskjellige. Jeg la også til at jeg ikke er interessert i vanlig schæfer (showline) men i bruksschæfer da disse har mer normale bakben. Så dette er grunnen til oppdretter tok kontakt. Jeg vet også denne mixen vil kreve mye, men også lettlært. Jeg har også hatt renraset bc og bc mix tidligere. Nå har jeg en hund som har schæfer i seg, men også mange andre raser, og som også krever en del, han er på mange måter litt lik en malle i oppførsel. Mye mulig han kanskje er mixed med malle og ikke schæfer. Anonymkode: ee9d6...af9 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #24 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har hatt både schæfer og malle "hver for seg", men jeg har også hatt 2 mixer med 50/50 av disse blandingene. Den første mixen var et uhell, en krysning mellom mine hunder (hannhund brøt seg inn til løpsk tispe - min feil). Han var en helt sinnsyk hund, i positiv forstand. Makan til driv, positivitet og lojalitet. Men han var en aktiv brukshund (ettersøk, lavinehund) og han hadde neppe vært like gromgutt som bare hobbyhund. Den neste mixen var en valp fra en "oppdretter", ikke ulik det du beskriver. Dette var en planlagt mix som hadde havnet hos en familie som skulle ha en aktiv familiehund. Det gikk som det måtte gå - den måtte omplasseres og vi tok den i mot. Den var nervøs, gjetet alt, bet og var rett og slett farlig. Vi prøvde vel ca 6 mnd før vi avlivet han. Selv med lang erfaring med begge raser og et sterkt nettverk av fagfolk innenfor rasene / brukshund rundt oss, så var han et tapt case. Poenget her er at to mixer med nøyaktig samme "prosent" schæfer og malle kan bli så sjukt forskjellige. Hver for seg er rasene krevende nok, men i en mix vet du ALDRI hva du får. At noen blander disse rasene og attpåtil planlagt (som det kan virke som her??) er galskap, spesielt når de tilbys til noen som ikke skal bruke hunden aktivt. Jeg ville ha innsett mine begrensninger, takket pent nei til oppdretter og ikke støttet slik farlig blandingsavl. Jeg ville ha fortsatt å lete etter en renraset drømmehund, som feks en schæfer som du har god erfaring med. Lykke til! Anonymkode: 52c4e...04c Takk for svar😊 ja det er helt sant, en vet aldri helt hva en får når det er blanding. Den hunden vi har nå er en hund som vi tok til oss (omplassering) da tidligere eier ikke klarte med den og den hadde det ikke godt der. Vi har teent og trent men traumene han har opplevd da han var valp og bodde hos de andre, sitter selvfølgelig igjen hos han. Så han er verdens herligste hund, trent og trent men han er usikker og er f.eks ikke en hund jeg hadde latt være alene med barn eller noen som ikke kan med hund, for han er mye. Har aldri bit meg "skikkelig", men han har fitt beskjed noen ganger. Men sånn er det når de har opplevd vonde ting. så jeg tror ikke det vil bli så mye anderledes med malle i neste hund. Oppdretter har hatt schæfer hele livet og vet hva de driver med. Mixen er gjort for å få fram en schæferhund med "skikkelige" bakben. De andre valpene som er tatt, skal til politi, forsvaret, avl og IGP. Vi skal selv ikke bruke den til sport, ikke foreløpig ihvertfall. Men skql brukes slik som den andre hunden vår blir brukt, aktivt. Anonymkode: ee9d6...af9 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #25 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det jeg mente var at det er rimelig sykt å skaffe seg en slik blanding for å gå tur og løpe på marker. Anonymkode: a2ca5...c72 Så du kan ikke skaffe deg en hund som krever mye å være et aktivt hjem for den hvis du ikke skal være med på sport? Rart jeg har hatt flere andre krevende raser som har fått det behovet de trenger. Anonymkode: ee9d6...af9 1
MiominMio Skrevet 9. oktober 2024 #26 Skrevet 9. oktober 2024 Tabris skrev (15 timer siden): Jeg hadde ikke skaffet meg malle, eller mallemix, hvis jeg ikke skulle bruke den til noe. Det er en rase med mye energi og driv. Det er ikke en nybegynnerhund og det er ikke en hund man skaffer seg bare som turkompis. Dette. For all del ikke skaff deg en hund du ikke har nok kunnskap om. Det er et aktivitetsnivå uten grenser som kreves. En hund som har slike behov fortjener å ha eiere som kan følge opp og stimulere skikkelig. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #27 Skrevet 9. oktober 2024 MiominMio skrev (1 minutt siden): Dette. For all del ikke skaff deg en hund du ikke har nok kunnskap om. Det er et aktivitetsnivå uten grenser som kreves. En hund som har slike behov fortjener å ha eiere som kan følge opp og stimulere skikkelig. Om jeg ikke kunne dekke behovet til hunden, så hadde jeg selvfølgelig ikke sakt ja. Hadde jeg ikke kunne dekket behovet dens, kunne jeg ikke hatt noen av de andre hundene jeg har hatt heller. Alle hunder må få brukt seg, samme hvilken rase det er. Jeg skal selv ikke være med i sport/konkurranse, men det er dermed ikke sakt den ikke skal få det like aktivt. En må ikke være med i konkurranser eller sport for å ha en slik hund. Skal alle de som har husky, bruke de til sledehund da? Eller alle de som har bc, de blir ikke brukt til gjeting f.eks. Anonymkode: ee9d6...af9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #28 Skrevet 9. oktober 2024 Du har helt tydelig tatt et valg allerede ang anskaffelsen, og ingen her kan stoppe deg. Det er du som vil sitte igjen med valpen. Maller og bc er ikke like i gemytt, så det er vanskelig å sammenligne dem eller overføre kunnskap fra ene til den andre. Klart, begge trenger mye mental aktivisering, men mallen er arbeidsnarkoman med ordentlig driv som utarter seg på en helt annen måte fra bc. Siden du har mye tid til hunden så vil du etter hvert finne ut av hvilke aktiviteter som må utføres for å ha en nogenlunde normal hund i hus. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om jeg ikke kunne dekke behovet til hunden, så hadde jeg selvfølgelig ikke sakt ja. Hadde jeg ikke kunne dekket behovet dens, kunne jeg ikke hatt noen av de andre hundene jeg har hatt heller. Alle hunder må få brukt seg, samme hvilken rase det er. Jeg skal selv ikke være med i sport/konkurranse, men det er dermed ikke sakt den ikke skal få det like aktivt. En må ikke være med i konkurranser eller sport for å ha en slik hund. Skal alle de som har husky, bruke de til sledehund da? Eller alle de som har bc, de blir ikke brukt til gjeting f.eks. Anonymkode: ee9d6...af9 Mange som har husky, driver med noe form for trekk, f.eks. på ski eller sykkel. Mange med bc driver med agility. Andre raser driver med nosework, søk o.l., noen bare for "moroskyld" mens andre lager en karriere for hunden på den måten. Hunden vil kreve noe form for slik aktivitet hvor de får brukt hodet intensivt. Å være turvenn (kun bruke seg fysisk) vil ikke være nok. Det mange prøver å gjøre deg obs på er hvor uheldig du kan bli mtp gemyttet. Skarpheten finner du ikke i bc slik som mallen. Anonymkode: 605c8...4aa 6 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #29 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det jeg mente var at det er rimelig sykt å skaffe seg en slik blanding for å gå tur og løpe på marker. Anonymkode: a2ca5...c72 Nettopp! TS, jeg kjenner personlig et par folk som har kjøpt seg bruksschæfer fordi de anser seg selv som aktive i skog og mark. Disse hundene fikk lange turer i skogen, trakk foran sykkel osv. og det var likevel ikke nok for hunden. Disse hundene trenger en jobb! Trening mot mål, terping, oppgaveløsing! Jeg har aldri skjønt hvorfor folk kjøper seg "racerbil til nabolagskjøring". En vanlig schæfer, til og med en labrador, hadde holdt til den type liv du skisserer. Anonymkode: f747d...e09 1 2
Gjest Gliffy Skrevet 9. oktober 2024 #30 Skrevet 9. oktober 2024 Hvorfor ønsker du deg egentlig brukshund til å gå tur med? Det finnes jo mange hunder som passer til den bruken du har beskrevet i hovedinnlegget.
Tabris Skrevet 9. oktober 2024 #31 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om jeg ikke kunne dekke behovet til hunden, så hadde jeg selvfølgelig ikke sakt ja. Hadde jeg ikke kunne dekket behovet dens, kunne jeg ikke hatt noen av de andre hundene jeg har hatt heller. Alle hunder må få brukt seg, samme hvilken rase det er. Jeg skal selv ikke være med i sport/konkurranse, men det er dermed ikke sakt den ikke skal få det like aktivt. En må ikke være med i konkurranser eller sport for å ha en slik hund. Skal alle de som har husky, bruke de til sledehund da? Eller alle de som har bc, de blir ikke brukt til gjeting f.eks. Anonymkode: ee9d6...af9 Jeg er helt enig med deg i at en malle trenger ikke drive med sport eller konkurranse. Og en border collie trenger ikke å få gjete. Det de trenger er få utløp for den enorme mentale energien de har. Hvis du forstår hva en schafer er, og du forstår hva en malle er, og er i stand til å gi en slik blanding hva de trenger av både fysisk og mental trening, så er det noe annet. Men det er ingenting i ditt første innlegg som ga inntrykk av at du hadde tenkt å bruke hunden til noe mer enn gode turer. Og jeg står ved at hvis det eneste jeg skulle bruke hunden til var å gå en del tur, så hadde jeg aldri skaffet meg en mallemix. 6 2
Nutz Skrevet 9. oktober 2024 #32 Skrevet 9. oktober 2024 En malle MÅ brukes til noe, ikke skaff deg dette hvis du ikke skal drive aktivt med hundesport. Kjøp deg heller en renraset schæfer fra utstillingslinjer, de passer bedre til ditt bruk.
Andro Skrevet 9. oktober 2024 #33 Skrevet 9. oktober 2024 (endret) Gliffy skrev (1 time siden): Hvorfor ønsker du deg egentlig brukshund til å gå tur med? Det finnes jo mange hunder som passer til den bruken du har beskrevet i hovedinnlegget. Det kan jeg forstå, dersom man har hunden som hobby, delaktig i all hverdagsaktivitet, men også liker å leke / trene og gi hunden nok mental stimulering, i tillegg til turer og friluftsliv. Men det er det slett ikke alle som har anledning til. Jeg har den anledningen fordi jeg har en relativt fri stilling, kan ta med hunden på jobb og har treningsbehov som matcher hundens. Mine treningsmål på en bruksrasehund er derfor ikke å konkurrere, men å ha en treningskamerat og "livsledsager" - der vi legger inn trening også i hverdagsaktiviteter som å ta tog, buss, sykle til og fra kontoret, oppføre oss sivilisert overfor besøkende og kolleger osv. Det er slett ikke noe for alle, og særlig fordi det er en forpliktelse i 12-15 år - om du har en seig hund som f.eks. border collie, husky, malinois osv. Endret 9. oktober 2024 av Andro
Gjest Gliffy Skrevet 9. oktober 2024 #34 Skrevet 9. oktober 2024 Andro skrev (11 minutter siden): Det kan jeg forstå, dersom man har hunden som hobby, delaktig i all hverdagsaktivitet, men også liker å leke / trene og gi hunden nok mental stimulering, i tillegg til turer og friluftsliv. Men det er det slett ikke alle som har anledning til. Jeg har den anledningen fordi jeg har en relativt fri stilling, kan ta med hunden på jobb og har treningsbehov som matcher hundens. Mine treningsmål på en bruksrasehund er derfor ikke å konkurrere, men å ha en treningskamerat og "livsledsager" - der vi legger inn trening også i hverdagsaktiviteter som å ta tog, buss, sykle til og fra kontoret, oppføre oss sivilisert overfor besøkende og kolleger osv. Det er slett ikke noe for alle, og særlig fordi det er en forpliktelse i 12-15 år - om du har en seig hund som f.eks. border collie, husky, malinois osv. Men man trenger da ikke en brukshund, spesielt ikke av kaliberet Malle for å gjøre de tingene der. Det du nevner der kan du gjøre med en Basenji om det så skal være. Vil faktisk påstå at man kan gjøre de tingene du ramser opp med alle hunder, selv de minst "hundete" hundene liker å trene og bli brukt og å være med rundt om kring der eier er. Du sier jo "liker å leke / trene og gi hunden nok aktivisering" og det er jo noe man bør gjøre uansett hunderase (men som dessverre mange ikke gjør, men det er jo en annen sak). Det er derfor jeg stusser på at ts vil ha en rase som er kjent for å være skarp og ekstremt krevende. De er jo avlet for å ha ekstrem utholdenhet i jobb og brukes i tjenester der hunden blir brukt aktivt i timesvis hver dag.
Andro Skrevet 9. oktober 2024 #35 Skrevet 9. oktober 2024 Gliffy skrev (35 minutter siden): Men man trenger da ikke en brukshund, spesielt ikke av kaliberet Malle for å gjøre de tingene der. Det du nevner der kan du gjøre med en Basenji om det så skal være. Vil faktisk påstå at man kan gjøre de tingene du ramser opp med alle hunder, selv de minst "hundete" hundene liker å trene og bli brukt og å være med rundt om kring der eier er. Du sier jo "liker å leke / trene og gi hunden nok aktivisering" og det er jo noe man bør gjøre uansett hunderase (men som dessverre mange ikke gjør, men det er jo en annen sak). Det er derfor jeg stusser på at ts vil ha en rase som er kjent for å være skarp og ekstremt krevende. De er jo avlet for å ha ekstrem utholdenhet i jobb og brukes i tjenester der hunden blir brukt aktivt i timesvis hver dag. Det har du helt rett i. Årsaken til at man kan føle behov for en større hund med en del driv er f.eks. at man er topptursamler, liker å overnatte ute, kjøre på ski, drive terrengsykling osv. der en brukshund blomstrer og trives. Man trenger slett ingen mal for det, nesten ingen trenger det, vil jeg påstå - men noen har høyt nok aktivitetsnivå til å kunne takle en slik hund. jeg ville ikke valgt en mallevalp selv, men har god erfaring med både schäfer og border collie til en "birkebeinerfamilie". De er omstillingsdyktige, og kan fungere i sosiale settinger på en enklere måte enn en malinois. Noen av de mykere malinoiene fungerer faktisk fint som servicehunder også, dersom den som trenger servicen er fysisk aktiv. (Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor noen kom på å teste det...) Mange i omgangskretsen min har brukshunder som trives godt som familiehunder, men det er selvfølgelig fordi de er i aktive familier, der menneskene deres er friluftsfolk og treningsnarkomane. - Og gjerne deler på ansvaret med å ta med Passopp på vidda, i skogen, på vannet...
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #36 Skrevet 9. oktober 2024 Hvis de andre valpene skal til politi, forsvar og igp lurer jeg på hva som er galt med "deres" valp, da har den ganske svak mentalitet sammenlignet med resten av kullet. Blandingshunder kan forøvrig ikke brukes i igp. Kun noen få rene raser er godkjent. Anonymkode: 015d6...f4e 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #37 Skrevet 9. oktober 2024 Nutz skrev (3 timer siden): En malle MÅ brukes til noe, ikke skaff deg dette hvis du ikke skal drive aktivt med hundesport. Kjøp deg heller en renraset schæfer fra utstillingslinjer, de passer bedre til ditt bruk. Schæfer fra utstillingslinjer/showline skal jeg aldri ha, bakbena deres er jo helt ødelagt. Enten renraset bruks schæfer eller mix av det. Anonymkode: ee9d6...af9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #38 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis de andre valpene skal til politi, forsvar og igp lurer jeg på hva som er galt med "deres" valp, da har den ganske svak mentalitet sammenlignet med resten av kullet. Blandingshunder kan forøvrig ikke brukes i igp. Kun noen få rene raser er godkjent. Anonymkode: 015d6...f4e Det er ikke bestemt enda hvilke av valpene som skal til hvem da det ikke er tatt mentaltest enda. Anonymkode: ee9d6...af9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #39 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ikke bestemt enda hvilke av valpene som skal til hvem da det ikke er tatt mentaltest enda. Anonymkode: ee9d6...af9 Så da vet ikke oppdretter om de er egnet til den type arbeid og om politi/forsvar ønsker dem. Men da er det uansett en skikkelig useriøs oppdretter som vurderer å selge en hund med så mye driv til noen som ikke skal bruke den. Ingen som driver med igp vil kjøpe en blanding de ikke kan konkurrere med. Mulig oppdretter lurer deg. Anonymkode: 015d6...f4e 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2024 #40 Skrevet 9. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Så da vet ikke oppdretter om de er egnet til den type arbeid og om politi/forsvar ønsker dem. Men da er det uansett en skikkelig useriøs oppdretter som vurderer å selge en hund med så mye driv til noen som ikke skal bruke den. Ingen som driver med igp vil kjøpe en blanding de ikke kan konkurrere med. Mulig oppdretter lurer deg. Anonymkode: 015d6...f4e Det er godkjent å bruke schæfer/malle i igp. Er derfor de skal ha en av de valpene, de som driver med igp. Anonymkode: ee9d6...af9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå