Gå til innhold

Trener styrke, går 20.000 skritt og er i kaloriunderskudd, men


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er vegetarianer og fokuserer også på sammensetningen. Spiser plantebasert og mye proteiner. Faster 14-16 timer dagen også

Anonymkode: f74ae...3a1

Hvis det er dette du har gjort hele tiden, kan det hende at kroppen har vent seg til det, slik at du må gjøre noen endringer. På samme måten som man må løpe varierte løyper med variert motstand og fart for å ha framgang i løping, så må man av og til også endre litt på makroer, trening og kanskje spisevindu for å sette kroppen i gang igjen når man har nådd et platå. Du kan også forsøke å bytte ut gåingen/joggingen med et HIIT-økt, evt. trene to helkroppsøkter styrke i uka og to ganger HIIT. HIIT skal ha gunstig effekt på forbrenning og vektnedgang, og er fint å kombinere med styrketrening.

Anonymkode: c659e...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg måtte ligge på 1450 kalorier for å holde meg på vedlikehold. Er like høy og veide ca det samme som deg 68kg. 

Jeg gav opp å gå mer ned i vekt og fokuserte heller på muskelvekst og styrketreningen. Har det mye bedre i kroppen min nå, veier rundt 70, men er mye muskler og jeg slipper å telle hver eneste kalori. 

God helse er ikke bare ett tall på en vekt! 

Skal du mer ned i vekt må du trolig enda lengre ned på kaloriene, bare husk å spise mer volum så du ikke blir så sulten. Sammensetningen av maten du spiser blir mer viktig når du spiser så lite. 

Du skal ha tilstrekkelig med proteiner, vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: aec5f...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke gått ned en eneste gram på 8 uker. Hva i alle dager gjør jeg feil? skal jeg spise enda mer? Spiser ca 1600 kalorier nå og bruker Lifesum. 

i dag veide jeg til og med en kilo mer🥺 Blir ganske demotivert. 

Kvinne:

160 cm, vekt nå 67.1. Gått ned fra 74.5. 
 

 

Anonymkode: f74ae...3a1

Det er jo ti prosent vektnedgang. Og du trener styrke, så nå blir kroppen sterk og musklene vokser. De veier mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ville kanskje prøvd trening med lavere intensitet for en periode, som pilates, for å se om det utgjør noe forskjell.

Og det kan være du må ned på 1300-1400 kalorier

Anonymkode: 01306...23f

Redd for at jeg må ned til 1400, ja. Har klart å gå ned på det nivået jeg er på nå, men kroppen veier jo mindre. Trodde bare all trening gjorde at jeg tålte mer kalorier 

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så går jeg heller ikke ned i Cm. Måler meg flere ganger i måneden på samme områdene. 

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er 1600 kalorier for min del for mye, jeg går da opp i vekt. Jeg må spise nært ingenting (under 1000 kalorier) daglig for å tape vekt, er middels aktiv til høyaktiv i ulike perioder. Så jeg har måttet godta en litt høyere vekt enn jeg ideelt vil ha, for å ha et trivelig liv og orke det jeg ønsker å gjøre.

Anonymkode: e929e...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jacuzzi skrev (55 minutter siden):

Jeg er like høy som deg. 1600 kcal er midt vedlikeholdsnivå, på en aktiv dag. Forbrenner rundt 1400 hvis jeg hjemme på sofaen på en søndag. Du må nok lenger ned i inntak ja. Jeg klarer kun å slanke meg hvis jeg legger meg  på 1300-ish i tillegg til å trene mye.

Samme her! Kan kanskje spise opp til 1700-1800 uten å legge på meg, men da må jeg trene mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig og trener mye. Jeg kan ikke spise mer enn 1600 kalorier for å holde vekta hvertfall. Over 2000 er for en stor mann mener jeg. Også må du trene kondisjon for å forbrenne ekstra fett. Få opp hjertepumpa og bli ordentlig svett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (38 minutter siden):

Det blir jo pirk dette her da siden man bare kan snu fortegnet eller hva jeg skal si.

1 liter muskler veier mer enn 1 liter fett, ergo veier muskler mer enn fett ;) 

Kommer bare an på formuleringen her og jeg tror nok vi alle skjønner hva vi alle mener. Men jeg trodde ikke det var 4 ganger så stor plass fett tok?? Var ikke noe kilde på dette i artikkelen?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3445233/#:~:text=In fact%2C it is the,is about 1.06 kg%2FL.&text=This density can be contrasted,which is 0.9196 kg%2FL.&text=Thank you for pointing out that inadvertent misstatement.

Er bare en forskjell på 14 % :) 

Det er bare en greie som ergrer meg som folk bruker feil det med vekt, muskler og fett - en kilo er en kilo - masse og vekt er ikke det samme, thats all.. 

og litt merkelig at en som Helle og KK ikke legger ved kilder når du sier det.. My bad for ikke å være nok kildekritisk - beklager. 
 

men denne er ganske "tydelig" i fht masse og vekt 

1714_45651.png
3 myter om muskler, fett og trening - Akademiet For Personlig Trening (afpt.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. spiser du 1600 kalorier? Sånn helt på ekte? Virkelig? Har du faktisk kontrollert det? Det sniker seg ikke inn et kakestykke her, en proteinbar der og en ss olje i svingene? Og du spiser normalt sunn mat type grønnsaker, frukt, kjøtt, bønner, fisk og ikke junk, halvfabrikata og godteri? 

For om du virkelig lever en normalt aktiv livsstil og ikke går ned i vekt på 1600 kcal så teller du nok enten inntak eller forbruk feil. Jeg er 160 høy og reduserer inntak til i snitt 1800 kcal når jeg ønsker justere vekta ned. Til vanlig spiser jeg i snitt. 2-2200 kcal. Altså med en normalt aktiv, ikke en stillesittende, livsstil.

Først ville jeg brukt tid på å gå over til et kosthold som både er sunt og holder deg mett og gir kaloribalanse. Så ville jeg økt mengden kalorifattig men sunn og god mat i det kostholdet til du er i kaloriunderskudd. Husk at du kan spise mer «whole food» enn junk fordi å forbrenne mat krever energi. Å forbrenne junk er «gratis». Du skal ikke ned under 1600 kcal. Du skal trolig opp både i antall kalorier og i aktivitetsnivå. 

Og, du? Husk p bygge et kosthold nå som du kan leve godt med de neste 70 + årene av ditt liv. For det er jo hele poenget. Å gå ned i vekt og så aldri gå opp igjen. Så ikke etabler et lite bærekraftig kosthold. Ikke etabler sult og mat som ikke smaker godt og elendighet. Etabler noe du med oppriktighet kan glede deg over i 70 år.

Anonymkode: ef7c2...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du gjør "alt etter boka", så egentlig litt rart du ikke går ned i vekt. Mulig fett erstattes med muskler, uten vektnedgang. 

Jeg ville gjort disse grepene, dersom du ikke allerede har gjort det: 

* Sørg for at du har fått i deg nok mat før trening, slik du har nok energi til å prestere. 

* Husk å fylle på med god næring etter trening. 

* 3-4 økter med hard styrketrening i uken. 

* 1-2 økter med en intensiv motbakkeøkt. Gå enten en fjelltur i rask gange (slik du kjenner det godt på pulsen og i lår/rumpe). Eller kjør tredemøllen opp på 15 % stigning og 5,5 i hastighet (justere etter formen din), gå så bratt du greier i rask gange 1 time. Motbakke brenner kalorier for min del hvertfall 🙂

Tillat deg å spise mer de dagene du trener, kontra de dagene du har hviledag. 

Anonymkode: 8d0bf...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke gått ned en eneste gram på 8 uker. Hva i alle dager gjør jeg feil? skal jeg spise enda mer? Spiser ca 1600 kalorier nå og bruker Lifesum. 

i dag veide jeg til og med en kilo mer🥺 Blir ganske demotivert. 

Kvinne:

160 cm, vekt nå 67.1. Gått ned fra 74.5. 
 

 

Anonymkode: f74ae...3a1

Når man ikke går ned i vekt på et kaloriunderskudd skyldes det vanligvis at man rett og slett at man konsumerer mer kalorier enn det man tror totalt sett.

Sikkert lurt å teste seg selv om det kan være hormonelt også bare for å få utelukket dette, men det er sikkert lurt å ta en grundigere sjekk på i forhold til hva man spiser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Redd for at jeg må ned til 1400, ja. Har klart å gå ned på det nivået jeg er på nå, men kroppen veier jo mindre. Trodde bare all trening gjorde at jeg tålte mer kalorier 

Anonymkode: f74ae...3a1

Har opplevd det samme.. Gikk ned masse i vekt på 1500-1600 kalorier, så stoppet det heeelt opp (fortsatt godt innenfor normalvektig). Må spise rundt 1200 for å gå ned sakte nå og det er vanskelig, spesielt med trening :(

Anonymkode: 01306...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. spiser du 1600 kalorier? Sånn helt på ekte? Virkelig? Har du faktisk kontrollert det? Det sniker seg ikke inn et kakestykke her, en proteinbar der og en ss olje i svingene? Og du spiser normalt sunn mat type grønnsaker, frukt, kjøtt, bønner, fisk og ikke junk, halvfabrikata og godteri? 

For om du virkelig lever en normalt aktiv livsstil og ikke går ned i vekt på 1600 kcal så teller du nok enten inntak eller forbruk feil. Jeg er 160 høy og reduserer inntak til i snitt 1800 kcal når jeg ønsker justere vekta ned. Til vanlig spiser jeg i snitt. 2-2200 kcal. Altså med en normalt aktiv, ikke en stillesittende, livsstil.

Først ville jeg brukt tid på å gå over til et kosthold som både er sunt og holder deg mett og gir kaloribalanse. Så ville jeg økt mengden kalorifattig men sunn og god mat i det kostholdet til du er i kaloriunderskudd. Husk at du kan spise mer «whole food» enn junk fordi å forbrenne mat krever energi. Å forbrenne junk er «gratis». Du skal ikke ned under 1600 kcal. Du skal trolig opp både i antall kalorier og i aktivitetsnivå. 

Og, du? Husk p bygge et kosthold nå som du kan leve godt med de neste 70 + årene av ditt liv. For det er jo hele poenget. Å gå ned i vekt og så aldri gå opp igjen. Så ikke etabler et lite bærekraftig kosthold. Ikke etabler sult og mat som ikke smaker godt og elendighet. Etabler noe du med oppriktighet kan glede deg over i 70 år.

Anonymkode: ef7c2...56d

Jeg teller kalorier slavisk. Måler, veier og legger hver eneste gram i appen. Grønnsaker, olje osv. spiser ikke kjøtt, men passer på å få i meg 90-120 gram protein hver dag. 
 

Typisk dag hos meg er følgende: Frokost rundt klokken 11. Tre skiver proteinbrød med tre egg. To proteinshake til lunch, fisk med grønnsaker/ pasta, ris eller noe annet. 
Faste fra ca 19 til neste dag. Kanskje en is eller proteinsjokolade. Men da innenfor 1600 kalorier 

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke komme med noen tips sådan, men til info er jeg fem cm lavere enn deg, kun et par kilo lettere, og min maintenance er 1200 Kcal, så jeg tror du spiser for mye for vektnedgang. De som sier 2000+ kalorier til kvinner under 170 har i mitt hode ingen peiling på hva de snakker om. Å gå ned i vekt som liten dame er vanskelig om du ikke er presis. Har gått ned 40 kg, og det tok lang tid, men det er ved å spise 1200kcal og ikke et gram mer, også øke forbrenningen med trening. Det klokke/tredemølle/app sier du har forbrent eller heller ikke ekte, de overvurderer alltid. Legg deg på en fast linje hver dag, så går du ned i vekt sakte men sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg teller kalorier slavisk. Måler, veier og legger hver eneste gram i appen. Grønnsaker, olje osv. spiser ikke kjøtt, men passer på å få i meg 90-120 gram protein hver dag. 
 

Typisk dag hos meg er følgende: Frokost rundt klokken 11. Tre skiver proteinbrød med tre egg. To proteinshake til lunch, fisk med grønnsaker/ pasta, ris eller noe annet. 
Faste fra ca 19 til neste dag. Kanskje en is eller proteinsjokolade. Men da innenfor 1600 kalorier 

Anonymkode: f74ae...3a1

Spiser også frukt, belgfrukter, nøtter og grønnsaker. Disse veies nøye 

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fryngnyng skrev (5 minutter siden):

Jeg vil ikke komme med noen tips sådan, men til info er jeg fem cm lavere enn deg, kun et par kilo lettere, og min maintenance er 1200 Kcal, så jeg tror du spiser for mye for vektnedgang. De som sier 2000+ kalorier til kvinner under 170 har i mitt hode ingen peiling på hva de snakker om. Å gå ned i vekt som liten dame er vanskelig om du ikke er presis. Har gått ned 40 kg, og det tok lang tid, men det er ved å spise 1200kcal og ikke et gram mer, også øke forbrenningen med trening. Det klokke/tredemølle/app sier du har forbrent eller heller ikke ekte, de overvurderer alltid. Legg deg på en fast linje hver dag, så går du ned i vekt sakte men sikkert. 

1200 om dagen er jo virkelig ille🥺 Men må prøve. Fettet fordeler seg uheldig hos meg så jeg bør ikke veie mer enn 59 kg 

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tråder som dette er farlige.

Kaloriinntak, trening... Dessverre er det INGEN oppskrift som funker for alle. Selv om influencere viser at de spiser mange tusen kalorier om dagen, så kan ikke Kari Nordmann spise en brødskive med makrell i tomat før hun er "feit" og i overskudd...

 

Tenk så trist egentlig, at vi vier livet vårt, det ene livet vi har, til å konstant slanke seg.

Anonymkode: 26e0f...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1200 om dagen er jo virkelig ille🥺 Men må prøve. Fettet fordeler seg uheldig hos meg så jeg bør ikke veie mer enn 59 kg 

Anonymkode: f74ae...3a1

Oppskrift på farlig spiseforstyrrelse. Du er allerede syk, for dette innlegget er ikke bra. 

Anonymkode: 26e0f...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det virker som du gjør "alt etter boka", så egentlig litt rart du ikke går ned i vekt. Mulig fett erstattes med muskler, uten vektnedgang. 

Jeg ville gjort disse grepene, dersom du ikke allerede har gjort det: 

* Sørg for at du har fått i deg nok mat før trening, slik du har nok energi til å prestere. 

* Husk å fylle på med god næring etter trening. 

* 3-4 økter med hard styrketrening i uken. 

* 1-2 økter med en intensiv motbakkeøkt. Gå enten en fjelltur i rask gange (slik du kjenner det godt på pulsen og i lår/rumpe). Eller kjør tredemøllen opp på 15 % stigning og 5,5 i hastighet (justere etter formen din), gå så bratt du greier i rask gange 1 time. Motbakke brenner kalorier for min del hvertfall 🙂

Tillat deg å spise mer de dagene du trener, kontra de dagene du har hviledag. 

Anonymkode: 8d0bf...056

Tusen takk for gode tips! ❤️

Anonymkode: f74ae...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...