Gå til innhold

Han går inn på PC'en uten å vite passordet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn på 12 år som har altfor god greie på data. :forvirret: Jeg har en egen laptop som jeg bruker i jobbsammenheng, og som bare jeg (burde) har tilgang på. Når jeg er ute logger han seg på, selv uten å vite passordet mitt. Når jeg selv skal logge på er passordet borte, og jeg kommer automatisk inn.

Har bedt ham flere ganger om å slutte med dette, og har blitt utrolig sinna. :frustrert: Noen som vet hvordan jeg unngår at han skal gå inn på min PC slik?? Hva er det egentlig han gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva han gjør med dataen, men mine barn hadde aldri sluppet unna med noe slikt. Hadde fjernet de fleste godene de har, og det i laaaaaaaaaaaaaang tid.

Han eier ikke respekt for ditt privatliv, og bryr seg katten om andre sine ting. Får han fortsette slik, kan du risikere at han bare blir verre og verre. Derfor ville jeg slått hard ned på det nå, for det er faktisk ulovlig det han driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ingen moralpreik jeg var ute etter. Men ja, han har fått høre det flere ganger, og virkelig fått kjenne hva det koster.

Men noen som vet om noen innstillinger noen plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å høre med It ansvarlig på bedriften ? litt flaut sikkert men de vet jo hva de snakker om.

har du prøvd å bytte passord til et som inneholder både tall og bokstaver så det blir vanskeligere å gjette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt nysgjerrig her, jeg. Er det noen mulighet for at han har gjettet passordet ditt, eller kommer han på noe vis inn uten at det er gjettet?

En måte som kanskje kan hjelpe (dersom du har win xp) er å lage flere kontoer på maskina. Lag en standardbruker som har begrenset rettigheter som er den du vanligvis bruker. Da kan han i alle fall ikke ta bort passordsperren din senere ved å logge på den kontoen. (Men jeg synes det er rart at han fjerner det, for da er det jo innlysende at han har vært der, og han ønsker vel ikke å bli oppdaget?) Du bør også sørge for at det er tekstboks, ikke bare ikon å klikke på.

Det finnes masse programmer som kan finne passord. Det første jeg tenker på er at han har en annen datamaskin som overvåker alt som blir skrevet på en annen datamaskin. Men det finnes programmer som kan knekke kode slik at man kommer inn selv om man har glemt passordet sitt. Muligens er det noe slikt han bruker, og som da også kan fjerne at du har passord på maskina senere. Dersom han har en annen datamaskin, kan det være lurt å ta en kikk på hva som ligger der, og ta et søk på internett over hva de ulike programmene gjør. Dersom noe sånt program brukes for å få opp maskina uten passord, er dette trolig noe som blir gjort i oppstarten. Dersom du tar bort oppstart fra diskett/usb/CD i bios, kan det også kanskje hjelpe. Det kommer an på hvordan han kommer inn.

En siste måte å hindre innbrudd kan kanskje være å rett og slett låse ned datamaskina og ta med nøkkelen når du går ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer rett og slett på om han går inn bakveien, og åpner dataen den veien. Da klarer han ikek få tilbakepassordet heller, og derfor er maskinen uten passord når du skal inn på den.

Har du brukerkonto på den? For har du ikke det kan det være en løsning, for om du har din egen og han sin kan han ikke gå inn bakveien mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Windows...? Gå inn på kontrollpanel (på Start-menyen) og velg Brukerkontoer. Her kan du velge å deaktivere såkalt gjestekonto - hvis du ikke har deaktivert den, kan andre logge seg på maskinen din uten å skrive inn passord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har en nyere versjon windows, men sitter med f.eks. win98, sliter du. ;)

Hvis du har Win2000/XP har han nok slått av passordet ditt et heldig øyeblikk du ikke fulgte med.

Du kan selv fikse dette ved å slå det på igjen på "kontrollpanelet" og velge "brukerkontoer".

Men ta heller kontakt med IT-ansvarlig og få han til å fikse det. Jeg ble litt usikker, for det er nemlig vanlig at firma-PC-er logger seg på mot en server og et domene, når du er på jobb(Krever passord og brukernavn). Og gjør du ikke dette, vil du ikke nå e-post/hjemmeområder/fellesområder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Det er ikke så veldig hokus pokus å logge seg inn på systemet via hvilken som helst konto hvis man har litt kunskap.

man kan feks. starte systemet med ERD Comander, 2 tastetrykk og systemet er wide open...!!

Hvis du vil være et skritt foran han, så anbefaler jeg deg å enable logging av systemet som du finner i admin tools.

Da kan du bare se i hendelses lista, tid-dato og fra hvilken brukerkonto det endres fra.

I group policyer kan du passordbeskytte endringer av systemet og smartingen vil få accsess denied + at loggen får en ny hendelse om at forsøk på endring av konto policy..

Easy as dell..

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er xp home du bruker, så er det egentlig bare å starte pc i safe mode og logge inn som administrator. I Xp home settes det ikke automatisk noe passord til administratorkontoen siden denne ikke er i bruk annet enn i safe mode. Via safe mode kan han da logge inn som administrator og dermed fjerne passord på alle andre brukerkontoer på pc-en.

Hva du bør gjøre:

Du kommer inn i safe mode ved å trykke F2 eller noe sånt under oppstart. Da logger du inn som administrator (kommer opp som et eget valg i innloggingsskjerm) og så setter du et passord på denne.

Men forutsetningen er at de er Xp Home som er installert på maskinen.

Endret av Druscilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Det er ikke så veldig hokus pokus å logge seg inn på systemet via hvilken som helst konto hvis man har litt kunskap.

man kan feks. starte systemet med ERD Comander, 2 tastetrykk og systemet er wide open...!!

Hvis du vil være et skritt foran han, så anbefaler jeg deg å enable logging av systemet som du finner i admin tools.

Da kan du bare se i hendelses lista, tid-dato og fra hvilken brukerkonto det endres fra.

I group policyer kan du passordbeskytte endringer av systemet og smartingen vil få accsess denied + at loggen får en ny hendelse om at forsøk på endring av konto policy..

Easy as dell..

Lykke til

Synes det er litt sært at du oppfordrer en bruker av en _firma-PC_ til å endre på slike ting. Jeg ville blitt ganske irritert om mine brukere herjet slik på firma-PC-en ;)

Når det gjelder ERD Commander, klart man kan. Men det er jo ikke verre enn å sette på passord igjen. Og uten passord, vil man faktisk ikke få logget på domenet i firma.

Druscilla: Firma-PC-er har ikke XP home. Det fungerer dårlig på nettverk :)

Og man kan endre alt slik via datamaskinbehandling eller via brukerkontoer i XP prof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...