Gå til innhold

Hva syns dagens yngre garde om serier som "Nord og sør" og "Roots"? Eller norske "Vestavind"?

DelvisPresley

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hørte om en som fortalte at ungene hans trodde «Livet med Larkins» handlet om en diagnose 😂😂

Anonymkode: 02d1a...502

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hørte om en som fortalte at ungene hans trodde «Livet med Larkins» handlet om en diagnose 😂😂

😂😂😂

Anonymkode: 79130...914

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Den hadde jeg nesten glemt. Introen ringte en bjelle, men husker ikke mye fra handlingen. Gikk dette i helgene? Ser at en purung Catherina Zeta Jones var med,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en sånn særing som synes tv og film var bedre i gamle dager. Det sier kanskje noe om kvalitet at man ofte ikke trengte å lene seg på heseblesende action, men på god dialog og setting.

Synes mye av det som kommer ut i dag er utvannet og fordummende. Men det tror jeg har å gjøre med hvordan vi konsumerer film og tv. Med streamingtjenester "binger" vi hele serier på kort tid, så det handler om å fylle på med nytt innhold hele tiden. Da blir det kanskje kvantitet fremfor kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (2 timer siden):

Streaming vet jeg ikke, men de kan kjøpes på dvd, både på platekompaniet eller brukt på finn.no.

Den lå på viaplay for et par/tre år siden. Alle 3 sesongene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (På 1.10.2024 den 20.50):

Jeg er 38 og elsker mange eldre serier og filmer, både utenlandske og norske.

De jeg nevnte i trådtittel er gamle klassikere jeg setter høyt. Likevel føler jeg de har gått ut på dato og ikke appellerer til den yngre garde som trenger mer action og effekter.

Syns for øvrig at Vestavind er noe av det beste som er laget innen norske serier. Klarer ikke helt forklare hva det er som gjør den så bra.

Så til dere av den yngre garde (under 30), liker dere gamle serier? Eller er de blitt utdatert?

Jeg vil jo si at de orginale ofte er langt bedre enn ny innspillinger. Ta for eks Das boot, da den serien kom på 80 tallet fikk den jo selv den mest sindige til å føle klausdrofobien trenge seg på mens synkeminene smalt rundt den tyske ubåten man fulgte. Ny innspillingen er jo bare en tåplig farse, hvor de har lagt alt for mye vekt på alt mulig annet tøys enn dramaet ombord på ubåten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.10.2024 den 21.11):

Hvem har DVD-spiller ?

Anonymkode: b0653...776

Normale mennesker som ikke satser på at alt er tilgjengelig online på en eller annen streamingstjeneste som man selvfølgelig må betale for.

Og filminteresserte som har et par tusen DVD-er liggende hjemme som man kan se gratis.

Anonymkode: a20cf...808

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker Vestavind 😍 Har sett hele serien sikkert 10-15 ganger, og kan flere av replikkene utenat 🙈😂 

«i barrrrnehage?? I lag med Oslo-unga??» (mor til Agnes når Agnes tenker å ta Joakim med seg til Oslo)

Da forstår seg 😅 

Hilsen fødr i 1977

Anonymkode: 6bd6c...d69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestavind… gikk den på nittitallet? Wenche Foss er med?

Den har jeg ikke sett. Ikke roots heller. Det med Roots hadde vel å gjøre med mine foreldres strenge sensur-og leggerutiner.
Nord og sør derimot… og Centennial med smellvakre Barbara Carrera. Familien Macahan m «norske» James Arness (er litt eldre en trådstarter.)

En serie som jeg har sett på Viaplay (fikk ikke lov å se den når den gikk) er Utvandrerne med Ullman og von Sydow. Den har stått seg utrolig godt. Anbefales.

En serie jeg kom på nå etter krigsutbruddene i Levanten, er Masada med Peter o Toole og Peter Strauss i hovedrollene. Kjøpte DVD på Finn. Den handler om beleiringen av citadellet Masada og kampen mellom jødiske seloter og romernes 10. legion. Det ender ikke bra…Barbara Carrera i kvinnelig hovedrolle også her. 

Endret av Bacteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 1.11.2024 den 18.50):

Vestavind… gikk den på nittitallet? Wenche Foss er med?

Den har jeg ikke sett. Ikke roots heller. Det med Roots hadde vel å gjøre med mine foreldres strenge sensur-og leggerutiner.
Nord og sør derimot… og Centennial med smellvakre Barbara Carrera. Familien Macahan m «norske» James Arness (er litt eldre en trådstarter.)

En serie som jeg har sett på Viaplay (fikk ikke lov å se den når den gikk) er Utvandrerne med Ullman og von Sydow. Den har stått seg utrolig godt. Anbefales.

En serie jeg kom på nå etter krigsutbruddene i Levanten, er Masada med Peter o Toole og Peter Strauss i hovedrollene. Kjøpte DVD på Finn. Den handler om beleiringen av citadellet Masada og kampen mellom jødiske seloter og romernes 10. legion. Det ender ikke bra…Barbara Carrera i kvinnelig hovedrolle også her. 

Vestavind gikk i 1994 og 1995. Wenche Foss er med, hun spiller mor til bonden Sivert🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...