Gå til innhold

Vannkopper hos store barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt barn som var store (10+) når de fikk vannkopper; 

var de veldig dårlige? Feber i forkant? Hvor lenge?

Anonymkode: d4ea8...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble ganske slapp og dårlig ja, høy feber, mye prikker. Var skikkelig dårlig 12 dager. Kom seg fort når utslettet begynte uttørkingen. 

Anonymkode: 1beb7...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ble ganske slapp og dårlig ja, høy feber, mye prikker. Var skikkelig dårlig 12 dager. Kom seg fort når utslettet begynte uttørkingen. 

Kom feberen før prikkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det selv når jeg var 18år. Var små "forkjøla" og hadde kanskje 10prikker. Småsøskena mine var 6 og 9, de var dekkt og sinnsykt dårlig 😅😅 jeg var på jobb og måtte dra hjem pga smittefare siden jeg jobbet med mat 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke hatt det når de er 10 kan de få vaksine. Bedre enn å bli syk, og tror du da ikke kan få helvetesild heller. 

Anonymkode: 87f2b...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke vannkopper som barn, og fikk det faktisk ikke før jeg var 30 år...! Skjønte ikke at det var det, men følte meg skikkelig dårlig og husker jeg sjanglet på vei til jobben om morgenen pga feber og sykdomsfølelse.

Etter noen dager gikk jeg til lege og han sa det var vannkopper. Husker ikke om jeg ble sykemeldt, men det er mulig det ble noen dager pga feber og almenntilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12 år da jeg hadde vannkopper. Husker det godt fordi det var i julen. Jeg var ikke syk, men husker jeg hadde hodepine og kanskje også litt feber på julaften(da det ble oppdaget), ikke var jeg særlig plaget heller.

Anonymkode: 656d8...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kom feberen før prikkene?

Nei de første prikkene kom først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12 år selv. Oppdaget plutselig en liten blemme på hånda mens jeg gjorde lekser. Stusset litt og jobbet videre. Så oppdaget jeg to blemmer til på andre armen. Også var helvete løs 😅😂 Jeg fikk feber, kastet opp og var skamdårlig en hel uke. Var borte fra skolen i to uker. Jeg var dekket av vannkopper 😬 Har enda arr fra noen av de skikkelig ille. 

Anonymkode: 2751b...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 13. Det begynte med kraftig hodepine, så kom feberen og de første prikkene. Gikk glipp av de to siste ukene på barneskolen. Noen av prikkene ble betente, og jeg har fremdeles arr etter dem 40 år seinere.

Anonymkode: 3ea66...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det selv som tolvåring. Fæle greier. Husker ikke så mye annet enn at jeg var skikkelig dårlig i en ukes tid, og full av prikker. Det verste var at jeg hadde vannkopper på tunga og i halsen som gjorde det vanskelig både å spise og puste. Eneste jeg fikk i meg var litt yoghurt, og tror jeg brukte to timer på å få i meg en baguett 😅 Kommer til å seriøst vurdere vannkoppvaksine til mine barn om de ikke har fått det før de er ti.

Anonymkode: 8ecef...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var 10 eller 11. Han var ikke spesielt dårlig. Var slapp og hadde litt feber én dag, så kom prikkene dagen etter, men da var han nesten "frisk" igjen. Prikkene klødde jo en del, men det var nok mer plagsomt enn vondt. Han fikk heller ikke så fryktelig mange (yngre søsken fikk mange flere). 

Jeg visste ikke at 10 år var en slags "grense"? Det gikk helt greit her, i alle fall.

Anonymkode: f16e1...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste var ti år, hadde bare noen få prikker, frisk. Ville ikke nødvendigvis forstått det var vannkopper om ikke det var fordi yngste hadde først. Yngste var fire år og ble ganske dårlig, måtte innlegges sykehus 

Anonymkode: 6a4f7...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at man ikke skal gi Ibux som febernedsettende eller smertelindrende ved vannkopper. Vet det står advarsel om det i pakken, men skriften er så liten så mange får det ikke med seg😔

Anonymkode: d084a...d67

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har de ikke hatt det når de er 10 kan de få vaksine. Bedre enn å bli syk, og tror du da ikke kan få helvetesild heller. 

Anonymkode: 87f2b...401

Det var det å få den vaksinen da. Har en fastlege som nektet da jeg spurte for min eldste som snart er 10. 

Anonymkode: a1a5d...4a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et av barna mine fikk vannkopper som 17-åring. Ble helt dekket, også i hele munnen. Fikk antiviral medisin på grunn av det voldsomme utbruddet, noe som hjalp godt. 

Anonymkode: 0fdca...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde det selv som tolvåring. Fæle greier. Husker ikke så mye annet enn at jeg var skikkelig dårlig i en ukes tid, og full av prikker. Det verste var at jeg hadde vannkopper på tunga og i halsen som gjorde det vanskelig både å spise og puste. Eneste jeg fikk i meg var litt yoghurt, og tror jeg brukte to timer på å få i meg en baguett 😅 Kommer til å seriøst vurdere vannkoppvaksine til mine barn om de ikke har fått det før de er ti.

Du kan da vaksinere barna lenge før det. Vi bestilte bare hos kommunens vaksinasjonskontor vi. Kostet vel 1000 kr pr barn den gang (for 7-8 år siden). Veldig lett valg for oss i hvertfall. Husker selv jeg var kjempedårlig, og svigermor hadde helvetesild så vi virkelig forsto hvorfor det heter akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har og vaksinert alle våre tre barn, de var 2, 5 og 8 år og fikk vaksinene samtidig på vaksinasjonskontoret, først 1 dose så dose nr 2 en mnd etter. Tror vi betalte ca 1200 pr gang for alle tre. 

Jeg var selv kjempedårlig i over 2 uker når jeg hadde vannkopper som 12 åring. Mine småsøsken fikk det på rekke etter meg og var syk like lenge. Foreldrene våre var hjemme fra jobb på skift i over 5 uker. Tok ikke sjansen på at det skulle repeteres i vårt hus, for alles del. Vi voksne er nok hjemme med sykt barn på de andre vanlige virusinfeksjonene ila året, så ja takk til å slippe vannkopper. 

Mange andre land har det i barnevaksinasjonsprogrammet, håper Norge følger etter der. 

Anonymkode: 77c6f...2fb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvist skrev (2 timer siden):

Du kan da vaksinere barna lenge før det. Vi bestilte bare hos kommunens vaksinasjonskontor vi. Kostet vel 1000 kr pr barn den gang (for 7-8 år siden). Veldig lett valg for oss i hvertfall. Husker selv jeg var kjempedårlig, og svigermor hadde helvetesild så vi virkelig forsto hvorfor det heter akkurat det.

Ja, mente ikke at grensen går ved ti år altså 😊 Bare at mindre barn gjerne kan slippe unna litt billigere, og man vil jo helst unngå å bli veldig dårlig som det er større sjanse for jo eldre man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...