Gå til innhold

Kamerat som av og til «glemmer» å forsikre bilen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nettopp en samtale med en kamerat som fortalte med at han ved TO anledninger i det siste har kjørt uten gyldig forsikring på bilen. Han har flere biler og registrerer og avregistrerer bilene ifht sesong og bruksområde på bilene. Plutselig oppstår det litt uforutsette hendelser, og da kan han fort «glemme» å registrere og forsikre en bil før den tas i bruk. Riktignok kjøres det da på veier som er mindre trafikkert og bare fra A til B, men dette er jo totalt uakseptabelt uansett. Jeg ble mer eller mindre rasende da han fortalte meg det og sitter nå igjen og lurer på om jeg bør foreta meg noe. Hva ville DU gjort? 

Anonymkode: eef40...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjort? Ingenting. Hva er det verste som kan skje? At han må betale av egen om lomme hvis det skjer noe, og hvis han ikke har råd må selge unna hus og hjem for å dekke gjelden?

Forøvrig får han vel regning fra veivesenet på 150 kr per dag så lenge den er registrert men ikke forsikret.

Da får han nok av påminnelser skulle jeg tro.

Anonymkode: 36664...d30

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

totalt uakseptabelt og rasende? 

Jeg hadde sagt i samtalen at det blir jo dyrt hvis noe skjer og så latt det være med det. 

Anonymkode: 616b6...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer nok ikke igjen hvis han kjører på noen og må betale det hele selv.
Kostnader som fort kommer opp i millionen.

Eller hvis han blir stoppet på en øde landevei av Politiet og må gå hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er han alene som blir stående økonomisk ansvarlig for alle skader han da påfører andre/andres eiendom. Ellers er jo ikke forsikring noe som forhindrer at noe skjer akkurat. Skjønner ikke helt hvorfor du føler for å gjøre noe, han vet selv hva konsekvensen er tenker jeg. 

Anonymkode: 80370...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofrene i ulykker får sitt dekket uansett, det er han som sitter igjen som gjeldsslave i ettertid. Kun fordi han "glemmer" forsikring.

Anonymkode: bf129...742

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde latt være å sitte på med ham, og informert om at det jo er idiotisk. Utover det, hans problem. 

Anonymkode: 9ffd0...028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg. Idiotisk, men går ikke ut over meg eller noen andre. 

Anonymkode: c5c00...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hadde latt være å sitte på med ham, og informert om at det jo er idiotisk. Utover det, hans problem. 

Anonymkode: 9ffd0...028

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde aldri sittet på med han der.

Anonymkode: 8c0aa...8de

Hvor det egentlig? Man blir jo ikke medansvarlig som passasjer når eieren av bilen kjører 

Anonymkode: 1c465...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor det egentlig? Man blir jo ikke medansvarlig som passasjer når eieren av bilen kjører 

Anonymkode: 1c465...fee

Nei, men man risikerer og måtte vente lenge på ett erstatningsoppgjør fordi kompisen ikke gidder forsikre bilen.

Og det sier mye om ansvarsfølelse til en sjåfør som ikke gidder ha forsikring, det er ikke en type sjåfør jeg ønsker dele bil eller vei med.

Anonymkode: 45303...cb9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten håpe at han blir stoppet av politiet da, kanskje en bot vil gi han er lærepenge? Havner han i f.eks en ulykke med en annen bil, så må han betale alt av egen lomme og bilen avskiltes. Alle vet jo at det er en forutsetning å forsikre egen bil, ansvarsløse tosk. Det er lovpålagt å forsikre egen bil, gidder man ikke det, så trenger man for faen meg ikke å kjøre heller.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MegJa skrev (16 minutter siden):

Får nesten håpe at han blir stoppet av politiet da, kanskje en bot vil gi han er lærepenge? Havner han i f.eks en ulykke med en annen bil, så må han betale alt av egen lomme og bilen avskiltes. Alle vet jo at det er en forutsetning å forsikre egen bil, ansvarsløse tosk. Det er lovpålagt å forsikre egen bil, gidder man ikke det, så trenger man for faen meg ikke å kjøre heller.

TS

Han er selvsagt ikke i stand til å betale en krone heller, om noe skulle skje. Insolvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Han er selvsagt ikke i stand til å betale en krone heller, om noe skulle skje. Insolvent.

Han kameraten eier tydeligvis ikke skam da, man skal jo ikke kjøre rundt uten å ha forsikret bilen. Da kan man heller la være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gjort? Ingenting. Hva er det verste som kan skje? At han må betale av egen om lomme hvis det skjer noe, og hvis han ikke har råd må selge unna hus og hjem for å dekke gjelden?

Forøvrig får han vel regning fra veivesenet på 150 kr per dag så lenge den er registrert men ikke forsikret.

Da får han nok av påminnelser skulle jeg tro.

Anonymkode: 36664...d30

TS

Han har ikke betalingsevne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...