Gå til innhold

Skjerm, skjerm, skjerm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Last ned Google Family Link og kontrollér hennes tlf skjermtid fra din egen 👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: c88e9...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 1.51):

De to timene er kun på mobilen. Hun har også to timer på Nintendo. Tven går fra hun kommer hjem fra skolen og til jeg er hjemme fra jobb (og har jo ingen skjermtid) så kommer skjermtid hos venner. Det er skjerm fra 14:30 til hun legger seg 21-21:30. Hun velger ikke noe annet. Bare skjerm de vil ha.

Anonymkode: 09f5f...a72

Det er ekstremt mye. Jeg har ikke troa på de som sier "fri flyt" er løsningen. Enkelte barn klarer kanskje å regulere det, men flertallet ikke. Skjermene er lagd for å være avhengighetsskapende. Ville strammet inn kraftig. Her er barna noe yngre (1. og 3.klassing), men vi har skjermfrie ukedager. Jeg tror at daglig skjerm dessverre er med på å opprettholde avhengigheten og skjermfokuset. Skjønner at det blir annerledes når alt det sosiale foregår gjennom skjerm, men ville sett på muligheten for skjermfrie dager/ettermiddager. Allier deg med andre foreldre. 

Og konsekvensen for å snike med seg tlf/nitendo ville vært at den ble konfiskert. Sånne ting bør og må slås ned på.

Anonymkode: b9476...704

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter selv med å lage klare bestemte rammer for skjermtid her hjemme, men problemet vi ikke her, er at barna sniker til seg skjermtid etter leggetid. Og jeg synes det er tidlig for 11 åring, å legge seg 21:15. Er det ikke det? Hvis hun legger seg så tidlig, har hun noe å gjøre på rommet sitt? Har hun bøker hun kan lese? Kunne hun sitte i stua med dere frem til halvtid-ti, eller MÅ hun være på rommet sitt ettter kl 9? 

Anonymkode: ded1e...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi sliter selv med å lage klare bestemte rammer for skjermtid her hjemme, men problemet vi ikke her, er at barna sniker til seg skjermtid etter leggetid. Og jeg synes det er tidlig for 11 åring, å legge seg 21:15. Er det ikke det? Hvis hun legger seg så tidlig, har hun noe å gjøre på rommet sitt? Har hun bøker hun kan lese? Kunne hun sitte i stua med dere frem til halvtid-ti, eller MÅ hun være på rommet sitt ettter kl 9? 

Anonymkode: ded1e...862

Jeg la meg 21.30 hele vgs… syns faktisk 21.15 er SENT for en 11-åring.. 

Anonymkode: 28a00...cfa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg la meg 21.30 hele vgs… syns faktisk 21.15 er SENT for en 11-åring.. 

Legger meg 21:30 selv jeg  😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doris Becker skrev (4 minutter siden):

Legger meg 21:30 selv jeg  😅

Ja jeg legger meg fremdeles 21.30 😂😅 husker jeg gledet meg til p bli voksen, så jeg kunne legge meg når jeg ville! Lite visste jeg at jeg ville legge meg tidlig😂😂😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Last ned Google Family Link og kontrollér hennes tlf skjermtid fra din egen 👍🏻👍🏻👍🏻

Anonymkode: c88e9...2ae

Family link er fin den, men jeg er redd alt for mange glemmer at barna på et punkt slipper løs. På family link får de selv valget når de er 13.

Strenge tydelige regler er en ting pg det funker nok for mange, men vær så snill og ikke glem at det kommer en dag der du ikke bestemmer dette lenger.

Da kan det være greit at barna gradvis har fått sluppet til og lært seg det som kan læres av nettvett på forhånd.

Anonymkode: f9884...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 1.56):

Det er ikke barna som bestemmer. 

Anonymkode: 0eacb...117

Hvorfor ikke gjøre barna til selvstendig kritisk tenkende individer, i stedet for å bli programmerte roboter?

Anonymkode: 90352...68f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 1.48):

Her har vi ubegrenset skjermtid. På den måten så har barnet etter hvert fått forståelse for at det ikke er noe super spesielt å få lov til å bruke datamaskin og mobil. Slik lærer barna å regulere tiden dem gidder å bruke på PC/mobil bedre er min erfaring. Gjør man det til 2 timer hver dag, så blir det nesten som det eneste man går rundt å tenker på hele tiden. Da blir det ofte til at barna gjemmer bort ting for å snike til seg tid. Slik sniking skjer ikke her, fordi det ikke er noe spesielt med å få lov å bruke PC/mobil.

Anonymkode: 90352...68f

Nei det er ikke alltod slik. Skjerm øker dopaminet i hjernen og er avhengighetsskapende. Noen blir svært mye mer avhengig enn andre og en kan aldri vite hvem som blir mest avhengig. Så dette er litt av en sjanse å ta på små barn. Det har fungert med ditt barn, men kan ende i katastrofe og endret adferd med et annet barn.

Samme med sukker. Mange mener at dersom barnet har fri tilgang til sukker så lærer det å begrense seg selv. Det gjelder også bare noen få. Kjenner barn med fri tilgang til sukker som er tynne som streker. De kan la godteskapet stå urørt i flere dager og tar seg en sjokoladebit innimellom. Drømmeeksempel. I mens andre barn med samme tilgang er svært overvektige og tømmer godteskapet med en gang det er fylt på. Så disse tingene er høyst individuelt! Og det gjelder like mye voksne som barn. 

Har en kollega som kommer inn døra på jobb med nesen i mobilen. Ser såvidt opp og sier god morgen og ned i mobilen igjen. Ser såvidt opp fra mobilen under hele morgen rapporten. Dette er eksempel på hvor ille det kan bli om avhengigheten blir sterk nok. 

Anonymkode: 8deee...09c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg. Har selv ei som blir 12, og det første hun gjør når hun våkner er å bruke skjerm (hovedsakelig tv på morgenen i ukedagene) og i helgene rett på nettbrett og mobil. Hun er også en YouTube slave 🤦‍♀️ Hun har heller ikke snap og tiktok selv om alle andre har det. Er skikkelig slitsom den skjermavhengigheten, og humøret og holdninger som kommer når hun ikke får mer tid. Heldigvis er hun fremdeles på et stadie hvor hun fremdeles liker å leke uten, men så fort hun kjeder seg eller ikke har noen å være med så starter skjermhelvete😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengepupp skrev (3 minutter siden):

Jeg føler med deg. Har selv ei som blir 12, og det første hun gjør når hun våkner er å bruke skjerm (hovedsakelig tv på morgenen i ukedagene) og i helgene rett på nettbrett og mobil. Hun er også en YouTube slave 🤦‍♀️ Hun har heller ikke snap og tiktok selv om alle andre har det. Er skikkelig slitsom den skjermavhengigheten, og humøret og holdninger som kommer når hun ikke får mer tid. Heldigvis er hun fremdeles på et stadie hvor hun fremdeles liker å leke uten, men så fort hun kjeder seg eller ikke har noen å være med så starter skjermhelvete😞

Men hvorfor gjør dere ikke noe med det? Dere er de som setter grenser. Fjern hele skjermtiden. Javel, så blir det et helvete en stund, men så må det bare bli sånn.

Anonymkode: 36949...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor gjør dere ikke noe med det? Dere er de som setter grenser. Fjern hele skjermtiden. Javel, så blir det et helvete en stund, men så må det bare bli sånn.

Anonymkode: 36949...7be

Vi har gjort det også, funker en periode men så gir far etter 🤦‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt råd er å ikke kategorisere all skjermtid som en unison negativ ting.

Det er målløs og endeløs scrolling som er den største tidstyven og den som ofte har størst negativ påvirkning over tid og over i voksen alder. Å sette seg ned 2-3 venner og se en film sammen kan være sosialt og positivt. Mens 30 minutt med scrolling på instagram eller YouTube shorts bare nummer hjernen og tankene.

I tillegg må en tenke over at det alltid er en kamp mellom generasjonene om "nye" ting og mønstre. Foreldre fungerer ofte som en mislikt brems, mens barna pusher på. For mine besteforeldre var det musikk som var farlig og måtte begrenses. For mine foreldre var det radio. For mine eldste søsken var det tegneserier. For meg var det TV-spill (Atari, Sega og Commodore for de som kjenner til de - nei jeg fikk aldri Nintendo). For mitt eldste barn var det Minecraft. Og nå er det YouTube og Fortnite.

Realiteten vi voksne må prøve å ta inn over oss er at barna våres skal vokse opp og inn i fremtiden. Vi må åpenbart prøve å redusere skadelig overbruk av noe, men at vi ikke er vant med det eller forstår behovet betyr ikke at det ikke er noe de burde få lov til.

Jeg vil anbefale å prøve å prate om hvilke behov hun har og hvorfor dette løses slik hun nå løser det. Kanskje en kan bli enig om en mengde som passer alle? Eller bedre porsjonering av tiden en har? En 11 åring begynner og å bli mer selvstendig og bør tidlig få både rett til innspill og argumentere for sine meninger. Under veiledning fra foreldre naturligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...