AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #21 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ta meg sammen? Anonymkode: 09f5f...a72 Ja du er en hysteriker av dimensjoner. Datteren din prøver desperat å henge med på det de andre jentene snakker om. Du har allerede isolert henne sosialt ved å nekte de sosiale mediene de andre har (95% som du selv sier). Anonymkode: bf33e...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #22 Skrevet 27. september 2024 Jeg hadde sagt til henne, at om dette skjedde igjen, så ble tilsvarende skjermtid fjernet dagen etter. Det er, tro det eller ei, faktisk mange barn som ikke klarer å regulere dette selv. Så frislipp for at de skal lære å regulere dette som 11åring er nok ikke så smart. Voksne klarer det jo ikke engang! Anonymkode: b2b0b...7ba 6 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #23 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor ikke lære barna dine å regulere bruken selv? Også kan du heller forklare hvorfor man ikke lager Snapchat og Tiktok kontoer. Da får barna en indre forståelse og ikke en ytre slik som i din situasjon. Anonymkode: 90352...68f Dette er det dummeste jeg hører. Altfor mange voksne klarer ikke å regulere sin egen skjermbruk selv om de vet det er for mye, det er altfor mye å forlange at barn skal klare det, selv med veiledning. Virker som folk på KG glemmer at en del av det å drive oppdragelse er å sette grenser for barna? Når jeg leser her inne, kan jeg absolutt forstå hvorfor generasjon alfa er så hyperfokusert på seg selv og ikke på menneskene rundt. Anonymkode: 68a1f...d29 3 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #24 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ja du er en hysteriker av dimensjoner. Datteren din prøver desperat å henge med på det de andre jentene snakker om. Du har allerede isolert henne sosialt ved å nekte de sosiale mediene de andre har (95% som du selv sier). Anonymkode: bf33e...5f7 Det der er det dummeste jeg leser. Hvis andre barn drikker seg snytings når de er 12 - så får dine barn også lov, slik at de ikke føler seg utenfor? Oppdragelsen din er feilslått om barna dine er så lite selvsikre at de føler seg utenfor om de ikke gjør ting som er usunne for dem. Anonymkode: f05a3...5c8 8 3
Gjest issoras Skrevet 27. september 2024 #25 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her har vi ubegrenset skjermtid. På den måten så har barnet etter hvert fått forståelse for at det ikke er noe super spesielt å få lov til å bruke datamaskin og mobil. Slik lærer barna å regulere tiden dem gidder å bruke på PC/mobil bedre er min erfaring. Gjør man det til 2 timer hver dag, så blir det nesten som det eneste man går rundt å tenker på hele tiden. Da blir det ofte til at barna gjemmer bort ting for å snike til seg tid. Slik sniking skjer ikke her, fordi det ikke er noe spesielt med å få lov å bruke PC/mobil. Anonymkode: 90352...68f Men dette funker ikke for alle barn. Jeg har to barn, og de er helt ekstremt ulike. Den ene greier fint å regulere dette selv, har alltid greid det, den andre blir helt oppslukt i skjerm og vil ved ubegrenset skjermtid bare se enda mer skjerm. Hun blir aldri mett. Ts, dette er faktisk ekstremt vanskelig for mange barn - og voksne! Så ikke bli sint. Det er AKKURAT slik disse appene og mediene er laget, for at vi skal bli avhengige, det er hele intensjonen. Tapt tid i livet for oss er mer penger til andre. Det er jo egentlig bare veldig trist at det er sånn. Du må hjelpe henne å sette grenser. Snakk om det, om hvorfor hun står opp for å ta nintendo og om hun synes det er så fornuftig. Snakk om hvordan dere kan hjelpe henne. Jeg hadde nok gjemt disse tingene bedre, og tilrettelagt med bøker og blader hvis hun trenger noe å lese på på kvelden...
Felidays Skrevet 27. september 2024 #26 Skrevet 27. september 2024 Jeg anbefaler Nintendo foreldrekontrol app på mobil. Da ser dere a) hvor mye tid brukes på hva og b) kan innstille spilletid ogg kveldsslutt. Også mobil hat foreldrekontrol på her. Også blir ting samlet inn fra meg om kvelden og ligger - ikke på kjøkken, men på soverommet mitt. I tillegg oppmuntrer jeg til felles gaming (med ninento, jeg spiller med i diverse spill), vanlig brettspill/ annet kreativ for å bevisst tilbringe tid med hverandre. At det ikke bare føles som skjermtid fra 15-21. Spiser dere med skjerm? Lekser med skjerm? Angående sykkelfim hadde jeg bare henvist på hvor farlig det er, de er ikke dumme, de glemmer bare i bland. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #27 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her har vi ubegrenset skjermtid. På den måten så har barnet etter hvert fått forståelse for at det ikke er noe super spesielt å få lov til å bruke datamaskin og mobil. Slik lærer barna å regulere tiden dem gidder å bruke på PC/mobil bedre er min erfaring. Gjør man det til 2 timer hver dag, så blir det nesten som det eneste man går rundt å tenker på hele tiden. Da blir det ofte til at barna gjemmer bort ting for å snike til seg tid. Slik sniking skjer ikke her, fordi det ikke er noe spesielt med å få lov å bruke PC/mobil. Anonymkode: 90352...68f Det du sier der er ganske naivt. Skjermbegrensning er viktig, det sier WHO, diverse helsemyndigheter (Sverige har nye og restriktive retningslinjer nå, det har vi også). Generasjon skjerm/iPad-kidsa er faktisk ute å kjøre, de er både mer deprimerte, har fallende IQ og en konsentrasjonsevne som er svekket. Det er uansvarlige foreldres skyld. Anonymkode: c8861...275 8 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #28 Skrevet 27. september 2024 Skjerm er jo som sukker for hjernen. Kun dopaminkick uten substans. Hadde du gitt dine barn is til middag fordi de har lyst på det? Anonymkode: fefb9...6c0 4 8
Pilleville Skrevet 27. september 2024 #29 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Her har vi ubegrenset skjermtid. På den måten så har barnet etter hvert fått forståelse for at det ikke er noe super spesielt å få lov til å bruke datamaskin og mobil. Slik lærer barna å regulere tiden dem gidder å bruke på PC/mobil bedre er min erfaring. Gjør man det til 2 timer hver dag, så blir det nesten som det eneste man går rundt å tenker på hele tiden. Da blir det ofte til at barna gjemmer bort ting for å snike til seg tid. Slik sniking skjer ikke her, fordi det ikke er noe spesielt med å få lov å bruke PC/mobil. Anonymkode: 90352...68f Barn er ulike. Dette fungerer p noen. Andre må reguleres for de er impulsive, klarer ikke regulere selv, blir fortere og mer avhengige osv 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #30 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja du er en hysteriker av dimensjoner. Datteren din prøver desperat å henge med på det de andre jentene snakker om. Du har allerede isolert henne sosialt ved å nekte de sosiale mediene de andre har (95% som du selv sier). Anonymkode: bf33e...5f7 Hun er 11 år. Flere i klassen hennes er enda 10 år. Skal jeg gi etter for snap og tik tok fordi alle har? Det skjer ikke. Anonymkode: 09f5f...a72 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #31 Skrevet 27. september 2024 issoras skrev (46 minutter siden): Men dette funker ikke for alle barn. Jeg har to barn, og de er helt ekstremt ulike. Den ene greier fint å regulere dette selv, har alltid greid det, den andre blir helt oppslukt i skjerm og vil ved ubegrenset skjermtid bare se enda mer skjerm. Hun blir aldri mett. Ts, dette er faktisk ekstremt vanskelig for mange barn - og voksne! Så ikke bli sint. Det er AKKURAT slik disse appene og mediene er laget, for at vi skal bli avhengige, det er hele intensjonen. Tapt tid i livet for oss er mer penger til andre. Det er jo egentlig bare veldig trist at det er sånn. Du må hjelpe henne å sette grenser. Snakk om det, om hvorfor hun står opp for å ta nintendo og om hun synes det er så fornuftig. Snakk om hvordan dere kan hjelpe henne. Jeg hadde nok gjemt disse tingene bedre, og tilrettelagt med bøker og blader hvis hun trenger noe å lese på på kvelden... skjønner jo at det må gjemmes bedre ja. Nå er det mobil og nintendostopp i en uke. Gjemmer de blandt julepynten. Noen konsekvenser må det være. Skjønner at det er avhengighetsskapende. Blir skuffa, for vi har alltid vært flinke til å finne på ting med henne. Leser fremdeles på senga hver kveld. Vi voksne sitter ikke på tlf etter jobb rundt barna. Vi spiller brettspill og er mye ute. Deltar i lek. Men hun blir eldre, og vennene er kun opptatt av skjerm. Synes det er så trist. Hvordan hele samfunnet bare sitter å glor i hver sin skjerm. Anonymkode: 09f5f...a72 2 2
Doris Becker Skrevet 27. september 2024 #32 Skrevet 27. september 2024 (endret) . Endret 26. februar 2025 av Doris Becker 1 2
Etk Skrevet 27. september 2024 #33 Skrevet 27. september 2024 Synes det er fantastisk at du prøver å begrense skjermtiden til datteren din. Synes du det er vanskelig og trenger litt motivasjon - les bøkene «Skjerm barna» og «Skjermhjernen» Jeg heier på deg! 1 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #34 Skrevet 27. september 2024 Youtube er vel ikke noe mer ille enn tv for voksne. Anonymkode: 30b0d...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #35 Skrevet 27. september 2024 95% av klassen har tiktok og Snapchat, altså ALLE utenom jenta, men uansett, hva har det med problemstillingen din om YouTube etter leggetid å gjøre? Det er jo ikke vits å gjøre det samme igjen og igjen, og forvente et annet resultat. Det er du som er voksen. Som du selv sier er hun bare 11 år og vet ikke sitt eget beste. Du får følge litt bedre opp, passe på at skjerm ikke er med på rommet etter leggetid. Anonymkode: 9623c...d7a 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #36 Skrevet 27. september 2024 Syntes du er flink som prøver å begrense, i motsetning til mange andre som har frislipp og skjerm døgnet rundt! Her funka det å gjøre skjermtiden enda kortere. Totalt 2 timer på ALLE enhetene barnet bruker. Tv'n løste vi sånn her: https://support.google.com/googletv/answer/10070481?hl=no . Kutter ned til 1 time om barnet er hos venner, og har forhåndsinnstilt hvilke klokkeslett skjermtiden kan brukes, som er kl 06-07 og 15-19 på hverdager. I helgene er det 12-19. Gir ikke ekstra skjermtid, for det fører bare til mer mas. Barna her er 9 og 11 år. De syntes det er litt kjipt, men jeg merker at de konsentrerer seg bedre, og finner på mer ute enn jevnaldrende. Anonymkode: a586b...d1c 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #37 Skrevet 27. september 2024 Hva om hun får en "dum" telefon som hun kan ha hele tiden istedenfor. Så kan hun spille Snake fremfor å se videoer 🤣 Anonymkode: edb86...773 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #38 Skrevet 27. september 2024 Hos oss er det regler, og konsekvenser når reglene brytes. Konsekvensene formidles enten i forkant (om vi klarer å forutse) eller ved første gang vi oppdager at det er gjort. Altså, om telefon og Switch må ligge igjen i stua på kvelden, og vi oppdager at den snikes opp på rommet, så tar vi opp at vi har oppdaget dette, og forteller at neste gang det skjer, så vil vi fjerne all skjemtid på/ gjemme bort enheten som er tatt med opp på rommet, i en uke. Evt. så spør vi dem selv hva de mener er en rettferdig straff for at de bevisst har brutt den regelen de visste om. Noen ganger gir de seg nemlig strengere straff selv, enn vi ville funnet på. (Det er uansett oss som bestemmer straffen, men de får altså være med og mene noe om hva de synes er rettferdig.) Vi er opptatt av at barna skal klare å disponere tiden sin selv. Både til lekser, skjerm, utetid, tid med venner, nok søvn og fysisk aktivitet. En stund trenger de jo hjelp til å lage gode vaner. (Som at skjerm ikke blir med på rommet når de skal sove, faste leggetider, faste treningstider, vi hjelper til å avtale med venners foreldre osv.) Men så må vi jo gradvis lære dem å gjøre dette selv. Forstå HVORFOR ikke skjermen skal brukes på kveld/natt. Hvorfor god søvn er viktig. Hvorfor trening er viktig. Og hvorfor de skal prioritere tid med de vennene de har. Og en av måtene er jo å ha dialog når de bryter reglene vi har satt. Både rundt hvorfor vi har satt reglene, men også om at de egentlig bare lurer seg selv ved å bryte dem. Og hva slags reaksjon som er riktig når reglene brytes. Jeg har hatt barn som i perioder har vært ganske skjermavhengige på fritiden. (All tid hjemme mellom skole, fritidsaktiviteter og søvn, ble brukt på skjerm, om de fikk mulighet. Men det gikk over hos oss. Dels fordi de ønsket å bruke tid på andre ting. Og dels fordi skjermtingene mistet interessen. Så det er ikke sånn at skjerminteressen de har som tweens setter standarden for resten av ungdomstiden. Anonymkode: 8af3e...195 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #39 Skrevet 27. september 2024 Glad for å lese at det du er oppmerksom på at for mye bruk av skjerm/apper/sosiale media ikke er det beste for barn og unge (og voksne). Synes du får mange sure svar her og svarene for "fri skjermtid" synes jeg virker ubegrunnede og lite holdbare. Sosiale media er laget slik at det gir dopamingenererte gevinster i hjernen, på lik linje med bruk av rusmidler og liknende. Det føles godt, det gir umiddelbar tilfredsstillelse og det vil på sikt erstatte de "normale" tingene som utløste dopamin tidligere (for eksempel å henge med venner, kose med en kattunge, spise noe skikkelig god mat, score et nydelig mål i en kamp etc..). Så da blir man stressa og i veldig dårlig humør hvis man må leve i den virkelige verden, etter å ha tilbrakt timesvis på YouTube/tiktok/Instagram etc. Straff har, i følge forskning, liten effekt på fremtidig atferd. Men jeg har trua på å inngå avtaler med barna og følge opp disse. Jeg har selv to, en på 10 og en på 12 år, de prøver seg ofte og trenger at det er noen konsekvente voksne hjemme. Her skrur vi av dingser/skjermer mellom 20/20.30, da er det tid for å spise og lage matpakke for neste skoledag. Helgene er det annerledes. De klager fælt, "alle andre har Snapchat og tiktok, det er bare vi som må lage vår egen matpakke, alle andre får game/etc mye lenger". Da snakker vi om det, noen ganger endrer vi på avtalen hvis det er hensiktsmessig. Men stort sett har ikke barna kommet med noen argumenter som vi ikke kan gi gode motargumenter til. Anonymkode: 9c20c...d35 1 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2024 #40 Skrevet 27. september 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor har du så mye imot at skjerm benyttes i aktiviteter? Anonymkode: d4c6a...5fa Hun er jo åpenbart skjermavhengig! Anonymkode: ccef2...a34 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå