gjest222Maia Skrevet 25. september #1 Del Skrevet 25. september Hei, Hadde hvore fint å fått noen meninger om dette. Jeg er en dame på 47 år.Jeg begynte i ny stilling som helsefagarbeider for 2 måneder siden.Har en 100% stilling .Har hvore mye nytt å sette seg inn i jobben. Ser jeg ikke har fått god nok opplæring og kollegastøtte. .Jeg har alltid prøvd å gjort så god jobb som jeg kan. Har en tendens å glemme ut oppgaver når det blir for mye stress og utrygge omgivelser. Hadde samtale med sjefen der jeg fikk klager fra personal. Sjefen sa jeg muligens hadde valgt feil hylle.De syns min utvikling gikk for sent.Det er 6 kollegaer som har klaget til sjefen..Jeg syns dette er urettferdig.De burde heller tatt det opp med meg før de går til sjefen.Føler de ikke gir meg en sjanse.Det er vondt å bli baksnakket og hakket på hele tiden.Flere ganger har jeg hvore på gråten.Har prøvd å tatt det opp med fagansvarlig men får ingen støtte. Er redd for jeg til slutt møter veggen og blir sykemeldt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest222Maia Skrevet 25. september Forfatter #2 Del Skrevet 25. september (endret) gjest222Maia skrev (43 minutter siden): Endret 25. september av gjest222Maia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Del Skrevet 25. september Klag på dårlig opplæring. Søk ny jobb. I helsevesenet er det mange plasser med dårlig arbeidsmiljø. Anonymkode: 3f9ea...5bc 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #4 Del Skrevet 26. september I helsevesenet er det mange klikker og mange steder med dårlig arbeidsmiljø. Ofte er det mange kjerringer på 60 pluss som dominerer en del plasser og gjør man ikke akkurat som de ønsker er det klager med en gang. Nei søk deg videre, mange plasser som trenger folk. Anonymkode: 086d8...e57 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest222Maia Skrevet 28. september Forfatter #5 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 14.58): I helsevesenet er det mange klikker og mange steder med dårlig arbeidsmiljø. Ofte er det mange kjerringer på 60 pluss som dominerer en del plasser og gjør man ikke akkurat som de ønsker er det klager med en gang. Nei søk deg videre, mange plasser som trenger folk. Anonymkode: 086d8...e57 Takker for svar.Jeg skal ikke gi opp denne jobben med en gang.Tenker jeg må holde ut ei stund til før jeg søker ny jobb. Jeg kaller sånne folk for høner.De gjør alt perfekt.Er høye på pæra og rotter seg sammen.Best å komme seg vekk før de ødelegger selvtilliten helt. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #6 Del Skrevet 28. september Er du helt ny i helsevesenet, eller har du vært i yrket i flere år? Spør da du sjefen sier at du muligens har havnet på feil hylle - noe jeg synes det er unødvendig å si uten å gi deg en sjanse, eller hvis du hadde gjort en eller flere alvorlige feil. Har selv jobbet i helsevesenet, å det var endel sterke personligheter der som skulle ha gjort ting som de alltid hadde blitt gjort. Anonymkode: a678d...50f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #7 Del Skrevet 28. september Dette var veldig gjenkjennbart.. 👀 Anonymkode: 7271b...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #8 Del Skrevet 28. september Snakkar du om stilling som helsefagarbeidar eller helsearbeidar? Anonymkode: abc8b...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #9 Del Skrevet 28. september Det er mange jobber jeg ikke passer til. Det er ok. Det er også mange jobber du ikke passer til. Det betyr ikke at det er noe galt med jobben. Det betyr heller ikke at det er noe galt med deg. Etter to måneder sier sjefen til deg at dette nok ikke er en match. Du har nok prøvetid, og trolig vil du miste jobben for prøvetiden er over. Skjønner det er tøft å akseptere, men jeg ville bare begynt å søke jobber andre steder og kommet dem i forkjøpet med den oppsigelsen. Anonymkode: 3028e...6d5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #10 Del Skrevet 28. september gjest222Maia skrev (1 time siden): Takker for svar.Jeg skal ikke gi opp denne jobben med en gang.Tenker jeg må holde ut ei stund til før jeg søker ny jobb. Jeg kaller sånne folk for høner.De gjør alt perfekt.Er høye på pæra og rotter seg sammen.Best å komme seg vekk før de ødelegger selvtilliten helt. For å se det fra den andre siden: det er jo viktig å gjøre alt riktig, vel? Dere jobber jo med pasienter og da er det viktig med fokus på pasientsikkerhet og at alt blir gjort etter boka. Anonymkode: abc8b...c97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september #11 Del Skrevet 28. september AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For å se det fra den andre siden: det er jo viktig å gjøre alt riktig, vel? Dere jobber jo med pasienter og da er det viktig med fokus på pasientsikkerhet og at alt blir gjort etter boka. Anonymkode: abc8b...c97 Det kommer an på hvor langt man drar det. Noen mennesker er rett og slett overpertentlige, og vil konstant hakke på sine kollegaer hvis man gjør små feil. Slike mennesker er veldig negativt for arbeidsmiljøet. Anonymkode: 893b3...79a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #12 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er mange jobber jeg ikke passer til. Det er ok. Det er også mange jobber du ikke passer til. Det betyr ikke at det er noe galt med jobben. Det betyr heller ikke at det er noe galt med deg. Etter to måneder sier sjefen til deg at dette nok ikke er en match. Du har nok prøvetid, og trolig vil du miste jobben for prøvetiden er over. Skjønner det er tøft å akseptere, men jeg ville bare begynt å søke jobber andre steder og kommet dem i forkjøpet med den oppsigelsen. Anonymkode: 3028e...6d5 Vet ikke hvordan det er andre steder. Men I helsevesenet kan det ta tid å kommer seg skikkelig inn i rutiner etc. 2 mnd er ikke nok til å se om en er rett person Eller ikke. Med mindre en snakker om mange grove feil. Anonymkode: 3059b...38b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #13 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis det var meg du siktet til, som kommenterte med at dette var gjenkjennbart, så mente jeg det som at jeg tror jeg vet hvem du er og hvor du jobber 🫣 Anonymkode: 7271b...c7d Tipper nei. Helsevesenet er enormt, og dette gjelder nok maaange. Det kan være vanskelig å komme inn i ny jobb, og helsevesenet er kjent for mye baksnakking, elendig ledelse og dårlig miljø. Ta det opp med tillitsvalgt/fagforening ts. Anonymkode: f5b25...888 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #14 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tipper nei. Helsevesenet er enormt, og dette gjelder nok maaange. Det kan være vanskelig å komme inn i ny jobb, og helsevesenet er kjent for mye baksnakking, elendig ledelse og dårlig miljø. Ta det opp med tillitsvalgt/fagforening ts. Anonymkode: f5b25...888 Skrivemåten til TS var veldig lik talermåten til vedkommende jeg jobber med, samt alder, arbeidsmiljøet og hvor lenge h*n har jobbet stemmer overens. Og det er alltid to sider av en sak. Anonymkode: 7271b...c7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #15 Del Skrevet 29. september Jeg skjønner faktisk godt at det ikke er så lett å ta opp ting direkte med deg, da er det rett tjenestevei å gå til sjefen. Det er jo for at sjefen skal ha muligheten for å snakke med deg, gi mer opplæring, høre med deg hva du trenger, evt sette inn ekstra folk til du kommer inn i ting ect. Min erfaring er at mange ønsker at ting blir tatt direkt med dem, men når man forsøker på det går vedkommende rett i forsvar, kommer med unnskyldninger og er ikke mottakelig for tilbakemeldinger. Derfor går man heller til sjefen. Det tar tid å komme inn i ting på en ny plass, men etter et halvt å i jobben burde du absolutt vært kommet så mye inn i ting at det var tydelig fremgang for de rundt. Det er travelt å jobb i helse, det blir bedre når man klarer å lage seg gode rutiner og jobbe strukturert, og det burde du vært på vei til etter et halvt år. Ta til deg tilbakemeldingene du får, og be gjerne om hjelpe fra leder på innspill om hvordan du kan løse de utfordringene du har og tilbakemeldingene som gis. Det er veldig lett å skylde på andre, men man må faktisk våge å se på seg selv også. Det er sykt slitsomt å jobbe med folk som nekter for at de ikke fungerer eller ikke vil endre seg fordi det er alle andre som har feil. Husk at det også er mulig å skifte arbidsplass. Anonymkode: 06cd4...363 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #16 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skjønner faktisk godt at det ikke er så lett å ta opp ting direkte med deg, da er det rett tjenestevei å gå til sjefen. Det er jo for at sjefen skal ha muligheten for å snakke med deg, gi mer opplæring, høre med deg hva du trenger, evt sette inn ekstra folk til du kommer inn i ting ect. Min erfaring er at mange ønsker at ting blir tatt direkt med dem, men når man forsøker på det går vedkommende rett i forsvar, kommer med unnskyldninger og er ikke mottakelig for tilbakemeldinger. Derfor går man heller til sjefen. Det tar tid å komme inn i ting på en ny plass, men etter et halvt å i jobben burde du absolutt vært kommet så mye inn i ting at det var tydelig fremgang for de rundt. Det er travelt å jobb i helse, det blir bedre når man klarer å lage seg gode rutiner og jobbe strukturert, og det burde du vært på vei til etter et halvt år. Ta til deg tilbakemeldingene du får, og be gjerne om hjelpe fra leder på innspill om hvordan du kan løse de utfordringene du har og tilbakemeldingene som gis. Det er veldig lett å skylde på andre, men man må faktisk våge å se på seg selv også. Det er sykt slitsomt å jobbe med folk som nekter for at de ikke fungerer eller ikke vil endre seg fordi det er alle andre som har feil. Husk at det også er mulig å skifte arbidsplass. Anonymkode: 06cd4...363 TS har bare jobbet der i to måneder. Anonymkode: f5ea9...5e4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #17 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS har bare jobbet der i to måneder. Anonymkode: f5ea9...5e4 Uansett er det ikke bra å få seks klager på to mnd, da må man faktisk være villig til å høre hva folk sier og gjøre en endring. Hos oss går man alene med ansvar lenge før den tid, da kan man ikke klage på å være ny, man må virke i jobben. Anonymkode: 06cd4...363 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #18 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Uansett er det ikke bra å få seks klager på to mnd, da må man faktisk være villig til å høre hva folk sier og gjøre en endring. Hos oss går man alene med ansvar lenge før den tid, da kan man ikke klage på å være ny, man må virke i jobben. Anonymkode: 06cd4...363 Det skal ikke så mye til å få seks klager på 2 mnd hvis kollegene er skikkelig sammensveiset og går sammen for å fryse ut ts. Dette er helt vanlig i helsevesenet. Anonymkode: a678d...50f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #19 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet ikke hvordan det er andre steder. Men I helsevesenet kan det ta tid å kommer seg skikkelig inn i rutiner etc. 2 mnd er ikke nok til å se om en er rett person Eller ikke. Med mindre en snakker om mange grove feil. Anonymkode: 3059b...38b Jo, ofte ser man det veldig raskt om personen kommer til å tilpasse seg arbeidshverdagen. Man ser det på innstilling, på hvor lett man lærer, på om man vil lære (fremfor å yte motstand eller gi f), hvordan man tilpasser seg kollegaer, om man skjønner hva som haster og hva som kan gjøres senere osv. Anonymkode: 3028e...6d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #20 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jo, ofte ser man det veldig raskt om personen kommer til å tilpasse seg arbeidshverdagen. Man ser det på innstilling, på hvor lett man lærer, på om man vil lære (fremfor å yte motstand eller gi f), hvordan man tilpasser seg kollegaer, om man skjønner hva som haster og hva som kan gjøres senere osv. Anonymkode: 3028e...6d5 Alvorlig talt... Et menneske som har jobbet to måneder i en stilling må jammen få litt slingringsmonn. Dessverre er en del kvinnedominerte arbeidsplasser fylt av kjerringer som baksnakker og fryser ut folk de ikke får "rett kjemi med". Dette går det rykter om, og jeg har hørt om flere tilfeller. I stedet for å bygge opp et dårlig arbeidsmiljø, der enkeltpersoner mobbes ut, burde sjefen ha ryggrad nok til å gi klar ordre om at nyansatte skal få skikkelig opplæring, og at det skal jobbes med gode rutiner for saklige tilbakemeldinger, slik at den nyansatte kan få sjanse til å rette opp i de feil hun/han gjør. Holder med TS i at hun tar med tillitsvalgt på neste møte, og at de seks som har (sikkert under felles enighet) levert klage skal tas med i en samtale om hvordan rutinene for opplæring skal forbedres. Føler virkelig med TS som kjenner seg helt ferdig når hun kommer hjem fra vakt. Sånn bør man ikke ta imot nye folk. Anonymkode: fa0f4...a38 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå