Gå til innhold

Bryllup man ikke har råd til

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje litt på siden, men hva er det dere husker fra bryllupene dere har vært på som gjest eller fra deres eget bryllup? Er det den dyre kjolen? Eller alle de dyre blomsterdekorasjonene på bordet? Eller den stilige, men akk så dyre leiebilen dere ble kjørt med?

Eller var det gjestene? Stemningen? De morsomme, rørende episodene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vært i begge deler, syntes ikke det er noe rart å ikke ha fri bar. Trodde det var helt normalt..? Alkohol i Norge er dyrt!

De fleste bryllup jeg har vært i, har vært på vestlandet :) Har forresten også vært i 50-års fest på flott hotell med samme opplegget. Reagerte ikke på det da heller, og det hørte jeg ingen av de andre gjestene som gjorde heller.

Vi skal ikke ha fri bar, og vi inviterer 70 stk. Kanskje vi burde invitert 20 stk heller, for å passe på at alle fikk drikke gratis, men slik har vi altså ikke prioritert. Da hadde det bare vært den aller nærmeste familien, og vi har lyst til (og vet at foreldre og slekt "forventer") en større feiring. Men ALLE gjestene er enten slekt, eller gode venner. Ikke uvanlig å ha endel onkler og tanter. Når jeg teller etter har vi faktisk over 50 slektninger tilsammen. Jeg tror ikke at flesteparten av dem som har store bryllup (50+) har det for å ha "statister" til Dagen sin :ler: Men klart, finnes jo mange rare folk..

Kanskje du burde få deg jobb som bryllupsplanlegger/bestemmer? :ironi:

Folk må få velge selv, og det er fullt mulig å takke nei til en invitasjon. ;)

Endret av lil
Skrevet
I motsetning til hva mange av dere later til å tro, så synes ikke alle som blir invitert i bryllup at det er fantastisk. Mange av gjestene er faktisk relativt uinteressert i det faktum at dere gifter dere og hvis dere tror at dere skal skape "et minne for livet" for samtlige gjester, så vil 99,9% av dere mislykkes. For andre enn de nærmeste, er et bryllup et opplegg i en kirke med ei dame i hvit kjole og en fyr i dress. Deretter er det masse venting hvor man kan få kranglet seg til en drink hvis man er heldig og så får man endelig mat. Underveis i måltidet må man høre på en masse tullprat før man endelig kan benytte anledningen til å ta seg en skikkelig fest. Denne festen er ikke vesensforskjellig fra andre fester og ut på natten drar man hjem.

Nå er sikkert du uenig i hvordan jeg skal feire bryllupet mitt, men må bare få kommentere det første innlegget ditt med at i mitt bryllupp er det frivillig å møte opp. Om noen i min krets ikke syns det er fantastisk kan de la være å komme....

Vi feirer med en liten middag for de aller aller nærmeste, deretter party for hele sulamitten med fri bar og band på scenen, så kom ikke her og si at jeg har spart penger på bekostning av de 90 personene som ikke får seg middag... Må bare da få si at jeg ikke inviterer noen jeg ikke kjenner, men hele slekta som er veldig mange, 50 bare på min mors side.

Er dessuten lei av å bli kritisert hele tiden med tanke på hvordan man velger å gjøre ting?

Hvis du vil oppleve et sånt bryllup som jeg skal ha kan du få komme til kaffen og selv se om jeg kjenner alle som er der...

Hjertlig velkommen;)

Gjest Rhoswen
Skrevet

Dette siste innlegget var det typiske KG-innlegget jeg ventet på, ellers så har tråden vært utrolig sivilisert til tematikken å være :ler: jeg ventet bare på "så får du la være å komme da" (noe trådstarter allerede har sagt selv) og den derre "kanskej du er misunnelig fordi du ikke blir gift" (noe trådstarter allerede har opplyst om er skjedd to ganger).

Hva i all verden er vitsen med å stappe en gjennomsnittlig, halvfeit norsk småbarnsmor inn i en hvit designerkjole til flere tusen kroner. Ikke et vondt ord om nevnte småbarnsmødre, men svært mange av dem kler ikke hvite, ettersittende designerkjoler og ville tatt seg langt bedre ut i noe annet.

:ler:

Jeg bøyer meg i støvet for kjempebra innlegg, og jeg tror fraværet av indignerte bruder er inne enten skyldes at de enten ikke har sett innlegget eller at de faktisk har vett til å skjemmes :sjarmor:

Gjest Gjesten
Skrevet

Veldig enig med alt Rhos seier. Mange takk Leo!!

Skrevet
Man må ikke servere alkohol resten av kvelden fordi om man har vin til maten nei. MEN hvis man skal servere alkohol senere på kvelden er det utrolig frekt å be gjestene betale for dette. Har man bar, bør det være fri bar i et selskap.

Dette handler ikke om alkoholfrie bryllup, men om man kan be gjestene betale for en del av feiringen, og det kunne aldri falle meg inn ihvertfall.

Så hvis du er i 30årslag og får en velkomstdrink når du kommer, og to øl til maten blir du rystet om ikke resten av alkoholen er gratis?

Skjønner at det ikke blir helt det samme som bryllup, men det er jo selskapeligheter begge to... Men når det er andre feiringer føler jeg det er blitt gjort litt mer legitimt å be folk ta med drikke selv?

Gjest lillelou
Skrevet

Er det vanlig å ha så gigantsvære 30årslag,da? :klø:

Skrevet
Så hvis du er i 30årslag og får en velkomstdrink når du kommer, og to øl til maten blir du rystet om ikke resten av alkoholen er gratis?

Skjønner at det ikke blir helt det samme som bryllup, men det er jo selskapeligheter begge to... Men når det er andre feiringer føler jeg det er blitt gjort litt mer legitimt å be folk ta med drikke selv?

Jeg perosnlig har aldri vært i verken 30,40, 50 års lag der gjestene har måttet betale for det selv eller måtte ta med seg selv.

Men ejg syns det er litt forskjell der gjestene eventuelt kan ta med drikke selv, og der gjestene må betale stive priser fordi brudeparet har valgt et dyrt sted å feire dagen på. Man må ikke ha det på hotell, restaurant ol, for de fleste steder har lokaler man kan lei der man kan ta med drikke selv. Men så lenge brudeparet velger bort en slik løsning, fordi det ikke er fint nok for de, syns jeg det blir feil å kreve at gjestene skal betale for drikken selv.

Skrevet

Som en liten digresjon ...

Helt enig med trådstarter. Det er derfor vi i vårt bryllup kun inviterer foreldre og søsker og selvfølgelig forlovere. Det blir max 13 gjester. Har ikke fått klager på denne avgjørelsen fra annen slekt eller venner. Alle er enige, og synest kanskje det er like så greit at de slipper invitasjonen (?)

.. og fra en annen tråd ...

Mine foreldre gleder seg til bryllupet vårt, og er med glede med og betaler 'sin' del. Men så var det svigers da... De har ikke tilbudt seg å spandere noe i det hele tatt.  :sjenert:

Mine foreldre betaler nesten alt, utenom alkoholen. Vi betaler klærne selv. Er det feil av meg når jeg synest at svigers godt kunne tilbudt seg å spandere litt?

Bli liksom feil å spør om de vil spytte i med litt penger også. (?)

Det verste et av svigers for ikke lenge siden vant en liten nett sum i lotto, hvor mye vil de ikke ut med. Men vi vet at flere rom i huset skal pusses opp for gevinsten, og alle hvitevarer i huset er byttet ut, så det må da være mer enn noen tusenlapper..

Synes Leo hadde veldig mange gode poenger - for det er vel ikke tvil om at veldig mange bruder (spesielt) blir skrekkelig navlebeskuende når det kommer til bryllup.

Takke meg til et bryllup hvor rammen var lagt opp til at alle skulle ha en flott dag SAMMEN - og feire noe som burde være veldig gledelig - fremfor ett som skal være bare stort og flott og dyrt - og finere enn alle andres.

Skrevet
Jeg perosnlig har aldri vært i verken 30,40, 50 års lag der gjestene har måttet betale for det selv eller måtte ta med seg selv.

Men ejg syns det er litt forskjell der gjestene eventuelt kan ta med drikke selv, og der gjestene må betale stive priser fordi brudeparet har valgt et dyrt sted å feire dagen på. Man må ikke ha det på hotell, restaurant ol, for de fleste steder har lokaler man kan lei der man kan ta med drikke selv. Men så lenge brudeparet velger bort en slik løsning, fordi det ikke er fint nok for de, syns jeg det blir feil å kreve at gjestene skal betale for drikken selv.

Helt enig med deg i at man da bør ha det et sted slik at man kan ta bed drikke selv..

Selv har jeg vært i flere store bursdagsfeiringer der jeg har måttet ta med noe til maten, og ha med drikke selv.. I tillegg til gave... Så jeg har faktisk noen ganger brukt mere penger på bursdager enn på bryllup der jeg til og med har deltatt i utdrikningslag...

Skrevet
.

:klappe::klappe: Denne signerer jeg på.

Som en annen påpekte lenger oppe, det er ikke kjolen, frisyren og blomstene du husker fra bryllupet. Verken ditt eget eller andres. Det er festen og stemningen rundt det hele. Jeg synes det er et paradoks at man forventer presang av dem man inviterer, men gidder ikke spandere festen på dem.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
  Jeg synes det er et paradoks at man forventer presang av dem man inviterer, men gidder ikke spandere festen på dem.

Helt enig .

Og har man ikke råd til å betale for alle, synes jeg faktisk man burde vente til man har råd!!

Vi sparte inn på antrekk, blomster, droppet bryllupsreise, bodde på vanølig rom ikke suite bryllupsnatten, droppet morgengave,handlet sverige ofr å ha den festen vil ønsket med alle de 65 stk vi ønsket og ha der

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg er så enig - gjestene bør ikke ha utgifter med bryllup (utover evt gaver), man bør bare arrangere og invitere det man har råd til. Hos oss får gjestene full pakke, det er helt sikkert :). Hadde vi ikke hatt råd til det ville jeg ikke hatt noe bryllup!

Gjest Gjesten
Skrevet
Jeg er så enig - gjestene bør ikke ha utgifter med bryllup (utover evt gaver), man bør bare arrangere og invitere det man har råd til. Hos oss får gjestene full pakke, det er helt sikkert :). Hadde vi ikke hatt råd til det ville jeg ikke hatt noe bryllup!

Ikkje for å ver slem, men du har jo sagt før at foreldra dine betalar ein god del, så du bør vel helst sei at dersom foreldra dine ikkje hadde hatt råd... Og at bryllupet er så stort fordi foreldra dine vil det, ikkje fordi du nødvendigvis vil det. Bryllupet er jo i stor grad noko foreldra ønsker... (Sia eg e i litt flisespikkerhumør påvirka av Billa)

Gjest Rhoswen
Skrevet

Tror forventninger er hele essensen her - og ikke alltid ens egne, heller.

Hvis jeg vinner jackpot i Lotto skal jeg nok ha bryllup uten å tenke på kostnadene - men det er ikke sikkert det blir et Bridezilla-bryllup av den grunn, selv når penger IKKE er et tema. Det skal først og fremst være mitt og typens bryllup, i så fall.

Skrevet

Jeg synes Leo har et veldig godt poeng her!

Det siste bryllupet jeg deltok i var til et litt periferie vennepar. Jeg var rimelig overrasket da jeg fant invitasjonen i posten...Festen var et par timers biltur unna der vi bor. Noe som også gjorde at vi måtte overnatte på hotell. Med gave og kjolen jeg måtte kjøpe kom dette kalaset oss på rundt 2500,-. På toppen av det hele måtte vi betale alkoholen selv. Og jeg hadde ikke engang et ønske om å være der.... :tristbla:

Skrevet
Jeg synes Leo har et veldig godt poeng her!

Det siste bryllupet jeg deltok i var til et litt periferie vennepar. Jeg var rimelig overrasket da jeg fant invitasjonen i posten...Festen var et par timers biltur unna der vi bor. Noe som også gjorde at vi måtte overnatte på hotell. Med gave og kjolen jeg måtte kjøpe kom dette kalaset oss på rundt 2500,-. På toppen av det hele måtte vi betale alkoholen selv. Og jeg hadde ikke engang et ønske om å være der....  :tristbla:

Måtte du kjøpe kjole?

Og hvis du ikke hadde noe ønske om å være der, hvorfor reiste du da?

Jeg ville ikke hatt gjester i mitt bryllup som ikke ønsket å være der.

Men meg om det....

Skrevet

Ja, måtte du være der?

Siden det var et par dere var overassket å bli invitert til tror jeg ikke de hadde blitt lei seg, særlig ikke om de nå i ettertid hadde funnet ut at du følte set som så vanskelig å delta...

Ps.. håper ikke jeg ere i nær slekt eller vennekrets med deg... *kremt*

Skrevet
Måtte du kjøpe kjole?

Og hvis du ikke hadde noe ønske om å være der, hvorfor reiste du da?

Jeg ville ikke hatt gjester i mitt bryllup som ikke ønsket å være der.

Men meg om det....

Ja, jeg måtte kjøpe kjole. Hadde hatt blindtarmbetennelse et par måneder tidligere og gått ned 15 kg. Noen ganger er det faktisk sånn at man ikke har noe fra før i skapet som egner seg....

Hvorfor jeg dro? Vel, jeg var jo invitert da. Og når man er invitert i bryllup er det ikke bare å ringe og si at "Sorry, har planlagt en tur på kino den kvelden, så....". Man skal ha en rimelig god unnskyldning for ikke å komme. Og jeg er vel kanskje ikke verdens beste på å slike hvite??? løgner.

Jeg ønsker heller ikke gjester i bryllupet mitt som ikke ønsker å være der.... Derfor inviterer jeg kun mennesker jeg VET har et oppriktig ønske om å være tilstede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...