Gå til innhold

Bryllup man ikke har råd til

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vel, eg har ikkje bil, så for meg er ikkje det eit alternativ, og sidan eg kjem frå vestlandet, så er dei fleste invitasjonane dit. Dette kan vel kanskje gjelde andre og. Og det hender at ein er invitert i bryllup der ein ikkje kjenner så mange, slik at ein kan sitte på.

Enten så får man dra og være glad for det, eller man får takke nei. Ikke dra, for så å klage over at man MÅ dra og at det blir dyrt fordi man må overnatte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette spelet...

Kan ikke gi meg. Er det snakk om et spill som i brettspill?

Skrevet
Ellers så kostar no gjerne eit spel 250 kroner, noko som for ein einsleg er omlag det kvar av dykk betalar for ei gåve... Ikkje gløym at einslege som kjøper gåve aleine som regel har halvparten så mykje pengar å rutte med også.

men det er jo akkurat det jeg sier! At vi ikke forventer så mye. (Selv om det i vår vennekrets er vanlig å ligge på rundt ca 500 per pers), og at vi selvsagt vet at folk har ulik økonomi.

Når man leser tråder her inne, så dukker det jo stadig vekk opp tråder om hvor mye man "må" gi, og da trekker mange frem kuvertpris, som hos oss var 1300 kr.

jeg har god råd, men forholder meg overhodet ikke til kuvertpris. Skulle jeg og min mann gitt gave for 2600 kr? Aldri i verden.

men så syter og klager jeg heller ikke over bryllup jeg selv velger å gå i, slik en del her inne ser ut til å gjøre.

Skrevet
men det er jo akkurat det jeg sier! At vi ikke forventer så mye. (Selv om det i vår vennekrets er vanlig å ligge på rundt ca 500 per pers), og at vi selvsagt vet at folk har ulik økonomi.

Når man leser tråder her inne, så dukker det jo stadig vekk opp tråder om hvor mye man "må" gi, og da trekker mange frem kuvertpris, som hos oss var 1300 kr.

jeg har god råd, men forholder meg overhodet ikke til kuvertpris. Skulle jeg og min mann gitt gave for 2600 kr? Aldri i verden.

Oh.... Kuvertpris hos oss (Ink. fri bar) blir vel antagelig ca 600kr. Synes dette passer fint med "nomalen" for gaver i vennekretsen, som er ca 500 pr.pers. Men nå vet da vel gjestene forhåpentligvis lite om hva kuvertprisen er?

Skrevet
Jadda. Nå kommer det re- invitasjoner i posten her. :ironi:  Enten har du ikke lest innleggene mine, eller så har du misforstått hva jeg har ment.

Det var faktisk ikek deg jeg svarte med dette innlegget, så du får gå tilbake og finne svaret du fikk av meg og svare på det i stedet.

Jeg stilte deg et spørsmål, fordi du skrev at gjestelisten skrumper mer og mer jo emr du leser i denne tråden. Men det var ikke deg jeg siktet til, da jeg skrev det andre svaret. ;)

Skrevet

Hmm - Leo - det høres ut som om noen har tråkket deg på tærne!

Vi skal gifte oss til sommeren, og vi blir vel ca 80 - 90 tilsammen.

Gjestene skal slippe å betale for seg selv, men ...

For noen år tilbake var min innstilling litt lik din. Hvorfor skulle man be mange for å vise at man elsket en annen person?

I dag (38 år gammel) tenker jeg litt annerledes på det. Hvorfor skal slekta kunn møtes når det er begravelser? Hvorfor ikke for å ha det gøy sammen å feire noe som er positivt? Hver og en får ta ansvar for om de takker ja eller nei til vår invitasjon. De vi ber - venner og slekt - er folk vi har og har hatt god kontakt med. Det er også et signal om at vi ønsker å ha kontakt med disse menneskene i årene som kommer. En annen hensikt med å be til stort bryllup er at min og min kommende manns familie kan bli bedre kjent.

Din oppfatning får stå for din egen regning. Jeg føler meg ikke som en hykler selv om vi kommer til å bruke endel tusen på en stor fest. Antakelig kommer min halvfeite kropp også til å ikle seg en kjole som sikkert er leid for anledningen og sikkert dyr (aner ikke priser har ikke sjekket enda). Drømmen min er ikke å være prinsesse. Drømmen min er å være sammen med de jeg er i glad i for å feire at jeg og drømmemannen skal starte en ny episode i livet - vi har tenkt å satse på å bli lykkelig gamle sammen.

Ok - jeg er sikkert naiv og en romantiker - men realist av yrke!

Skrevet

Hermula, syns du skla ta og lese leo sitt innlegg en gang til. For hun kritiserer ikke store bryllup generelt, men der man inviterer alt som kan krype og gå, men der brudeparet ikke ønsker å betale for gjestene sine.

Skrevet
Ikkje for å vere slem altså, men det kan eg nok love deg at brudepara i dei bryllupa eg dukkar opp i seier og... Men det er berre ikkje alle som syns bryllup er så stas.

Heldigvis syns både vennene våre og slekta vår at bryllup er ein artig ting!

For min del kan gjestene komme i pysj om de vil..

For meg også.. ;)

Skrevet
Har aldri skjønt meg på de som MÅ kjøpe ny kjole, som MÅ bo på hotell fordi det er en liten biltur unna, de som MÅ gi dyr gave selv om de har dårlig råd og de som MÅ gå i bryllup de ikke har lyst til kun fordi de er invitert.

Forøvrig har jeg ennå tilgode å ikke kose meg i bryllup, enten det har vært koldtbord, alkoholfritt, åpen bar, bonger osv.

Jeg er også så sær at jeg faktisk det er koselig å treffe vennekretsen til min fetters brud, som vi ellers kun ser1 gang i året. Vi er jo familie!

Et hett tips: Les igjennom ALLE innleggene på en tråd (selv om det begynner å bli mange) før du selv gir ditt bidrag.... Da hadde du fått med deg hvorfor noen MÅ kjøpe kjole, hvorfor noen MÅ ta inn på hotell og hvorfor de går i brylluper de er invitert i. DYRE gaver er det ingen som har snakket om....

Er du i familie med vennekretsen til din fetters kone??? Javel. For min egen del er verken min fetters kones familie eller vennekrets blant de jeg ønsker å pleie et forhold til. DET blir bare litt for langt uti periferien..... Og hva i søren er vitsen når dere bare sees en gang i året? Da sier det vel seg selv at viljen ikke er den største fra noen sider... :riste:

Skrevet
Gjestene skal slippe å betale for seg selv, men ...

De vi ber - venner og slekt - er folk vi har og har hatt god kontakt med. Det er også et signal om at vi ønsker å ha kontakt med disse menneskene i årene som kommer.

Og da er jo alt i den skjønneste orden..... ;)

Det denne tråden (etter hva jeg har forstått, Leo) handler om er å "stikke finger'n i jorda og innse at hvis man inviterer folk litt uti "periferien" - sånn som venner og familie av fetterens kone (som det ble snakket så varmt om i et annet innlegg) - så er ditt bryllup ikke noe annet enn et nummer i rekken. Det er en hyggelig dag, og de er sikkert glade på dine vegne og beæret over en invitasjon. Men det stopper også der. Og da er det kanskje bedre å la være å "beære" disse menneskene og heller servere en cognac på de som faktisk oppriktig gleder seg til å kunne dele dagen med deg...

Skrevet
Et hett tips: Les igjennom ALLE innleggene på en tråd (selv om det begynner å bli mange) før du selv gir ditt bidrag.... Da hadde du fått med deg hvorfor noen MÅ kjøpe kjole, hvorfor noen MÅ ta inn på hotell og hvorfor de går i brylluper de er invitert i. DYRE gaver er det ingen som har snakket om....

Er du i familie med vennekretsen til din fetters kone??? Javel. For min egen del er verken min fetters kones familie eller vennekrets blant de jeg ønsker å pleie et forhold til. DET blir bare litt for langt uti periferien..... Og hva i søren er vitsen når dere bare sees en gang i året? Da sier det vel seg selv at viljen ikke er den største fra noen sider...  :riste:

Denne tråden kom vel også etter (og muligens som et resultat av) tråden om bryllup hvor man FORVENTET at foreldre/svigerforeldre betalte sin del.

Skrevet
Da sier det vel seg selv at viljen ikke er den største fra noen sider...  :riste:

Eller at man bor svært langt fra hverandre. jeg er en person som synes familie er vikitg, selv om man ikke ser hverandre hele tiden på fritiden. Høytider, jul, dåp, konfirmasjon, bryllup, begravelser og jubileumer.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Denne tråden er er godt eks på hva som skjer når tråder blir for lange på KG

Hermula- Leo sin tråd handlet om å invitere gud og enhver mann når man ikke har råd, fordi man feks har kjøpt en kjole til kr 20.000 og brukt en masse penger på bryllupsreise og andre ting til en slev , mens gjestene som blir invitert må betale drikke eller kun blir invitert til kaffe for man har ikke råd til festen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...