Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Josephine skrev (Akkurat nå):

Det er kun ved mistanke om vold eller overgrep det er berettiget etter loven. Dersom barneverntjenesten er bekymret for dette burde barnet blitt undersøkt/snakket med av barneverntjenesten før foreldre blir informert. 

Uansett blir dette spekulasjon; barneverntjenesten kan ha bedømt situasjonen mindre alvorlig, barnehagen kan ha gjort feil, det er i det hele tatt mye vi ikke vet, og jeg mener vi ikke bør spekulere for TS sin del.

Her må fakta på bordet, altså meldingen. Får ikke foreldrene den tilsendt er det alvorlig og da bør de kontakte advokat.

 

 

Ts vet jo ikke hvor barnet er, da hun ikke har hentet datteren sin i barnehagen enda. Ungen kan jo allerede ha blitt hentet og avhørt av barnevernet.

Anonymkode: 867f4...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Trenger råd og om andre har erfaring! Vi er en heeelt vanlig, normal familie på 5, med hus, båt, bil osv osv. Det er masse kjærlighet i familien vår og mye latter.

I stad fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet som spurte om vi kunne komme inn til samtale i morgen, fordi barnehagen har sendt en bekymringsmelding.. Dette på grunnlag av noe vår minste på 2 år, har sagt i barnehagen. Vi fikk ikke vite hva. 
 

Noe  andre som har erfaring? Hadde aldri sett for meg at jeg skulle hatt noe med barnevernet å gjøre… jeg er helt i sjokk for at noen kan tenke dette om oss… altså barnehagen.. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Dette står ikke til troende, hvor er toåringen og de andre barna deres i dag? 


:opplyser:

Hadde barnehagen ringt og innkalt til møte så raskt så hadde denne tråden mer handlet om at barnevernet har tatt barna alt i dag. 
Her er for tiden noen veldig fantasifulle skribenter på dette forumet. 

Anonymkode: ad299...f17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts vet jo ikke hvor barnet er, da hun ikke har hentet datteren sin i barnehagen enda. Ungen kan jo allerede ha blitt hentet og avhørt av barnevernet.

Anonymkode: 867f4...d12

Da ville nok barneverntjenesten ha informert om det. Barnet har rett til å ha med seg støtteperson, og i dette tilfellet burde det ikke være noen i barnehagen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (1 minutt siden):

Da ville nok barneverntjenesten ha informert om det. Barnet har rett til å ha med seg støtteperson, og i dette tilfellet burde det ikke være noen i barnehagen.

Så det kan det informere om, men ikke hva som står i meldingen? Merkelig opplegg.

Anonymkode: 867f4...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette har skjedd meg. Fikk tlf, måtte inn på møte asap. Det var bhg som meldte. Noe min 5 åring hadde sagt. Ble et helvete uten like i mange år, endte med skillsmisse. Bare still spørsmål til bvt, og helst veldig kritiske. Man trenger ikke finne seg i alt. Jeg gjorde det i begynelsen. Alt ble så klart henlagt til slutt, men det var mange år og flere bekymringsmld etterpå. 
 

Anonymkode: 07187...84a

Hva sa barnet?

Anonymkode: efd44...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette står ikke til troende, hvor er toåringen og de andre barna deres i dag? 


:opplyser:

Hadde barnehagen ringt og innkalt til møte så raskt så hadde denne tråden mer handlet om at barnevernet har tatt barna alt i dag. 
Her er for tiden noen veldig fantasifulle skribenter på dette forumet. 

Anonymkode: ad299...f17

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Når barneverntjenesten mottar en bekymringsmelding skal de vurdere hvor alvorlig den er (ofte grønn, gul eller rød). I mange tilfeller jobber de langs et akutt og ordinært spor til situasjonen er grundigere avklart.

I noen tilfeller vil en gul melding føre til at de tar en telefon heller enn å sende brev med tidspunkt.

Samtidig bør barneverntjenesten prinsipielt informere foreldrene om samtalen og deres rettigheter skriftlig før møtet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så det kan det informere om, men ikke hva som står i meldingen? Merkelig opplegg.

Anonymkode: 867f4...d12

De må ikke gå inn på innholdet i meldingen, men kan spørre hvem foreldrene ønsker som støtteperson.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at siden dere har hus, båt, bil ++ gjør at det er umulig å begå omsorgssvikt?

Anonymkode: c024c...e8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Trenger råd og om andre har erfaring! Vi er en heeelt vanlig, normal familie på 5, med hus, båt, bil osv osv. Det er masse kjærlighet i familien vår og mye latter.

I stad fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet som spurte om vi kunne komme inn til samtale i morgen, fordi barnehagen har sendt en bekymringsmelding.. Dette på grunnlag av noe vår minste på 2 år, har sagt i barnehagen. Vi fikk ikke vite hva. 
 

Noe  andre som har erfaring? Hadde aldri sett for meg at jeg skulle hatt noe med barnevernet å gjøre… jeg er helt i sjokk for at noen kan tenke dette om oss… altså barnehagen.. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Kjenner ei som opplevde det samme. Var visst noe krangling og litt vold i forholdet mellom mor og far. Minstemann hadde fortalt om dette. Ble derfor mye styr!

Mor og far begynte i terapi og de fikk det bedre og saken ble lukket. 

Anonymkode: 036bb...46e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en umenneskelig metode. Nå vil mora bekymre seg dårlig gjennom hele dagen og natta til møtet, og møte opp utslitt og engstelig. Det er rett og slett slemt gjort.

Anonymkode: cb88f...904

Og min erfaring som et uheldig offer for barnevernet (sak ble henlagt, men de trenerte og trenerte uten grunn), var at opptak hadde vært lurt, jeg tror også de prøver å provosere fram en eller annen hypotesebekreftelse gjennom å være frekke/nedlatende/direkte truende, så lurt å ta opp.

De likte ikke at jeg var kritisk til framgangsmåten deres, så antar det var grunnen til at de halte ut saken.   

Anonymkode: 9f08e...910

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er en umenneskelig metode. Nå vil mora bekymre seg dårlig gjennom hele dagen og natta til møtet, og møte opp utslitt og engstelig. Det er rett og slett slemt gjort.

Anonymkode: cb88f...904

De aller fleste må jo vente i 14 - 30 dager og får en skriftlig beskjed. Etter hva jeg har forstått? De får ikke en telefonsamtale med beskjed om å møte dagen etter!

Sånn sett er dette rimelig kort tid å bekymre seg på. 

Anonymkode: 2921c...0e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste må jo vente i 14 - 30 dager og får en skriftlig beskjed. Etter hva jeg har forstått? De får ikke en telefonsamtale med beskjed om å møte dagen etter!

Sånn sett er dette rimelig kort tid å bekymre seg på. 

Anonymkode: 2921c...0e8

Tar det 14-30 dager, så kan de umulig være veldig bekymret for barnet.

Anonymkode: 867f4...d12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for dere ts 🌸

Anonymkode: efd44...29a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skremme moren med at barn blir tatt av barnevernet?🙈Det er faktisk sjelden, de har heller ikke steder å gjøre av alle barna dessverre. Noe de tar på alvor er rus og seksuelt misbruk. Mine barn kunne finne på å si at jeg slo dem, når jeg hadde tatt dem litt i armen feks. Du slo meg! kunne de si da. Vet om mange barn som sier sånne ting når det ikke stemmer i visse aldere. Men selvfølgelig må bhg ta det på alvor. For vold og misbruk skjer. 

Anonymkode: fa00b...33c

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så du mener at siden dere har hus, båt, bil ++ gjør at det er umulig å begå omsorgssvikt?

Anonymkode: c024c...e8c

Så mange har kommentert dette. Det ble sikkert ment som at de er en vanlig familie, ikke dårlig råd eller delt hjem. For ved dårlig råd og delt hjem kan det naturligvis komme selvsagte ting. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De aller fleste må jo vente i 14 - 30 dager og får en skriftlig beskjed. Etter hva jeg har forstått? De får ikke en telefonsamtale med beskjed om å møte dagen etter!

Sånn sett er dette rimelig kort tid å bekymre seg på. 

Anonymkode: 2921c...0e8

Det er forskjellige metoder. Min venninne ble oppringt og fortalt at en annen venninne hadde meldt henne for xxxxx så hun ble bedt om å komme på møtet dagen etter. 

Andre får en kort telefon om "er du hjemme, vi er hos deg om 5 minutter, du får da vite hva du er meldt for." 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skremme moren med at barn blir tatt av barnevernet?🙈Det er faktisk sjelden, de har heller ikke steder å gjøre av alle barna dessverre. Noe de tar på alvor er rus og seksuelt misbruk. Mine barn kunne finne på å si at jeg slo dem, når jeg hadde tatt dem litt i armen feks. Du slo meg! kunne de si da. Vet om mange barn som sier sånne ting når det ikke stemmer i visse aldere. Men selvfølgelig må bhg ta det på alvor. For vold og misbruk skjer. 

Anonymkode: fa00b...33c

Tatt av barnevernet betyr i dette tilfellet ikke at det blir plassert i fosterhjem for alltid. Det er vanlig å fjerne barnet fra mulig omsorgssvikt mens saken blir undersøkt. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tatt av barnevernet betyr i dette tilfellet ikke at det blir plassert i fosterhjem for alltid. Det er vanlig å fjerne barnet fra mulig omsorgssvikt mens saken blir undersøkt. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Ja hadde det enda fungert så bra. Det gjør det ikke….Og de undersøker bare barnet som er meldt. Ikke søsken, ikke før noen melder. Tror ikke folk vet hvor håpløst det fungerer

Anonymkode: fa00b...33c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja hadde det enda fungert så bra. Det gjør det ikke….Og de undersøker bare barnet som er meldt. Ikke søsken, ikke før noen melder. Tror ikke folk vet hvor håpløst det fungerer

Anonymkode: fa00b...33c

Da gjør de jo det jeg beskriver. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da gjør de jo det jeg beskriver. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Nei det er ikke vanlig å fjerne barna fra hjemmet mens undersøkelse pågår. Det er langt fra vanlig faktisk

Anonymkode: fa00b...33c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...