Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke hentet henne enda…. Kan de nekte meg å ta med barnet mitt??😳

Anonymkode: 9c5e5...134

Barnehagen kan ikke beholde barnet ditt. Og dersom barnevernet ville ta dem midlertidig så ville de nok ha sagt det. 

Anonymkode: 111b1...0a6

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er noen år siden nå. Jeg lever  et helt normalt famliv med mine barn. Har godt forhold til alle, og de er hjemmekjære. Men tenker ofte på den urettferdigheten bvt, bhg og skolen gjorde mot meg. 

Anonymkode: 07187...84a

Hva var det barnet sa mtp at du mener de behandlet deg urettferdig? Du forstår at de de som jobber med barn må ta de på alvor? 

Anonymkode: 3c5d2...64c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Oisann, veldig rart at barnehagen ikke har tatt det med dere før de meldte.

 

Men du må huske at det er ikke sikkert det har noe med dere foreldre å gjøre. Kan være at barnet har snakket om noen i deres omgangskrets.

Og barnehagen tenker nok ikke så mye om dere, annet enn at de må ta det barnet sier på alvor.

Anonymkode: 1d976...d9c

Nei det er ikke nødvendigvis så rart. Ved små bekymringer tar de ansatte det opp med foreldrene, men  større/alvorlige bekymringer er de ansatte pliktig til å sende bekymringsmelding til barnevernet uten informere foreldrene.

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/melde-fra-til-barnevernet--hva-skal-barnehagen-gjore/

«Har du mistanke om forhold du mener må meldes, skal du melde fra om bekymringen til barneverntjenesten så snart som mulig. Det er et krav om at bekymringen skal meldes umiddelbart, og du skal ikke gjøre nye undersøkelser for å bekrefte eller avkrefte om det stemmer.»

https://helsekompetanse.no/mod/book/view.php?id=1807&chapterid=802

«IKKE INFORMER FORELDRE OM AT MELDING SENDES UTEN AT DETTE ER DRØFTET MED BARNEVERNET FØRST!»

Anonymkode: 77c14...8ee

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville dratt å hentet henne.

Anonymkode: 867f4...d12

Ikke gjør det TS. Du sier dere har ingenting å skjule da opptrer du helt som normalt. Prøv å pust med magen og tenk på at alle vil det beste for barnet🙏

Anonymkode: 3c5d2...64c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke gjør det TS. Du sier dere har ingenting å skjule da opptrer du helt som normalt. Prøv å pust med magen og tenk på at alle vil det beste for barnet🙏

Anonymkode: 3c5d2...64c

Ja, skal gjøre det ❤️ selvom vi vet vi ikke har gjort noe, så er man jo redd for at andre skal tro det… og ikke tro på oss om vi må forsvare oss.. 

Anonymkode: 9c5e5...134

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da skal mistanken være veldig sterk, ikke bare at et barnehagebarn i forbifarten en gang har sagt setningen «pappa slår.»

 

Anonymkode: 26d5e...08f

En nyutdannet pedagog kan ha hørt noe slikt og stilt flere spørsmål før det blir tatt videre. Her skjedde det st 2 åringen sa til nyutdannet "mamma dunka. " barnet hadde et noe oppskrapet sår som begynte å bli blått. Det hjalp ikke at jeg hadde gitt beskjed om fallet og at sykepleier har sett på det. Det ble tvert mistanke om vold, ingenting annet på forhånd før dette. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det trenger ikke handle om dere. F.eks kan barnehagen kjenne til at en annen far nylig er arrestert for overgrep- men kan ikke si noe på grunn av taushetsplikt. Så har kanskje ditt barn sagt noe om denne faren, noe som kan tolkes på den ene eller andre måte. Da vil kanskje b.vernet informere dere og avklare og avdekke om deres barn kan ha vært i kontakt med denne personen.

Poenget mitt er, møt opp og hør hva de vil formidle. Det trenger ikke handle om dere.

PS. Jeg anbefaler deg å ta lydopptak, det kan du lett gjøre med mobil. Jeg ville valgt å ikke opplyse om det, noe som er fullt lovlig så lenge du selv er del i samtalen som her. Da jan dere i ro og mak på ny høre gjennom informasjonen som gis. Samt dere har dokumentasjon om det skulle bli skrevet med noe uriktig fra dette møtet. 

Anonymkode: 73092...e6f

Ang uthevet her. Om du ikke har noe å skjule og ønsker å fremstå som en som ønsker å samarbeide, hvorfor ta skjult lydopptak? Jeg har som leder en gang blitt utsatt for skjult lydopptak og det var fryktelig ubehagelig i etterkant. Det ble aldri brukt, sannsynligvis også fordi det var den andre parten som ville kommet dårlig ut av det. Men synes mitt på vedkommende ble ikke forsterket i positiv retning når jeg forsto at det var skjulte opptak av meg. 

Lykke til TS!

Anonymkode: efb0e...a50

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mistanke om vold og seksuelle overgrep har ikke barnevernet lov til å informere foreldre først.vet om de som har blitt innkalt til politiet etter levering i barnehage og noen ansatte har reist til barnas hus med barna.Det er fordi foreldrene ikke skal kunne påvirke barna mens saken pågår. 

Anonymkode: 81a27...80b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ikke hentet henne enda…. Kan de nekte meg å ta med barnet mitt??😳

Anonymkode: 9c5e5...134

Da hadde du fått beskjed på tlf "du kan desverre ikke hente barnet ditt pga dette, kan hn plasserer hos noen dere kjenner I mellomtiden?" 

Du har ikke fått den beskjeden, så du kan hente. Jeg fikk ikke hente. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde det vært snakk om vold I denne bekymringen så hadde det blitt akuttbesøk og at de hadde hentet ut barnet til et annet hjem, frem til saken er undersøkt. 

Her er det en telefonsamtale, så det sier meg at det ikke er snakk om vold. Dermed har ikke barnehagen fulgt lovverket sitt. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Hvor skriver jeg noe om vold?

Barnet kan ha opplevd noe ubehagelig fra en ansatt. Barnehagen vil ha me BV med den faglige innsikten de har i relasjonen. 

Jeg ville blitt livredd for barnet, og ikke ofret hvordan andre så på meg en eneste tanke. 

Anonymkode: ae1e0...d49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, syns det er veldig rart.. og syns det er rart at de ikke har tatt oss til side først?.. Ja hun sier jo ja til alt! Hun prater og skravler om alt og ingenting.. Jeg er jo ikke bekymret, for vi vet jo at vi ikke har gjort noe galt.. Er bekymret for at vi får et dårlig forhold til barnehagen.. vil også si at de går i ny barnehage.. de kjenner verken oss eller barna så godt.

Anonymkode: 9c5e5...134

Barnehagen har taushetsplikt i langt større grad enn at de kan rapportere til BV noe en to-åring har sagt i en enkelthendelse. Da skal bekymringen være reell og godt fundamentert. At BV setter i gang undersøkelsesplikten sin er ok. 
Jeg husker en gang jeg leste «de tre bukkene bruse» for barna og da de kom i barnehagen og sa at mamma var troll og skremte dem, ble vi kalt inn for samtale…..

Anonymkode: a0d94...678

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette relevant sett opp i mot om man kan få en bekymringsmelding mot seg?

Sikkert relevant fordi ingen som eier bil, båt og hus forgriper seg på små barn...not..🤦‍♀️

 

Anonymkode: edd01...424

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men da skal mistanken være veldig sterk, ikke bare at et barnehagebarn i forbifarten en gang har sagt setningen «pappa slår.»

 

Anonymkode: 26d5e...08f

Alle mistanker begynner et sted. Ofte er det helt feil, heldigvis, men barnehagen må selvfølgelig ta det på alvor, og barnevernet må selvsagt undersøke saken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ang uthevet her. Om du ikke har noe å skjule og ønsker å fremstå som en som ønsker å samarbeide, hvorfor ta skjult lydopptak? Jeg har som leder en gang blitt utsatt for skjult lydopptak og det var fryktelig ubehagelig i etterkant. Det ble aldri brukt, sannsynligvis også fordi det var den andre parten som ville kommet dårlig ut av det. Men synes mitt på vedkommende ble ikke forsterket i positiv retning når jeg forsto at det var skjulte opptak av meg. 

Lykke til TS!

Anonymkode: efb0e...a50

Der kan også brukes for å huske alt riktig da man gjerne er litt på kanten på slike møter. 

Jeg møtte en utrolig hyggelig ansatt i barnevernet som avblåste politianmeldelse med en gang. De fulgte opp med alt av sjekk og ingenting tydet på vold. Det var også vitner da hn falt å slo seg. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Hvor skriver jeg noe om vold?

Barnet kan ha opplevd noe ubehagelig fra en ansatt. Barnehagen vil ha me BV med den faglige innsikten de har i relasjonen. 

Jeg ville blitt livredd for barnet, og ikke ofret hvordan andre så på meg en eneste tanke. 

Anonymkode: ae1e0...d49

Jeg vil tro at om barnet mitt var utsatt for noe, så hadde hun kanskje endret atferd?  Hun er helt seg selv, smiler og ler, tuller og er som 2 åringer flest.. ingen endringer ved henne. 

Anonymkode: 9c5e5...134

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro at om barnet mitt var utsatt for noe, så hadde hun kanskje endret atferd?  Hun er helt seg selv, smiler og ler, tuller og er som 2 åringer flest.. ingen endringer ved henne. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Si ikke det. Jeg var utsatt for overgrep av et familiemedlem og absolutt ingen andre i familien hadde anelse om hva som foregikk. De ble alle sjokkert da det kom fram

Anonymkode: edd01...424

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har ikke hentet henne enda…. Kan de nekte meg å ta med barnet mitt??😳

Anonymkode: 9c5e5...134

Kan det.

Nabo barnet her ble hentet på skolen.  Uten at foresatte hadde fått info

Anonymkode: 7ff6a...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er mistanke om vold og seksuelle overgrep har ikke barnevernet lov til å informere foreldre først.vet om de som har blitt innkalt til politiet etter levering i barnehage og noen ansatte har reist til barnas hus med barna.Det er fordi foreldrene ikke skal kunne påvirke barna mens saken pågår. 

Anonymkode: 81a27...80b

Men hadde det vært mistanke om vold eller seksuelle overgrep, så hadde de ikke latt foreldrene ta henne med seg hjem nå - før de har gjort undersøkelsene sine.

De har blitt innkalt til samtale i morgen, som vil si at de skal være sammen med barnet sitt frem til det. Så så alvorlig kan ikke meldingen være.

Anonymkode: 1d976...d9c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si ikke det. Jeg var utsatt for overgrep av et familiemedlem og absolutt ingen andre i familien hadde anelse om hva som foregikk. De ble alle sjokkert da det kom fram

Anonymkode: edd01...424

Men skole/bhg fanget det opp?

Anonymkode: cfb1c...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har ikke lov til å melde uten å informere med mindre det er mistanker om vold eller overgrep. Og hvis det er mistanker om dette, er det rart av barnevernet å kalle inn til samtale dagen etter? Da får vel faktiske overgripere mulighet til å slette spor / true barnet?

Rar fremgangsmåte på dette

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...