Gå til innhold

Barnevernet ringte….

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ved mistanke om alvorlig vold et barnehagen pliktig til å melde uten å kontakte foresatte først.

Barnehageansatte er nødt til å ta på alvor det barn sier. 

Anonymkode: ca217...07b

Barn kan si mye rart. De må da ikke ta alt det for god fisk?! Her sier jo oppførsel alt, ikke hva ungen skravler om på inn og utpust? 

Anonymkode: 0fe18...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehager skal jo alltid si ifra i forkant. 🤔

Anonymkode: a062f...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnehager skal jo alltid si ifra i forkant. 🤔

Anonymkode: a062f...c4b

Bare hvis de vil opprettholde et godt samarbeid med foreldrene.

Anonymkode: 77ccc...926

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere har rett på innsyn i hva barnehagen har sendt inn og skrevet i bekymringsmelding, og får nok dette i morgen under samtalen. Det opplyses ikke om over tlf. 

Barnehagen er pliktig til å melde fra om bekymring - uavhengig av hva det er og gjelder. Og barnevernet er pliktet til å følge det opp. 

Anonymkode: 0c077...29a

De har lov å få mld før møtet slik at de kan lese gjennom i fred og ro 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det ts? 

Anonymkode: cb88f...904

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i din fulle rett til å gjøre lydopptak . Uten å opplyse. Få mest mulig dokumentert skriftlig. På mail og referat . Tlf.samtaler bør tas opp. Du kan også ta med deg en 3.person som " vitne" under møter. Gjør lydopptak. 

Har ikke selv vært under lupen. Men flere jeg kjenner. Noe på sin plass ,men mye tilfeldigheter og regelrett urett. Som i løgner og inkompetanse. 

Jeg er for barnevern. Men de må følge loven og være ærlige. 

Jeg er kritisk til at nesten hvermansen kan melde inn bekymring uten å måtte stå til rette. Dersom jeg skulle meldt noen til barnevernet ,hadde jeg hatt null problemer med å stått frem med navn og begrunnelse . Da det er barn man skal hjelpe ❤ 

Jeg tror mange barn som virkelig trenger hjelp ikke får det. Jeg tror også barn som ikke burde havnet inn i denne karusellen gjør det,pga voksne med masker . Som er feige og uærlige for å fremme seg selv. 

Så rådet er : DOKUMENTER . ! ( og samarbeid ! ) 

Sender deg en engel dersom du har ditt på det rene.

Anonymkode: 92761...27a

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber ikke i barnehage, men har jobb der jeg regelmessig melder til barnevernet. Hovedregelen er at man informerer om bekymringsmeldinger, men ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep skal vi ikke informere. Barnevernet informerer da heller ikke hva bekymringen handler om når foreldrene kalles inn til samtale. De ønsker å se reaksjonen når meldingen leses opp. 

Når det kommer til din sak kjenner jeg to fult oppegående familier som ble meldt til barnevernet på bakgrunn av noe barnet sa i barnevernet. Ble opprettet undersøkelse, men begge ble selvfølgelig henlagt. Beste dere kan gjøre er å samarbeide. Så er alt dette over i løpet av kort tid.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber ikke i barnehage, men har jobb der jeg regelmessig melder til barnevernet. Hovedregelen er at man informerer om bekymringsmeldinger, men ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep skal vi ikke informere. Barnevernet informerer da heller ikke hva bekymringen handler om når foreldrene kalles inn til samtale. De ønsker å se reaksjonen når meldingen leses opp. 

Når det kommer til din sak kjenner jeg to fult oppegående familier som ble meldt til barnevernet på bakgrunn av noe barnet sa i barnevernet. Ble opprettet undersøkelse, men begge ble selvfølgelig henlagt. Beste dere kan gjøre er å samarbeide. Så er alt dette over i løpet av kort tid.

Men er det ikke rart å sende barnet hjem til foreldrene i påvente av at foreldrene blir innkalt til samtale dagen etter? 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (6 minutter siden):

Men er det ikke rart å sende barnet hjem til foreldrene i påvente av at foreldrene blir innkalt til samtale dagen etter? 

Er det ikke rart å akuttplassere et barn på bakgrunn av én bekymringsmelding fra barnehagen før barnevernet har rukket å møte barn eller foreldre?

Jeg har ikke stått i en situasjon hvor jeg har behøvd å melde noe, men jeg er en som tenker at jeg heller ville ha meldt hvis jeg var i tvil, enn å la det gå. Hadde jeg visst at barn da ble akuttplassert på dagen så hadde jeg ikke turt å melde før jeg var 100% sikker.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (5 minutter siden):

Helt vanlig. Man ser nok dog an bekymringsmeldingen. At feks en 2-åring  sier «mamma slår meg» kan jo være alvorlig, men man vet også at 2-åringer kan si mye rart, men prosedyren er å innkalle til samtale med kort frist for så å starte undersøkelse. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig. Man ser nok dog an bekymringsmeldingen. At feks en 2-åring  sier «mamma slår meg» kan jo være alvorlig, men man vet også at 2-åringer kan si mye rart, men prosedyren er å innkalle til samtale med kort frist for så å starte undersøkelse. 

Høres uforsvarlig ut. Kan være direkte farlig å sende barnet hjem til foreldrene,  hvis de faktisk er overgripere eller voldsutøvere, når de er "tatt"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (Akkurat nå):

Høres uforsvarlig ut. Kan være direkte farlig å sende barnet hjem til foreldrene,  hvis de faktisk er overgripere eller voldsutøvere, når de er "tatt"

Hva tenker du man skal gjøre?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (5 minutter siden):

Dette gjør barnevernet når de får en bekymringsmelding. 

https://www.bufdir.no/barnevern/nar-barnevernet-far-en-bekymringsmelding?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Barnevern | Barnevernet&gad_source=1&gbraid=0AAAAACXrlXMR-9eqqdgcHHSUIXNdGXSCQ&gclid=EAIaIQobChMIh6j1ot_ZiAMV21SRBR0d_CFdEAAYASAAEgJPQfD_BwE

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wilma89 skrev (4 minutter siden):

Hente barna på dagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å akuttplassere ved mistanker om vold og overgrep.  

Det første som gjøres er kroppslige undersøkelser og deretter avhør. Dette skjer på såkalte barnehus. 

I ts sin sak dreier det seg ikke om vold eller overgrepsmistanker.  Da hadde barnet vært på barnehus nå. Politiet ville hentet foreldrene på jobb, og barnet blitt med barnevernet til barnehus. 

Om undersøkelsene tar lang tid kan de holde barnet i opptil 4-6 mnd. Barnevernet må bare fremme det for nemda og få godkjenning til det. 

Etter 4-6 mnd kommer saken opp og retten bestemmer om barnet skal tilbakeføres. 

I de fleste saker oppklarer man saken på kort tid, og barnet slipper å bo lenge borte. 

Anonymkode: e1eb2...6af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dersom det er bekymring for så alvorlige ting skal som oftest ikke barnet være sammen med sine foreldre når de mottar beskjed om at de er meldt. For meg virker det rart at bhg har så stor bekymring at de er fritatt/skal ikke si fra til foresatte, og at bv går frem slik de gjør nå. Jeg begynner å undres om bhg har gjort feil ved å ikke varsle foresatte først.

Anonymkode: 5b620...907

Det er barnevernet som skal vurdere om barnehagen kan informere foreldrene.

Anonymkode: ffdd5...de1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig å akuttplassere ved mistanker om vold og overgrep.  

Det første som gjøres er kroppslige undersøkelser og deretter avhør. Dette skjer på såkalte barnehus. 

I ts sin sak dreier det seg ikke om vold eller overgrepsmistanker.  Da hadde barnet vært på barnehus nå. Politiet ville hentet foreldrene på jobb, og barnet blitt med barnevernet til barnehus. 

Om undersøkelsene tar lang tid kan de holde barnet i opptil 4-6 mnd. Barnevernet må bare fremme det for nemda og få godkjenning til det. 

Etter 4-6 mnd kommer saken opp og retten bestemmer om barnet skal tilbakeføres. 

I de fleste saker oppklarer man saken på kort tid, og barnet slipper å bo lenge borte. 

Anonymkode: e1eb2...6af

Det kommer helt an på. Akkurat to saker der bekymringen gikk på vold, som ble henlagt etter undersøkelse uten at barna ble tatt ut av familien eller politiet ble involvert. Man tar ikke en 2-åring som sier «mamma slår meg» ut av familien uten at det finnes noen andre bevis for at det har skjedd.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (18 minutter siden):

Hente barna på dagen? 

Det ville vært svært traumatisk for et barn. Man kan ikke ta ut barn bare baser på noe et så lite barn har sagt, man må  undersøke. 

Anonymkode: 77ccc...926

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (33 minutter siden):

Dette er brudd på taushetsplikt. Mistanke utløser ikke fritak fra taushetsplikt, dere må ha «grunn til å tro». 

Anonymkode: 4942f...68c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er brudd på taushetsplikt. Mistanke utløser ikke fritak fra taushetsplikt, dere må ha «grunn til å tro». 

Anonymkode: 4942f...68c

Har aldri meldt bekymring om vold eller seksuelle overgrep. Jobber innenfor rus og avhengighet. Når jeg melder bekymring til barnevernet vet jeg at at det er aktiv rus i bildet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...