AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #61 Skrevet 24. september 2024 Lurer på hvordan mange av disse hadde hatt det der mine går. Alt fra 1 klasse hadde de 1 overnatting på høsten og 1 på våren. Hvor de lå i telt på en lederplass ved skolen. Så var de på dagers 2 dagers tur i 4, 5 og 6 klasse. I 7 klasse 8 dagers tur. På ungdomskolen var det i 8 klasse 1 over netting, hvis de hadde friluft hadde de 1 uke 1 gang i året, 9 klasse 3 dager med overnatting og i 10 klasse var det 5 dagers tur. Her var det lite prat om mitt barn/ungdom kan ikke. De pratet med barna. Noen deltok kansje ikke natta første gang, henter ved legge tid og levert på morgenen igjen. Ja barneskolen var de ikke mer en 35. Ungdommen skolen var de 65 Men vi så her hvor mye ungene vokste på det å lære å lage mat ute, sette opp telt, ligge i hengekøye osv Anonymkode: 05f39...c12 2 1
Sefanja Skrevet 24. september 2024 #62 Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): VI HAR ET FØLSOMT BARN! HERREGUD: På tide å klippe navlestrengen!!!! Anonymkode: 25306...97e Det er vel ikke noe galt i å ha ett følsomt barn? Navlestrengen blir klippet på sykehuset btw
Fru Uperfekt Skrevet 5. oktober 2024 #63 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 22.09): Det er ca 3mnd til leirskole, og den er heldigvis mobil fri. På dagtid går det helt fint, men ved leggetid kan det bli krise for barnet. Vi har er følsomt barn, som har brukt langt tid på tørre å gjøre ting som være helt alene hjemme i mange timer, gå i bursdag til ukjente alene, sove borte både hos familie og venner alene...det har vært mye tårer og hard jobbing siden 5.klasse -målet har vært å klare å sove borte før leirskolen. Målet ble oppnådd i fjor sommer, men ikke helt uten ubehag. Leggetid har alltid vært en tid hvor barnet har vært sårbar og mindre modig, så når vi er hjemme vet barnet at det kan komme ut fra rommet sitt om det skulle være noe. Sove borte fjerner den muligheten, og da har tlf vært redning for å vite at det er en mulighet der ved behov. Barnet har ofte behov for litt ekstra prat pp senga for å få sortert tanker som svirrer. Leirskole et mobilfri, og vi har siden påsketider snakket jevnlig om det, og vi har også prøvd å legge tlf utilgjengelig på overnattinger etc. Det har blitt mange dårlige netter med lite søvn av det. Vi fortsetter treningen, men vi vet også at tlf ikke alltid blir brukt selv om den en med, det holder å vite at tlf er der Kan vi nevne detter for lærer og ha som mål om e felles løsning, eller får barnet lære the hard way og kanskje oppelve dårlige netter med lite søvn og et dårlig opplevelse av oppholdet. Hva ville KG gjort i denne situasjonen? Anonymkode: bc9cb...828 Jeg ville tatt en prat med læreren og vært åpen om problemene, om de ikke vet om problemet så kan de jo ikke forbedre seg på dette
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #64 Skrevet 5. oktober 2024 Å gi barnet mobil i denne settingen, vil kun føre til sterkere angst. Dette problemet vil vokse om du gir etter. Tenk at barn ikke greier å sove borte fra mamma og pappa uten mobilen? Det er egentlig ganske krise. For en generasjon vi har skapt. Stakkars unger! Anonymkode: 9785c...bea 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #65 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 22.14): Snakk med lærer. Eventuelt bare si at ditt barn SKAL ha telefon. Ferdig snakka. Det gjorde vi, lærer orket ikke krangle på det 😂 Anonymkode: 341ad...ecf Uff, for en stusselig fremgangsmåte. Anonymkode: e905c...096 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #66 Skrevet 5. oktober 2024 Lignende situasjon her, men barnet fikk ha med mobil. Saken er at leirskolen hadde overhodet ikke dekning, så barnet fikk ikke ringt. Det var et par ubehagelige kvelder, men slik jeg forstår barnet gikk det bra tross alt 🥰 Anonymkode: 78209...fb0
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #67 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.18): Dette går helt fint:) Jeg skal snart på leirskole med min klasse og har avtalt med et par foreldre at barna deres kan ringe fra min mobil om de trenger det. Sniker noen med seg egen mobil og det blir oppdaget blir de faktisk sendt hjem fra leirskolen.. Erfaringsmessig er det svært få som faktisk benytter seg av avtalen om å ringe hjem. Jeg opplever at leirskole er en fin mulighet til å utvikle selvstendighet og de aller fleste takler det helt fint. De få som har ekstra behov for omsorg og tilrettelegging får selvfølgelig også det. Snakk med læreren til barnet ditt i god tid❤️ Anonymkode: 6aed7...da9 Hva med å ha med mobil avslått? Mange må ha mobilen får å ta bussen hjem. Anonymkode: d0c71...33b
Sunshineyellow Skrevet 5. oktober 2024 #68 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva med å ha med mobil avslått? Mange må ha mobilen får å ta bussen hjem. Anonymkode: d0c71...33b De skal tilbake til skolen, så da kan ledelsen ha de telefonene der, om de trenger den til buss hjem.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #69 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Å gi barnet mobil i denne settingen, vil kun føre til sterkere angst. Dette problemet vil vokse om du gir etter. Tenk at barn ikke greier å sove borte fra mamma og pappa uten mobilen? Det er egentlig ganske krise. For en generasjon vi har skapt. Stakkars unger! Anonymkode: 9785c...bea Det er så gammeldags å tenke sånn. Barnet har angst, og har behov for trygghet ved å høre stemmen til mor og far. Når jeg dro på leirskole i 1990 ringte jeg hjem hver kveld fra telefonkiosk. Nå driver foreldrene eksponeringsterapi allerede, slik jeg forstår uten faglig veiledning. Når jeg var liten var jeg redd for å sove alene, men det skulle jeg jo såklart. De ga ikke etter. Fortsatt ekkelt å sove alene, har på tv OG radio hver kveld i en alder av 45 når jeg skal sove for å føle meg mindre alene. Anonymkode: 78209...fb0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #70 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.51): VI HAR ET FØLSOMT BARN! HERREGUD: På tide å klippe navlestrengen!!!! Anonymkode: 25306...97e På tide å lære seg å ikke skrike når man er voksen. Anonymkode: 1a70a...101
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #71 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 13.28): Før mobiltelefonen kom fantes det også barn med slike utfordringer beskrevet i hovedinnlegget, men de klarte etter en del jobbing å komme seg på overnattinger, delta på leirskoler etc. så hvorfor skal ikke dagens barn klare det? Anonymkode: 77a3d...0d2 Flere av de ble hjemme eller så kunne mam ringe fra automat Anonymkode: 1a70a...101
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #72 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 17.52): Hahahaha skal du gjøre det samme med fremtidig arbeidsgiver også? Dette blir for dumt. Anonymkode: cce92...aee Du ser forskjell på barneskoleelever og voksne? Dette blir for dumt Anonymkode: 1a70a...101
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #73 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 21.28): Nei, i lengden er det ikke det. Og det er ingen som driter i ungen sin her, men noen har innsett at de gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å dikke og dulle med dem langt opp i skolealder. Anonymkode: 04624...779 Jo det er det, det koster svært lite å lage en an avtale md lærer og det gjør at eleven blir med Anonymkode: 1a70a...101
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2024 #74 Skrevet 5. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 18.08): Dette. Alle barn er litt nervøse før leirskole. Å fjerne utfordringen ved det hele - og dermed følelsen av mestring når hun klarer det fint - er å gjøre henne en bjørnetjeneste. Anonymkode: 0dece...e17 Hvis opplevelsen skal gi mestring, må utfordringen være passe stor. Å gjøre en avtale med lærer om at barnet skal kunne få låne telefon og ringe hjem om kvelden, kan være det som gjør utfordringen passe stor for TS sitt barn. Å ha med egen telefon vil mest sannsynlig føre til diskusjon og konflikt som gjør situasjonen verre for barnet, men det kan gi den nødvendige tryggheten at barnet vet det kan ringe hjem om det føler for det. Jeg var livredd for å dra på leirskole i sin tid. Klassemiljøet var dårlig, og jeg var ikke vant med å overnatte borte. Nå viste det seg at bøllegjengen var for opptatt med indre konflikter til å bry seg om meg, men å gå hele oppholdet i konstant frykt ødela for opplevelsen av mestring. Jeg ble mer utrygg i ettertid, ikke mindre, selv om ingenting objektivt galt skjedde. Alle har godt av utfordringer, men utfordringene må være passe store. Anonymkode: dbe4a...abe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå