Gå til innhold

Mobilfri leirskole

Fremhevede innlegg

Skrevet

Å være hjemmefra uten kontakt med foreldre, er også en del av det barnet skal lære på leirskole. Læreren har med mobil, og de får ringe fra den hvis det blir helt krise. Men læreren vil prøve å snakke dem fra det, i første omgang . Tenk hvilken mestringsfølelse, når uken er over og barnet har klart det uten kontakt hjem.

Anonymkode: 9525c...7e8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står i samme situasjon akkurat nå. 

Ville trygget barnet på at lærerne, som har med telefon, håndterer dette hvis det blir nødvendig, f.eks. ved at barnet får ringe hjem fra lærerens telefon. Dette har de vært gjennom før. Ville nevnt det for læreren slik at de kan være litt obs på i situasjonen. Barnet ditt er neppe det eneste som som står i den stituasjonen, men det går fint for de aller fleste.

Anonymkode: a9722...0bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er som å lese om min datter. 
Vi øvet ikke, da det bare ga mere stress, men for i det hele tatt å kunne reise ble det til at jeg tok en ferie uke i nærheten av leirskolen (som var 5 timer unna der vi bor). 
avtalen var da at hun skulle prøve en natt og så kunne vi reise hjem hvis hun ville det. 
Det endte med at hun var der hele uken , men det ble dessverre ikke annet enn et stort traume for henne. 
Hun fikk ringe hjem via lærer hver kveld, men hun sov mer eller mindre ingenting hele uken og ble syk da hun kom hjem. 
For henne ble det langt fra noen følelse av mestring eller seier. Bare sorgen, og hadde ALDRI tvunget det igjennom igjen. 

barn er forskjellige, og når du har et forsiktig barn kan hard tvang og press ha motsatt effekt. 
Forsiktig press og små skritt er viktig, men jeg har etterhvert lært at mitt barn trenger noe annet enn sine søsken og venner- og det er faktisk helt greit!! Hun er ikke «feil» av den grunn, og hun er stor nok til å bli respektert for det hun føler, opplever og trenger ❤️ 

Trygghet er grunnpilaren i et godt liv, så gi henne den tryggheten hun trenger! 

Lykke til ts. 
Og dropp øvingen (og evt leirskolen) hvis det bare gjør henne vondt! 

Anonymkode: 756e8...c0d

Dette er jeg redd for når det gjelder mitt barn. Hun har høytfungerende autisme, og sosialisering/timesvis sammen med andre kan være veldig slitsomt. Hun trenger å trekke seg tilbake etter skoletid og være helt alene, og kun fokusere på ting som gir henne glede og ro. Dette er ulike typer videoer på mobilen, å spille Roblox, og å drive med koding. 

Jeg er ekstremt skeptist til fem dager på leirskole til vinteren, uten tilgang på mobil, og med «tvangssosialisering» med jentene i klassen, som ikke akkurat godtar henne slik hun er. Vi trodde at noen foreldre skulle få være med på leirskolen, og en av vi to foreldrene hadde tenkt å melde oss til å bli med. Nå er det altså helt uten foreldre, og helt uten mobil. Jeg vet ikke om dette er noe barnet vårt er i stand til å bli med på.
Jeg hater tanken på å la henne bli hjemme, og gå glipp av så mange gøye opplevelser, men barn med autisme er ikke A4….å tvinge henne til å både klare seg helt uten oss foreldre, helt uten mobilen, og å presse henne til time etter time med sosialt samkvem i fem dager og netter tror jeg kan bli en katastrofe. 😔 

Vi skal ha utviklingssamtale med kontaktlæreren snart, og dette er noe vi må snakke om. Jeg er redd vi bare blir avfeid med ting som «alle barn klarer seg uten foreldrene/trygge rammer» og «det er ingen menneskerett å ha mobil». 

Anonymkode: ad561...a96

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er jeg redd for når det gjelder mitt barn. Hun har høytfungerende autisme, og sosialisering/timesvis sammen med andre kan være veldig slitsomt. Hun trenger å trekke seg tilbake etter skoletid og være helt alene, og kun fokusere på ting som gir henne glede og ro. Dette er ulike typer videoer på mobilen, å spille Roblox, og å drive med koding. 

Jeg er ekstremt skeptist til fem dager på leirskole til vinteren, uten tilgang på mobil, og med «tvangssosialisering» med jentene i klassen, som ikke akkurat godtar henne slik hun er. Vi trodde at noen foreldre skulle få være med på leirskolen, og en av vi to foreldrene hadde tenkt å melde oss til å bli med. Nå er det altså helt uten foreldre, og helt uten mobil. Jeg vet ikke om dette er noe barnet vårt er i stand til å bli med på.
Jeg hater tanken på å la henne bli hjemme, og gå glipp av så mange gøye opplevelser, men barn med autisme er ikke A4….å tvinge henne til å både klare seg helt uten oss foreldre, helt uten mobilen, og å presse henne til time etter time med sosialt samkvem i fem dager og netter tror jeg kan bli en katastrofe. 😔 

Vi skal ha utviklingssamtale med kontaktlæreren snart, og dette er noe vi må snakke om. Jeg er redd vi bare blir avfeid med ting som «alle barn klarer seg uten foreldrene/trygge rammer» og «det er ingen menneskerett å ha mobil». 

Men da er det jo en helt annen sak. 

Anonymkode: 640bc...a31

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Så bra grep av leirskolen :klappe:Skulle egentlig bare mangle :nikke:

Viktigst er å motivere så barnet kommer seg avgårde. 

Dette er et voksen-issue. Når man blir satt i en situasjon hvor tlf er ute av syne og det sosiale må prioriteres så glemmer de mobilen lett som bare det. 

Det er foreldrene som er hysteriske. 

Anonymkode: 722fc...082

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men da er det jo en helt annen sak. 

Man skulle tro det, men det virker ikke på skolen som om noen unntak blir gitt. Jeg er selv lærer, så får slå litt i bordet på møtet med kontaktlæren…..

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror nok de får lov å ta kontakt med foreldre via lærerne. At de har en telefon barna kan ringe fra. Ville tatt en prat med lærerne og hørt om muligheten for dette før leggetid, at det blir gjort litt diskré. 

Anonymkode: d9523...8aa

Dette tenker jeg er den beste løsningen. 

Anonymkode: 6f42f...20c

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Snakk med lærer. Eventuelt bare si at ditt barn SKAL ha telefon. Ferdig snakka. Det gjorde vi, lærer orket ikke krangle på det 😂

Anonymkode: 341ad...ecf

Hahahaha skal du gjøre det samme med fremtidig arbeidsgiver også? Dette blir for dumt.

Anonymkode: cce92...aee

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette tenker jeg er den beste løsningen. 

Anonymkode: 6f42f...20c

Ser nå at barnet har autisme. Da kan det være større grunn til å ha en avtale om telefon, ja. Jeg ville diskutert det med læreren. 
Jeg har et barn som nok er tett innpå autismespekteret, men har ingen diagnose (er utredet). Der gikk det greit uten telefon, men jeg ser problemstillingen din. Det kan hende at hjernen trenger det «frikvarteret» telefonen gir i dette tilfellet. I tilfelle må det kommuniseres tydelig til de andre barna, men dere må likevel regne med at det kan hende barnet deres får negative kommenterer…

**beklager, jeg tenkte å svare som anonym men traff ikke på anon-knappen. Jeg diskuterer altså ikke med meg selv her**

Endret av Mmmwhatever
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å være hjemmefra uten kontakt med foreldre, er også en del av det barnet skal lære på leirskole. Læreren har med mobil, og de får ringe fra den hvis det blir helt krise. Men læreren vil prøve å snakke dem fra det, i første omgang . Tenk hvilken mestringsfølelse, når uken er over og barnet har klart det uten kontakt hjem.

Anonymkode: 9525c...7e8

Dette.

Alle barn er litt nervøse før leirskole. Å fjerne utfordringen ved det hele - og dermed følelsen av mestring når hun klarer det fint - er å gjøre henne en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 0dece...e17

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan skal hun lære seg å sette grenser for seg selv, tenker du?

Anonymkode: 25306...97e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mer pinlig å dritr i at ungen sliter når det er borte 

Anonymkode: 1a70a...101

Nei, i lengden er det ikke det. Og det er ingen som driter i ungen sin her, men noen har innsett at de gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å dikke og dulle med dem langt opp i skolealder.

Anonymkode: 04624...779

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
DelvisPresley skrev (23 timer siden):

Alle har godt av være mobilfri. Ingen dør, det er bare ubehagelig.

Ja - man kan sannelig lure på hvordan i all verden barn klarte å overleve før i tiden, da telefon var noe man fant i røde telefonkiosker, og man måtte passe på å ha tilstrekkelig med mynter.

Hvordan klarte barna å overleve i datidens - sett med øynene til noen som er skjermavhengig - beinharde virkelighet ...?

Svaret er enkelt: Dette var normale mennesker i en normal hverdag der man ikke stirret på en skjerm.

Anonymkode: 427a6...175

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Snakk med lærer. Eventuelt bare si at ditt barn SKAL ha telefon. Ferdig snakka. Det gjorde vi, lærer orket ikke krangle på det 😂

Anonymkode: 341ad...ecf

Et helt forferdelig råd. Ferdig snakka.

Snakk om å sy puter under armene på eget barn.

Bjørnetjeneste, hvor man oppdrar et barn til å bli aspeløv som ikke tåler noe som helst motgang.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja - man kan sannelig lure på hvordan i all verden barn klarte å overleve før i tiden, da telefon var noe man fant i røde telefonkiosker, og man måtte passe på å ha tilstrekkelig med mynter.

Hvordan klarte barna å overleve i datidens - sett med øynene til noen som er skjermavhengig - beinharde virkelighet ...?

Svaret er enkelt: Dette var normale mennesker i en normal hverdag der man ikke stirret på en skjerm.

Noe som også gjaldt barn med funksjonsnedsettelser av ulike slag; når et barn blir født, uansett hvilken tidsalder det er i, tilpasser man seg virkeligheten, og det gjaldt også datidens barn med ulik bakgrunn.

At man idag har gjort barna avhengige av mobilen, har ingen sammenheng med menneskets egentlige natur, eller normalitet.

• Liker 2
Skrevet

Mobilfri du liksom. Når guttungen her var på leirskole så hadde samtlige av jentene lurt med seg mobiltelefonen likevel.

Anonymkode: dd7c1...d39

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Før mobiltelefonen kom fantes det også barn med slike utfordringer beskrevet i hovedinnlegget, men de klarte etter en del jobbing å komme seg på overnattinger, delta på leirskoler etc. så hvorfor skal ikke dagens barn klare det?

Anonymkode: 77a3d...0d2

Du kan si det til sengevæteren i paralellklassen vår som ble mobbet og plaget endeløst etter at dette kom ut på leirskole. I 6 år etterpå gjorde vi (ja jeg også) livet hans grusomt. Etter det aner jeg ikke hva som skjedde. Har googlet han og han er i hvertfall i live. 

Anonymkode: 3e3f9...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er en sannhet med store modifikasjoner. Jeg er født i 77, fikk min første spill computer julen 86 og etter det var det jeg brukte mest tid på dataspill. Det samme gjaldt alle vennene mine. Om sommeren mai til September spilte vi en del fotball, fra September til mai var det C64/Amiga og Sky TV på kabel. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 6.45):

Er som å lese om min datter. 
Vi øvet ikke, da det bare ga mere stress, men for i det hele tatt å kunne reise ble det til at jeg tok en ferie uke i nærheten av leirskolen (som var 5 timer unna der vi bor). 
avtalen var da at hun skulle prøve en natt og så kunne vi reise hjem hvis hun ville det. 
Det endte med at hun var der hele uken , men det ble dessverre ikke annet enn et stort traume for henne. 
Hun fikk ringe hjem via lærer hver kveld, men hun sov mer eller mindre ingenting hele uken og ble syk da hun kom hjem. 
For henne ble det langt fra noen følelse av mestring eller seier. Bare sorgen, og hadde ALDRI tvunget det igjennom igjen. 

barn er forskjellige, og når du har et forsiktig barn kan hard tvang og press ha motsatt effekt. 
Forsiktig press og små skritt er viktig, men jeg har etterhvert lært at mitt barn trenger noe annet enn sine søsken og venner- og det er faktisk helt greit!! Hun er ikke «feil» av den grunn, og hun er stor nok til å bli respektert for det hun føler, opplever og trenger ❤️ 

Trygghet er grunnpilaren i et godt liv, så gi henne den tryggheten hun trenger! 

Lykke til ts. 
Og dropp øvingen (og evt leirskolen) hvis det bare gjør henne vondt! 

Anonymkode: 756e8...c0d

Her har dere skapt et utrygt barn, uten å forberede det på livet.

Det hadde kanskje blitt et annet utfall om dere hadde trent litt på selvstendighet, både for barnet og for deg som forelder. 

Anonymkode: 8af43...1c6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du kan si det til sengevæteren i paralellklassen vår som ble mobbet og plaget endeløst etter at dette kom ut på leirskole. I 6 år etterpå gjorde vi (ja jeg også) livet hans grusomt. Etter det aner jeg ikke hva som skjedde. Har googlet han og han er i hvertfall i live. 

Anonymkode: 3e3f9...5bf

Da hadde det hjulpet å ha med mobil på leirskole? Hadde han tisset noe mindre da?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...