AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #21 Skrevet 22. september 2024 DelvisPresley skrev (1 time siden): Noe som dagens ungdommer altfor sjeldent kjenner på. Ikke rart de sliter med livet senere når ubehag er fremmedord. Det finnes noe mellom her. Ungdom må lære seg å tåle å kjenne på ubehag, det bør voksne også. Men samtidig trenger man ikke eksponere seg i hjel for noe som oppleves veldig tøft, det blir bare slitasje og utmattende. Som TS sier har de holdt på med dette lenge. Da kan det være riktig å ta noen skritt tilbake og legge alt stress og press bort, og bare la ungdommen få hvile litt i at det går fint uansett. Så går det seg sannsynligvis til etterhvert. Det er ikke disse ungdommene som får puste litt som gjør at "dagens ungdommer" alt for sjeldent kjenner på ubehag. Det handler mer om de hverdagslige situasjonene vi som foreldre skåner dem for. Igjen, det er ulike ting. Voksne som sliter med angst skal i noen tilfeller på jobb, i andre tilfeller sykmeldes og roe ned. Ungdommer er ikke ensartet gruppe de heller. Anonymkode: 65b8c...6c4 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #22 Skrevet 22. september 2024 Snakk mrd lærer :) Anonymkode: 1a70a...101
AnonymBruker Skrevet 22. september 2024 #23 Skrevet 22. september 2024 Tror alt det styret og stresset dere foreldrene gjør ting til har gjort barnet så engstelig og lite selvstendig jeg! Anonymkode: cd1ad...ebe 8 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #24 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror alt det styret og stresset dere foreldrene gjør ting til har gjort barnet så engstelig og lite selvstendig jeg! Anonymkode: cd1ad...ebe Så din mening er at når barnet vegret seg for å gå alene i bursdag heltfra bhg alder, at barnet nektet å sove borte alene , også hos familie fra rundt 1.klasse, at å være hjemme alene på gården , uten naboer eller søsken var skummelt og trengtes å øves på fra 3.klasse blir til vår skyld ? Mobil fikk hun ikke før i fjor vår. Hun tar den aldri med på rommet her hjemme eller om vi er pp overnatting sammen. Behovet melder seg kun når hun skal overnatte alene Anonymkode: bc9cb...828 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #25 Skrevet 23. september 2024 Hva er så farlig om barna får mobilen på kveldstid? Mine barn fikk dette for kort tid siden. Anonymkode: d0c71...33b
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #26 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hva er så farlig om barna får mobilen på kveldstid? Mine barn fikk dette for kort tid siden. Anonymkode: d0c71...33b Mobilen stjeler all fokus fra ungene. Noen av dem er helt avhengige allerede (ser det godt da jeg har latt mine spille pokemon go på bytur med klassen en gang, enkelte gikk konstant og så på YouTube og enset hverken de andre rundt seg eller den nydelige vårdagen det var. På leirskolen ser man at det blir mye friere og gøyere lek på kveldene når ingen kan flykte inn i mobilen. De leker mørkegjemsel, loker rundt utenfor med lommelykter og skumle historier, spiller kort, koser seg skikkelig. Hadde mobilen vært med hadde minst halvparten valgt å sitte og ta bilder med filter eller se på hjernedøde videoer om kveldene i stedet. Ungene har SÅ godt av det, og mange gruer seg på forhånd. Da er det en god følelse å oppdage at det faktisk er kjekt uten mobilen. Trenger de å ta en telefon hjem fra lærers mobil, så får de det. At lærerne skal samle inn rundt 70 telefoner (vi er så mange elever på vårt trinn) om morgenen for at ungene ikke skal dingle rundt med dem hele dagen, er bare tull, mange elever vil prøve å gjemme den, noen vil bli direkte sinte osv. Barna har SÅ godt av dette. Mine har allerede spurt hundre ganger "men HVA skal vi gjøre på toget uten mobil" osv. Når vi sier at de skal prate sammen, spille kort og lignende så ser de helt sjokkerte ut😆 Til de som sier at ungen til ts skal snike mobilen med seg (med mammas velsignelse) så vil jeg advare om at det er en veldig dårlig ide. Hun vil neppe klare å skjule den for de andre på rommet, ryktene kommer til å gå om at x har med mobilen, det er såå urettferdig, hvorfor får HUN lov, og hvis hun i tillegg faller for fristelsen til å bruke den til noe annet enn å ringe om kveldene (som hun 100 prosent kan gjøre fra lærers telefon) så blir det enda verre. De andre vil kreve at den fjernes da det er urettferdig, eller så må dette forklares for de andre, "x har lov fordi sånn og sånn" og likevel vil mange si "åå jeg og skulle sagt at jeg lengtet hjem, dette er uuurettferdig".. Anonymkode: 23064...6b1 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #27 Skrevet 23. september 2024 Kan eleven sove på naborommet til en av lærerne? Sove på rom med en lærer? Jeg jobber på barneskole og vet at dette har vært tiltak for nervøse barn. Hva skal barnet gjøre med mobilen? Ringe hjem midt på natta? Vil ikke det forstyrre de andre på rommet? Anonymkode: 0e598...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #28 Skrevet 23. september 2024 Er som å lese om min datter. Vi øvet ikke, da det bare ga mere stress, men for i det hele tatt å kunne reise ble det til at jeg tok en ferie uke i nærheten av leirskolen (som var 5 timer unna der vi bor). avtalen var da at hun skulle prøve en natt og så kunne vi reise hjem hvis hun ville det. Det endte med at hun var der hele uken , men det ble dessverre ikke annet enn et stort traume for henne. Hun fikk ringe hjem via lærer hver kveld, men hun sov mer eller mindre ingenting hele uken og ble syk da hun kom hjem. For henne ble det langt fra noen følelse av mestring eller seier. Bare sorgen, og hadde ALDRI tvunget det igjennom igjen. barn er forskjellige, og når du har et forsiktig barn kan hard tvang og press ha motsatt effekt. Forsiktig press og små skritt er viktig, men jeg har etterhvert lært at mitt barn trenger noe annet enn sine søsken og venner- og det er faktisk helt greit!! Hun er ikke «feil» av den grunn, og hun er stor nok til å bli respektert for det hun føler, opplever og trenger ❤️ Trygghet er grunnpilaren i et godt liv, så gi henne den tryggheten hun trenger! Lykke til ts. Og dropp øvingen (og evt leirskolen) hvis det bare gjør henne vondt! Anonymkode: 756e8...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #29 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Snakk med lærer. Eventuelt bare si at ditt barn SKAL ha telefon. Ferdig snakka. Det gjorde vi, lærer orket ikke krangle på det 😂 Anonymkode: 341ad...ecf Så pinlig for barnet å ha slike meg-meg-MEG!-foreldre. Barn liker ikke å føle seg annerledes, du burde gjort mye mer for at barnet ditt innretter seg etter de samme reglene som de andre barna. Anonymkode: 04624...779 10 4
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #30 Skrevet 23. september 2024 Her hadde nå ungdommen det her når de gikk ut for 2 og 3 år sidrn. Og der hadde lærer tlf så de kunne få låne tlf der om kvelden. For å ringe hjem hvis krise. Og fungerer det ikke nei da fikk foresatte beskjed å hente. Vet 2 stk i gruppa til yngste her ble hentet fordi de ikke turte Ser det at det blir vel snart ikke leirskole når en ser hvor ma ge 12-13åringer som aldri har fått være selvstendig og ligge borte. Lærerne sa til oss : mye av selvstendig som barn hadde har blitt borte fordi foreldrene syns de er for små. Klarte ikke legge på senga, klarte ikke å slå på en komfyr for å lage mat, og det at de skulle vaske hytta etter seg, der så de stor forskjell hvem som hadde blitt lært opp til å bidra og hvem som ikke hadde. Og som de sa det har med at foreldre lar barna slippe alt Anonymkode: 05f39...c12 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #31 Skrevet 23. september 2024 Tipper at det går fint, men snakk med lærer om det slik at de er OBS. Har hun noen venninner hun er ekstra nære, som de kan passe på at hun skal være på rom med? Så passer de på at alle skal ha det fint på leir - og de er ofte så slitne når kvelden kommer at de sovner så fort de legger seg. Dere kan bruke tiden frem til leirskole å lære henne mindfullness, som hun kan ta når hun skal legge seg - om hun får mange vanskelige tanker. Anonymkode: 640bc...a31 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #32 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så pinlig for barnet å ha slike meg-meg-MEG!-foreldre. Barn liker ikke å føle seg annerledes, du burde gjort mye mer for at barnet ditt innretter seg etter de samme reglene som de andre barna. Anonymkode: 04624...779 Mer pinlig å dritr i at ungen sliter når det er borte Anonymkode: 1a70a...101
Sefanja Skrevet 23. september 2024 #33 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ca 3mnd til leirskole, og den er heldigvis mobil fri. På dagtid går det helt fint, men ved leggetid kan det bli krise for barnet. Vi har er følsomt barn, som har brukt langt tid på tørre å gjøre ting som være helt alene hjemme i mange timer, gå i bursdag til ukjente alene, sove borte både hos familie og venner alene...det har vært mye tårer og hard jobbing siden 5.klasse -målet har vært å klare å sove borte før leirskolen. Målet ble oppnådd i fjor sommer, men ikke helt uten ubehag. Leggetid har alltid vært en tid hvor barnet har vært sårbar og mindre modig, så når vi er hjemme vet barnet at det kan komme ut fra rommet sitt om det skulle være noe. Sove borte fjerner den muligheten, og da har tlf vært redning for å vite at det er en mulighet der ved behov. Barnet har ofte behov for litt ekstra prat pp senga for å få sortert tanker som svirrer. Leirskole et mobilfri, og vi har siden påsketider snakket jevnlig om det, og vi har også prøvd å legge tlf utilgjengelig på overnattinger etc. Det har blitt mange dårlige netter med lite søvn av det. Vi fortsetter treningen, men vi vet også at tlf ikke alltid blir brukt selv om den en med, det holder å vite at tlf er der Kan vi nevne detter for lærer og ha som mål om e felles løsning, eller får barnet lære the hard way og kanskje oppelve dårlige netter med lite søvn og et dårlig opplevelse av oppholdet. Hva ville KG gjort i denne situasjonen? Anonymkode: bc9cb...828 Jeg har ei niese på samme alder, og jeg veit at de har tenkt mye på hvordan det skal gå på leirskolen. Det du bør gjøre er å snakje med læreren til barnet. Spør om barnet kan få låne mobil av lærer en kveld hvis hen trenger å snakke for å få sove. Dette er ikke så unormalt.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #34 Skrevet 23. september 2024 Før mobiltelefonen kom fantes det også barn med slike utfordringer beskrevet i hovedinnlegget, men de klarte etter en del jobbing å komme seg på overnattinger, delta på leirskoler etc. så hvorfor skal ikke dagens barn klare det? Anonymkode: 77a3d...0d2 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #35 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Snakk med lærer. Eventuelt bare si at ditt barn SKAL ha telefon. Ferdig snakka. Det gjorde vi, lærer orket ikke krangle på det 😂 Anonymkode: 341ad...ecf Å dere er sånne folk. Barnet mitt SKAL HA. Hvordan går det ellers? «Barnet mitt SKAL HA, kun fire i bursdag», Barnet mitt SKAL HA den eller den tingen», «Barnet mitt SKAL HA SKAL HA SKAL HA!» Stakkars lærer. Anonymkode: 91969...5b9 2 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #36 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så pinlig for barnet å ha slike meg-meg-MEG!-foreldre. Barn liker ikke å føle seg annerledes, du burde gjort mye mer for at barnet ditt innretter seg etter de samme reglene som de andre barna. Anonymkode: 04624...779 Tenkte det samme Anonymkode: efebf...8a3 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #37 Skrevet 23. september 2024 Dette går helt fint:) Jeg skal snart på leirskole med min klasse og har avtalt med et par foreldre at barna deres kan ringe fra min mobil om de trenger det. Sniker noen med seg egen mobil og det blir oppdaget blir de faktisk sendt hjem fra leirskolen.. Erfaringsmessig er det svært få som faktisk benytter seg av avtalen om å ringe hjem. Jeg opplever at leirskole er en fin mulighet til å utvikle selvstendighet og de aller fleste takler det helt fint. De få som har ekstra behov for omsorg og tilrettelegging får selvfølgelig også det. Snakk med læreren til barnet ditt i god tid❤️ Anonymkode: 6aed7...da9 2 6
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #38 Skrevet 23. september 2024 Vårt barn benyttet muligheten til å ringe fra lærers telefon 3 av fire kvelder. Hun hadde det helt topp. Anonymkode: e68d3...aed 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #39 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er ca 3mnd til leirskole, og den er heldigvis mobil fri. På dagtid går det helt fint, men ved leggetid kan det bli krise for barnet. Vi har er følsomt barn, som har brukt langt tid på tørre å gjøre ting som være helt alene hjemme i mange timer, gå i bursdag til ukjente alene, sove borte både hos familie og venner alene...det har vært mye tårer og hard jobbing siden 5.klasse -målet har vært å klare å sove borte før leirskolen. Målet ble oppnådd i fjor sommer, men ikke helt uten ubehag. Leggetid har alltid vært en tid hvor barnet har vært sårbar og mindre modig, så når vi er hjemme vet barnet at det kan komme ut fra rommet sitt om det skulle være noe. Sove borte fjerner den muligheten, og da har tlf vært redning for å vite at det er en mulighet der ved behov. Barnet har ofte behov for litt ekstra prat pp senga for å få sortert tanker som svirrer. Leirskole et mobilfri, og vi har siden påsketider snakket jevnlig om det, og vi har også prøvd å legge tlf utilgjengelig på overnattinger etc. Det har blitt mange dårlige netter med lite søvn av det. Vi fortsetter treningen, men vi vet også at tlf ikke alltid blir brukt selv om den en med, det holder å vite at tlf er der Kan vi nevne detter for lærer og ha som mål om e felles løsning, eller får barnet lære the hard way og kanskje oppelve dårlige netter med lite søvn og et dårlig opplevelse av oppholdet. Hva ville KG gjort i denne situasjonen? Anonymkode: bc9cb...828 VI HAR ET FØLSOMT BARN! HERREGUD: På tide å klippe navlestrengen!!!! Anonymkode: 25306...97e 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2024 #40 Skrevet 23. september 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så din mening er at når barnet vegret seg for å gå alene i bursdag heltfra bhg alder,HELT VANLIG at barnet nektet å sove borte alene , også hos familie fra rundt 1.klasse HELT VANLIG at å være hjemme alene på gården , uten naboer eller søsken var skummelt og trengtes å øves på fra 3.klasse blir til vår skyld HELT VANLIG Mobil fikk hun ikke før i fjor vår. Hun tar den aldri med på rommet her hjemme eller om vi er pp overnatting sammen. Behovet melder seg kun når hun skal overnatte alene Anonymkode: 25306...97e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå