Gå til innhold

Mannlig barnehageansatt , redd

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS HER: 

Denne tråden sporet totalt av. I innlegget står det klart og tydelig at dette er en frykt JEG har. Det er på ingen måte en beskyldning ovenfor noen. Hvordan enkelte klarer å dra den dit sliter jeg med å begripe. 

Mange her skriver at jeg lar min egen frykt gå utover barnet. Javel, på hvilken måte? Barnet går fortsatt i barnehagen. Jeg har min fulle rett til å tenke det jeg vil, uten at noen kan arrestere meg for det. Barnet har ingen anelse om hva jeg tenker, eller den ansatte for den del. 

Så hva er problemet her? Jeg ønsket svar fra barnehageansatte ifbm med hverdagen de har. Tips til hvordan håndtere min egen frykt.

Ikke kom her å fortell meg at frykt i forbindelse med barnet sitt er noe sykelig. Absolutt alle oppegående foreldre har frykter, fra stort til smått. Sitter man her som forelder og ikke frykter noe, ja da kan jeg fortelle at DERE har større problemer enn det jeg har. 

Nå er jeg ferdig med denne tråden. Skulle tro halvparten her har en intelligens på linje med et esel. 

Anonymkode: cecb4...f2b

Jeg er førskolelærer og jobbet i mange barnehager..ink mange av de med mannfolk.

Jeg kan si også at på min datters barnehagen jobber der 6 gutter der og det er jeg glad for.

Hva frykter du? At de vil bli tatt på når de skifter bleier? 99 prosent av stedene de skifter bleier har alle innsyn eller at de skifter midt i er rom el.

Pluss det skjer noe hele tiden og når vi skifter bleier så skifter vi på en..ut.. neste etc . ..

Eller hva annet frykter du skjer i barnehagen? En voksen ( gutt eller jente )er aldri alene med barna. Oh selv om 1 barn kom til frokost..er det forsatt andre barn og voksne rundt 

Vil gjerne vite hva de frykt er i barnehagen? Hva du sitter og tenker at mannfolk gjør eller kan gjøre med ditt barn 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei. Jeg er nervøs for situasjonen i barnehagen til barnet mitt. Som barn ble jeg utsatt for overgrep av en mannlig ansatt på skolen i første klasse.  
I barnehagen som datteren min startet i, jobber det en mann. Jeg er livredd. 

Jeg er fullt klar over at jeg ikke kan dra alle under en kam, men på grunn av hendelsen som hendte er dette utrolig vanskelig for meg å akseptere.
Jeg har ved flere anledninger vurdert å ta barnet ut av barnehagen, sykemelde meg og være hjemme. Det går selvfølgelig ikke, men er utrolig fristende. 

hvordan skal jeg klare å overleve dette? Uten å hele tiden tro eller tenke at barnet mitt blir utsatt for noe? 

kan en barnehageansatt si noen oppløftende ord? Er barna noensinne alene med en av de ansatte eller er det alltid folk rundt? 

Hei, barnehageansatt her. 

Aldri opplevd at det har vært noe problem med menn i barnehagen altså, oddsen er svært liten for at slike ting skjer nå til dags. Ganske strenge krav til å jobbe i bhg og vandelen må være bra. 

Anonymkode: 705bd...947

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei. Jeg er nervøs for situasjonen i barnehagen til barnet mitt. Som barn ble jeg utsatt for overgrep av en mannlig ansatt på skolen i første klasse.  
I barnehagen som datteren min startet i, jobber det en mann. Jeg er livredd. 

Jeg er fullt klar over at jeg ikke kan dra alle under en kam, men på grunn av hendelsen som hendte er dette utrolig vanskelig for meg å akseptere.
Jeg har ved flere anledninger vurdert å ta barnet ut av barnehagen, sykemelde meg og være hjemme. Det går selvfølgelig ikke, men er utrolig fristende. 

hvordan skal jeg klare å overleve dette? Uten å hele tiden tro eller tenke at barnet mitt blir utsatt for noe? 

kan en barnehageansatt si noen oppløftende ord? Er barna noensinne alene med en av de ansatte eller er det alltid folk rundt? 

Jeg har også mange dårlige erfaring med menn, men i barnehagen (e) min sønn har gått i så har det kun vært kvinner og det er ikke lov til å låse døren eller noe. Når han starter skolen vil det automatisk være flere menn, men det er ofte etter småskoletrinnet. Jeg har hatt samtaler om grenser og kropp siden han var baby. De barna som er godt informert om tematikken, blir sjeldent ofre for overgrep. Min gutt var 2 år da han kunne alle kroppsdeler og jeg har hele tiden spurt om hans samtykke om jeg skulle smøre han nedentil eller lignende. Han vet at det er ulovlig at voksne leker med barns kroppsdeler. Så tydelig, kort og konkret informasjon tror jeg hjelper mye.

Anonymkode: b35b4...2a3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei jeg er uenig. Jeg mener at menn generelt ikke skulle jobbet med små barn, fordi de er for små til å kunne gi beskjed om seksuelle overgrep. Ja jeg vet at kanskje flertallet ikke forgriper seg når sjansen er til stedet, men  det er tilstrekkelig nok av dem som gjør det. Og hvor finner du pedofile ? Jo på steder der de kommer i kontakt med barn.

Anonymkode: e1795...1fd

Det er kvinner også som forgriper seg på småbarn. Jeg var 2 år da (biologisk) mor forgrep seg på meg i en stellesituasjon

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forstår deg godt, TS.

Selv hadde jeg byttet barnehage.

Anonymkode: 1a44e...5b7

Snakk om å overføre frykten til barnet da. 🤦🏻‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er en unødvendig sjanse å ta. 

For meg iallfall. 

Menn kan jobbe andre steder enn i barnehage.

Seriøst attenhundretallet ringer og vil ha tilbake holdningene sine. Men med det salt hvor skal man sette grensa? Skal man isolere barnet fra skole, fritidsaktiviteter og så videre fordi de jobber menn den der? For å ikke snakke om barnets far. Selv er jeg utsatt for grove seksuelle overgrep fra min far og tror du meg det er ikke bare en far der ute som har gjort dette. Og man må heller ikke glemme at det finnes kvinnelige overgriper også.

Anonymkode: 693ef...f9a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar aldri barnet være alene med menn, nei.

Enkel regel som gjør at overgrep utelukkes.

Er du virkelig så kunnskapsløs? Jeg mener siden du ikke har fått med deg at overgrep også kan bli utført av jevnaldrende og av kvinner.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du jobbe med. Kan forstå frykten gitt det du har opplevd, men det er ikke barnehagens ansvar å trygge deg på sånne ting. Også viktig at du ikke overfører slike traumer til barn, tenker jeg.

Endret av Lava Anne
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, sjekk utformingen av barnehagen deres. Jeg vet at man har tenkt på det, når man bygger barnehager nå til dags. Trist men sant og det er jo også betryggende. Doer, stellerom, alle rom egentlig, har dører med vinduer. Det er ikke plass for en voksen å gjemme seg med et barn. 

Det andre er jo å snakke med barnet ditt om grenser. NRK har en film som hjelper foreldrene å snakke med barna om seksuelle overgrep og kroppsgrenser.

Men når det er sagt, jeg synes det er veldig bra at menn jobber i barnehage! Da jeg først hadde sønnen i barnehagen, og han elsket sin mannlig pedagog, tenkte jeg at det er bra for gutter at det er menn som jobber i barnehagen. Men litt senere, da min datter også begynte i barnehagen, elsket hun også mest av alle sin mannlig pedagog. 😅 Menn leker ofte på en annen måte en kvinner, det er mer fotball, løping, kasting, det er gøy for barna, og ikke minst, er det også veldig bra for arbeidsmiljø i barnehagen. 

Anonymkode: c80b7...bd4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt.

Menn trenger ikke være alene med barna mine for bleieskift, bad osv.

Enkel regel, null problem.

Tenk at en voksen kvinne ikke klarer å tenke litt lenger å forstå at ting ikke er så enkelt. Hvordan har du tenkt at det skal la seg gjennomføre at barnas far aldri skal få være alene med barna sine? For du tror vel ikke oppriktig at overgrepene kun skjer bleieskift og bad

Flertallet er uansett menn.

De får ikke være alene med mine barn.

Ja flertallet er menn, men antallet kvinner er høyere enn det folk vil tro.

https://psykologtidsskriftet.no/fagartikkel/2011/06/ingen-penis-ingen-skade-nar-kvinner-begar-seksuelle-overgrep

«De ser likevel ut til å bli underrapportert – og i større grad bagatellisert.»

https://www.nrk.no/livsstil/voldtektskvinner-er-tabubelagt-1.7667202

«men flere fagpersoner som mener omlag 20 prosent er kvinner. Jeg vil tro det er høye mørketall rundt dette, sier hun»

https://www.stk.uio.no/forskning/nettverk/voldtekt/rannveig_svendby.pdf

«75 oppgitte overgripere var det 23 kvinner, altså rundt 31% kvinnelige overgripere.»

https://www.bt.no/innenriks/i/be5de/tre-overgrepssaker-som-rystet-norge

Alvdalsaken 2003-2007

Saken i Bergen i 2016

Babysaken fra Drammen i 2015 

https://www.kk.no/livet/sa-mange-kvinner-sitter-fengslet-for-seksuelle-forbrytelser/67731182

«Hos Senter for seksuelt misbrukte menn forteller cirka 30 prosent av de som søker hjelp at de hadde en kvinnelig overgriper. Likevel representerer jo disse tallene bare de som faktisk har oppsøkt senteret. Det er mange som ikke bruker hjelpeapparatet, og det gjelder utsatte med mannlige overgripere også, derfor er det vanskelig å si noe om utbredelsen, forklarer hun.»

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jepp. 

Holder alle menn unna mine barn. 

Stakkars barn.

Anonymkode: fd634...942

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Lar aldri barnet være alene med menn, nei.

Enkel regel som gjør at overgrep utelukkes.

Jeg tror du tuller nå

Anonymkode: 5845f...e79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er ikke snakk om en frykt for SFO ansatte, skoleansatte, trenere innenfor fritidsaktiviteter eller lignende. Vi trenger ikke å dra den så langt. 

Barnet er lite. Hun kan ikke snakke, fortelle om sine opplevelser eller gi utrykk for hva som er galt dersom noe er galt.

Det å skulle levere fra seg det kjæreste man har, i timesvis hver dag, i andres hender er jammen ikke lett. Man kjenner ikke de ansatte. Aner ingenting om hvilke verdier de har eller lignende. I praksis er det som å levere barnet til fremmede, noe som er helt unaturlig. 

Jeg synes ikke at frykten jeg har er så malplassert eller tullete som dere skal ha det til.. 

Takk og lov har de fleste voksne mennesker litt mer mellom øra

Den hadde blitt henlagt veldig kjapt. 

Skal du sende inn bekymringsmelding for alle som nekter barna å spise sukker, ikke lar bestemor passe barnet, ikke lar barnet være alene med tante, ikke tør å la barnet klatre i trær fordi det kan ramle ned? 
Barnevernet har viktigere ting å ta seg fore. 

Gratulerer, du har trådens dummeste svar. 

Og dette var tråden dummeste svar? Og angående din påstand om at den bekymringsmeldingen så bør du ikke være så sikker. Om det viser seg at barn vokser opp i et hjem hvor foreldre er syke sine problemer gå ut over barnets ve og vel er barnevernet pliktig til å opprette en sak for å hjelpe denne familien. Og ja om en mor lar sin egen frykt for overgrep dominere så mye at de flytter barn fra barnehage til barnehage, nekter barnet å omgås på arenaer hvor det jobber menn og rett og slett isolerer barnet fullt og holdent fra omverdenen basert på sin egen frykt er dette sykelig adferd som kan påføre barnet stor skade.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er uenig. Jeg mener at menn generelt ikke skulle jobbet med små barn, fordi de er for små til å kunne gi beskjed om seksuelle overgrep. Ja jeg vet at kanskje flertallet ikke forgriper seg når sjansen er til stedet, men  det er tilstrekkelig nok av dem som gjør det. Og hvor finner du pedofile ? Jo på steder der de kommer i kontakt med barn.

Anonymkode: e1795...1fd

At voksne mennesker fortsatt omtaler alle menn som utfører seksuelle overgrep mot barn for pedofile viser bare hvor lite kunnskap man har. Og det at du mener at menn ikke skal jobbe i barnehage fordi der er ikke barnas store nok til å fortelle om de blir utsatt for overgrep viser bare at du faktisk har null og d nada kunnskap om det psykologiske aspektet hos de som blir utsatt for seksuell overgrep. Så et tips er å skaffe seg litt mer kunnskap om et emne før man begynner å skal ha sterke formeninger rundt det. Og for all del det er ingen som tvinger deg eller andre til å sende barna deres i barnehagen og for de ansatte som jobber der så er det jo veldig greit å slippe å måtte forholde seg til slike foreldre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja… for det er jo sånn traumer virker.

nå må du gi deg

Anonymkode: 0486c...521

Jeg har selv vært utsatt for ekstremt grove seksuelle overgrep og mine traumer har dominert og ødelagt mitt liv så jeg har selvsagt valgt å ikke skaffe meg egne barn Men om man velger å å sette barn til verden når man vet at man har store utfordringer i eget liv så har man faktisk et ansvar for å sørge for at man ikke lar egne problemer få dominere barnets hverdag.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som psykolog er lurt. Det er jo bare irrasjonell frykt, noe du sikkert vet, så da trenger du hjelp til å bli kvitt det 

Anonymkode: f35d2...355

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Les artikler fra der barn er blitt seksuelt misbrukt mest. Hvor: barnehage ! 
av hvem: menn. 

Anonymkode: 9eb2c...9e3

Bullshit!

https://www.overgrep.no/aktuelt/2017/hvor-vanlig-er-seksuelle-overgrep-mot-barn/
«Det antas videre at tre av ti seksuelle overgrep mot barn under 18 år begås av familiemedlemmer. Videre antar man at rundt seks av ti overgrep begås av venner eller bekjente av familien, mens langt færre overgrep begås av en fremmed person.»

https://www.bufdir.no/aktuelt/rekordhoyt-antall-brukere-pa-sentrene-mot-incest-og-seksuelle-overgrep

«Flertallet av brukerne var utsatt for overgrep begått av en person de kjente fra før, av et familiemedlem, en partner eller en venn. 13 prosent var utsatt for overgrep fra en ukjent person»

https://www.lydenavnorge.no/p4/nyheter/over-halvparten-av-overgrep-skjer-i-ner-familie/artikkel/885602/

«I mange overgrepssaker er overgriperen i familie eller nær slekt.

Dette gjelder for over halvparten av overgrepsofrene, viser tall Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir, har fått av sentrene mot incest og seksuelle overgrep»

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare konkret på det du spør om. Jeg har arbeidet i flere ulike barnehager med ulik praksis. I forrige barnehagen var vi alene med barna men alle dørene hadde vindu. Både for barna og vår sikkerhet. I den grad at man ikke skal kunne bli beskyldt for ting og for barna som skal være trygge. Så jeg tenker du må se hvordan barnehagen er utformet og snakke med dem om deres praksis. 

Alle ansatte i barnehager må levere politiattest men dette er selvfølgelig ikke noen 100 prosent sikkerhet. Men det viser ihvertfall at personene som er ansatt ikke har vært borti lovbrudd innenfor området før.

Utenom det, jeg har kun gode ord å si om de mannlige kollegaene jeg har hatt. De har hatt stor påvirkning på hvordan det er i barnegruppa. Menn leker og oppfører seg på en annen måte og barna elsker å ha menn i barnehagen. 

Anonymkode: 0f568...18d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...