AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #41 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så bra PPT er koblet på. Regner med de innhenter vurderinger fra skole. Lykke til! Det vil gå bra men det er nok utrolig sårt og vanskelig å stå i, med usikkerhet og uenighet. Håper dere finner riktig diagnose(r) så gutten får _riktig_ hjelp😊 Anonymkode: 7a128...468 Tusen tusen takk!! Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #42 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Takk for svar. De skal kartlegge adl ?) ferdigheter også vet jeg. Hva han får til i hverdagen etc…. spørsmål vi skal svare på. De sa til oss at Bup setter diagnoser ?!? Anonymkode: e26e9...451 Det er mulig det er ulikt fra fylke til fylke. I Oslo ville i hvert fall et barn som utredes for PU blitt henvist til barnehabiliteringen. Det finnes også andre muligheter enn barnehab, men det er det vanligste. Høres ut som de skal gå litt bredere enn bare WISC, da. Om man har veldig gode ADL ferdigheter og gode språklige ferdigheter vil jo det indikere at resultatet fra WISC ikke er valid. Anonymkode: ae66a...a2c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #43 Skrevet 15. september 2024 20 minutt på Wisc er svært kort tid. Tar for gitt at testleder tar det med i beregningen, og vet at mange andre elementer enn reine "evner" medvirker til et resultat. De bør vurdere gyldigheten grundig her. De setter uansett ikke diagnoser kun basert på Wisc. Anonymkode: 0c55e...5fb
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #44 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): 20 minutt på Wisc er svært kort tid. Tar for gitt at testleder tar det med i beregningen, og vet at mange andre elementer enn reine "evner" medvirker til et resultat. De bør vurdere gyldigheten grundig her. De setter uansett ikke diagnoser kun basert på Wisc. Anonymkode: 0c55e...5fb Dessuten tar man jo ikke testen dersom det ikke er noe annet i forkant av testen som tyder på at her kan det være noe med barnet som gjør at man bør teste. Så den baserer seg jo på andre ting i hverdagslivet også. Anonymkode: 9a6e5...a28
Piggsopp Skrevet 15. september 2024 #45 Skrevet 15. september 2024 Det høres rart ut at gutten har gått på skolen i 10 år uten at noen skulle ha merket at han er moderat psykisk utviklingshemmet. Vet at med lett PU kan det være litt skjult, men moderat er veldig merkbart. Kan han lese og skrive? Fungerer han sosialt med jevnaldrende? Tar han vare på egen hygiene? Les litt på denne siden, her står det mye om utviklingshemming: https://www.statped.no/utviklingshemming/hva-er-utviklingshemming/?depth=0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #46 Skrevet 15. september 2024 Piggsopp skrev (1 minutt siden): Det høres rart ut at gutten har gått på skolen i 10 år uten at noen skulle ha merket at han er moderat psykisk utviklingshemmet. Vet at med lett PU kan det være litt skjult, men moderat er veldig merkbart. Kan han lese og skrive? Fungerer han sosialt med jevnaldrende? Tar han vare på egen hygiene? Les litt på denne siden, her står det mye om utviklingshemming: https://www.statped.no/utviklingshemming/hva-er-utviklingshemming/?depth=0 Han er 10 år… nettopp begynt i 5. klasse … Han kan lese og skrive,- men er svak. Ok matte ferdigheter.. Han er mye sterkere muntlig. Husker fakta veldig godt. Har ikke lyst til å utlevere han helt her… mange kjente her inne 😉😉 Men han fungerer jevnt over greit, men noen utfordringer både faglig og sosialt .. men lærer sier at klarer seg bra i klasserommet. Er ofte med på ballspill og slåball friminuttene vet jeg. Takk for linken😉 Skal ta en titt. Anonymkode: e26e9...451 2
Piggsopp Skrevet 15. september 2024 #47 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han er 10 år… nettopp begynt i 5. klasse … Han kan lese og skrive,- men er svak. Ok matte ferdigheter.. Han er mye sterkere muntlig. Husker fakta veldig godt. Har ikke lyst til å utlevere han helt her… mange kjente her inne 😉😉 Men han fungerer jevnt over greit, men noen utfordringer både faglig og sosialt .. men lærer sier at klarer seg bra i klasserommet. Er ofte med på ballspill og slåball friminuttene vet jeg. Takk for linken😉 Skal ta en titt. Anonymkode: e26e9...451 Ok, skjønner. Normalt sett er det vel slik at de med moderat PU ikke lærer seg å lese og skrive uten mye spesialpedagogisk oppfølging. Jeg er ikke spesialpedagog, men har møtt flere barn med lett PU i skolen. Og selv med dem merker man at de ikke henger helt med i det faglige, og er ofte sent ute med lesing. Så ville jo tro at det skulle vært veldig merkbart om din sønn hadde moderat PU.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #48 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er 10 år… nettopp begynt i 5. klasse … Han kan lese og skrive,- men er svak. Ok matte ferdigheter.. Han er mye sterkere muntlig. Husker fakta veldig godt. Har ikke lyst til å utlevere han helt her… mange kjente her inne 😉😉 Men han fungerer jevnt over greit, men noen utfordringer både faglig og sosialt .. men lærer sier at klarer seg bra i klasserommet. Er ofte med på ballspill og slåball friminuttene vet jeg. Takk for linken😉 Skal ta en titt. Anonymkode: e26e9...451 En gutt jeg kjenner, samme alder og klassetrinn som din, er under utredning. Har ADHD, dysleksi, ikke fått noen PU diagnose men jeg blir ikke overrasket om den kommer. Leser og skriver, men dårlig. Dårlig språk. Dårlig personlig hygiene, må følges opp ekstra der. Foreldrene ser ham nok som mer fungerende enn andre rundt ham gjør. At din er ok i matte og ok muntlig høres jo ut som han vil score høyere på en IQ test enn gutten jeg kjenner, som altså (i hvert fall foreløbig), ikke har PU. Anonymkode: ce6eb...466
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #49 Skrevet 15. september 2024 Sønnen min på 13 tok WISC i slutten av 6.trinn(har nå akkurat begynt i 8.trinn), og vi var også redd for at han skulle få en dårlig testscore. Han fikk jo også en dårlig totalscore, men resultatene i de ulike deltestene var såpass varierende, at totalscoren ikke ga ett godt bilde av evnene hans. I en telefonsamtale med hun fra PPT som tok testen, bekreftet hun også at han har et normalt evnenivå. Vi ble heller ikke henvist videre til BUP for videre diagnostisering. Han fikk imidlertid vedtak om spesialundervisning i arbeidsprosess, men har samme faglige kompetansemål som resten av klassen, har ingen fritak fra nasjonale prøver, og fungerer bra når han jobber med noe han synes er interessant. Jeg synes dere burde gjøre alt for å unngå utviklingshemmingsdiagnosen. Den fører til et voksenliv i hjelpeapparatet med støttekontaker, individuell plan, omsorgsbolig, trygd osv. Ja, han vil kanskje få en del hjelp, men heller aldri få mulighetene som alle andre til å ta sertifikatet, få barn, styre egen økonomi, studere og få seg en jobb osv. Hvis han fungerer som andre 10-åringer, slik det høres ut fra hva du beskriver, så vil et PU-diagnose føre mer vondt enn godt med seg. Anonymkode: b203d...731 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #50 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sønnen min på 13 tok WISC i slutten av 6.trinn(har nå akkurat begynt i 8.trinn), og vi var også redd for at han skulle få en dårlig testscore. Han fikk jo også en dårlig totalscore, men resultatene i de ulike deltestene var såpass varierende, at totalscoren ikke ga ett godt bilde av evnene hans. I en telefonsamtale med hun fra PPT som tok testen, bekreftet hun også at han har et normalt evnenivå. Vi ble heller ikke henvist videre til BUP for videre diagnostisering. Han fikk imidlertid vedtak om spesialundervisning i arbeidsprosess, men har samme faglige kompetansemål som resten av klassen, har ingen fritak fra nasjonale prøver, og fungerer bra når han jobber med noe han synes er interessant. Jeg synes dere burde gjøre alt for å unngå utviklingshemmingsdiagnosen. Den fører til et voksenliv i hjelpeapparatet med støttekontaker, individuell plan, omsorgsbolig, trygd osv. Ja, han vil kanskje få en del hjelp, men heller aldri få mulighetene som alle andre til å ta sertifikatet, få barn, styre egen økonomi, studere og få seg en jobb osv. Hvis han fungerer som andre 10-åringer, slik det høres ut fra hva du beskriver, så vil et PU-diagnose føre mer vondt enn godt med seg. Anonymkode: b203d...731 Tusen takk for det du skriver !! Jeg må følge magefølelsen min…. Og gjøre alt for å unngå diagnosen … Han har allerede vedtak fra PPT så han er godt ivaretatt på skolen. Anonymkode: e26e9...451 1
Sefanja Skrevet 15. september 2024 #51 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 13.56): Fikk beskjed om at det er karantene på tre år!!! Er også bekymret for at en slik test aldri vil fange opp hans faktiske evner pg forståelse. Han har så mye stress i seg at det påvirker hele hans fungering. Magefølelsen min sier at de som sitter på andre siden av bordet kun jakter en disgnose som kan forklare. Jeg vet det er så innmari mye annen som ligger og forstyrrer i bakgrunnen. Det har vært « mye med han « opp gjennom, men ingen har funnet ut hva. Akkurat som denne testen fikk de å få alle brikkene på plass…… Men som mamma så er det noe som skurrer. Alt han får med seg, husker, forstår …. Men en uro, stress, kaos, behov for kontroll osv… gjør at det blir innmari vanskelig å være han. Vi har ikke noe valg. Bup var fast bestemt på å sette diagnosen. Så får vi bare støtte, følge opp og hjelpe han på veien så godt vi bare kan!! Han gjorde det best på en quiz de hadde i klassen ( samfunnsfag)….. en stor opptur og mestringsfølelse for han. Bup sa at en med denne diagnosen fint kunne klare, siden der var alternativer å velge i quizen…. Så der parkerte hun egentlig alt!! Jeg sa også at han har et enormt repertoar av engelske ord. Ord han lærte for flere år tilbake sitter som støpt. Det var visst også vanlig… samt god stedsans osv… Anonymkode: e26e9...451 Jeg har lest at mange som tok slike evnetester på 90- tallet, og tok nye i voksen alder viser seg å ikke lengre oppfyllf kriterier. Moderat uh er vel i området 40-60 i IQ. IQ er ikke like konstant som man trodde på 1900- tallet, og ADHD/ stress som du beskriver kan også spille inn. Om det viser seg at testen er riktig nå, kan det også føre til at han får flere timer individuell opplæring på skolen. Bup er der for å hjelpe, men samtidig vil de jo sette diagnose. Grunnen til det er at kommunen får mellom 4 og 5 G i året til ekstra spesialpedagoger på skolene. Håper uavhengig av hva du føler og tenker nå, at sønnen din kommer bedre ut av dette. Alle dine følelser rundt det er også helt normale, og bunner antagelig i en bekymring for hans fremtid. Aldri tro at hans verdi er basert på eventuelle diagnoser
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #52 Skrevet 15. september 2024 Står litt om.de ulike gradene bl.a. her https://naku.no/kunnskapsbanken/diagnose-psykisk-utviklingshemming-icd-10 Anonymkode: 1cdfb...2cc
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #53 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 13.56): Fikk beskjed om at det er karantene på tre år!!! Er også bekymret for at en slik test aldri vil fange opp hans faktiske evner pg forståelse. Han har så mye stress i seg at det påvirker hele hans fungering. Magefølelsen min sier at de som sitter på andre siden av bordet kun jakter en disgnose som kan forklare. Jeg vet det er så innmari mye annen som ligger og forstyrrer i bakgrunnen. Det har vært « mye med han « opp gjennom, men ingen har funnet ut hva. Akkurat som denne testen fikk de å få alle brikkene på plass…… Men som mamma så er det noe som skurrer. Alt han får med seg, husker, forstår …. Men en uro, stress, kaos, behov for kontroll osv… gjør at det blir innmari vanskelig å være han. Vi har ikke noe valg. Bup var fast bestemt på å sette diagnosen. Så får vi bare støtte, følge opp og hjelpe han på veien så godt vi bare kan!! Han gjorde det best på en quiz de hadde i klassen ( samfunnsfag)….. en stor opptur og mestringsfølelse for han. Bup sa at en med denne diagnosen fint kunne klare, siden der var alternativer å velge i quizen…. Så der parkerte hun egentlig alt!! Jeg sa også at han har et enormt repertoar av engelske ord. Ord han lærte for flere år tilbake sitter som støpt. Det var visst også vanlig… samt god stedsans osv… Anonymkode: e26e9...451 Min sønn ble utredet hos habiliteringstjenesten det tok 1 år. 20 min er jo ikke noe.. Be om ny utredning. Anonymkode: 4dc3b...c96
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #54 Skrevet 16. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min sønn ble utredet hos habiliteringstjenesten det tok 1 år. 20 min er jo ikke noe.. Be om ny utredning. Anonymkode: 4dc3b...c96 Min sønn fikk forresten diagnosen lett pu. Anonymkode: 4dc3b...c96
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #55 Skrevet 16. september 2024 Jeg forstår ikke helt hvorfor du lot sønnen din gå igjennom denne testen om du ikke tror han har utviklingshemning? Sånne diagnoser er kjempevanskelige å få fjernet i ettertid. Det har vært i media flere ganger om folk som har blitt feildiagnostisert med psykisk utviklingshemming. Til tross for gode karakterer etc, nekter de som satt diagnosen å innse at denne kan ha blitt satt feil. Sånne diagnoser kan føre til en del stigmatisering. Dessverre tror man alt for mye på slike diagnoseverktøy i dag. Til tross for at jeg ikke tviler på de tingene du nevner, som absolutt kan ha vært med på å gi dårligere resultat. Det er jo folk som har blitt fratatt barna sine igjennom barnevernet blant annet fordi de ble feildiagnostisert med utviklingshemming som barn. Hadde selv gjort alt for å holde barnet mitt unna lignende og psykiatriske diagnoser. Anonymkode: 7b1d7...f60
AnonymBruker Skrevet 16. september 2024 #56 Skrevet 16. september 2024 Det er umulig for oss å si noe om testen stemmer eller ikke og ingen her har møtt ditt barn, men som en som har jobbet med nettopp dette vil jeg si at foreldre ikke nødvendigvis er de beste til å bedømme egne barns evner. Vi vil så gjerne tro vårt beste om barna våre og fokuserer jo på det positive og ikke det negative. Du sier at både dere og skolen stiller dere uforstående til diagnosen og da blir det naturlig å spørre hvorfor dere tok denne testen i det hele tatt? Man tester ikke barn uten at det foreligger vansker på skole og/eller hjemme og hvor skole og/eller foreldre ønsker utredning. Det er ofte skolen som mistenker det først fordi de ser barnet i en annen setting enn foreldrene ser hjemme. Kanskje har du tolket det skolen forteller deg i overkant positivt? Husk at de er pålagt å fokusere på det som er positivt i utviklingssamtalene. Det er vanskelig å formidle at et barn trenger utredning og er faglig svak samtidig som man skal si mest mulig positivt og tone ned det negative. Kanskje kan det ha virket for deg som om sønnen din har færre utfordringer enn han har. Jeg ville bedt om et møte med lærer, uten sønnen din til stede. Til slutt vil jeg bare si at diagnoser er i motsetning til hva enkelte her ser ut til å tro ikke hugget i stein og om man ikke oppfyller kriteriene ved en senere anledning fjernes den. Fram til da tror jeg du kommer lenger ved å ta i mot hjelp og støtte med glede (du nevner selv flere punkter hvor sønnen din har utfordringer, han vil sannsynligvis dra nytte av ekstra hjelp) og heller be om en ny test på et senere tidspunkt. Anonymkode: 9a1cf...690
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå