AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #1 Skrevet 14. september 2024 Er det noen her som ønsker å fortelle litt om barnet sitt, som har diagnosen moderat utviklingshemming? Tenker på ferdigheter, kunnskap, kommunikasjon, adferd, sosialt etc. Barnet mitt har nettopp tatt en wisc test og resultatene var nedslående. Han lå i omr som tilsvarer denne diagnosen. Både lærer og vi foreldre får det ikke til å stemme, og vi er selvsagt redde for å få en diagnose som er helt feil- basert på en test som varte 20 min( han stresset nok mye, og var ferdig en time før tiden) . Vi fikk noen eks på spørsmål han fikk…. Forklare ord og gjenta etter ….. Osv. Han svarte spontant riktig da jeg spurte han om det samme her hjemme! Han får allerede støtte og hjelp på skole og har assistent ( har adhd). På forhånd - takk for svar🙏 Anonymkode: e26e9...451 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #2 Skrevet 14. september 2024 Glemte å si at barnet er 10 år! TS Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #3 Skrevet 14. september 2024 vil spørre, på hvilken måte dette gir konsekvenser annet enn tettere oppfølging og flere rettigheter? Ting tar tid og en sikker diagnose vil uansett komme. Han er sikkert ikke ferdig utredet. Be om ny utredning etter en tid. Anonymkode: c9c05...a68
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #4 Skrevet 14. september 2024 Det skal vel mer til en denne ene testen for å få diagnosen håper jeg? I så fall vil det jo avdekkes om det ikke er riktig diagnose. Uansett, kan dere ikke be om å få ta testen en gang til? Hvis dere mistenker at barnet var stresset. Anonymkode: 0ac5a...d22 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #5 Skrevet 14. september 2024 Husk at uansett hva testene viser så er gutten den samme. Har dere ressurser til å gi han støtte og mestringsfølelse så er han på god vei i utviklingen til å få ut potensialet sitt. Han er bare 10 år, og dere kan ta nye tester senere om dere mener han scorer bedre enn hva den første testen viste. Han er ikke diagnosen sin, men den gode gutten dere kjenner + noen behov for støtte og ekstra omsorg i forskjellige situasjoner . Anonymkode: c6820...265 3 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #6 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): vil spørre, på hvilken måte dette gir konsekvenser annet enn tettere oppfølging og flere rettigheter? Ting tar tid og en sikker diagnose vil uansett komme. Han er sikkert ikke ferdig utredet. Be om ny utredning etter en tid. Anonymkode: c9c05...a68 Jo, det er bare flott med tett oppfølging og flere rettigheter. Jeg er bare nysgjerrig på hvilke utfordringer andre barn med denne diagnosen har😉 Jeg er kun bekymret for hvilke begrensinger denne diagnosen kan gi inn i ungdomsårene …. Dersom det viser seg å være feil. Det er sikkert bare dumme tanker…. Men de kommer😊😊 Han blir allerede tett fulgt opp👍 TS Anonymkode: e26e9...451 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #7 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk at uansett hva testene viser så er gutten den samme. Har dere ressurser til å gi han støtte og mestringsfølelse så er han på god vei i utviklingen til å få ut potensialet sitt. Han er bare 10 år, og dere kan ta nye tester senere om dere mener han scorer bedre enn hva den første testen viste. Han er ikke diagnosen sin, men den gode gutten dere kjenner + noen behov for støtte og ekstra omsorg i forskjellige situasjoner . Anonymkode: c6820...265 Åh … takk🙏🙏 TS Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #8 Skrevet 14. september 2024 Jeg ville nok ha spurt om å få en ny test eller blitt utredet grundigere. Det bør ikke være nok med en test for å si noe om barnet har en diagnose (faktorer som stress kan påvirke resultatene, dermed må man heller se det ut ifra helheten og andre faktorer som (f.eks informasjon fra foreldre, skole etc). Testen er i grunn kun et øyeblikksbilde. Jeg ble utredet for autisme på DPS for 1-2 år siden, og intervjuet og testen gjorde at det ble vanskelig å konkludere. Resultatet spriket veldig. Så jeg ble sendt til en nevropsykolog privat og han konkluderte med at jeg ikke hadde autisme. Han sa også at han så at jeg ikke hadde de typiske «særtrekkene» som barn med autisme har. Men jeg har en annen utviklingsforstyrrelse, der jeg har vært litt treg på enkelte ferdighetsområder. Jeg har mer tro på dynamisk kartlegging (der man ser på hva barnet kan, og det som kan hjelpe barnet videre) enn systematisk kartlegging (ser etter defekter/det barnet mangler eller ikke kan). Er under utdanning for å bli spesped🤪 Anonymkode: 5b70d...08d 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #9 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville nok ha spurt om å få en ny test eller blitt utredet grundigere. Det bør ikke være nok med en test for å si noe om barnet har en diagnose (faktorer som stress kan påvirke resultatene, dermed må man heller se det ut ifra helheten og andre faktorer som (f.eks informasjon fra foreldre, skole etc). Testen er i grunn kun et øyeblikksbilde. Jeg ble utredet for autisme på DPS for 1-2 år siden, og intervjuet og testen gjorde at det ble vanskelig å konkludere. Resultatet spriket veldig. Så jeg ble sendt til en nevropsykolog privat og han konkluderte med at jeg ikke hadde autisme. Han sa også at han så at jeg ikke hadde de typiske «særtrekkene» som barn med autisme har. Men jeg har en annen utviklingsforstyrrelse, der jeg har vært litt treg på enkelte ferdighetsområder. Jeg har mer tro på dynamisk kartlegging (der man ser på hva barnet kan, og det som kan hjelpe barnet videre) enn systematisk kartlegging (ser etter defekter/det barnet mangler eller ikke kan). Er under utdanning for å bli spesped🤪 Anonymkode: 5b70d...08d Dynamisk testing 🙏🙏 Takk….. det ordet jeg lette etter. Opplever at en standardisert test ikke får frem noe av styrkene til barnet vårt. Masse lykke til med utdanningen din!! Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #10 Skrevet 14. september 2024 Ta en ny test om et år, klart det slår ut om han er stressa og redd. Kjenner ei med diagnosen på samme alder, hun sliter veldig på skolen, både faglig og sosialt, har alltid virker utrygg, mye trass, kommer aldri inn i leken. Anonymkode: 0b6ae...df1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #11 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta en ny test om et år, klart det slår ut om han er stressa og redd. Kjenner ei med diagnosen på samme alder, hun sliter veldig på skolen, både faglig og sosialt, har alltid virker utrygg, mye trass, kommer aldri inn i leken. Anonymkode: 0b6ae...df1 Fikk beskjed om at det er karantene på tre år!!! Er også bekymret for at en slik test aldri vil fange opp hans faktiske evner pg forståelse. Han har så mye stress i seg at det påvirker hele hans fungering. Magefølelsen min sier at de som sitter på andre siden av bordet kun jakter en disgnose som kan forklare. Jeg vet det er så innmari mye annen som ligger og forstyrrer i bakgrunnen. Det har vært « mye med han « opp gjennom, men ingen har funnet ut hva. Akkurat som denne testen fikk de å få alle brikkene på plass…… Men som mamma så er det noe som skurrer. Alt han får med seg, husker, forstår …. Men en uro, stress, kaos, behov for kontroll osv… gjør at det blir innmari vanskelig å være han. Vi har ikke noe valg. Bup var fast bestemt på å sette diagnosen. Så får vi bare støtte, følge opp og hjelpe han på veien så godt vi bare kan!! Han gjorde det best på en quiz de hadde i klassen ( samfunnsfag)….. en stor opptur og mestringsfølelse for han. Bup sa at en med denne diagnosen fint kunne klare, siden der var alternativer å velge i quizen…. Så der parkerte hun egentlig alt!! Jeg sa også at han har et enormt repertoar av engelske ord. Ord han lærte for flere år tilbake sitter som støpt. Det var visst også vanlig… samt god stedsans osv… Anonymkode: e26e9...451 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #12 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det noen her som ønsker å fortelle litt om barnet sitt, som har diagnosen moderat utviklingshemming? Tenker på ferdigheter, kunnskap, kommunikasjon, adferd, sosialt etc. Barnet mitt har nettopp tatt en wisc test og resultatene var nedslående. Han lå i omr som tilsvarer denne diagnosen. Både lærer og vi foreldre får det ikke til å stemme, og vi er selvsagt redde for å få en diagnose som er helt feil- basert på en test som varte 20 min( han stresset nok mye, og var ferdig en time før tiden) . Vi fikk noen eks på spørsmål han fikk…. Forklare ord og gjenta etter ….. Osv. Han svarte spontant riktig da jeg spurte han om det samme her hjemme! Han får allerede støtte og hjelp på skole og har assistent ( har adhd). På forhånd - takk for svar🙏 Anonymkode: e26e9...451 En evnetest skal aldri tolkes alene, og må sees i sammenheng med annen informasjon. Barnet kan være preget av testsituasjonen (den bør også beskrives i testrapporten), og hvis lærer kan fortelle at barnet fint kan forklare disse ordene til vanlig, og dere ikke opplever at barnet strever med å forstå og produsere språk, bør det være med i vurderingen. Det at testen tok bare 20 min, kan tyde på at barnet strevde en del, da hver enkelt deltest avsluttes tidligere jo mindre barnet klarer. En PU-diagnose krever lav skåre på en evnetester, men lav skåre på en test, etniske tilstrekkelig for diagnosen. Anonymkode: 630f9...712 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #13 Skrevet 14. september 2024 Beklager feil: lav skåre på en test, er IKKE tilstrekkelig for diagnosen. Anonymkode: 630f9...712
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #14 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager feil: lav skåre på en test, er IKKE tilstrekkelig for diagnosen. Anonymkode: 630f9...712 Takk for svar. De har annen info også, men den er 4 år gammel 🙈 Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #15 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta en ny test om et år, klart det slår ut om han er stressa og redd. Kjenner ei med diagnosen på samme alder, hun sliter veldig på skolen, både faglig og sosialt, har alltid virker utrygg, mye trass, kommer aldri inn i leken. Anonymkode: 0b6ae...df1 Takk for svar. Vet du hvordan hun er i kommunikasjon ?? Anonymkode: e26e9...451
fru Alving Skrevet 14. september 2024 #16 Skrevet 14. september 2024 Jeg tror som andre at stress og uro kan forkludre slike testsvar. Det er jo litt som eksamen, noen er gode i slike situasjoner og får veldig god uttelling og andre er ikke eksamens-mennesker, men kan kanskje vel så mye egentlig. Hvorfor har gutten så mye indre uro og stress, det vel kanskje her du skal forsøke og finne ut hva som kan hjelpe ham. Det er kanskje derfor han trenger hjelp og tilrettelegging.
Paneera Skrevet 14. september 2024 #17 Skrevet 14. september 2024 Altså, man merker jo om barnet er psykisk utviklingshemmet eller ikke, så hvis du ikke kjenner igjen barnet i diagnosen, så ville jeg vært veldig skeptisk. Det er en stigmatiserende diagnose å få, så ville absolutt ikke vært åpen om den hvis du mener den er feil. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #18 Skrevet 14. september 2024 fru Alving skrev (30 minutter siden): Jeg tror som andre at stress og uro kan forkludre slike testsvar. Det er jo litt som eksamen, noen er gode i slike situasjoner og får veldig god uttelling og andre er ikke eksamens-mennesker, men kan kanskje vel så mye egentlig. Hvorfor har gutten så mye indre uro og stress, det vel kanskje her du skal forsøke og finne ut hva som kan hjelpe ham. Det er kanskje derfor han trenger hjelp og tilrettelegging. Dette har jeg nesten lyst til å ta med tilbake til Bup. Han får jo behandling nå hos fysio mm som kan løse opp i spenninger etc. Det er også litt traumer som sitter i kroppen hans. Anonymkode: e26e9...451
Paneera Skrevet 14. september 2024 #19 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette har jeg nesten lyst til å ta med tilbake til Bup. Han får jo behandling nå hos fysio mm som kan løse opp i spenninger etc. Det er også litt traumer som sitter i kroppen hans. Anonymkode: e26e9...451 Virker som BUP er like inkompetente som før, ved å fortsette å feildiagnostisert traumeutsatte med utviklingsforstyrrelser/ utviklingshemminger … Har de ikke utredet for traume? 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #20 Skrevet 14. september 2024 Paneera skrev (13 minutter siden): Altså, man merker jo om barnet er psykisk utviklingshemmet eller ikke, så hvis du ikke kjenner igjen barnet i diagnosen, så ville jeg vært veldig skeptisk. Det er en stigmatiserende diagnose å få, så ville absolutt ikke vært åpen om den hvis du mener den er feil. Det er akkurat det!! For meg er han så langt unna de barna jeg vet om som har en slik diagnose. Derfor er jeg spent på å høre om det er noen som fungerer som mitt barn som faktisk har fått denne diagnosen ….. Har nesten lyst til å hoppe ut av hele Bup. Men de forventer at vi blir med videre …. Til diagnosen er satt🙈🙈 TS Anonymkode: e26e9...451
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå