AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #21 Skrevet 14. september 2024 Paneera skrev (2 minutter siden): Virker som BUP er like inkompetente som før, ved å fortsette å feildiagnostisert traumeutsatte med utviklingsforstyrrelser/ utviklingshemminger … Har de ikke utredet for traume? De vil ikke høre på oss…. At det er ting som ligger bak!! De ser kun det de ser…. Og er mestere til å snakke oss i seng med deres faglige tyngde!! presiserer ofte hvor lang utdannelse de har for å kunne gjennomføre en slik test, hvor lenge de har jobbet og hvor mange barn de har sett osv… så vi har ikke noe å stille opp med føler jeg. Selv om jeg sitter med en god del kompentanse selv… parkerer de meg tverdt!! Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #22 Skrevet 14. september 2024 Det er ingen som vil sette en utviklingshemming-diagnose kun basert på en evnetest. De samler alltid inn annen informasjon, og gjør helst noen strukturerte intervjuer/spørreskjema med dere og skolen. Om han skårer lavt på wisc, men alt annet tilsier at han fungerer bedre i hverdagen og skolefaglig enn resultatet på denne testen skulle tilsi, vil han mest sannsynlig ikke få diagnosen som typisk samsvarer med fullskala-iq på testen. På den annen side, vet jeg en del foreldre til barn med utviklingshemming strever med å godta en slik diagnose når den settes. Det er vondt å ta innover seg, og mange klarer ikke å se objektivt hvor mye barnet faktisk strever fordi de er så tett på og så vant til hvordan barnet er. Jeg tenker utgangspunktet bør være å høre på BUP, men klart de kan ta feil også. Men ikke uten videre anta at de tar feil, det kan være de ser ting dere som foreldre er litt blinde for. Men å sette en utviklingshemming basert på Wisc alene er altså ikke god praksis (og det vil overraske meg om noen gjør det). Anonymkode: 035d1...929 7 1
Paneera Skrevet 14. september 2024 #23 Skrevet 14. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De vil ikke høre på oss…. At det er ting som ligger bak!! De ser kun det de ser…. Og er mestere til å snakke oss i seng med deres faglige tyngde!! presiserer ofte hvor lang utdannelse de har for å kunne gjennomføre en slik test, hvor lenge de har jobbet og hvor mange barn de har sett osv… så vi har ikke noe å stille opp med føler jeg. Selv om jeg sitter med en god del kompentanse selv… parkerer de meg tverdt!! Anonymkode: e26e9...451 Meld dere ut av hele BUP FØR diagnosen blir satt, og oppsøk heller en privat behandler hvis dere har råd. Feildiagnostisering kan få alvorlige konsekvenser for guttens liv.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2024 #24 Skrevet 14. september 2024 Paneera skrev (1 time siden): Meld dere ut av hele BUP FØR diagnosen blir satt, og oppsøk heller en privat behandler hvis dere har råd. Feildiagnostisering kan få alvorlige konsekvenser for guttens liv. Skal ta en god prat med kontaktlærer, og koble på PPT, og høre om vi kan ha et møte. Kan man hoppe av et behandlingsløp tro….. Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #25 Skrevet 15. september 2024 Det ble forklart at min bror med moderat psykisk utviklingshemming er på 6 års stadiet uansett hvor gammel han blir. Når han fyller 12 år er han som en 6 åring men med 12 års livserfaring. Når han er 24 år er han som en 6 åring med 24 års livserfaring. Det ble forklart at han kan alt hva en kan forvente at en 6 åring kan. Pluss livserfaring. Og hva kan en 6 åring? Kan hn skjenke i et glass med melk uten å søle? Kan hn kneppe knapper? Ligner språket på de voksnes språk? Forstår hn andres følelser? Kan hn formidle egne følelser? Kn hn gå til skolen alene? Kan hn skrive navnet sitt? Kan hn lese, regne, engelsk? Det forventes at hn ikke bruker bleie på dagtid og at hn kan kle på seg selv. Anonymkode: b5323...417
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #26 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ble forklart at min bror med moderat psykisk utviklingshemming er på 6 års stadiet uansett hvor gammel han blir. Når han fyller 12 år er han som en 6 åring men med 12 års livserfaring. Når han er 24 år er han som en 6 åring med 24 års livserfaring. Det ble forklart at han kan alt hva en kan forvente at en 6 åring kan. Pluss livserfaring. Og hva kan en 6 åring? Kan hn skjenke i et glass med melk uten å søle? Kan hn kneppe knapper? Ligner språket på de voksnes språk? Forstår hn andres følelser? Kan hn formidle egne følelser? Kn hn gå til skolen alene? Kan hn skrive navnet sitt? Kan hn lese, regne, engelsk? Det forventes at hn ikke bruker bleie på dagtid og at hn kan kle på seg selv. Anonymkode: b5323...417 Takk for svar !! Anonymkode: e26e9...451
fru Alving Skrevet 15. september 2024 #27 Skrevet 15. september 2024 Kjenner en familie hvor datteren fikk et sånt testsvar. Jenta har en del andre ting ved seg, som adhd og manglende konsekvens og impulskontroll. har også vokst opp i en familie med litt utfordringer blant annet en fraværende far og mor som har en del egne ting. Her var mor kritisk til dette resultatet vet jeg, jenta er i vanlig skole og fungerer fint sosialt men havner lett sammen med urokråkene.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #28 Skrevet 15. september 2024 fru Alving skrev (34 minutter siden): Kjenner en familie hvor datteren fikk et sånt testsvar. Jenta har en del andre ting ved seg, som adhd og manglende konsekvens og impulskontroll. har også vokst opp i en familie med litt utfordringer blant annet en fraværende far og mor som har en del egne ting. Her var mor kritisk til dette resultatet vet jeg, jenta er i vanlig skole og fungerer fint sosialt men havner lett sammen med urokråkene. Hei, takk for svar. Vet du om det ble satt noe disgnose. Her har oppveksten vært/ er trygg og god,- men har opplevd mye vondt i møte med helsevesenet mtp tvang og holding etc, samt hatt store søvnvansker i mange år. Anonymkode: e26e9...451
fru Alving Skrevet 15. september 2024 #29 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, takk for svar. Vet du om det ble satt noe disgnose. Her har oppveksten vært/ er trygg og god,- men har opplevd mye vondt i møte med helsevesenet mtp tvang og holding etc, samt hatt store søvnvansker i mange år. Anonymkode: e26e9...451 Nei vet ikke det. Vet at hun ble utredet i forbindelse med adhd diagnose og mye problemer på skolen. Mye av disse problemene bunner nok i en del uro og utrygghet hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #30 Skrevet 15. september 2024 Det er vel ikke Bup som stiller PU-diagnoser? I tilfeller der det er mistanke om PU vil Bup henvise til barnehabiliteringen på sykehus. Har aldri hørt om at noen får en moderat PU basert på en WISC-test og ingen andre tester. Det er jo alltid en fare for at barnet har prestert dårligere. Jeg har opplevd at barn får utrolig lav skåre (ved ADHD), men resultatet er ikke valid. Anonymkode: ae66a...a2c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #31 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel ikke Bup som stiller PU-diagnoser? I tilfeller der det er mistanke om PU vil Bup henvise til barnehabiliteringen på sykehus. Har aldri hørt om at noen får en moderat PU basert på en WISC-test og ingen andre tester. Det er jo alltid en fare for at barnet har prestert dårligere. Jeg har opplevd at barn får utrolig lav skåre (ved ADHD), men resultatet er ikke valid. Anonymkode: ae66a...a2c Takk for svar. De skal kartlegge adl ?) ferdigheter også vet jeg. Hva han får til i hverdagen etc…. spørsmål vi skal svare på. De sa til oss at Bup setter diagnoser ?!? Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #32 Skrevet 15. september 2024 Hvorfor ble barnet i det hele tatt utredet om det er så oppegående og faktisk best i klassen? Kom BUPP helt ut av det blå løpende inn i klasserommet og begynte å kreve utredning av ditt problemfrie barn? Anonymkode: ce6eb...466
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #33 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor ble barnet i det hele tatt utredet om det er så oppegående og faktisk best i klassen? Kom BUPP helt ut av det blå løpende inn i klasserommet og begynte å kreve utredning av ditt problemfrie barn? Anonymkode: ce6eb...466 Han har vært fulgt opp med adhd diagnosen sin. Har slitt med å finne rett medisin Og så foreslo de en evnetest … Ikke best i klassen … men best på en test😉 Han er ikke problemfri …. Har flere utfordringer, men får de absolutt ikke til å stemme med en psykisk utviklingshemming !! Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #34 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. De skal kartlegge adl ?) ferdigheter også vet jeg. Hva han får til i hverdagen etc…. spørsmål vi skal svare på. De sa til oss at Bup setter diagnoser ?!? Anonymkode: e26e9...451 Leste nå at Bup har plikt til å sette diagnose ! Og resultatet på denne evnetestes kommer han/ vi oss ikke unna ! Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #35 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (På 14.9.2024 den 13.56): Fikk beskjed om at det er karantene på tre år!!! Er også bekymret for at en slik test aldri vil fange opp hans faktiske evner pg forståelse. Han har så mye stress i seg at det påvirker hele hans fungering. Magefølelsen min sier at de som sitter på andre siden av bordet kun jakter en disgnose som kan forklare. Jeg vet det er så innmari mye annen som ligger og forstyrrer i bakgrunnen. Det har vært « mye med han « opp gjennom, men ingen har funnet ut hva. Akkurat som denne testen fikk de å få alle brikkene på plass…… Men som mamma så er det noe som skurrer. Alt han får med seg, husker, forstår …. Men en uro, stress, kaos, behov for kontroll osv… gjør at det blir innmari vanskelig å være han. Vi har ikke noe valg. Bup var fast bestemt på å sette diagnosen. Så får vi bare støtte, følge opp og hjelpe han på veien så godt vi bare kan!! Han gjorde det best på en quiz de hadde i klassen ( samfunnsfag)….. en stor opptur og mestringsfølelse for han. Bup sa at en med denne diagnosen fint kunne klare, siden der var alternativer å velge i quizen…. Så der parkerte hun egentlig alt!! Jeg sa også at han har et enormt repertoar av engelske ord. Ord han lærte for flere år tilbake sitter som støpt. Det var visst også vanlig… samt god stedsans osv… Anonymkode: e26e9...451 Et barn i familien vår fikk lett psykisk utviklingshemming som diagnose denne våren. Foreldrene motsatte seg dette, og de utredet han for autisme (har alle klassiske tegn på autisme). Så da fikk han autismespekterdiagnose i stedet. Men; han skal utredes med ny wisc-test neste vår. Ikke snakk om noe karantenetid. Han går nå siste året på barneskolen. Men jeg må si, som et familiemedlem som kjenner denne gutten godt, at jeg ikke ble overrasket da han fikk den første diagnosen. Det jeg ble mest overrasket over var at han ikke fikk utredning for autisme først. Utviklingshemningsdiagnosen er jeg rimelig sikker på at han vil ende opp med neste år likevel, i tillegg til autismen. Lærevansker, VELDIG umoden i lek, sliter med å løse enkle logiske oppgaver i hverdagen osv. Han er 12, og leker helt perfekt med et mindre søsken som er 5 år. Anonymkode: 32de9...af5 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #36 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et barn i familien vår fikk lett psykisk utviklingshemming som diagnose denne våren. Foreldrene motsatte seg dette, og de utredet han for autisme (har alle klassiske tegn på autisme). Så da fikk han autismespekterdiagnose i stedet. Men; han skal utredes med ny wisc-test neste vår. Ikke snakk om noe karantenetid. Han går nå siste året på barneskolen. Men jeg må si, som et familiemedlem som kjenner denne gutten godt, at jeg ikke ble overrasket da han fikk den første diagnosen. Det jeg ble mest overrasket over var at han ikke fikk utredning for autisme først. Utviklingshemningsdiagnosen er jeg rimelig sikker på at han vil ende opp med neste år likevel, i tillegg til autismen. Lærevansker, VELDIG umoden i lek, sliter med å løse enkle logiske oppgaver i hverdagen osv. Han er 12, og leker helt perfekt med et mindre søsken som er 5 år. Anonymkode: 32de9...af5 Tusen takk for svar! Da må jeg undersøke det med karantene på tre år, som vi fikk høre…. Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #37 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar. De skal kartlegge adl ?) ferdigheter også vet jeg. Hva han får til i hverdagen etc…. spørsmål vi skal svare på. De sa til oss at Bup setter diagnoser ?!? Anonymkode: e26e9...451 BUP setter diagnoser, men fagpersonene har spesialisering på ulike felt. Nevropsykologer har spesialisering i klinisk nevropsykologi, og kan mer om PU enn psykologer uten spesialisering. Jeg synes det er litt rart at barnet ikke har blitt henvist videre til HABU (Habiliteringstjenesten på sykehuset), hvis de mistenker PU. De kan gjøre en grundigere utredning enn det BUP kan. Anonymkode: 5b70d...08d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #38 Skrevet 15. september 2024 Hei. Et lite synspunkt fra ei som jobber med psykisk utviklingshemmede i ungdomsalder. Mye skjer på disse årene, har hatt ungdommer med en moderat PU som i 16 årsalder blir utredet på nytt og får en lettere PU diagnose på papiret. Dette gjør at de blant annet kan kjøre opp til bil. Det er dumt om man ikke har en moderat PU og den blir stående slik at vedkommende får begrensninger som han ikke burde hatt, om diagnosen er feil. Regner med PPT fra skole er inn i bildet med en sakkyndig rapport? Er skolen enig i diagnosen? Anonymkode: 7a128...468
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #39 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei. Et lite synspunkt fra ei som jobber med psykisk utviklingshemmede i ungdomsalder. Mye skjer på disse årene, har hatt ungdommer med en moderat PU som i 16 årsalder blir utredet på nytt og får en lettere PU diagnose på papiret. Dette gjør at de blant annet kan kjøre opp til bil. Det er dumt om man ikke har en moderat PU og den blir stående slik at vedkommende får begrensninger som han ikke burde hatt, om diagnosen er feil. Regner med PPT fra skole er inn i bildet med en sakkyndig rapport? Er skolen enig i diagnosen? Anonymkode: 7a128...468 Hei!! Og takk for svar !! Skolen er absolutt ikke enig og stusser på at resultatet på testen ble så lavt. Ppt er koblet på, så det er neste steg ….. Anonymkode: e26e9...451
AnonymBruker Skrevet 15. september 2024 #40 Skrevet 15. september 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei!! Og takk for svar !! Skolen er absolutt ikke enig og stusser på at resultatet på testen ble så lavt. Ppt er koblet på, så det er neste steg ….. Anonymkode: e26e9...451 Så bra PPT er koblet på. Regner med de innhenter vurderinger fra skole. Lykke til! Det vil gå bra men det er nok utrolig sårt og vanskelig å stå i, med usikkerhet og uenighet. Håper dere finner riktig diagnose(r) så gutten får _riktig_ hjelp😊 Anonymkode: 7a128...468
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå