Gå til innhold

Norske straffeutmålinger


biuq

Anbefalte innlegg

Tatt ifra denne tråden

Det er håreisende med de latterlige lave dommene vi har for slike forbrytelser i dette landet  :sur:

Høye straffer har ingen preventiv effekt mot kriminalitet. Skal en ha bort kriminelle handlinger er en nødt til å angripe det som avler dem. Som for eksempel fattigdom, narkotika, mobbing, og andre dårlige leveforhold. Forebygging er essensielt i kampen mot kriminalitet.

Jeg er glad for at vi ikke bor i et land som USA der de straffer mer ut av hevn enn samfunnshensiktige faktorer. Fengsel skal være langt mer enn bare et oppbevaringsområde for lovbrytere. Med mindre fengsel - i lag med resten av rettsvesenet - også fungerer som en korreksjonsinstitusjon er det ingen som tjener på å ha de kriminelle der. Selv ikke offer eller pårørende tjener på å ha gjerningsmenn innelåst i uoverskuelig fremtid.

Det må også sies at straffeutmåling er et forferdelig vanskelig emne å diskutere. Alt må seés i sammenheng. Alt har kommer med sin egen historie. Alt setter setter alt i perspektiv. Det er vel bare kald, kynisk, hjerteløs og poengløs kriminalitet som slås hardt ned på. Og slik burde det også være etter min mening.

Noen som har synspunkter? :icon_smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tatt ifra denne tråden

Høye straffer har ingen preventiv effekt mot kriminalitet. Skal en ha bort kriminelle handlinger er en nødt til å angripe det som avler dem. Som for eksempel fattigdom, narkotika, mobbing, og andre dårlige leveforhold. Forebygging er essensielt i kampen mot kriminalitet.

.................

Noen som har synspunkter?  :icon_smile:

Angripe ja, men det som "avler" dem? Det er faktisk ikke slik at alle som begår lovbrudd, overgrep etc kan "skylde" på de grunnene du lister opp.. Noe er bare så grusomme.. Noe er psykisk syke og kjenner hverken skyld eller empati..

Mange kjenner mitt ståsted her så følgende kommer neppe som en overraskelse på dere men...

- i akkurat den saken du tok tråden fra - der er jeg for angrep - men ikke slik du ser det.. Jeg er for fysisk angrep - gjerne i form av gjengjeldelse ved førstegangs overtredelse, da kanskje i hypnose hvor de blir ledet inn i en sinnstilstad lik offerets hvor de føler smerten og redselen også etterpå når de vekkes fra hypnosen.. Etter dette vil jeg faktisk innføre varig forvaring under mer kummerlige forhold enn dagens... og i ekstreme tilfeller også dødsstraff for denne type overgrep..

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten med gjengjeldende opplevelse og dødsstraff?

Høres mistenkelig ut som hevn og forferdelig uhensiktsmessig ut, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hevn - tja kanskje det ser slik ut - men jeg tror at enkelte overgripere som ikke kan skylde på andre, på oppvekst osv kanskje ikke vet hvilken smerte de påfører sine offre - og hadde de kjent omfanget av smerten ville de kanskje ikke forgrepet seg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bår det gjelder pedofile, så hindrer det dem i å begå nye overgrep. Pedofili er ikke noe som kan kureres.

Og selvfølgelig er straff preventivt! Ikka for alle kriminelle, men for alle de som ikke begår straffbare handlinger og de som ikke begår store kriminelle handlinger.

Og straff er en STRAFF for å begå noe svært alvorlig og uteisk (mord, voldtekt, ran etc). Det er en måte å si at dette er ikke greit.

At fattigdom og andre dårlige levekår er årsaken til all kriminalitet er drøy. Kriminelle finnes også i de beste hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Straff er ment som en pine, og skal oppleves som en pine av den som straffes, og selv bak det fleste straffeteorier finnes nok et lite ønsket om hevn.

Jeg tror også at problemet med kriminalitet må bekjempes med forebygging av de faktorene som lett utløser kriminalitet. Ved ekstreme former for kriminalitet tror jeg straffeutmåling ikke er til å unngå.

Kriminalitet finnes i både dårlige og gode hjem. Men det er forskjell på populær og upopulær kriminalitet. Det vil si at noe som er kriminelt ikke blir rapportert og straffet fordi det er ingen som synes dette er viktig nok, eller ikke har tillit til rettsvesenet eller politi. Da blir det den poplulære kriminialiteten som rapporteres og straffes, og dette kan igjen vise til hvilke grupper i samfunnet som straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvfølgelig er straff preventivt! Ikka for alle kriminelle, men for alle de som ikke begår straffbare handlinger og de som ikke begår store kriminelle handlinger.

Så det eneste som holder deg fra å begå innbrudd er frykten for å bli straffet? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hadde de kjent omfanget av smerten ville de kanskje ikke forgrepet seg........

Er vel uansett litt seint når de alt HAR forgrepet seg...?

(Hvem har du forresten tenkt at skal utføre denne statlige oppgaven?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvfølgelig er straff preventivt! Ikka for alle kriminelle, men for alle de som ikke begår straffbare handlinger og de som ikke begår store kriminelle handlinger.

Aha, er det ene og alene DERFOR de færreste dreper og ligger med småbarn? Fordi man faktisk får straff?

men..vent nå litt... Er det ikke en del som gjør disse tingene selv om de blir straffet?

:overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel uansett litt seint når de alt HAR forgrepet seg...?

(Hvem har du forresten tenkt at skal utføre denne statlige oppgaven?)

Måtte vel blitt staten det da.

Amnesty er jo bare noen humanetiske idioter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt ifra denne tråden

Høye straffer har ingen preventiv effekt mot kriminalitet.  :icon_smile:

Nei vel? Og det kan underbygges hvor og av hvem? :overrasket:

Hvis det nå skulle vise seg at du har rett i din påstand, hvem har sagt at målet hele tiden må være preventivt?

Målet kan også være straff for straffens skyld, og dermed kan man si at visse kriminelle fortjener lang straff.

Akkurat som høy lønn for komplisert arbeids med høy utdanning / kan man si "lang straff for komplisert kriminell handling og lovbrudd".

Lovbruddets art bestemmer lengde på straff og slik bør det være! Et bankran skal ikke ha like lang straff som et mord eller voldtekt med etterfølgende kvelningsforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Hvis vi overhodet ikke tar hensyn til samfunnets og offerets behov for hevn, hvordan skal straffene beregnes? Hvis vi tar utgangspunkt i alt fra 1kr i bot til tortur og dødsstraff.

Er dette et kostnadsspørsmål også? Soning koster.

Hva med å bare gi dødsstraff for ALL kriminalitet, evt avhugging av hender. Da ville nok ikke så mange være kriminelle, nei. Kan vi egentlig stole på forskning som sier at straffestørrelsen ikke spiller noen rolle? Jeg ville aldri ha nasket smågodt fra butikken mer, om jeg kunne miste lanken... En ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei vel? Og det kan underbygges hvor og av hvem?  :overrasket:

Hvis det nå skulle vise seg at du har rett i din påstand, hvem har sagt at målet hele tiden må være preventivt?

Målet kan også være straff for straffens skyld, og dermed kan man si at visse kriminelle fortjener lang straff.

Akkurat som høy lønn for komplisert arbeids med høy utdanning / kan man si "lang straff for komplisert kriminell handling og lovbrudd".

Lovbruddets art bestemmer lengde på straff og slik bør det være! Et bankran skal ikke ha like lang straff som et mord eller voldtekt med etterfølgende kvelningsforsøk.

Vel. Dette er enkel og grei rettsfilosofi. Eller samfunnsetikk, om du vil. En fengsler ikke ut av hevn, eller straffer for straffen sin skyld. Det må være hensiktsmessig. Samtidig må det offentlige være den som setter normen. Noe den uansett gjør - om den vil eller ikke - i kraft av sin posisjon i samfunnet. Det finnes utrolig mange bøker på området. Hvis dette er noe du interesserer deg for er det jo bare å sette deg litt inn i moralfilosofien og samfunnsetikken det norske samfunn og rettsapparat er bygget på.

Du kan jo bare tenke deg selv hva signaleffekten av en kompromissløs stat er. Hvis staten ikke har lyst til å se nyansene eller praktisere god etikk; hvorfor skal noen andre gidde å gjør det? Det finnes riktig nok andre som påvirker samfunnsnormen. Men hvis noe går galt - i hvert fall der staten er praktiserende - kan du jo bare tenke deg hvem som må ta ansvaret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel uansett litt seint når de alt HAR forgrepet seg...?

(Hvem har du forresten tenkt at skal utføre denne statlige oppgaven?)

Hva med å ansette noen offentlige torturister og bødler - sikkert noen som takker ja til en slik oppgave og som allerede har erfaring - det kan også lede dem vekk fra en kriminell løpebane som f eks torpedoer o.a? BRA løsning...

Om samfunnet har hevn, øye for øye og tann for tann som motiv for straffeutmåling går vi etter min mening i helt feil retning. For å si det sånn så er jeg IKKE tilhenger av sharia eller gamletestamentlige tanker rundt dette. Et samfunn som dette signaliserer ganske fæle ting ovenfor oss som er en del av det, og det skaper onde og hardbarka kriminelle fordi det blir en måte å "overleve" som kriminell på.

Når det gjelder straffeutmåling generelt så er det ikke så lett, synes jeg. handlinger som har et veldig konkret offer - som misbruk av barn, voldtekt, mishandling osv, synes jeg er grusomme handlinger, og om de begås av folk som ikke skjønner konsekvensene av det de har gjort - syke, mentalt uutviklede mennesker, synes jeg ikke de skulle slippes ut i samfunnet så lenge det er fare for at de fortsetter å gjøre slike handlinger. Forvaring blir såvidt jeg skjønner stadig oftere brrukt i slike tilfelle, og det støtter jeg. Forvaringen bør være tilrettelagt slik at personen får anledning til å leve "normalt" der det lar seg gjøre, f eks gjennom arbeid, tilgang på informasjon, kontakt med famlilie osv; ikke bare oppbevares i en celle. H*n må bare ikke slippes løs.

Ellers synes jeg at bøter/økonomisk straff i enda større grad var vurdert i forhold til inntekt og formue, slik at det ikke bare var å betale seg fri om man har råd til det. Utover det må det viktigste være forebygging, og å få den straffedømte til å fungere i samfunnet på en eller annen måte. Om man er stemplet for livet etter noe man både angrer på og som man ikke vil gjøre igjen, skaper man en ond sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bår det gjelder pedofile, så hindrer det dem i å begå nye overgrep. Pedofili er ikke noe som kan kureres.

Og selvfølgelig er straff preventivt! Ikka for alle kriminelle, men for alle de som ikke begår straffbare handlinger og de som ikke begår store kriminelle handlinger.

Så grunnen til at du ikke bedriver kriminelle handlinger er fordi det ikke er lov? Fin etikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Straffene i Norge er latterlig lave ... og kjeltringer skal bures inne for å gjøre omgivelsene tryggere for oss som skal bo der ... det er ikke snakk om hevn - det er snakk om straff og selvsagt beskyttelse for lovlydige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Jeg er for strenge straffer, men ønsker et bedre behandlingtilbud til de som blir straffet. Mange blir bare værre av å sitte inne og trenger terapi for å kunne leve som andre.

Andre land har høyere straffer enn oss og det burde da være mulig å se hvilke konsekvenser dette har, positive og negative.

Og en liten ting: Når det gjelder harde kriminelle. En gammel arbeidskollega av meg fikk beskjed av sin kjære som var sterkt kriminell at de ikke kunne være sammen mer fordi han kom til å sitte en del inne fremover.

For han var det ikke noe problem å bli straffet! Han kom jo ut igjen etterpå og kunne fortsette som før... Det er disse menneskene systemet må plukke opp.

Ellers er jeg sterkt for forvaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes straffeutmålingene er latterlig lave, og jeg vil tro den kompakte majoritet av befolkningen er enig med meg. Det er selvsagt i noen tilfeller at fengselsstraff ikke er et godt alternativ, slik som med ungdomsforbrytere, men nok av andre tilfeller hvor det er til det beste for alle (kanskje unntatt gjerningsmannen), at den kriminelle bures inne for en god stund.

Nylig leste jeg i Aftenposten om disse hyperkriminelle menneskene, hvor hver eneste en av dem har begått over 20 lovbrudd. Det er strengt å si det, men denslags mennesker bør samfunnet skjermes fra, irrelevant av dårlig oppvekst eller skolevansker.

Så har vi også denne Kjetilsaken, hvor en bande menn har ødelagt livet til en i utgangspunktet skadet mann, for at de skulle kunne stjele 200 kroner fra hans lommebok.

Dette er også mennesker som fortjener betraktelig mer enn 6 år i fengsel, og som efter min mening ikke har noe å gjøre ute blant lovlydige borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...