Gjest lilletroll Skrevet 23. februar 2006 #41 Skrevet 23. februar 2006 Jeg skriver som regel helt vanlig, men forkorter ofte jeg til j, og det til d, og er til r. Ellers tror jeg jeg skriver ordene fullt ut, og i bokmål. Svigermor forkorter alle ordene og på en helt syk måte, så der må jeg lese meldingen både to og tre ganger før jeg skjønner hva det er snakk om.... Det verste jeg vet, er for øvrig Z bruken. HVA ER DET FOR NOE DA???? Det er det som fremstår som fjortis språk over noe annet synes jeg.
Arkana Skrevet 23. februar 2006 #43 Skrevet 23. februar 2006 Jeg antar at dere som sier at det er barnslig å skrive dialekt ikke snakker dialekt selv...? ← Jeg har en Nord-Norsk dialekt, ganske tydelig i grunn, men jeg synes likevel det er unaturlig å skrive dialekt på SMS. Jeg skriver jo ikke dialekt i e-mail, i brev, i studieoppgaver eller noen andre skriftlige sammenhenger, så hvorfor er det så rart å ikke gjøre det i SMS?
Nemmera Skrevet 23. februar 2006 #44 Skrevet 23. februar 2006 ikke rart:) hvis du leser sitatet du tok med så er det ordet barnslig jeg reagerer på
Gjest Virvel Skrevet 23. februar 2006 #46 Skrevet 23. februar 2006 Som regel skriver jeg helt vanlig. Det hender jeg kutter ned på mellomrommene etter et tegn,altså slik som dette. Bruker gjerne bare to prikker .. i stedet for tre ... også. Før, da det fortsatt kostet en hel krone å sende meldinger, og det ikke gikk an å skrive mer enn 160 tegn, da forkortet vi en hel del. Jg&spes1venineSkrvOmtrntSmDte.HuskrPapIkKunSjønÅsnViKunFåNoSomHlstUtAvD! (Jeg føler forresten at det er nødvendig å opplyse om at jeg likevel fikk strålende norskkarakterer. )
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2006 #47 Skrevet 23. februar 2006 Jeg skriver bokmål (snakker ganske nært det også da), og bruker sjelden forkortelser osv.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2006 #48 Skrevet 23. februar 2006 Eg snakkar jærsk, og skriv sms på nynorsk. For meg blir det heilt feil å skriva på dialekt eller kutta ut bokstavar frå ord eller byta ut s med z eller liknande. Unntaket er at eg av og til svarar på dialekt dersom eg får ei melding på dialekt, frå nokon som snakkar same dialekta som meg. Men i slike tilfelle merkar eg at det for meg følest unaturleg å skriva noko anna enn nynorsk. Likevel betyr ikkje det at eg synest det er barnsleg når andre folk skriv på andre måtar! Det finst då ikkje reglar for korleis me har lov til å bruka og utvikla språket vårt! Rett nok har me to offisielle skriftspråk, med reglar for kva som er korrekt i desse skriftspråka, men det betyr ikkje at det er barnsleg for folk å kommunisera skriftleg utan å bruka eitt av desse. Og eg forstår argumentet om at det er vanskelegare å forstå ein sms som er skriven på dialekt eller såkalla "fjortisspråk", men ein sms er jo ikkje særleg lang, så kor irriterande kan det eigentleg vera å måtta lesa gjennom fleire gonger for å forstå det som står der?
Gjest gjesta Skrevet 23. februar 2006 #49 Skrevet 23. februar 2006 Jeg skriver bokmål, men er ikke så nøye med fullstendige setninger (subjekt + verbal).. Skriver ikke: Jeg er hos.. når jeg kan skrive: Er hos..
Gjest Gjesta Skrevet 23. februar 2006 #50 Skrevet 23. februar 2006 Jeg antar at dere som sier at det er barnslig å skrive dialekt ikke snakker dialekt selv...? Am I right? ← Når det gjelder meg tar du veldig feil. Snakker bergensdialekt, men skriver aldri bergensdialekt, for jeg skriver slik jeg skriver her, bokmål.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå