Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #22 Skrevet 22. februar 2006 Skriver dialekt til venner og kjente, men bokmål til de litt eldre.
Amanlis Skrevet 22. februar 2006 #23 Skrevet 22. februar 2006 Skriver på bokmål, men kun d=det og m=med som forkortelser. Får trøbbel hvis jeg skal knekke koder i SMS'er som er full av forkortelser
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2006 #24 Skrevet 22. februar 2006 Jeg skriver bokmål til de som skriver bokmål til meg, og nynorsk til de som skriver nynorsk til meg. Leyla.
Cata Skrevet 22. februar 2006 #25 Skrevet 22. februar 2006 Vanlig bokmål, men kanskje en og annen forkortelse hvis det er et langt ord som har en "offisiell forkortelse".
Gjest Purple Skrevet 22. februar 2006 #27 Skrevet 22. februar 2006 Skriver vanlig bokmål, men kan forkorte et ord eller to hvis det er utslagsgivende for om jeg sender av sted en eller to sms'er. ← Samme her. (Og siden jeg har sjansen: jeg hater å lese dialekt og fjortisspråk her på KG også )
Wonderwoman Skrevet 22. februar 2006 #28 Skrevet 22. februar 2006 Skriver stort sett dialekt til dem som kommer fra samme sted som meg, ellers bokmål. Ingen voldsomme forkortelser eller typisk "sms-språk". Som regel svarer jeg i samme stil som jeg blir tilskrevet
Gjest Gjesta Skrevet 22. februar 2006 #29 Skrevet 22. februar 2006 Ser det barnslig ut? Den var ny.... Hvorfor er dette barnslig om jeg tør spørre? ja vel... Jeg skriver som jeg snakker.. Til de som jeg snakker dialekt til så skriver jeg dialekt, mens de jeg snakker bokmål til får sms på bokmål. Forkortelser dukker kun opp hvis jeg ikke har plass til å skrive ordet fullt ut. ← Det er da langt fra nytt at dialekt og sms-språk er ansett som ganske barnslig. Bare les denne tråden. Ingen snakker bokmål. Bokmål er kun et skriftspråk.
Within my guitar Skrevet 22. februar 2006 #30 Skrevet 22. februar 2006 Dialekt til de som har samme dialekt som meg, og bruker den også. Det er bare et par stykker. Bokmål til alle andre. Og ingen forkortelser og koder.Sender gratis meldinger jeg, så det gjør ikke noe at jeg skriver langt og utfyllende Fjortisspråk styrer jeg unna. Og når jeg får klemz og kooooz fra voksne mennesker, da dåner jeg nesten. b.
Lassie Skrevet 22. februar 2006 #31 Skrevet 22. februar 2006 Jeg skriver bokmål, men hender seg at jeg bruker noen forkortelser hvis jeg vil få plass i en melding og det er bare et par bokstaver for mye.
Gjest Donna Skrevet 22. februar 2006 #32 Skrevet 22. februar 2006 Jeg skriver selvsagt på dialekt - det gjør vennene mine, mannen og sønnene mine og .. vi bruker samme dialekten så vi forstår hverandre veldig godt I begynnelsen så skrev jeg bokmål - men da fikk jeg kjeft av min 19-årige sønn som sa at det så helt idiotisk for meg å skrive bokmål - og da kuttet jeg det ut. Det føles mye mer naturlig å skrive dialekt. Unntaket er SMS`er til tanten min - de foregår på bokmål
Nemmera Skrevet 23. februar 2006 #33 Skrevet 23. februar 2006 Det er da langt fra nytt at dialekt og sms-språk er ansett som ganske barnslig. Bare les denne tråden. Ingen snakker bokmål. Bokmål er kun et skriftspråk. ← Jeg kan være med på at klemz og sånn er barnslig, men.... Det virker faktisk veldig rart når en person som snakker dialekt til meg plutselig sender en sms på bokmål... Det blir liksom så upersonlig.. Jeg antar at dere som sier at det er barnslig å skrive dialekt ikke snakker dialekt selv...? Am I right? Og at dere har fått dialekt meldinger av andre... Det kan jeg forstå at dere ikke liker.. Alle jeg kjenner som skriver dialekt skriver også bokmål til personer som ikke snakker den samme dialekten, ellers ville det antakelig bare blitt surr. og forresten så så snakker jeg så og si bokmål.. alt jeg skriver her nå er sånn jeg ville sagt det... Selvfølgelig sier jeg ikke og, uttaler det jo 'å', men det er fortsatt bokmål.... Nynorsk derimot er det ingen som snakker akkurat sånn som det står på papiret så vidt jeg vet.
Wonderwoman Skrevet 23. februar 2006 #34 Skrevet 23. februar 2006 Åh, det verste jeg vet er å få klemz og koz :hår: Det blir bare så helt utrolig feil for meg. Aaaargh Noen som tør å inrømme at de sender klemzer og kozer her?
Gjest Elfrida Skrevet 23. februar 2006 #35 Skrevet 23. februar 2006 Jeg antar at dere som sier at det er barnslig å skrive dialekt ikke snakker dialekt selv...? Am I right?← Fins det folk som ikke snakker dialekt? Går det an å snakke bokmål og nynorsk? Jeg trodde det var skriftspråk jeg, og noe bare nyhetsopplesere og enkelte andre språknerder holdt på med. Jeg syns det er vanskelig å lese dialekt fordi det er uvant enkelt og greit. Det blir som å lese svensk eller dansk, greit å forstå, men det går litt saktere og man må kanskje lese gjennom en gang ekstra. Dække så imma lett å skjønne van mener når kammisen spør om åflåne pumpari når han har skrivi det på dialekta si.
Nemmera Skrevet 23. februar 2006 #36 Skrevet 23. februar 2006 (endret) Jeg snakker dialekt når jeg er sammen med andre som snakker den dialekten. Jeg er født og oppvokst i Oslo, men foreldrene mine og resten av familien er fra et annet sted. Derfor er jeg "tospråklig" Men hvis det jeg skriver her nå er ren og skjær bokmål, så snakker jeg faktisk bokmål ja.Selvfølgelig, hvis jeg snakker litt fort så kan det hende at 'det er ikke' blir til 'de æ'kke' for den som hører på. Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å lese dialekt for dem som ikke snakker den dialekten.. Det er jeg helt med på.. var bare ikke klar over at det ble sett på som barnslig å skrive dialekt... Endret 23. februar 2006 av Nemmera
Gjest j79 Skrevet 23. februar 2006 #37 Skrevet 23. februar 2006 Skriver bokmål, og så fullstendige setninger som mulig. Bare hvis jeg har dårlig plass så "jukser" jeg litt med noen forkortelser.
Gjest Purple Skrevet 23. februar 2006 #38 Skrevet 23. februar 2006 Det virker faktisk veldig rart når en person som snakker dialekt til meg plutselig sender en sms på bokmål... Det blir liksom så upersonlig.. Jeg antar at dere som sier at det er barnslig å skrive dialekt ikke snakker dialekt selv...? ← Jeg snakker dialekt, men jeg skriver det da ikke. Det er stygt, og det er feil bruk av det norske språket. Og upersonlig å få sms på bokmål? Er det upersonlig å få mail på bokmål? Brev? Julekort?
Gjest Elfrida Skrevet 23. februar 2006 #39 Skrevet 23. februar 2006 Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig å lese dialekt for dem som ikke snakker den dialekten.. Det er jeg helt med på.. var bare ikke klar over at det ble sett på som barnslig å skrive dialekt... ← Det var ikke jeg heller klar over. At noen ser på det som barnslig får være deres problem. At det kan være litt vanskelig å lese dialekt når man ikke kjenner den var liksom mitt poeng da - og der er vi visst enige.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå