Gå til innhold

Stedatter som tyvlåner...

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 15.35):

I en familie deler man på ting. Det er hverken å låne eller å stjele. 

Anonymkode: 6d226...9d7

Øhh... Nei man deler ikke på alt selv om man er familie.

Brunello skrev (2 timer siden):

Vi har to døtre, og det er mye låning frem og tilbake. Mitt inntrykk er at det skjer hos de fleste vi kjenner. 

Men deres tinger forsvinner ikke til en annen husstand eller? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, døren kan låses. Men føler det er siste utvei, det sender liksom så negativt signal 🙈 De henger jo ofte samme på rommet til datteren min, og stedatter kan godt ligge i senga hennes og scrolle på telefonen mens datteren min f.eks tar seg en dusj ol. 

Takk for tips om låsbar toalettmappe, det skal jeg sjekke ut☺️👍🏼

TS

Anonymkode: 14822...156

Jeg hadde blitt forbanna og latt henne få igjen. Hadde nok gjemt unna noen av klærne og sminken hennes og sagt hun ikke får det tilbake før datteren din sine klær som hun har stjelt er tilbake i huset. Denne jente høres ut som en manipulerende heks, og det blir ikke noe bedre om hun ikke får noen konsekvenser av handlingene sine. 

Anonymkode: 140ef...31e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg kan bare fortelle deg (dessverre av erfaring) at hvis ikke far tar tak i dette og setter grenser, vil problemet vedvare. Dette er ikke noe du får fikset, det er jentas far (og gjerne mor og) som må komme på banen og være tydelig på at dette er både respektløst og uakseptabelt. At han «ikke får dette med seg» er irrelevant, du kan jo informere han om hva som skjer! Og han må gjøre det nå, før dette atferdet rekker å feste seg - hvis det ikke har gjort det allerede. 

Anonymkode: 10e48...e80

Jeg har selvsagt snakket med ham om det flere ganger. Og han har et par ganger spurt henne før hun skal dra tilbake til mor om hun kanskje har glemt å ta av seg genseren/buksa/toppen til stesøsteren sin. Da har hun hver gang begynt å stotre og mumle, for å så gå på badet og faktisk ta av seg klær som ikke tilhører henne. 

Men hver gang han har «konfrontert» henne, har jeg gjort ham klar over at hun har på seg min datters klesplagg. Når jeg ikke er hjemme, tror jeg ikke han tenker på å spørre henne om det før de drar.

Lurer på om atferden er et personlighetstrekk rett og slett? Hun har alltid vært slik, fra hun var liten. Tatt ting, ødelagt ting som tilhørte lillesøster eller stesøster, skylder på lillesøster om noe er forsvunnet osv. Søsteren er ikke slik🤷🏼‍♀️

Men skal sies at moren er det.. En gang tok hun med seg en dyr jakke som tilhørte mannen min, den hang ute ved inngangsdøren, og vi var ikke hjemme. Hun nekter selvsagt, men har sett bilder av henne på some med den jakken på, i alle fall en prikk lik hun mener er hennes da. Og f.eks penklær barna har hatt på seg her, hvor hun har hentet dem etter konfirmasjon, bursdag eller whatever. De klærne har vi aldri sett igjen (skjedd flere ganger), og hun påstår at hun har levert det tilbake osv. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Akkurat det jeg er redd for ja, å bli den slemme som setter grenser og sier nei. Synes far kunne vært mer tydelig her, men han er så surrete og får ikke med seg halvparten av dette 🙈 er som sagt jeg som har oversikt over slike produkter og klær til barna. 

TS

Jeg synes ikke du skal være redd for å være den "slemme". Jeg skjønner godt at du vil være den "snille", og jeg kjenner den følelsen. Har selv egne barn og bonusbarn.

Men her tenker jeg at du har lov å sette deg ned og være litt streng, men du trenger ikke være slem for det. Sett deg ned med din bonusdatter og fortell at du blir lei deg når sminken din blir brukt av/ødelagt, og at hun ikke kan fortsette sånn som dette. Det beste er kanskje om din datter selv tar praten med sin bonussøster, men skjønner at det kan være vanskelig for henne. Men dette er jo ikke greit, og du er ikke kjip hvis du sier fra.

Jeg forstår og er enig i det du skriver om at ting du kjøper til henne ikke kan kreves å ligge igjen hos far når hun drar til mor. Men jeg synes ikke du har ansvar for å kjøpe ny sminke til henne hvis hun "glemmer" den hos mor når hun kommer til dere. Da får hun klare seg uten sminke da, hvis det ikke var viktig nok for henne til å ta det med. 

Mine døtre har alltid med sminkebagen sin når de reiser mellom oss foreldrene, det er ikke sånn at de kan låne av min sminke hvis de glemmer den eller at jeg kjøper ny hvis de glemmer. Da må de selv hente den (evt at jeg kjører dem bort til far hvis de spør pent). Eller så må de selv kjøpe ny i tilfelle med sine egne penger. 

• Liker 1
Skrevet
Liljerød skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke du skal være redd for å være den "slemme". Jeg skjønner godt at du vil være den "snille", og jeg kjenner den følelsen. Har selv egne barn og bonusbarn.

Men her tenker jeg at du har lov å sette deg ned og være litt streng, men du trenger ikke være slem for det. Sett deg ned med din bonusdatter og fortell at du blir lei deg når sminken din blir brukt av/ødelagt, og at hun ikke kan fortsette sånn som dette. Det beste er kanskje om din datter selv tar praten med sin bonussøster, men skjønner at det kan være vanskelig for henne. Men dette er jo ikke greit, og du er ikke kjip hvis du sier fra.

Jeg forstår og er enig i det du skriver om at ting du kjøper til henne ikke kan kreves å ligge igjen hos far når hun drar til mor. Men jeg synes ikke du har ansvar for å kjøpe ny sminke til henne hvis hun "glemmer" den hos mor når hun kommer til dere. Da får hun klare seg uten sminke da, hvis det ikke var viktig nok for henne til å ta det med. 

Mine døtre har alltid med sminkebagen sin når de reiser mellom oss foreldrene, det er ikke sånn at de kan låne av min sminke hvis de glemmer den eller at jeg kjøper ny hvis de glemmer. Da må de selv hente den (evt at jeg kjører dem bort til far hvis de spør pent). Eller så må de selv kjøpe ny i tilfelle med sine egne penger. 

Jeg er så enig. Vi kan ikke ha dobbelt opp av alt av utstyr, klær og produkter, en del må faktisk bli med frem og tilbake. 

Jeg tror nok hun tåler at jeg setter meg ned med henne og tar den praten, men er mest redd for at hun nekter for å «låne», at det blir ord mot ord, og at det ikke endrer noe. Bare at hun blir bedre til å skjule «sporene» sine😅 

Jeg fikk akkurat nye produkter i posten nå, kostet en liten formue.. de skal gjemmes på soverommet mitt i helga i alle fall🫠

Jeg har også nylig ryddet i klesskapet til datteren min, så ser det ganske lett om hun roter gjennom der nå.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...