AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #21 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kan det være en slags reaksjon for at hun kun er der i helgene ? Mens datteren din bor der 100% og har tilgang til bedre produkter/klær en henne ? Anonymkode: 4b8e1...6b1 Kanskje. Min datter er her 50% av tiden, og pleier å pakke med seg de plaggene og produktene hun bruker mest når hun drar herfra og så har hun det med tilbake når hun kommer hjem hit igjen. Stedatteren min har alltid vært litt snikete av seg, går gjennom skuffer og skap og slik, mens lillesøsteren hennes ikke gjør det. Så de er veldig forskjellige typer. Jeg skulle ønske jeg kom på en måte å snakke med henne om det på, uten å fremstå som den «onde stemoren»🫠 TS Anonymkode: 14822...156 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #22 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det gjorde mine også. Men dem hadde respekt for tingene mine. Så dem griset det ikke til. Bare at dem la det ikke tilbake. Som jeg sa så bare lån. Men legg det tilbake. Men du kan gjøre som min søster gjorde. Hun låste døra. Så der fikk jeg ikke låne😂 men jeg hadde det en Anne plass det jeg var redd for. Så lå bare sånn juggel framme av smykker. Dem tok aldri det dem viste var ekte. Dette kan dere låne. Og dette er ikke lov. Låner fortsatt ting men no er dem voksen. Og den er forsiktig med ting. Så no er det lov så lenge dem spør Anonymkode: d3872...360 Ja, det er ikke noe i veien for å låne, så lenge en spør og ikke ødelegger eller at det forsvinner ☺️ Litt irriterende med hudpleieprodukter som faktisk blir oppbrukt da. Og det jeg bruker på huden er for voksne damer, 13-14 åringer trenger ikke aktive ingredienser mot rynker og andre aldringstegn riktig enda😅 TS Anonymkode: 14822...156 3
Liljerød Skrevet 12. september 2024 #23 Skrevet 12. september 2024 Jeg tror kanskje du må be datteren din om å låse døra til rommet sitt når hun drar, eller ikke er hjemme... dessverre. Og at du må oppbevare dine sminkeprodukter på ditt soverom (eller går hun inn dit også?). 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #24 Skrevet 12. september 2024 Liljerød skrev (7 minutter siden): Jeg tror kanskje du må be datteren din om å låse døra til rommet sitt når hun drar, eller ikke er hjemme... dessverre. Og at du må oppbevare dine sminkeprodukter på ditt soverom (eller går hun inn dit også?). Nei, har ikke opplevd at hun går inn på rommet mitt og tar ting. Så spørs om jeg må gjøre det ja, samtidig som at jeg gjerne vil snakke med henne om det. TS Anonymkode: 14822...156 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #25 Skrevet 12. september 2024 Vet ikke noen løsning på klær. Kan soverommene låses? Men til hudpleie/sminke kan du og datteren din kjøpe hver sin låsbare beautybag. Sånne i koffertmateriale med kodelås. De er helt supre. Var moderne å ha på tidlig 90-tall, da brukte vi å ha dem med inn på flyet, med sminke, toalettsaker, smykker og gjerne en ren truse i tilfelle kofferten forsvant 🙂. Finnes sikkert fortsatt. Anonymkode: de824...5d2 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #26 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet ikke noen løsning på klær. Kan soverommene låses? Men til hudpleie/sminke kan du og datteren din kjøpe hver sin låsbare beautybag. Sånne i koffertmateriale med kodelås. De er helt supre. Var moderne å ha på tidlig 90-tall, da brukte vi å ha dem med inn på flyet, med sminke, toalettsaker, smykker og gjerne en ren truse i tilfelle kofferten forsvant 🙂. Finnes sikkert fortsatt. Anonymkode: de824...5d2 https://www.samsonite.no/stackd-beauty-case--rose/146986-1751.html Anonymkode: de824...5d2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #27 Skrevet 12. september 2024 Jeg tenker eu må bare være streng her. Lås inn ting siden dem svarer at nei det har jeg ikke sett. Forstår hun ikke at ting skal tilbake så får hun konsekvenser for det tenker jeg. Jeg er sånn at jeg blir fryktelig glad i ting. Fordi jeg har arvet en den smykker fra min mormor og farmor. Så det vet dem at jeg har lagt en annen plass og er ikke lov til å låne nettopp fordi jeg har følelser som er knyttet til tingen. Derfor har jeg en boks som dem kan låne og en annen boks som ikke er lov å røre. Heldigvis ikke brukt hudpleien min. Men sminken har dem lånt mye. For jeg elsker å kjøpe smink og har mye. Så der har jeg sagt bare lån i vei og ha respekt for det. Og dem er flink til å ha respekt for dem. Anonymkode: d3872...360 4
litle_my Skrevet 12. september 2024 #28 Skrevet 12. september 2024 Jeg tror at de som bagatelliserer dette i denne tråden ikke forstår den grunnleggende forskjellen på å (tyv-)låne noe innad i en husstand og det at det som "lånes" faktisk forsvinner til en annen husstand der ingen passer på at det returneres. Dersom søsken som bor sammen 100 % tar ting fra hverandre eller foreldrene, er det 99 % sannsynlighet for at gjenstanden kan finnes på søskenets rom, kropp eller i skittentøyskurva. I et slikt tilfelle som TS beskriver, må de sannsynligvis kjøpe ny av det som forsvinner... (TS: Har vært der, fant ingen løsning på det annet enn å "passe på". Stoler fortsatt ikke 100 % på dette barnet som nå er voksen. Håper du lykkes mer enn meg!) 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #29 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vet ikke noen løsning på klær. Kan soverommene låses? Men til hudpleie/sminke kan du og datteren din kjøpe hver sin låsbare beautybag. Sånne i koffertmateriale med kodelås. De er helt supre. Var moderne å ha på tidlig 90-tall, da brukte vi å ha dem med inn på flyet, med sminke, toalettsaker, smykker og gjerne en ren truse i tilfelle kofferten forsvant 🙂. Finnes sikkert fortsatt. Anonymkode: de824...5d2 Ja, døren kan låses. Men føler det er siste utvei, det sender liksom så negativt signal 🙈 De henger jo ofte samme på rommet til datteren min, og stedatter kan godt ligge i senga hennes og scrolle på telefonen mens datteren min f.eks tar seg en dusj ol. Takk for tips om låsbar toalettmappe, det skal jeg sjekke ut☺️👍🏼 TS Anonymkode: 14822...156 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #30 Skrevet 12. september 2024 litle_my skrev (9 minutter siden): Jeg tror at de som bagatelliserer dette i denne tråden ikke forstår den grunnleggende forskjellen på å (tyv-)låne noe innad i en husstand og det at det som "lånes" faktisk forsvinner til en annen husstand der ingen passer på at det returneres. Dersom søsken som bor sammen 100 % tar ting fra hverandre eller foreldrene, er det 99 % sannsynlighet for at gjenstanden kan finnes på søskenets rom, kropp eller i skittentøyskurva. I et slikt tilfelle som TS beskriver, må de sannsynligvis kjøpe ny av det som forsvinner... (TS: Har vært der, fant ingen løsning på det annet enn å "passe på". Stoler fortsatt ikke 100 % på dette barnet som nå er voksen. Håper du lykkes mer enn meg!) Jeg tror du har rett i det du skriver. Det er ikke så enkelt som å bare be om å få det tilbake eller kjøpe dobbelt opp av alt. Skal sies at denne jenta har en tendens til å dikte opp ting og pynte på sannheten, hun har gjort det siden hun var liten. Har ofte tatt henne i små og store løgner. Så jeg sliter med å tro på ting hun forteller, ofte avslører lillesøsteren henne, og sier rett ut at det du sier nå stemmer ikke. Hun virker ikke å bli flau over det en gang. Så når hun sier hun ikke har tatt f.eks en genser som er forsvunnet, sliter jeg med å stole på henne. Far mistenker at hun har adhd (han har det selv), men mor vil ikke la henne bli utredet for det. TS Anonymkode: 14822...156 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #31 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tror du har rett i det du skriver. Det er ikke så enkelt som å bare be om å få det tilbake eller kjøpe dobbelt opp av alt. Skal sies at denne jenta har en tendens til å dikte opp ting og pynte på sannheten, hun har gjort det siden hun var liten. Har ofte tatt henne i små og store løgner. Så jeg sliter med å tro på ting hun forteller, ofte avslører lillesøsteren henne, og sier rett ut at det du sier nå stemmer ikke. Hun virker ikke å bli flau over det en gang. Så når hun sier hun ikke har tatt f.eks en genser som er forsvunnet, sliter jeg med å stole på henne. Far mistenker at hun har adhd (han har det selv), men mor vil ikke la henne bli utredet for det. TS Anonymkode: 14822...156 Men far har vel et ansvar han også? Anonymkode: 4b8e1...6b1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #32 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 15.35): I en familie deler man på ting. Det er hverken å låne eller å stjele. Anonymkode: 6d226...9d7 Nja, det kommer an på hva det er snakk om! Ints sin situasjon er det snakk om private ting, da spør man om lov før man låner noe som tilhører enkeltpersoner! Tar/bruker man private ting uten lov er det stjeling, selv innad i familien! Anonymkode: 7ee67...67d 4
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #33 Skrevet 12. september 2024 Høres sikkert omstendig ut, men lås de dyreste produktene i en låsbar veske eller skuff på ditt soverom akkurat når hun er på besøk. Jeg har gjort lignende når en nevø som er snikete og elsker å lage tryllestøv og trylledrikk er på besøk. Da slipper du oppleve at hun stjeler fra deg og at du blir irritert på henne. De produktene du ikke bryr deg så mye om lar du stå på badet. Datteren din må få tilbake klærne sine. Du og far må eventuelt rydde opp i det så de ikke bli uvenner. Stedatter er der så lite at datteren sin får låse rommet sitt når hun er der. Din datters klær må rett fra tørk til skap. Ved å ikke gi stedatter mulighet til å stjele, så blir det bedre stemning. Hadde de vært helsøsken kunne man tatt det opp skikkelig, men sjansen for at du blir slemmingen og at det blir bråk er for stor. Anonymkode: 3bbe5...62b 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #34 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men far har vel et ansvar han også? Anonymkode: 4b8e1...6b1 Ja, og han har pushet på. Men hele prosessen stoppet før den var kommet helt i gang, fordi mor nektet utredning. TS Anonymkode: 14822...156
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #35 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres sikkert omstendig ut, men lås de dyreste produktene i en låsbar veske eller skuff på ditt soverom akkurat når hun er på besøk. Jeg har gjort lignende når en nevø som er snikete og elsker å lage tryllestøv og trylledrikk er på besøk. Da slipper du oppleve at hun stjeler fra deg og at du blir irritert på henne. De produktene du ikke bryr deg så mye om lar du stå på badet. Datteren din må få tilbake klærne sine. Du og far må eventuelt rydde opp i det så de ikke bli uvenner. Stedatter er der så lite at datteren sin får låse rommet sitt når hun er der. Din datters klær må rett fra tørk til skap. Ved å ikke gi stedatter mulighet til å stjele, så blir det bedre stemning. Hadde de vært helsøsken kunne man tatt det opp skikkelig, men sjansen for at du blir slemmingen og at det blir bråk er for stor. Anonymkode: 3bbe5...62b Akkurat det jeg er redd for ja, å bli den slemme som setter grenser og sier nei. Synes far kunne vært mer tydelig her, men han er så surrete og får ikke med seg halvparten av dette 🙈 er som sagt jeg som har oversikt over slike produkter og klær til barna. TS Anonymkode: 14822...156 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #36 Skrevet 12. september 2024 Brunello skrev (1 time siden): Vi har to døtre, og det er mye låning frem og tilbake. Mitt inntrykk er at det skjer hos de fleste vi kjenner. Hun tar det ut av huset og hjem til sin mor og tingene kommer aldri tilbake. Anonymkode: e8f5b...b80 3
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #37 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (På 11.9.2024 den 15.35): I en familie deler man på ting. Det er hverken å låne eller å stjele. Anonymkode: 6d226...9d7 Eh, nei? Mine ting er fortsatt mine ting, selv om jeg har familie. Jeg hadde aldri brukt tingene til noen i familien min uten å spørre først, det gjorde jeg ikke som tenåring heller. Anonymkode: 521eb...4fd 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #38 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Akkurat det jeg er redd for ja, å bli den slemme som setter grenser og sier nei. Synes far kunne vært mer tydelig her, men han er så surrete og får ikke med seg halvparten av dette 🙈 er som sagt jeg som har oversikt over slike produkter og klær til barna. TS Anonymkode: 14822...156 Ikke sant, det er jo ganske typisk, og ikke noe galt i det at han ikke har helt oversikt over dette. Man trenger ikke alltid konfrontere tenåringer med slikt, særlig ikke når du er stemor. Når hun bor der så lite er det bare å gjemme det unna og vær hyggelig med jenta. Anonymkode: 3bbe5...62b 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #39 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Akkurat det jeg er redd for ja, å bli den slemme som setter grenser og sier nei. Synes far kunne vært mer tydelig her, men han er så surrete og får ikke med seg halvparten av dette 🙈 er som sagt jeg som har oversikt over slike produkter og klær til barna. TS Anonymkode: 14822...156 Tenk på det sånn: du må legge til rette for at du og datteren din har et godt forhold til din stedatter. Og det gjør du ved å ta vekk muligheten hun har til å stjele. Hun er grenseløs i sin oppførsel og det kommer til å koste henne mang en relasjon fremover, så lås vekk fristelser så hun kan slippe å få merkelappen "tyv" hjemme hos dere. Anonymkode: 138a2...351 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2024 #40 Skrevet 12. september 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Akkurat det jeg er redd for ja, å bli den slemme som setter grenser og sier nei. Synes far kunne vært mer tydelig her, men han er så surrete og får ikke med seg halvparten av dette 🙈 er som sagt jeg som har oversikt over slike produkter og klær til barna. TS Anonymkode: 14822...156 Jeg kan bare fortelle deg (dessverre av erfaring) at hvis ikke far tar tak i dette og setter grenser, vil problemet vedvare. Dette er ikke noe du får fikset, det er jentas far (og gjerne mor og) som må komme på banen og være tydelig på at dette er både respektløst og uakseptabelt. At han «ikke får dette med seg» er irrelevant, du kan jo informere han om hva som skjer! Og han må gjøre det nå, før dette atferdet rekker å feste seg - hvis det ikke har gjort det allerede. Anonymkode: 10e48...e80 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå