Gå til innhold

USA-valget 2024

Surpomp

Anbefalte innlegg

homber skrev (1 minutt siden):

Jeg er en optimist. La oss gi han noen måneder først og så kan vi dømme han senere. 

Jeg har ingen grunn til å være optimist basert på det jeg har sett så langt

Hvis verden er et tryggere, mindre autoritært sted etter 4 år med trump, og USA fortsatt er et fullt fungerende demokrati. Da skal jeg med den største glede krype til korset og innrømme at jeg tok feil.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ltfutt skrev (Akkurat nå):

Hvis verden er et tryggere, mindre autoritært sted etter 4 år med trump, og USA fortsatt er et fullt fungerende demokrati. Da skal jeg med den største glede krype til korset og innrømme at jeg tok feil.

Det er en ærlig sak ❤️ Vi alle håper på en bedre verden

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg har gått glipp av i akkurat denne tråden? Det er jo ingen av disse tullete "anonymBruker". Liker det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al Bundy skrev (1 time siden):

Er det noe jeg har gått glipp av i akkurat denne tråden? Det er jo ingen av disse tullete "anonymBruker". Liker det!

Det går ikke an å være AB i denne underkategorien.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (3 timer siden):

Han har allerede bevist det da han var president 2016-2020. Det jeg tror kommer til å skje er at dere som har bitt på den ensidige NRK propagandaen bare vil finne en ny unnskyldning i 2028. Når du ser en spade og velger å tvile på at det er en spade, men sier at du skal kalle det en spade bare du ser den en gang til, det blir for dumt altså.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Memorangen skrev (10 timer siden):

Harris ikke karismatisk? Hun er jo ekstremt karismatisk. Veldig dyktig og kvalifisert og uredd. Snakker seg forbi spørsmål? Altså sammenlignet med Trump??? Seriøst? Ja hva som har feilet der borte kan man jo lure på, men noe er det. Jeg har en mistanke om at hadde Harris vært en mann, så hadde hun vunnet. 

Ok. Ditt inntrykk. Men det er nettopp det velgerne har påpekt. At hun var et tomt skall. En teleprompter-politiker som stod stille eller snakket seg bort om hun ikke fikk svare sine innøvde svar. Partiets papegøye. Faktisk den  svakeste presidentkandidaten demokratene har hatt på mange år. Kan du finne noen svakere? Kanskje Dukakis i 1988?

I demokratenes primærvalg i 2020 måtte hun jo trekke seg fordi hun fikk så få stemmer. Hennes eneste vei til visepresident-stillingen i 2020 og som presidentkandidat i 2024 er jo ved hjelp av ledelsen i partiet. Ikke fra stemmer fra demokratenes velgermasse gjennom partiets primærvalg.
Enda så mange løgner og rare impulsive ting som kom ut fra Trumps munn, så  oppfattet velgerne han som en sterk leder med personlighet
Om du mener hun er så ekstremt karismatisk, hvordan kunne hun da tape valget så soleklart? Det er over 20 år siden sist en republikansk presidentkandidat vant valget med flest populær stemmer (enkeltstemmer). I tillegg til flertall både i senatet og representantenes hus. 
Nei..at vi nordmenn som ikke sitter i amerikanernes virkelighet skal prøve å fortelle dem hvem de bør stemme..er håpløst. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i hvertfall tull å hevde at menn som hater kvinner var grunnen til Harris tapte. Det var flere kvinner enn menn som hoppet over tii Trump når man sammenligner med resultatet i 2020. Samme med minoriteter.

Menn som ikke vil ha en kvinne som president var garantert Trump fanboys fra før av uansett.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (5 timer siden):

Han har allerede bevist det da han var president 2016-2020.

Se innlegget mitt på den forrige siden hvis du vil vite hvorfor jeg mener det er dere som har et forvridd bilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OsloSS skrev (2 timer siden):

Ok. Ditt inntrykk. Men det er nettopp det velgerne har påpekt. At hun var et tomt skall. En teleprompter-politiker som stod stille eller snakket seg bort om hun ikke fikk svare sine innøvde svar. Partiets papegøye. Faktisk den  svakeste presidentkandidaten demokratene har hatt på mange år. Kan du finne noen svakere? Kanskje Dukakis i 1988?

I demokratenes primærvalg i 2020 måtte hun jo trekke seg fordi hun fikk så få stemmer. Hennes eneste vei til visepresident-stillingen i 2020 og som presidentkandidat i 2024 er jo ved hjelp av ledelsen i partiet. Ikke fra stemmer fra demokratenes velgermasse gjennom partiets primærvalg.
Enda så mange løgner og rare impulsive ting som kom ut fra Trumps munn, så  oppfattet velgerne han som en sterk leder med personlighet
Om du mener hun er så ekstremt karismatisk, hvordan kunne hun da tape valget så soleklart? Det er over 20 år siden sist en republikansk presidentkandidat vant valget med flest populær stemmer (enkeltstemmer). I tillegg til flertall både i senatet og representantenes hus. 
Nei..at vi nordmenn som ikke sitter i amerikanernes virkelighet skal prøve å fortelle dem hvem de bør stemme..er håpløst. 

jeg tror helt alvorlig at dette handler om kunnskaps og utdanningsnivået i usa. Rett og slett noe med intellektet. Dette er min oppfatning og min mening, og jeg sier ikke den er riktig. jeg har bodd i usa, har vært der mange ganger, har venner derfra og en svigerinne som bor der. Jeg har diskutert MYE på ulike sosiale medier med Trump-tilhengere. Det jevne inntrykket er at de har en veldig svart/hvitt-tankegang, er veldig mobbete i måten de snakker på, rett og slett enkle. De forstår ikke hvordan økonomien fungerer f eks. De er generelt veldig mot alt som har med transaktivisme/woke/ homofili ++ De er (liksom) kristne. Av de Trump-supportere jeg kjenner i Norge, er det flere som er kognitivt utfordret. Han ene fikk spesialundervisning hele skoletiden (var en gammel klassekamerat). De virker generelt som de har et veldig sneversynt syn på verden, akurat som de lever i sin egen boble. Jeg synes det er så bekymringsverdig at det finnes såpass mange kogntivt utfordede mennesker i usa. Og Trump ønsker å fjerne "Department of Education". Ikke lurt! Jeg syns så synd på den halvparten av amerikanerene som er oppegående mennesker. 

Dette er kanskje litt frekt sagt, men det er virkelig mitt inntrykk. Og jeg vet ganske mange andre som sitter med samme tankene. 

Det gjenspeiler vel også at veldig mange i usa ikke har det bra. Dårlig økonomi ++. Enkle mennesker ønsker enkle løsninger, og det gir Trump!

Endret av Memorangen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkebarten skrev (På 6.11.2024 den 13.27):

Ok. Bra for deg.

Bra for deg også. Jeg er rimelig sikker på at valget av Trump vil føre til at  Bitcoin går til $ 100 000 i løpet av 2025, kanskje til $ 150 000. Så her er det bare å hive seg på.

Endret av Rick
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skulle det vært en enkel match for demokratene å vinne over Trump.
Når du ser hvor mye han lyver, med åpenbare ut av virkeligheten påstander, helt ville impulsive ideer og konspirasjonsteorier pluss karakterbristen i antall kvinner han har seksuelt trakassert og alle lovbruddene han er dømt for i New York. 
Men demokratene tapte fordi de hadde en av de dårligste presidentkandidatene på lenge i Kamala Harris. Hun var rett og slett komisk dårlig. Med ingen reell støtte blant sine velgere. Er du demokrat så velger du demokratene. 
Hun var helt sjanseløs i demokratenes primærvalg i 2020. Og ble valgt inn som visepresident av Biden-administrasjonen kun fordi de hun skulle lokke kvinnelige og svarte velgere. 
Selv med astronomiske 997 mill $ (sick!) mot Trumps 388 mill $ i innsamlede valgkampmidler, hvor de bombarderte media med reklame (propaganda) og arrangerte massive halleluja valgkamp-rallys, så var de altså sjanseløse. 
Trump og republikanerne gjorde sitt beste valg på 20 år. 
Hvis ikke demokratene tar en realitycheck og skifter strategi, som å ikke distansere seg fra arbeiderklassen og kommer seg på bakkenivå med den amerikanske folkesjela, tar på alvor folks fattigdom og ikke minst velger rett presidentkandidat, så vil USA bli trumpifisert i 4 + 4 år fremover.
Det bør definitivt ringe ei bjelle når kun 44% av de uten høyskole-utdannelse stemte på Harris og demokratene. 
Jeg tror personlig Trump ikke vil finne på å gå ut av NATO, men vil istedet redusere pengebidraget dramatisk. Han vil kutte føderalt forbruk betydelig, slanke administrasjoner og iverksette massedeportasjoner av illegale immigranter. En ting er sikkert. Vi går spennende tider i vente. Og vi kan forvente mye rart. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke tallene helt klare enda, men ifølge min personlige googler chatgpt stemte rundt 140 millioner i dette valget, aka 41,9% av alle amerikanere. 

Derfor er det ikke SÅ vanskelig å tro at litt over halvparten av disse er idioter. 

Og vi har sett det før. Folk som stemmer mot sine egne interesser fordi de blir skremt av en "fiende". Denne gangen er disse fiendene demokrater, transpersoner og innvandrere. Og demokratene har feilet i å prøve det samme, selvom deres skremselspropaganda om Trumps storhetstanker kommer fra han selv og hans tidligere medarbeidere, samt en del fra hans familie. 

Gudene veit hva han vil gjøre. Eneste jeg vet er at jeg hverken stoler på han, Musk, RFK jr, Vance eller noen i den gjengen der for de har bevist gang på gang at de kun jobber for seg selv og sin makt. 

Håper jeg tar feil og at han make america great again, og det kan bare tiden vise. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yamask skrev (26 minutter siden):

Nå er ikke tallene helt klare enda, men ifølge min personlige googler chatgpt stemte rundt 140 millioner i dette valget, aka 41,9% av alle amerikanere. 

Derfor er det ikke SÅ vanskelig å tro at litt over halvparten av disse er idioter. 

Og vi har sett det før. Folk som stemmer mot sine egne interesser fordi de blir skremt av en "fiende". Denne gangen er disse fiendene demokrater, transpersoner og innvandrere. Og demokratene har feilet i å prøve det samme, selvom deres skremselspropaganda om Trumps storhetstanker kommer fra han selv og hans tidligere medarbeidere, samt en del fra hans familie. 

Gudene veit hva han vil gjøre. Eneste jeg vet er at jeg hverken stoler på han, Musk, RFK jr, Vance eller noen i den gjengen der for de har bevist gang på gang at de kun jobber for seg selv og sin makt. 

Håper jeg tar feil og at han make america great again, og det kan bare tiden vise. 

Det blir jo langt mer enn halvparten, for jeg kan garantere at Demokratene har nok av sin del av idioter og ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig positivt at den første ansettelsen til Trump er en kvinne i rollen som chief of staff. Det er faktisk første gang i historien det har skjedd. 

Skal for min del ha et åpent sinn til hans nye administrasjon. Fyren er uten tvil en narsissist, men en del av narsissisme handler om å være godt likt. Får håpe det er den siden som for det meste vinner frem.

Endret av Athod
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 6.11.2024 den 22.37):

Det går nå et rykte om at valget i vippestaten Pennsylvania gikk i Trumps favør pga en gruppe mennesker som ikke pleier å stemme ved valg, men som nå har gjort et unntak: 

Nesten 200K Amish har salet opp og trillet mot valglokalene… 😆

Merkelige tider vi lever i.

Dette er tilbakevist. Det bor rundt 94 000 Amish i Pennsylvania, og nesten halvparten av dem er for unge til å stemme.

https://factcheck.afp.com/doc.afp.com.36LH83J

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Athod skrev (5 timer siden):

Det blir jo langt mer enn halvparten, for jeg kan garantere at Demokratene har nok av sin del av idioter og ;)

Det er jo bare å se på utdanningsnivået til dem som har stemt trump......

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt så mange historier nå om suspekte ting ved hele dette valget.. Sånne ballots som er uåpnede, veldig mange har tydeligvis ikke fått stemmene sine registrert. Jeg tipper det er noe snusk. Harris og teamet henns går sikkert gjennom dette ganske grundig. Får vi håpe!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (6 minutter siden):

Jeg har hørt så mange historier nå om suspekte ting ved hele dette valget.. Sånne ballots som er uåpnede, veldig mange har tydeligvis ikke fått stemmene sine registrert. Jeg tipper det er noe snusk. Harris og teamet henns går sikkert gjennom dette ganske grundig. Får vi håpe!

Samme her. Det er over alt på mine sosiale medier. Men jeg er så redd jeg faller for en spinnvill konspirasjonsteori for jeg er så altformye på internett om dagen, og vet jo hvordan algorytmene er 😂 Men det er mye som ikke stemmer ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (16 minutter siden):

Samme her. Det er over alt på mine sosiale medier. Men jeg er så redd jeg faller for en spinnvill konspirasjonsteori for jeg er så altformye på internett om dagen, og vet jo hvordan algorytmene er 😂 Men det er mye som ikke stemmer ...

haha ja samme her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...